Към гара Обречена
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Към гара Обречена

Към гара Обречена

Правителството обяви товарния жп превозвач за продажба с ясното послание, че иска брокер вместо инвеститор

Паулина Михайлова
7618 прочитания

© Надежда Чипева


Изтъркана лента с банален сценарий, режисьор от кукления театър, и предизвестен финал. В такъв филм влезе "БДЖ Товарни превози" със започналата тази седмица приватизационна процедура. Няма как - това ще е касовият хит на годината и всички ще го гледаме. Сценарият е предварително написан - от държавата, която е собственик на дружеството. Но овациите в случая не са уместни. С така поставените условия и цели при продажбата на товарния си жп превозвач правителството прави грешка и сделката едва ли ще е успешна - поне за самото дружество.

Същата грешка беше направена с "Булгартабак", с БТК, а преди време - с "Кремиковци" и БГА "Балкан". Стъпките са едни и същи: приватизацията се отлага дълго, междувременно държавната фирма губи пазарни позиции и финансова мощ, става все по-непривлекателна, задлъжнява, а накрая под натиск отвън управляващите я предлагат на частни компании, но не навреме и с куп изисквания към купувача. Това се случва и с "БДЖ Товарни превози". Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол (АПСК) обяви за продажба компанията, натоварена с дългове, със спадащ пазарен дял и остарели активи. Поиска за нея висока цена. Постави олимпийски критерии към стратегическите инвеститори и нисък праг пред финансовите такива. Спусна бариерата на социалните ангажименти. Постави цялата процедура във времето на летните отпуски. И обяви, че продажбата е неизбежна.

По-лоша комбинация трудно може да се измисли. Затова и за недотам посветените зрители отсега е ясно, че превозвачът накрая ще се озове на гарата на финансов купувач, най-вероятно с български произход.  

Кой е по-желан

Изискванията към стратегическите инвеститори за "БДЖ Товарни превози" са да имат по 400 млн. евро оборот за всяка от последните три години и да са работили в сектора на жп транспорта поне 10 години. За финансовите кандидати условията са едно към едно на тези, поставени за "Булгартабак": управлявани активи над 1 млрд. евро и собствен капитал поне 20 млн. евро. "Прагът към втория тип купувачи е смешно нисък - ограничение към тях практически няма", коментира консултант от транспортния бранш. Съчетано с факта, че исканите приходи от стратегическите инвеститори са почти петорни на оборота на самото "БДЖ Товарни превози", а условието за дългогодишен опит изхвърля от процедурата всички частни оператори от региона, това ясно показва двойния стандарт към различните типове потенциални купувачи. И откроява посланието, че желани са по-скоро фондовете брокери, отколкото транспортните компании. В току-що започналата процедура консорциуми няма да се допускат, вероятно за да не се промъкне някой малък превозвач чрез  лесната за осигуряване компания на финансова група.

БДЖ Експрес

Като за най-голямата приватизационна сделка на годината (минималната цена е 100 млн. евро за 100% от капитала и въпреки че не е фиксирана, вече беше изречена гласно от няколко представители на държавата) сроковете в процедурата са доста стегнати. Времето за покупка на документация е 20 дни, а това за искане на допуск от ДАНС и Държавната комисия по сигурността на информацията - още 20 дни (неясно защо БДЖ се води дружество от значение за националната сигурност). Служителите от двете институции ще имат 60 дни за проверка на кандидатите, а след като АПСК установи дали отговарят на предварителните условия, самите те ще разполагат с между 10 и 20 дни да направят финансово и правно проучване на дружеството. Изборът на купувач се очаква през ноември, като офертите ще се класират най-вече според предложената цена (със 70% тежест) и според обещанията за инвестиции (с 30% тежест при минимум 50 млн. лв. вложения за три години, половината от които за първата). Самата сделка се очаква до края на годината. Точно по този скоростен начин беше приключена и сделката за "Булгартабак" преди година - за 3-4 седмици купувачът беше избран, подробностите по договора бяха обсъдени за ден и подписани, а после акциите бяха прехвърлени мигновено. Тази бързина служи за бягство от скандали - докато публиката се усети, всичко вече е приключило. В случая с "БДЖ Товарни превози" също ще има основание за бързане - парите трябват спешно, а и догодина идват избори и всеки скандал трябва да бъде отдалечен.

Както при повечето компании с т.нар. структуроопределящо значение за икономиката, и тук бъдещият собственик е натоварен със социални ангажименти. Той ще е длъжен до три години след сделката да запази средногодишния брой служители в превозвача, където в момента на щат са малко над 4 хил. души, и за същия период да поддържа разходите за труд поне на нивото, на което ги е заварил.

Така организирана, процедурата откровено фаворизира финансовите инвеститори за "БДЖ Товарни превози". За това говорят както високите бариери към компаниите от сектора, така и кратките срокове посред лято, в които концерни със сложна организация трудно ще се вместят, така и социалните ангажименти, чието прескачане и заобикаляне е по-скоро характерно за временните собственици.

Кой чака влака

Сред финансовите инвеститори, чиито имена се спрягат като евентуални кандидати за "БДЖ Товарни превози", се откроява това на руската "Внешторгбанк" - собственик на "Булгартабак холдинг" чрез инвестиционното си крило VTB Capital. За нейното участие говорят не само днес всички източници - интересът беше заявен публично още в началото на март, когато банката откри офис в София. Пак тогава изпълнителният директор на международния отдел на VTB Capital Атанас Бостанджиев потвърди и партньорството с българската Корпоративна търговска банка (КТБ) по евентуалната покупка на БТК. Близките отношения между двете финансови институции и по проекта за "Булгартабак" няма как да не наведат на очаквания за тандем и при товарното звено на БДЖ.

Друг финансов инвеститор, споменаван от източници на "Капитал", е Първа инвестиционна банка (ПИБ). Тя чрез търговеца на скрап "Надин" е била един от основните купувачи на вагони при търговете за разпродажба на излишен подвижен състав, организирани от компанията майка БДЖ през последните месеци. Интересът й към индустрията не е от вчера - освен че финансира покупката на "Надин", пак чрез нея ПИБ взе и основната производствена площадка на фалиралия "Кремиковци".

Както от КТБ и VTB, така и от ПИБ не отговориха на въпроса на "Капитал" проявяват ли интерес към "БДЖ Товарни превози".

Извън познатите фигури от местния пейзаж с вече утвърдено влияние в страната, другите финансови купувачи, споменавани в случая, са основно фондове за дялови инвестиции, вече представени в България.

Що се отнася до стратегическите кандидати, имената им далеч не са толкова много, а официални потвърждения има само за отказите от тях. Единият очакван инвеститор от този клас беше австрйската Rail Cargo Austria. "Те са близо до България и страната ни се включва във всички техни логистични схеми", коментира представител на транспортния бранш. Информацията обаче категорично беше отречена от централата на компанията. "Това е грешен слух. RCA нито планира да купува "БДЖ Товарни превози", нито е водила разговори в тази насока", казаха от Виена. Другият "заподозрян" - DB Schenker, се отказа от надпреварата, преди тя да е започнала. Така в категорията на потенциалните стратегически купувачи засега остават руските и турските държавни железници. От първите отказаха коментар по темата, а от вторите отговор не дойде.

Мотивът на локомотива

Основната цел на сегашната приватизация на "БДЖ Товарни превози" е с парите да се спаси свръхзадлъжнялото БДЖ. Затова и приходите от продажбата няма да отидат в бюджета или във фискалния резерв, а в държавния холдинг. От успеха на сделката до голяма степен ще зависят и предстоящите преговори със Световната банка, на която се разчита на ново финансиране за модернизация на пътническите превози. Тоест мотивът на държавата е спасителна мисия, което я поставя в неблагоприятна позиция при предстоящите преговори. Факт е, че те ще се водят от ръководството на АПСК и от изпълнителния директор Емил Караниколов. Отговорността за резултата от продажбата обаче в случая ще е на транспортния министър Ивайло Московски - неговото ведомство определя транспортната политика на страната, а продажбата на жп превозвача е точно това: политика на държавата. 

БДЖ натоварени превози

Най-ценният актив на "БДЖ Товарни превози" е все още най-големия му пазарен дял при жп транспорта в България: 78-80 на сто от натоварването и 70% от свършената работа (т.нар. тонкилометри). Ръководството полага и усилия да подобри ефективността на компанията, като е успяло да увеличи средните разстояния, на които вози товари. "Така постигнахме ръст на приходите от товарни превози с 10-15% през първите пет месеца на годината", коментира изпълнителният директор на БДЖ, Йордан Недев. Колкото до активите, дружеството има 4859 вагона, от които половината са в експлоатация, докато другите са в ремонт, като те се въртят. Около 1500 от вагоните обаче са особен залог по облигационен заем. А на товарното поделение до ден днешен му се налага да наема вагони от компанията майка, тъй като разпределението на активите между отделните дружества, случило се през миналата година, не е направено по най-оптималния начин. Макар че предстои ново преразпределение и малка доза вагони скоро могат да се влеят към товарните превози от холдинга, факт е, че паркът е силно амортизиран и не достига.

Имотите на дружеството са над 2 хиляди. Голяма част от тях обаче са с неизяснена собственост, а други - все още публична държавна. Дълговете на предприятието са малко над 100 млн. лв. За 2011 г. фирмата има 186.4 млн. лв. приходи (с над 30 млн. над тези за предходната година) и 17 млн. лв. загуба (с близо 5 млн. повече от тази за 2010). При това положение цената от 100 млн. евро за 100% от капитала стои висока. Но дори и да бъде постигната, другото важно условие за бъдещето на фирмата е новият собственик да познава сектора и пазарните механизми. Които явно не са стихията на държавата, но едва ли са и по силата на всеки финансов инвеститор.

Изтъркана лента с банален сценарий, режисьор от кукления театър, и предизвестен финал. В такъв филм влезе "БДЖ Товарни превози" със започналата тази седмица приватизационна процедура. Няма как - това ще е касовият хит на годината и всички ще го гледаме. Сценарият е предварително написан - от държавата, която е собственик на дружеството. Но овациите в случая не са уместни. С така поставените условия и цели при продажбата на товарния си жп превозвач правителството прави грешка и сделката едва ли ще е успешна - поне за самото дружество.

Същата грешка беше направена с "Булгартабак", с БТК, а преди време - с "Кремиковци" и БГА "Балкан". Стъпките са едни и същи: приватизацията се отлага дълго, междувременно държавната фирма губи пазарни позиции и финансова мощ, става все по-непривлекателна, задлъжнява, а накрая под натиск отвън управляващите я предлагат на частни компании, но не навреме и с куп изисквания към купувача. Това се случва и с "БДЖ Товарни превози". Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол (АПСК) обяви за продажба компанията, натоварена с дългове, със спадащ пазарен дял и остарели активи. Поиска за нея висока цена. Постави олимпийски критерии към стратегическите инвеститори и нисък праг пред финансовите такива. Спусна бариерата на социалните ангажименти. Постави цялата процедура във времето на летните отпуски. И обяви, че продажбата е неизбежна.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

39 коментара
  • 1
    tatkoruso avatar :-|
    tatkoruso

    Борисов по пътя на Костов, дано стане така и с ГЕРБ, но ще мине ценно време.

  • 2
    santa_claus avatar :-|
    Santa_Claus

    Аз съм за бърза приватизация.

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    В допълнение на днешното самопризнание на Строителната камара:

    "Нагласени са над една трета от строителните търгове". Подзаглавие: " С измислени сертификати се избират нашите фирми, Европейската комисия е сезирана за случаите"

    Въпреки че Строителната камара беше замислена и законодателно насадена точно с идеята да шунтира малките играчи, сега тя самата е в потрес, докъде може да загрубее започнатата игра.

    http://www.mediapool.bg/нагласени-са-над-една-трета-от-строителните-търгове-news194138.html

  • 4
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков

    Понеже Дянков е некадърен да съживи икономиката ни и да привлече инвестиции - с поредната кражба на държавна собственост ще се оправят бюджетните дупки! КВо да праИш! "Демокрация"!

  • 5
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков

    Цитат от статията: "Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол (АПСК) обяви за продажба компанията, натоварена с дългове, със спадащ пазарен дял и остарели активи. Поиска за нея висока цена. Постави олимпийски критерии към стратегическите инвеститори и нисък праг пред финансовите такива. Спусна бариерата на социалните ангажименти."

    Ама - разбира се! БДЖ трябва да се разпродаде за без пари (то се е видяло, че ние не сме "балами" като французите, японците и т.н., а сме "по-тарикати" от тях и ще си разпродаваме железниците, за разлика от тях), без никакви ангажименти от страна на "инвеститора" (камо ли пък към работниците в железниците - те са "кучета", които не заслужават никаква грижа) и въобще - с всички екстри за всеки чужденец, който иска да прилапа релсовия ни транспорт! Не е важно да се създава нещо ново! Важното е да се разпродава създаденото до сега (създадено главно през "лошото" комунистическо време). Иначе, в нормалните държави, когато няма читави инвеститори - приватизацията се отменя...

  • 6
    e_mil avatar :-P
    tamada

    "...неясно защо БДЖ се води дружество от значение за националната сигурност..."

    Ами пробвайте да закарате примерно 20 танка от София до Сливен и ще Ви стане ясно.
    Или да превозите 5-6 млн тона въглища от рудника до някой ТЕЦ на другия край на страната.
    Или пък да внесете ядрено гориво за АЕЦ.

    Вие въобще имате ли представа какво представлява една концепция за национална сигурност?

  • 7
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#4] от "Станислав Янков":
    Може би Флик тръгва по стъпките на газовата принцеса, кой знае и нея я потупваха по г.за от към "запад" и много я хвалеха, пък сега не може да иде на доктор...

  • 8
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#6] от "tamada":

    Имаме градски, имаме....

  • 9
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков

    До коментар [#6] от "tamada":

    За всички тези и летищата и пътищата не са от значение за националната сигърност, само и само да се разпродадат!

  • 10
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков

    До коментар [#7] от "boby1945":

    Не знам! Аз поне окончателно съм се отказал от надеждата, на ББ да му дойде поне капка акъл в главата и да разкара Флик. Само ще зачакам да видя, дали стадото ще си падне по милиционерските театри, дето ще му струват и последната риза на гърба и да преизбере ББ и Флик...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK