Сладоледеният сезон тръгна с нови инвестиции
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Сладоледеният сезон тръгна с нови инвестиции

От "Карил и Таня" се надяват да получат финансиране от европейски фондове, за да инвестират в модернизация на фабриката си

Сладоледеният сезон тръгна с нови инвестиции

Производителите са обнадеждени за първа по-добра година след дългия спад в продажбите

Весела Николаева
17861 прочитания

От "Карил и Таня" се надяват да получат финансиране от европейски фондове, за да инвестират в модернизация на фабриката си

© Надежда Чипева


След дълъг период на спадащи продажби в условията на криза тази година производителите очакват по-добри резултати, а някои от тях дори се насочват към нови инвестиции, показва проучване на "Капитал Daily". Нови вложения вече са направили "Изида" - Добрич, такива планират и от "Карил и Таня" - Ямбол (ако получат одобрение за финансиране от европейски фондове), а "Дени" - Велико Търново, ще се разширява със строеж на изцяло нова фабрика. 

Повече пари - повече сладолед

От началото на годината "Изида" е инвестирала 650 хил. лв., с което е увеличила обема на производството си с около 15%, казаха от компанията. Парите са вложени основно в машини за нови продукти и фризери за търговската мрежа. От "Карил и Таня" обясниха пред "Капитал Daily", че евентуалното разширение и модернизация на производството може да стане след края на сезона, за да не се прекъсва работата сега.

"Към момента сме в процес на разглеждане. По-вероятно е новата инвестиция да бъде в модернизация, но до няколко дни очакваме информация за финансиране от ЕС", каза търговският директор на компанията Ивайло Аладжов. На 28 май общо събрание на акционерите на "Карил и Таня" е одобрило увеличение на капитала на дружеството от 735 хил. лв. на 1.24 млн. лв. чрез апортни вноски от съдружниците – става въпрос за заеми и вземания, които ще бъдат оформени по този начин. Решението, което предстои да се впише в Търговския регистър, е по изискване на кредитора Уникредит Булбанк, в която е заложено предприятието. Към май тази година дължимата сума е 500 хил. лв. 

Сметана и ниска цена

Великотърновската компания "Дени" ще разшири значително производството си със строежа на нова фабрика в близкия гр. Дебелец, съобщиха местни медии. По техни данни инвестицията ще е за над 2 млн. евро, а проектът ще приключи до две години. Очаква се предприятието да разкрие 100 нови работни места, а капацитетът на "Дени" да нарасни до четири пъти. До редакционното приключване на броя от "Капитал Daily" не успяхме да се свържем със собственика на компанията Цветан Цветанов. Той е бивш депутат от РЗС, но още докато беше в парламента, напусна партията и през март 2010 г. се отказа от депутатското си място. 

От "Дени", подобно на други производители, рекламират продукцията си със съдържанието на сметана и естествени продукти и липсата на оцветители и изкуствени аромати. Негативното отношение на потребителите към растителните мазнини се е пренесло само донякъде на пазара на сладолед и там все още цената продължава да бъде водеща, коментираха от бранша. Въпреки кризата от "Изида" и "Карил" отчитат подобрение на продажбите и се надяват тази година да е по-добра от миналата, когато обемът на пазара намаля с около 10%.

Слънчев сезон

Макар че масово хората продължават да се насочват най-вече към продукти с по-ниска цена, сладоледеният пазар се движи преди всичко от индивидуалните вкусове, казва Ивайло Аладжов от "Карил и Таня". "Всеки дъждовен период оказва негативно влияние, но сега през юни продажбите ни са много добри, по-високи от миналата година", твърди той. На друго мнение са от "Изида". "С всяка изминала година потребителите са все по-добре ориентирани и избират качествени продукти, без цената да бъде най-важният фактор", коментира Младен Матеев, маркетинг директор на компанията. От добричката фабрика обясниха, че продължават да залагат на различни вкусове и този сезон имат два нови продукта – сандвич и сладолед в семейна опаковка с аромат на мастика.

Като цяло обаче за миналата година продадените сладоледи тип сандвич намаляват, сочи статистика на "Нилсен България". Обемът им е 2.8% от всички продажби и 3.9% от стойността на целия пазар.

По данни на "Нилсен" през 2011 г. общият обем на сладоледения пазар в България се е свил с около 20%, а стойността му като пари – с над 10% в сравнение с 2010 г. От май до август продаденият пакетиран сладолед е бил за около 63 млн. лв., по данни на сп. "Регал". Малко над половината от целия обем на продажбите е на сладолед в индивидуални опаковки, а 46.6% се падат на семейните. Едва 0.8% са сладкиши като сладоледени торти.

По данните, цитирани от "Регал", от 2009 до 2011 г. цените на сладоледа постепенно се увеличават – от 9 лв. на килограм през 2009 г. до 10.05 лв. през 2011 г. 

Кой е най-голям?

Най-големите производители на сладолед в България (като обем и стойност на продажбите) за миналата година са били "Дени", "Дарко", "Нестле", "Изида" и "Карил и Таня" - Ямбол. От миналата година "Дарко" е собственост на холандско-британската група Uniliver. От 2006 г. един от най-големите производители - "Делта", стана част от "Нестле" след международна сделка, в която влизаше и българското поделение. Ямболската "Карил и Таня" е българско-италианско дружество, като в момента съдружници в него са Ауло Котекини (33.9%), Станка Пенева (29.9%), управителят Илиян Славов (24.9%) и Ваня Славова (11.3%).

Добричката "Изида" е собственост на Младен Матеев, който държи 98% от капитала, и Теменуга Матеева с 2%.

Финансови резултати (в хил. лв.)
КомпанияПечалба/загуба 2011Промяна спрямо '10Продажби '11Промяна спрямо '10
"Изида"2 00430%7 82324%
"Сладоледена фабрика" ("Дени")8151.5%6 3055%
"Нестле България"*-6 482-285 675-4%
Източник: Търговски регистър 
* Данните са за цялата компания, не само за сладоледения бизнес

След дълъг период на спадащи продажби в условията на криза тази година производителите очакват по-добри резултати, а някои от тях дори се насочват към нови инвестиции, показва проучване на "Капитал Daily". Нови вложения вече са направили "Изида" - Добрич, такива планират и от "Карил и Таня" - Ямбол (ако получат одобрение за финансиране от европейски фондове), а "Дени" - Велико Търново, ще се разширява със строеж на изцяло нова фабрика. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    dislfan avatar :-P
    pero_defformero

    сладолед в семейна опаковка с аромат на мастика -- омг!

  • hypercube

    Странно как едно име - Карил и Таня се споменава 8 пъти в статията, Изида 6 пъти, Дени 4, а останалите огромни производители на сладоледи мимоходом. Прави впечатление, също че в една друга сладоледена статия също беше наблегнато на ямболската фирма. Правя си следните изводи - или някой е платил, за да бъде споменат , или неговия ПР/шурей/баджанак е близък с журналисти от вестника. Сладоледите Карил в моя град са неизвестни и много голяма рядкост, а Бургас е относително близо до Ямбол.
    Единствения истински пакетиран сладолед за който знам и който се произвежда в БГ е Нирвана на Нестле - без растителни мазнини и с много висока клиентска цена. Останалите (включително и Нестлета) са сухо млечно-разстително омазнена-брашняна и озахарена, дълбоко замразена гадория. Това на 110 процента важи и за сладоледите на споменатите многократно по-горе производители - мястото на фризерите им е в Лидл и другите дискаунтъри, редом до останалата евтина и боклучава продукция.

    ПС. За Карил имам само лоши спомени - навремето първата "бяла растителна вкусотия", пародия на сирене Дунавия която се появи в кварталния ни магазин беше тяхно дело. Имам колега в Ямбол който се смееше че това е млекопреработвателно предприятие, което не изкупува мляко - дали е вярно не знам, но ако съдя по "сиренето" им едва ли се е шегувал.

  • 3
    ops5 avatar :-|
    Пламен

    Сега за пръв път чувам, че ямблоската фирма прави сладолед. И на мен, както и на dreamboxer ми прави впечатление споменаването на определени фирми, а на други не. Лошо няма, част от играта е.

    Но тази ямболска фирма какъв сладолед прави!!?!? Къде е?!?

    Опа резултата е постигнат - сега ще започна да търся този сладолед :).

  • 4
    niki2003 avatar :-|
    niki2003

    В тези жеги е направо чудесно по едно сладоледче.Връх на сладоледа!

  • 5
    thetheacher avatar :-|
    The.Teacher

    ""Нестле България -6 482"

    Да ги ожали човек. И те като Лукойл са на загуба. Има да чакаме големите компании да плащат данъци. Но виж, като сложим касови апарати на детските клатушки и вендинг машините ще компенсираме.

  • 6
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    И защо само с аромат на мастика? А на мента? Щото иначе как да си направя "облак"?

  • 7
    birdman avatar :-|
    birdman

    До коментар [#2] от "dreamboxer":

    До коментар [#3] от "Пламен":

    http://www.karil-bg.com/
    Карил НЕ са млекопреработвателно предприятие препоръчвам ти, или АЙСЙогурта им, или Броюе-то. не са лоши сладоледите им аз лично харесвам сладоледите и на Дени но за съжаление рядко ги срещам по магазините .

  • 8
    philipeto avatar :-|
    philipeto

    До коментар [#5] от "The.Teacher":

    Нестле България са един от най-точните и изрядни данъкоплатци в България. Въпрос на имидж, не си заслужава да си рискуват реномето за няколко хиляди лева данъци.

    Много добре знам защо са на загуба през 2011-та, но не мисля да го дискутирам в публичен форум.

    И да, работя за Нестле, и то точно в сладоледения им бизнес.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK