С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
39 15 юни 2012, 17:07, 7358 прочитания

Към гара Обречена

Правителството обяви товарния жп превозвач за продажба с ясното послание, че иска брокер вместо инвеститор

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Изтъркана лента с банален сценарий, режисьор от кукления театър, и предизвестен финал. В такъв филм влезе "БДЖ Товарни превози" със започналата тази седмица приватизационна процедура. Няма как - това ще е касовият хит на годината и всички ще го гледаме. Сценарият е предварително написан - от държавата, която е собственик на дружеството. Но овациите в случая не са уместни. С така поставените условия и цели при продажбата на товарния си жп превозвач правителството прави грешка и сделката едва ли ще е успешна - поне за самото дружество.

Същата грешка беше направена с "Булгартабак", с БТК, а преди време - с "Кремиковци" и БГА "Балкан". Стъпките са едни и същи: приватизацията се отлага дълго, междувременно държавната фирма губи пазарни позиции и финансова мощ, става все по-непривлекателна, задлъжнява, а накрая под натиск отвън управляващите я предлагат на частни компании, но не навреме и с куп изисквания към купувача. Това се случва и с "БДЖ Товарни превози". Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол (АПСК) обяви за продажба компанията, натоварена с дългове, със спадащ пазарен дял и остарели активи. Поиска за нея висока цена. Постави олимпийски критерии към стратегическите инвеститори и нисък праг пред финансовите такива. Спусна бариерата на социалните ангажименти. Постави цялата процедура във времето на летните отпуски. И обяви, че продажбата е неизбежна.


По-лоша комбинация трудно може да се измисли. Затова и за недотам посветените зрители отсега е ясно, че превозвачът накрая ще се озове на гарата на финансов купувач, най-вероятно с български произход.  

Кой е по-желан

Изискванията към стратегическите инвеститори за "БДЖ Товарни превози" са да имат по 400 млн. евро оборот за всяка от последните три години и да са работили в сектора на жп транспорта поне 10 години. За финансовите кандидати условията са едно към едно на тези, поставени за "Булгартабак": управлявани активи над 1 млрд. евро и собствен капитал поне 20 млн. евро. "Прагът към втория тип купувачи е смешно нисък - ограничение към тях практически няма", коментира консултант от транспортния бранш. Съчетано с факта, че исканите приходи от стратегическите инвеститори са почти петорни на оборота на самото "БДЖ Товарни превози", а условието за дългогодишен опит изхвърля от процедурата всички частни оператори от региона, това ясно показва двойния стандарт към различните типове потенциални купувачи. И откроява посланието, че желани са по-скоро фондовете брокери, отколкото транспортните компании. В току-що започналата процедура консорциуми няма да се допускат, вероятно за да не се промъкне някой малък превозвач чрез  лесната за осигуряване компания на финансова група.



БДЖ Експрес

Като за най-голямата приватизационна сделка на годината (минималната цена е 100 млн. евро за 100% от капитала и въпреки че не е фиксирана, вече беше изречена гласно от няколко представители на държавата) сроковете в процедурата са доста стегнати. Времето за покупка на документация е 20 дни, а това за искане на допуск от ДАНС и Държавната комисия по сигурността на информацията - още 20 дни (неясно защо БДЖ се води дружество от значение за националната сигурност). Служителите от двете институции ще имат 60 дни за проверка на кандидатите, а след като АПСК установи дали отговарят на предварителните условия, самите те ще разполагат с между 10 и 20 дни да направят финансово и правно проучване на дружеството. Изборът на купувач се очаква през ноември, като офертите ще се класират най-вече според предложената цена (със 70% тежест) и според обещанията за инвестиции (с 30% тежест при минимум 50 млн. лв. вложения за три години, половината от които за първата). Самата сделка се очаква до края на годината. Точно по този скоростен начин беше приключена и сделката за "Булгартабак" преди година - за 3-4 седмици купувачът беше избран, подробностите по договора бяха обсъдени за ден и подписани, а после акциите бяха прехвърлени мигновено. Тази бързина служи за бягство от скандали - докато публиката се усети, всичко вече е приключило. В случая с "БДЖ Товарни превози" също ще има основание за бързане - парите трябват спешно, а и догодина идват избори и всеки скандал трябва да бъде отдалечен.

Както при повечето компании с т.нар. структуроопределящо значение за икономиката, и тук бъдещият собственик е натоварен със социални ангажименти. Той ще е длъжен до три години след сделката да запази средногодишния брой служители в превозвача, където в момента на щат са малко над 4 хил. души, и за същия период да поддържа разходите за труд поне на нивото, на което ги е заварил.

Така организирана, процедурата откровено фаворизира финансовите инвеститори за "БДЖ Товарни превози". За това говорят както високите бариери към компаниите от сектора, така и кратките срокове посред лято, в които концерни със сложна организация трудно ще се вместят, така и социалните ангажименти, чието прескачане и заобикаляне е по-скоро характерно за временните собственици.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Агенцията ExpandX и Wness TV започват да предлагат съвместна услуга Агенцията ExpandX и Wness TV започват да предлагат съвместна услуга

През Goldies media group двете компании ще работят върху създаването на видеопродукции

14 ное 2019, 385 прочитания

Отварянето на достъпа до банковите данни не предизвика революция във финансите Отварянето на достъпа до банковите данни не предизвика революция във финансите

Индустрията се модернизира на ниво бизнес процеси и платформи, споделиха участниците в конференцията "Банките и бизнесът"

14 ное 2019, 767 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Бегюмхан Доган: За Турция България е естествен пазар, но е прекалено малък

Председателят на "Доган Холдинг" пред "Капитал"

Още от Капитал
Сбогом, кабели

Първите дошли в автосектора се изнасят първи към по-евтини дестинации

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

Да бъдеш Дубравка Угрешич

Писателката за обърканото детство, инстинкта да принадлежим към стадото и вечните неприятелства

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10