"Медика" разширява дейността си с нов цех и продукти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Медика" разширява дейността си с нов цех и продукти

Засега от "Медика" смятат да доставят медицинска козметика основно в България, Русия и Украйна, като използват досегашната си мрежа за продажби

"Медика" разширява дейността си с нов цех и продукти

Компанията планира да вложи общо около 2 млн. лв. в производство на специални превръзки и медицинска козметика

Весела Николаева
6024 прочитания

Засега от "Медика" смятат да доставят медицинска козметика основно в България, Русия и Украйна, като използват досегашната си мрежа за продажби

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Инвестициите на българските компании през последните години, ако не са напълно изчезнали, то със сигурност трудно се намират. Все пак напоследък няколко дружества обявиха, че са завършили нови мощности, а други, че започват нови проекти. Икономисти и анализатори обаче са категорични, че за съвземане на вътрешните инвестиции все още и дума не може да става. След като "Алкомет" обяви, че започва проект по инвестиционната си програма, а "Биовет" откри новия си завод в Разград, последната компании, която съобщи, че ще разширява производството си, е производителят на санитарни материали и лекарства "Медика".

Ръководството планира да строи нов цех за течни медикаменти, съобщи изпълнителният директор на компанията Пенка Тишкова пред "Капитал Daily". До няколко дни се очаква да бъде получено разрешителното за започване на строежа и до края на годината той да бъде завършен. Цехът ще се намира на досегашната площадка на дружеството в гр. Сандански. Инвестицията в него ще е 1.5 млн. лв. изцяло собствени средства от печалби на "Медика" от предишни години. Толкова ще бъде вложението в целия строеж и в новите машини за течни продукти.

Бъдещи разработки

"На този етап смятаме да произвеждаме основно медицинска козметика като шампоани, както и специални превръзки с лечебно действие", обясни Тишкова. Специални превръзки, които са обработени с медикамент, досега не се произвеждат в България и по думите й има голям интерес към тях. Те са по-скъпи и се използват и при специфични рани като тези, получени при изгаряне. Според Тишкова е възможно при добри разработки компанията да започне и продажбата им в други страни от ЕС.

Освен инвестицията в новия цех и машините от "Медика" са заделили още 500 хил. лв., с които да покрият разходите за лицензи на медицинската козметика, за досиетата и регистрация на продуктите в чужбина.

"Ако ни одобрят, от следващата година ще започнем производството в новия цех", каза Тишкова. Част от продуктите се произвеждат от компанията от години, но след влизането на България в ЕС законодателството е станало по-строго за прелицензиране на медицинска козметика и затова са продавани като обикновени шампоани. Разликата между масовата козметика и медицинската, която има лиценз, са активните съставки, които при последната са насочени към лекуване на определени проблеми, имат по-силно действие и обикновено се използват на определен период, а не всекидневно, обясни Тишкова. От дружеството предвиждат след време да направят нови разработки за медицинска козметика.

Новите стари пазари

Новият цех ще позволява и производството на лекарствени сиропи, но по думите на директора такава продукция не се предвижда засега, защото "не смятаме да смесваме сиропи с козметика". Засега основният пазар на медицинската козметика ще е България, Украйна и Русия, където "Медика" и към момента реализира по-голяма част от продажбите си и ще използва досегашната си дистрибуторска мрежа. Тишкова обясни, че за стъпване на други пазари засега не са мислили, защото за тях ще трябва разработването на цели серии.

"Медика" е част от групата на "Доверие Обединен холдинг", чиито основни акционери са "Софарма" и близки до нея компании. За първото тримесечие на тази година "Медика" има 502 хил. лв. печалба, с 20 хил. лв. по-малко, отколкото по същия период на миналата година. Продажбите до края на март са 4.85 млн. лв. и отбелязват 17% ръст на годишна база. Причината за спада на печалбата са най-вече по-скъпите суровини, които са увеличили разходите.

Компании по пътя на инвестициите

"Медика" е една от компаниите, които продължават с инвестициите си въпреки кризата – за много от тях новите вложения са планирани от поне година, насочени са към модернизация и съответно спестяват разходи при увеличение на капацитета. В последните няколко дни подобна инвестиция обявиха от "Алкомет" - Шумен, "Биовет" откри нов завод за ветеринарни лекарства в Разград, а някои производители на сладолед вече са разширили или обмислят да разширят мощностите си.

"Инвестициите у нас се правят предимно от големи компании с ясна визия за развитието си, които работят предимно за износ", коментира Цветослав Цачев, ръководител "Анализи" в "Елана". По думите му тези компании имат евтин достъп до заемен капитал и инвестират в нов капацитет с очаквания за глобално възстановяване през тази и следващата година. От друга страна, малките и средните предприятия са тези със затруднена реализация на продукцията и плащанията си, добави Цачев. Инвестицията на "Биовет" в новия завод за биотехнологични и ветеринарни продукти е за 30 млн. евро и с него капацитетът на компанията трябва да се удвои.

Производителят на алуминиеви изделия "Алкомет" обяви, че ще вложи 7.6 млн. лв. за покупка и пускане на нова леярска линия и за пречиствателна система. С това капацитетът на леярския цех ще нарасне с 25%. Покупката е част от инвестиционна програма за 26.8 млн. лв., обявена преди година. "Сериозно възстановяване на инвестициите по-скоро няма, но има много явна индикация, че стойностите на производствените активи са достигнали някакви атрактивни нива", коментира Иво Толев, инвестиционен консултант. Покупка на нови дружества и окрупняване има в земеделския сектор, който е един от малкото незасегнати от кризата най-вече заради подкрепата на субсидиите. Също преди дни "Агрия груп холдинг" съобщи, че е подписала предварителен договор за покупка на две фирми - "Елит-86" и "Грувър".

"Анализатори на пазара на сливания и придобивания скоро обявиха, че през последната една година има 60% ръст на такива сделки. Подобни покупки не дефинират автоматично сериозен ръст, но подсказват, че вероятно сме на нива, които са близо до очакванията на продавачи и купувачи", коментира Толев. Според него в рамките на кратко време се обявяват доста сделки, защото много от участниците в тях са изчаквали развръзката след изборите в Гърция.

Инвестициите на българските компании през последните години, ако не са напълно изчезнали, то със сигурност трудно се намират. Все пак напоследък няколко дружества обявиха, че са завършили нови мощности, а други, че започват нови проекти. Икономисти и анализатори обаче са категорични, че за съвземане на вътрешните инвестиции все още и дума не може да става. След като "Алкомет" обяви, че започва проект по инвестиционната си програма, а "Биовет" откри новия си завод в Разград, последната компании, която съобщи, че ще разширява производството си, е производителят на санитарни материали и лекарства "Медика".

Ръководството планира да строи нов цех за течни медикаменти, съобщи изпълнителният директор на компанията Пенка Тишкова пред "Капитал Daily". До няколко дни се очаква да бъде получено разрешителното за започване на строежа и до края на годината той да бъде завършен. Цехът ще се намира на досегашната площадка на дружеството в гр. Сандански. Инвестицията в него ще е 1.5 млн. лв. изцяло собствени средства от печалби на "Медика" от предишни години. Толкова ще бъде вложението в целия строеж и в новите машини за течни продукти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Физиологичният разтвор в аптеката (разтворена сол) е внос от Германия - 1,60 лева за 0,5 литра. Разтворът за очни лещи - 0,4 литра са 22 лева. И двата разтвора са консумативи за ползващите лещи, за който се бъркат в джоба с по 30-40 лева на месец. Колко са ползващите лещи у нас? Сигурно 500 000. А български еквиваленти на посочените разтвори няма.

  • 2
    kons avatar :-P
    Viscount Ganyo

    "Инвестициите на българските компании през последните години, ако не са напълно изчезнали, то със сигурност трудно се намират."

    Само днес има новини за три нови инвестиции - Медика, Пластхим-Т и Каелбле. Не ми се струва като да е много трудно да се намерят.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Остани практичен

Остани практичен

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK