Телекоми със затихващи печалби
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Телекоми със затихващи печалби

Телекоми със затихващи печалби

Секторът е в зоната на здрача между залязващите приходи от GSM и неизгрелия ръст от мобилен интернет и пакетни услуги

Юлиян Арнаудов, Паулина Михайлова
10276 прочитания

© Цветелина Белутова


Ако е вярно, че винаги е най-тъмно, преди слънцето да изгрее, за българските телекоми тепърва предстои да стане дяволски непрогледно: нова вълна от свежи приходи от пренос на данни за тях не се задава скоро, а спадът в традиционния им бизнес се комбинира с неотложна нужда от инвестиции. Добрите новини от доклада на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) за състоянието на телеком сектора в страната за 2011 г., част от който стана публична през седмицата, са само за потребителите. А те са няколко: България е сред страните от евросъюза с най-ниски средни цени за разговори, тези цени ще продължават да падат, конкуренцията между операторите ще е все по-жестока и те ще предлагат все повече услуги. За компаниите - участници на пазара, анализът показва по-скоро негативна тенденция: преносът на глас по GSM остава най-големият източник на пари за операторите, но спадът при него се засилва. Бъдещето се очертава светло за тези, които успеят да предложат пакетни услуги и качествен и изгоден мобилен достъп до световната мрежа. Там пазарът все още не е парцелиран и от това кой ще вземе най-големия пай зависи кой ще печели в бъдеще. Процесът обаче няма да е бърз, а междувременно просто ще трябва да се оцелява с намаляване на разходите и инвестиции в новите територии. 

Това е твоят глас

Пълновластен господар на пазара на телеком услуги продължава да е гласът, пренесен основно по GSM. Общите приходи на "Мобилтел", БТК и "Глобул" от мобилни телефонни услуги обаче не само намаляват, а и го правят с ускоряващ се темп. Ако за 2010 спрямо 2009 г. те са спаднали със 7.7%, същият показател за 2011 г. спрямо предходната, вече е 10.5% и общият приход на трите оператора по тази линия е 1.74 млрд. лв. Съвсем очаквано делът на бившия монополист "Мобилтел" намалява. Към края на миналата година той е изгубил още 3% от пазара - както като брой абонати, така и като приходи от мобилни услуги, и позицията му вече е 45.1% от броя клиенти и 48.1% в парично изражение. Спадът впрочем е почти идентичен за втора година поред. По информацията на регулатора, базирана на данните за приходи, по-големият печеливш в случая е "Глобул", който взема 1.7% от изгубения дял на "Мобилтел", а БТК е успяла да увеличи своя с 1.3%. Анализът по темата на Европейската комисия (ЕК), който междувременно също излезе тази седмица, сочи по-голям ръст на БТК. Според него операторите се подреждат така: "Мобилтел" с 46% от пазара (спрямо 52% миналата година), "Глобул" с 35% (спрямо 33%) и БТК с 19% (при 15%). Тази класация обаче се базира на брой абонати. Тоест очевидно е, че двете по-малки компании постепенно отнемат от дела на най-голямата, но "Глобул" получава основната част от по-платежоспособната клиентела.

За причините най-големият играч да продължава да губи абонати е показателна една друга статистика от доклада на ЕК: най-много потребителски оплаквания в КРС за 2011 г. са постъпили заради проблеми в отчитането на сметките, причинени от подмяната на билинг системата на "Мобилтел". Друга основна причина за недоволство са проблеми при пренасяне на номерата - процес, който, макар и да не е масов, набира скорост. По данни на КРС, от въвеждането на тази възможност през април 2008 до края на 2011 г. пренесените номера са 247 910, от които 47% само за последната година.
Все по-голям проблем за мобилните оператори явно ще бъде да обвържат клиентите си с договор. През 2011 г. делът на абонатите спрямо притежателите на предплатени карти се увеличава само с 1% спрямо 2010 - при положение че в предходните години той растеше с между 4 и 7 на сто, сочи докладът на КРС.

Друга негативна тенденция е все по-бързо спадащият среден приход от абонат. Експертите на ЕК изчисляват, че в България този показател е намалял с 26%, а средният приход от минута разговор за оператора в България още в края на 2010 г. е бил повече от двойно по-нисък спрямо средния за ЕС (виж графиките).

Битката за интернета

Възможността иначе мощните компании да намерят нови източници за растеж ясно е очертана от данните за онези сегменти на пазара, които все още са с ниска степен на проникване сред потребителите: мобилният интернет и пакетните услуги. Според данните на ЕК в България едва 3.5% от населението използват мобилен интернет - тоест полето е свободно за навлизане. Сравнително ниско е и насищането на пазара на фиксиран интернет: 37.6% от домакинствата, по данни на КРС. В тази ниша пазарът е и най-фрагментиран: операторите са над 600. Именно през нейното овладяване явно минава и пътят на големите телекоми, ако искат да предложат така желаните пакетни услуги и да увеличат дела на клиентите си с договор спрямо тези на предплатени карти. Анализът на ЕК показва, че към юли 2011 г. едва 8.5% от хората ползват пакетна услуга (123% ръст спрямо година по-рано), като проникването на двойни услуги е 6.7%, а на тройни - само 1.8%. Разпределението на този пазар обаче няма да е нито лесно, нито безплатно: изграждането на нови мрежи или покупката на такива изглежда по-скоро като прекопаване на градината за бъдеща реколта, отколкото като изравяне на съкровище.

1.03

млрд. лв. са приходите на най-големия телеком - "Мобилтел" за 2011 г., следван от БТК с 895.9 млн. лв. и "Глобул" с 806.8 млн. лв.

Първите, макар и бегли, признаци за "реколта" са факт: броят на фиксираните постове в България има 6% ръст за 2011 г. именно заради пакетните предложения от алтернативни на БТК доставчици (делът на традиционния оператор там пада до 91.4% като приходи и 68.1% като брой клиенти).

Междувременно обаче, докато очакват ръст на пазара си от атрактивни мобилни приложения, увеличено потребление (евентуално след кризата) и пакетни услуги, операторите ще трябва да се примиряват с по-скромни разходи и по-малка печалба.

Източник: Европейска комисия

Ако е вярно, че винаги е най-тъмно, преди слънцето да изгрее, за българските телекоми тепърва предстои да стане дяволски непрогледно: нова вълна от свежи приходи от пренос на данни за тях не се задава скоро, а спадът в традиционния им бизнес се комбинира с неотложна нужда от инвестиции. Добрите новини от доклада на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) за състоянието на телеком сектора в страната за 2011 г., част от който стана публична през седмицата, са само за потребителите. А те са няколко: България е сред страните от евросъюза с най-ниски средни цени за разговори, тези цени ще продължават да падат, конкуренцията между операторите ще е все по-жестока и те ще предлагат все повече услуги. За компаниите - участници на пазара, анализът показва по-скоро негативна тенденция: преносът на глас по GSM остава най-големият източник на пари за операторите, но спадът при него се засилва. Бъдещето се очертава светло за тези, които успеят да предложат пакетни услуги и качествен и изгоден мобилен достъп до световната мрежа. Там пазарът все още не е парцелиран и от това кой ще вземе най-големия пай зависи кой ще печели в бъдеще. Процесът обаче няма да е бърз, а междувременно просто ще трябва да се оцелява с намаляване на разходите и инвестиции в новите територии. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

23 коментара
  • 1
    lonely_ninja avatar :-|
    Georgi Velev

    пада им се !

  • 2
    andthensome avatar :-|
    andthensome

    българия с едни от най-ниските цени за пренос на глас? да не би статията да е писана за друга държава...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    velizzara avatar :-|
    velizzara

    Какво пада нз ...БОБ кърти и нетчето на Виваком...тц тц тц странно ;)

  • 4
    velizzara avatar :-|
    velizzara

    Пада им се или не - хората нямат пари :Д

  • 5
    rewind avatar :-|
    Todor Tanev

    Имаше една приказка от сорта на "...а га ядахте кифтетата..." или от сорта беше. Малко арогантно, но като се замисля сметките ми за комуникации за последните 10-на години /изключвам последните година, две/ не мисля че ще мога да ги определя по-различно.

  • 6
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean

    """Глобул" получава основната част от по-платежоспособната клиентела."" Тежко и на тази платежоспособна клиентела ддето е отишла при Глобул, този доста избушен оператор, който както разбрахме е на масата за продан, и никой не прави инвестиции там.

  • 7
    nshopov avatar :-|
    Kobra

    Най-доброто решение е да нямаш въобще мобилен телеофн, Откакто го нямам, един пасивен разход от 100 кинта вече го няма :) Мбуахахаха, да го духа олигопола Шментел-СливаКом-Грабул

  • 8
    dragoslava avatar :-(
    Dragoslava

    Аз съм на Виваком и продажбата ме притеснява.

  • 9
    siolen avatar :-P
    siolen

    Телекомите имат два избора - да предоставят данни (съдържание) или да си останат с едната инфраструктура. Въпреки че първия вариант изглежда по-печеливш, в крайна сметка и за втория ще има фирми. Още повече че ВиК, енерго и т.н. предоставят също услуги, базирани на инфраструктура.

  • 10
    velizzara avatar :-|
    velizzara

    Аз съм на мтел, но не ме притеснява продажбата на Глобул. В интерес на истината никога не съм ползвала Глобул ...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK