Застраховка - от кабелната, заем - от телефона
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Застраховка - от кабелната, заем - от телефона

Кабелите вече не се използват само за пренос на глас или на интернет.

Застраховка - от кабелната, заем - от телефона

Телекомите все по-агресивно се борят за обвързване с клиентите си чрез комплексни услуги

Юлиян Арнаудов
3473 прочитания

Кабелите вече не се използват само за пренос на глас или на интернет.

© Надежда Чипева


Ако изобщо има нещо по-ценно от пари на момента, това е сигурни пари в бъдеще. Затова и думата "абонат" звучи по-мелодично от "клиент". За да си осигурят дългосрочно обвързване с клиентите и да ги превърнат в истински абонати, телекомуникационните компании са готови на всичко. И колкото повече приходите им се свиват, пазарът се консолидира, а парите за харчене в домакинствата намаляват, толкова повече операторите на мобилна и фиксирана телефония, интернет и телевизия се стремят да обхванат по-голяма част от услугите, за които всяко семейство плаща, макар и те да нямат нищо общо с комуникациите: СОТ, гориво, лихви по кредити, застраховки.

Има ли безплатна застраховка?

За момента едно от най-алтернативните предложения в тази посока е на столичния интернет оператор "Нет 1", който включи застраховка имущество към пакетите си за достъп до глобалната мрежа и телевизионен сигнал. Допълнителната услуга е безплатна за потребителите, ако сключат договор с "Нет 1" за 18 месеца. Полицата се предоставя от "Булстрад" и покрива богата гама от рискове: от земетресения и всякакви природни бедствия, през грабеж и различни битови инциденти като забравени кранове на водопроводи и др. При инцидент застрахователят може да изплати до 10 хил. лв. за нанесени щети на жилището, до 3 хил. лв. за повредена покъщнина или 2 хил. лв. в случай на кражба чрез взлом. Уговорката е валидна само при навременно внасяне на месечната такса по пакетния абонамент. Само едно закъснение и тя се губи. Идеята е проста – потребителите имат стимул да не се отказват предсрочно и да плащат навреме своите задължения. Схемата е изгодна както за оператора, който си "купува" лоялността на абонатите за дълго, така и за застрахователя, който получава достъп до клиенти, които иначе трудно би завоювал.

Всички в клуба

Този тип оферти всъщност не са нови и явно ще се разширяват. GSM операторите вече не предлагат само смартфони, таблети и други джаджи на изплащане или "субсидирани" чрез абонатната такса. Най-популярни за привличане на дългосрочни абонати са т.нар. клубове за лоялни клиенти. "Мобилтел" и "Виваком" предлагат специални карти, които се издават, ако потребителите използват поне една от техните услуги през последните шест месеца и са изрядни платци. Картите осигуряват отстъпки при съответните търговци, с които телекомите имат сключено партньорство. Списъкът с услуги е дълъг и могат да се намерят най-разнообразни оферти. Една от най-нестандартните е "М-Тел кеш" - опция за теглене на микрокредит до 400 лв. в брой от магазините на "Мобилтел". Парите се предоставят чрез заем от "Кеш кредит" и могат да бъдат върнати в период от един до шест месеца. Вариантът е валиден за всички клиенти на GSM оператора, които ползват услугите му повече от една година, а за притежателите на клубна карта кредитът е при по-ниска лихва. "Виваком" пък освен големия набор партньори с подобни оферти за отстъпка организира и различни томболи за членовете на клуба си, включително екскурзия до "Дисниленд" в Париж. Най-пасивен в този тип съревнование е "Глобул", който като цяло стои встрани от опитите на останалите телекоми да предлагат все повече услуги. Програмата му за лоялни клиенти се ограничава до партньорство с бензиностанциите Shell и банка ОББ. Сравнително малко активен в тази посока е и "Булсатком", който дава само допълнителен телевизионен приемник срещу 4 лв. месечно. 

Нова конкуренция - нова борба

Навлизайки на непознати за тях територии, операторите обаче поемат и нови рискове. През февруари 2011 г. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи глоба от 56 хил. лв. на "Близу" за подвеждаща реклама именно заради кампания от този тип. Тогава всички клиенти, сключили с "Близу" договор за телевизия плюс интернет в периода от средата на ноември 2010 г. до средата на януари 2011 г., получаваха коледни бонуси под формата на ваучери на стойност от 30 до 75 лв. в зависимост от заявения пакет услуга. Ваучерите можеха да се използват при покупка на черна и бяла техника от "Техномаркет". Санкцията беше наложена именно за включването на добавка към предлаганата услуга: според антимонополния орган, издаването на подобни книжа се явява вид ценна книга, на което "Близу" няма право. Любопитното в случая е, че жалбата в КЗК беше подадена точно от "Нет 1", която в момента добавя към своите пакетни услуги и застрахователна полица.

Случаят е показателен, че операторите по същия начин, по който внимателно наблюдават действията на конкурентите на собственото им поле, дебнат за грешки и при допълнителните "хватки" и всеки недотам изпипан от законова гледна точка ход може да струва скъпо на компанията. По всичко обаче личи, че телекомите ще продължат да осребряват достъпа, който вече имат до домовете и офисите, за да си гарантират стабилни приходи в бъдеще. Така че не се изненадвайте, ако мобилният ви оператор или кабелният доставчик ви предложат например сезонна смяна на гумите, залагане за резултатите от европейското или безплатно стоматологично обслужване. 

Ако изобщо има нещо по-ценно от пари на момента, това е сигурни пари в бъдеще. Затова и думата "абонат" звучи по-мелодично от "клиент". За да си осигурят дългосрочно обвързване с клиентите и да ги превърнат в истински абонати, телекомуникационните компании са готови на всичко. И колкото повече приходите им се свиват, пазарът се консолидира, а парите за харчене в домакинствата намаляват, толкова повече операторите на мобилна и фиксирана телефония, интернет и телевизия се стремят да обхванат по-голяма част от услугите, за които всяко семейство плаща, макар и те да нямат нищо общо с комуникациите: СОТ, гориво, лихви по кредити, застраховки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    0888571682 avatar :-|
    0888571682

    Това се нарича " субсидирана кръстосана продажба". Потребителя, обаче приемайки я - няма право да преминава към тарифен план с по-малка такса и е длъжен да си плаща до края на договора без да може да сменя оператора. Дори в бъдеще тези които отказват застраховката ще трябва да плащат повече, заради независимостта си. Застрахователното дружество може да ползва данните на клиента за да му предлага застраховки или да го офертира да си прехвърли парите от пенсиония фонд в някоя свързана с дружеството компания. Има вариант, при нередовно внасяне на кабелната, преди да бъде прехвърлено задължението му на колекторска фирма, да получи оферта за кредит (от свързан със застрахователя кредитор), което би било добре за фирмите по веригата. Иначе цената на подобна застраховка е около 10-15лв на година ако се вземе от случаен застраховател. Стратегията е печаливша.

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK