Учене чрез практика
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Учене чрез практика

Ученическият отбор - победител в състезанието

Учене чрез практика

Традиционна инициатива на "Джуниър ачийвмънт България" излъчи най-добрите учебни компании

Мара Георгиева
6657 прочитания

Ученическият отбор - победител в състезанието

© Капитал/ Дневник


Ученическият отбор No Excuses от математическата гимназия "Д-р Петър Берон" във Варна и студентите от Olive Mobile от Софийския университет "Св. Климент Охридски" спечелиха призовете за "най-добра учебна" и "най-добра студентска компания на България" за 2012 г. Инициативата е на "Джуниър ачийвмънт България" и е с дългогодишни традиции. Победителите ще представят страната ни на европейското издание на състезанието, което ще се проведе за учениците в Букурещ, Румъния, а за студентите – в Скопие, Македония.

Наградените

Prep4school - проектът, с който спечели ученическият отбор, представлява онлайн училищен органайзър, разработен като уебсайт. Той дава възможност за публикуване на разнородна информация за училището и учебния процес, за извънкласни дейности, за обществени, културни и спортни събития, за инициативи на различни неправителствени организации. Приложението включва и електронен дневник, в който се публикуват оценките на учениците, както и отсъствията им.

Отличените студенти от Olive Mobile са автори на мобилно приложение - What to Eat, което има за цел да улесни потребителите в избора им и приготвянето на качествена храна. Приложението е пригодено за смартфон и предлага редица възможности – например да запазиш любими рецепти, да изготвиш собствен списък за пазаруване, да заложиш таймер при готвене, да откриеш съмишленици сред други любители на домашно приготвената храна по света. С помощта на приложението всеки със смартфон може да намери рецепта, подходяща за неговите умения и вкусове, обясняват създателите.

Състезанието

Тази година за призовете се състезаваха 45 ученически и 27 студентски компании от страната. Инициативата се организира за 14-а поредна година за средношколците и за шеста - за студентите. От четири години демонстрацията на проектите и връчването на наградите става на специален младежки бизнес форум "Изгряващи звезди". Събитието е своеобразна кулминация на обучението на младежите по програмите на "Джуниър ачийвмънт България".

По време на състезанието участниците представят пред широка публика своите бизнес идеи, както и резултатите от работата на своята компания през годината. Независимо жури, съставено от представители на бизнеса, неправителствени организации и държавните институции, с отношение по темата за предприемачеството сред младите хора, оценява компаниите и след интервюта "на живо" излъчва победителите.

Ползите

Схемата на създаване на демокомпания вече е добре отработена. В рамките на учебната година участниците основават своя учебна фирма по модел на дружество с ограничена отговорност, като набират дялове помежду си. Екипът генерира бизнес идея, организира работата в отдели (например "производствен", "финанси" и др.) и провежда предварително маркетингово проучване. Следват разработване на прототип на продукта или услугата, подготовка на бизнес план, продажби, водене на фирмена документация. В края на учебната година екипът ликвидира компанията. Специално обучени преподаватели от съответното училище или университет, както и консултанти от различни области на бизнеса помагат на кандидат-предприемачите. "Между 5 и 7% от младите хора до 25-годишна възраст в Европа стартират свой собствен бизнес. Нашата статистика обаче отчита по-високи резултати  – 15% от тези, които са преминали през програмите ни за учебни компании, след това започват свой собствен бизнес", коментира Милена Стойчева, изпълнителен директор на "Джуниър ачийвмънт България".

Според нея няколко са уроците, които получават средношколците и студентите - участници в инициативата. "Научаваш се да управляваш бизнес или проект и имаш възможност да развиеш уменията си в тази посока. Научаваш се да работиш в екип. Развиваш финансова грамотност", изброява Стойчева. Сред плюсовете са и подобреното самочувствие, повишената мотивация и отговорност, промяната в нагласата към образованието. През 2006 г. Европейската комисия призна програма "Учебна компания" на "Джуниър ачийвмънт" като най-добра практика в обучението по предприемачество.

"Джуниър ачийвмънт България"

"Джуниър ачийвмънт България" е основана през 1997 г. и е член на организацията Junior Achievement Worldwide и нейното регионално подразделение Junior Achievement – Young Enterprise Europe. "Джуниър ачийвмънт" е организация с най-дълга традиция в предлагането на съвременни програми и курсове по бизнес, икономика и развитие на предприемаческия дух чрез образователни и практически дейности по икономическа и финансова грамотност, бизнес умения, лидерство и стратегии за успех. Курсовете са насочени към млади хора от 6- до 25-годишна възраст с цел да се научат да ценят свободната инициатива.
Форум "Изгряващи звезди" 2012 г.

Участват: 40 ученически компании и 26 студентски компании

Брой университети за 2011-2012 г.: 10

Брой студентски компании за 2011-2012 г.: 35

Брой ученически компании за 2011-2012 г.: 120

Общ брой ученици в ученически компании: Над 1900 души

Брой градове и села: 45

Форум "Изгряващи звезди" 2011 г.

Участват: 44 ученически компании и 14 студентски компании Брой университети за 2010-2011 г.: 12

Брой студентски компании за 2010-2011 г.: 27

Брой ученически компании за 2010-2011 г.: 113

Общ брой ученици в ученически компании: Над 1700 души

Брой градове и села: 40

Учебни компании от професионални гимназии: 57

Източник: "Джуниър ачийвмънт България"

 

Разпределение на учебните компании по сектори

При студентите най-голям е интересът към създаване на фирми в областта на IT, услугите, социалното предприемачество, туризма и финансовия сектор. Най-многобройни при учениците са компаниите, занимаващи се с реклама, PR и маркетинг, изработване на сувенири, накити, украса, организиране на екскурзии и туризъм, хранително-вкусова промишленост, екопродукти и услуги, организиране на тържества, кетъринг, издателска дейност, показва статистиката на "Джуниър ачийвмънт България".

 

Победителите в конкурса за студентска компания
Източник: Капитал/ Дневник

Ученическият отбор No Excuses от математическата гимназия "Д-р Петър Берон" във Варна и студентите от Olive Mobile от Софийския университет "Св. Климент Охридски" спечелиха призовете за "най-добра учебна" и "най-добра студентска компания на България" за 2012 г. Инициативата е на "Джуниър ачийвмънт България" и е с дългогодишни традиции. Победителите ще представят страната ни на европейското издание на състезанието, което ще се проведе за учениците в Букурещ, Румъния, а за студентите – в Скопие, Македония.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    pradinski avatar :-|
    pradinski

    Тази инициатива е прекрасна. Освен всичко друго тя може да даде възможност на инвеститори да подкрепят отделни проекти за реално реализиране. Освен чисто инвеститорски, финансирането може да се осъществи и чрез директно съ-финансиране от Европейската комисия. Ето кратко обобщение за дейността на комисията по Програмата- Учене през целия живот.
    http://dohodite.com/european_income/incomes-from-european-commision


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK