Промоции като за европейско
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Промоции като за европейско

Промоции като за европейско

Доставчиците на тв услуги използват Евро 2012 за набиране на нови абонати

Юлиян Арнаудов
4385 прочитания

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Лека разсеяност, прояви на философска житейска мисъл, малко прекомерни емоции и не на последно място - склонност към залагане и харчене на пари. Това са основните симптоми, които средностатистическият български футболен фен проявява по време на световно, европейско или Шампионска лига.

При положение че иначе най-характерната черта на потребителя е спестовност заради понижените му доходи, няма как производителите и дистрибуторите на стоки извън първата необходимост да не се възползват от временното "зашеметяване" на клиента и да се опитат да го накарат да купува: пивовари, продавачи на телевизори и не на последно място - доставчици на телевизионен сигнал.

Това лято европейското по футбол съвпадна с голямата битка между тв операторите за преразпределение на пазара. Затова и нищо чудно, че с първия съдийски сигнал на първенството в Полша и Украйна се отпуши и лавина промоции на тв услуги. Преди мачовете, в почивката, в секундните паузи, след срещите зрителят е бомбардиран от оферти на телекомите да му доставят евтин сигнал. Разбира се, по технология, представляваща съкращение, което той категорично не разбира. И, разбира се, за кратко и срещу договор на друга цена.

Всяко чудо – за един месец

Участниците в офанзивата за абонаментни договори със зрителите не са изненадващи: най-вече "Виваком", "Мобилтел", "Близу". Учудващо на пръв поглед е само отсъствието от този кръг на "Булсатком", която иначе разгръща през последните години агресивна кампания за увеличаване на присъствието си на тв пазара и дори от няколко месеца се цели в предлагане на мобилни телефонни услуги.

Примамливите цени от рекламите създават впечатлението, че потребителите ще получат услуги срещу много ниска месечна стойност. Почти всички представени оферти включват едноцифрени такси. "Близу" обещава цифрова телевизия срещу 4.90 лв. на месец, при положение че иначе абонаментът е над 15 лв. Предложението на "Виваком" за същата услуга е за 7.40 лв., което е понижение точно наполовина спрямо стандартната тарифа на телекома.

За трайно намаление на тарифите за телевизия обаче не може да се говори. Или, с други думи, преди потребителят да зареже бирата на масата и да тръгне да приема офертите, трябва да вземе предвид някои подробности, които невинаги се споменават в телевизионната реклама. Те могат да бъдат прочетени онлайн или евентуално да бъдат споменати при запитване по телефона за информация на клиенти.

Както при "Близу", така и при "Виваком" първоначалната отстъпка важи при сключване на двугодишен абонаментен договор. Тарифите, посочени в рекламата, се отнасят само за определен кратък период от време. След изтичането на този срок клиентът започва да заплаща стандартната месечна такса. Така от 4.90 лв. на месец на "Близу" след един или три месеца (в зависимост от абонаментния план) таксата скача на 15.90 лв. за най-евтината избрана тарифа. Идентична е ситуацията при "Виваком". Там промоционалният период е по-дълъг – между три и шест месеца, а промяната после е по-малка спрямо тази за клиентите на "Близу" - от 7.40 лв. на 14.80 за най-ниския тарифен план. Предложението на "Нет 1" е 4.90 лв. за първите три месеца, след което сумата нараства до 17.90 лв. - при абонамент за година и половина.

Триковете от GSM бума

При "Мобилтел" подходът е малко по-различен и на практика копира модела на GSM операторите от времето, когато пазарът между тях се разпределяше най-активно. Както тогава телекомите "субсидираха" в сегашно време бъдещо потребление, като подаряваха телефони или ги предлагаха на ниска цена и изплащане в замяна на лоялност от клиента, така сега "Мобилтел" предлага телевизор Samsung срещу един лев на месец.

Реално предложението на оператора е клиентите да сключат двугодишен договор с него за доставка на тв сигнал, като таксата започва от 19.90 на месец и към тази сума просто се добавя левче за изплащане на телевизора. За разлика от GSM мрежата си обаче в случая компанията не разполага с покритие в цялата страна. Затова задължително условие е потребителят да е в район, където телекомът има необходимата кабелна инфраструктура (оптиката на купените преди почти две години "Спектър нет" и "Мегалан"). Така от промоцията могат да се възползват кажи-речи само жителите на големите градове. Цената при най-ниския план за 24 месеца излиза малко повече от пазарната стойност на телевизора - около 480 лв. при цена на телевизора в магазините 340 лв. 

Почти всички оферти на конкурентите важат до края на европейското - 30 юни. Какъв ще е ефектът от тях за всяка от компаниите поотделно засега е трудно да се каже. При всички положения обаче те поставят под допълнителен натиск малките оператори с по-слаби финансови възможности - включително за реклама.

Кабел, сателит и оптика

"Близу" и "Булсатком" са сред лидерите на пазара за предоставяне на телевизионни услуги. Първата компания е резултат от сливане на кабелния и интернет оператор "Евроком" и интернет доставчика "Кейбълтел". Основната технология, която използва, е CaTV - кабелна мрежа за осигуряване на радио- и телевизионни програми. "Булсатком" от своя страна разчита на предоставянето на цифрова телевизия чрез сателитна връзка, но също така предоставя и интернет чрез оптична мрежа. Сателитният оператор успя да се наложи на пазара през последните години с агресивна политика за ексклузивни права на предавания, които впоследствие да са достъпни само за неговите абонати. Телекомите "Виваком" и "Мобилтел" започнаха да навлизат в този сегмент през последните две-три години. Най-големият мобилен оператор започна да предлага телевизия през оптичната мрежа на "Мегалан" и "Спектърнет" след като придоби двете компании през 2010 г. срещу сумата от 72 млн. евро. Въпреки това покритието на телекома е сравнително ограничено до големите градове на страната.  "Виваком" пък залага на т.нар. IPTV - телевизия през интернет-протокол.

Лека разсеяност, прояви на философска житейска мисъл, малко прекомерни емоции и не на последно място - склонност към залагане и харчене на пари. Това са основните симптоми, които средностатистическият български футболен фен проявява по време на световно, европейско или Шампионска лига.

При положение че иначе най-характерната черта на потребителя е спестовност заради понижените му доходи, няма как производителите и дистрибуторите на стоки извън първата необходимост да не се възползват от временното "зашеметяване" на клиента и да се опитат да го накарат да купува: пивовари, продавачи на телевизори и не на последно място - доставчици на телевизионен сигнал.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Както винаги всички лъжат яко и не споменават подробностите. Викаш си 5 кинта, нищо пари, далавера, промоция и т.н. Реалното обаче е друго, трудно може да получиш качествена телевизия за по-малко от 13-14 лв месечно.

  • 2
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Промоциите са за наивници които вярват в тях, и колегите в офиса коментираха как някой си давал телевизия почти без пари.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK