С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 11 юни 2012, 17:55, 5266 прочитания

Учене чрез практика

Традиционна инициатива на "Джуниър ачийвмънт България" излъчи най-добрите учебни компании

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ученическият отбор No Excuses от математическата гимназия "Д-р Петър Берон" във Варна и студентите от Olive Mobile от Софийския университет "Св. Климент Охридски" спечелиха призовете за "най-добра учебна" и "най-добра студентска компания на България" за 2012 г. Инициативата е на "Джуниър ачийвмънт България" и е с дългогодишни традиции. Победителите ще представят страната ни на европейското издание на състезанието, което ще се проведе за учениците в Букурещ, Румъния, а за студентите – в Скопие, Македония.

Наградените


Prep4school - проектът, с който спечели ученическият отбор, представлява онлайн училищен органайзър, разработен като уебсайт. Той дава възможност за публикуване на разнородна информация за училището и учебния процес, за извънкласни дейности, за обществени, културни и спортни събития, за инициативи на различни неправителствени организации. Приложението включва и електронен дневник, в който се публикуват оценките на учениците, както и отсъствията им.

Отличените студенти от Olive Mobile са автори на мобилно приложение - What to Eat, което има за цел да улесни потребителите в избора им и приготвянето на качествена храна. Приложението е пригодено за смартфон и предлага редица възможности – например да запазиш любими рецепти, да изготвиш собствен списък за пазаруване, да заложиш таймер при готвене, да откриеш съмишленици сред други любители на домашно приготвената храна по света. С помощта на приложението всеки със смартфон може да намери рецепта, подходяща за неговите умения и вкусове, обясняват създателите.

Състезанието



Тази година за призовете се състезаваха 45 ученически и 27 студентски компании от страната. Инициативата се организира за 14-а поредна година за средношколците и за шеста - за студентите. От четири години демонстрацията на проектите и връчването на наградите става на специален младежки бизнес форум "Изгряващи звезди". Събитието е своеобразна кулминация на обучението на младежите по програмите на "Джуниър ачийвмънт България".

По време на състезанието участниците представят пред широка публика своите бизнес идеи, както и резултатите от работата на своята компания през годината. Независимо жури, съставено от представители на бизнеса, неправителствени организации и държавните институции, с отношение по темата за предприемачеството сред младите хора, оценява компаниите и след интервюта "на живо" излъчва победителите.

Ползите

Схемата на създаване на демокомпания вече е добре отработена. В рамките на учебната година участниците основават своя учебна фирма по модел на дружество с ограничена отговорност, като набират дялове помежду си. Екипът генерира бизнес идея, организира работата в отдели (например "производствен", "финанси" и др.) и провежда предварително маркетингово проучване. Следват разработване на прототип на продукта или услугата, подготовка на бизнес план, продажби, водене на фирмена документация. В края на учебната година екипът ликвидира компанията. Специално обучени преподаватели от съответното училище или университет, както и консултанти от различни области на бизнеса помагат на кандидат-предприемачите. "Между 5 и 7% от младите хора до 25-годишна възраст в Европа стартират свой собствен бизнес. Нашата статистика обаче отчита по-високи резултати  – 15% от тези, които са преминали през програмите ни за учебни компании, след това започват свой собствен бизнес", коментира Милена Стойчева, изпълнителен директор на "Джуниър ачийвмънт България".

Според нея няколко са уроците, които получават средношколците и студентите - участници в инициативата. "Научаваш се да управляваш бизнес или проект и имаш възможност да развиеш уменията си в тази посока. Научаваш се да работиш в екип. Развиваш финансова грамотност", изброява Стойчева. Сред плюсовете са и подобреното самочувствие, повишената мотивация и отговорност, промяната в нагласата към образованието. През 2006 г. Европейската комисия призна програма "Учебна компания" на "Джуниър ачийвмънт" като най-добра практика в обучението по предприемачество.

 

"Джуниър ачийвмънт България"

"Джуниър ачийвмънт България" е основана през 1997 г. и е член на организацията Junior Achievement Worldwide и нейното регионално подразделение Junior Achievement – Young Enterprise Europe. "Джуниър ачийвмънт" е организация с най-дълга традиция в предлагането на съвременни програми и курсове по бизнес, икономика и развитие на предприемаческия дух чрез образователни и практически дейности по икономическа и финансова грамотност, бизнес умения, лидерство и стратегии за успех. Курсовете са насочени към млади хора от 6- до 25-годишна възраст с цел да се научат да ценят свободната инициатива.
Форум "Изгряващи звезди" 2012 г.

Участват: 40 ученически компании и 26 студентски компании

Брой университети за 2011-2012 г.: 10

Брой студентски компании за 2011-2012 г.: 35

Брой ученически компании за 2011-2012 г.: 120

Общ брой ученици в ученически компании: Над 1900 души

Брой градове и села: 45


Форум "Изгряващи звезди" 2011 г.


Участват: 44 ученически компании и 14 студентски компании Брой университети за 2010-2011 г.: 12

Брой студентски компании за 2010-2011 г.: 27

Брой ученически компании за 2010-2011 г.: 113

Общ брой ученици в ученически компании: Над 1700 души

Брой градове и села: 40

Учебни компании от професионални гимназии: 57

Източник: "Джуниър ачийвмънт България"
 
Разпределение на учебните компании по сектори

При студентите най-голям е интересът към създаване на фирми в областта на IT, услугите, социалното предприемачество, туризма и финансовия сектор. Най-многобройни при учениците са компаниите, занимаващи се с реклама, PR и маркетинг, изработване на сувенири, накити, украса, организиране на екскурзии и туризъм, хранително-вкусова промишленост, екопродукти и услуги, организиране на тържества, кетъринг, издателска дейност, показва статистиката на "Джуниър ачийвмънт България".
 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Лекторите на годишната аутсорсинг конференция: Мартин Везовски Лекторите на годишната аутсорсинг конференция: Мартин Везовски

Главен дезайнер и футурист в екипа за Технологични и иновационни стратегии на SAP

22 апр 2019, 1 прочитания

Приходите на Huawei скочиха с близо 40% въпреки натиска от САЩ Приходите на Huawei скочиха с близо 40% въпреки натиска от САЩ

Китайският гигант продължава със стремглавия си растеж

22 апр 2019, 128 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

Намалява броят на българските студенти в САЩ

През миналата учебна година в американски университети са учили 826 души от страната

Стажове, стипендии, конкурси (25 февруари – 3 март)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Карлос Слим напредва към Telekom Austria

Най-богатият човек в света предвижда мащабна експанзия в Европа

Как да победим системата

Съветите на "Капитал" как потребителите сами да влияят на алгоритмите в интернет

Как Facebook ни управлява

Алгоритмите в интернет отговарят за това какво виждат и дори говорят милиарди души в целия свят

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

20 въпроса: Иван Шопов

На 18 май той ще представи на живо ремиксирана версия на Kanatitsa, съвместния си албум с фолклорното трио "Авигея"

Млади градски подкасти

"Градски детектив" навлиза във втория си сезон с още легенди и сюжети - не само от София