Apple ще плати 60 млн. долара за правата върху "iPad" в Китай

С това спорът се прекратява окончателно и технологичният гигант получава свободен достъп до един от най-големите пазари

Заради съдебния спор iPad-овете на Apple дори бяха спрени от  продажба в някои части на Китай
Заради съдебния спор iPad-овете на Apple дори бяха спрени от продажба в някои части на Китай    ©  Reuters
Заради съдебния спор iPad-овете на Apple дори бяха спрени от  продажба в някои части на Китай
Заради съдебния спор iPad-овете на Apple дори бяха спрени от продажба в някои части на Китай    ©  Reuters
70%

от пазара на таблети в Китай се държи от Apple

7.9

млрд. долара са приходите на Apple от Китай, Тайван и Хонконг през второто тримесечие на годината

Технологичният гигант Apple ще плати 60 млн. долара на китайската компания Proview Technology, с което окончателно се урежда спорът за правата върху търговската марка "iPad" за китайския пазар. Това става ясно от официално съобщение от китайския съд, разглеждал делото, предават световните медии.

Оспорване до последно

В спора от Apple твърдяха, че още през 2009 г. са придобили правата за използването на марката в световен мащаб. За целта компанията е платила 55 хил. долара на тайванския клон на Proview, припомня BBC. От китайското поделение на компанията обаче казват, че Apple се е споразумяла само с един от клоновете на Proview International Holdings Ltd и че сделката не включва и правата за китайския пазар. Съгласно съдебно решение от по-рано китайското поделение на холдинга - Proview Тechnology, е собственик на марката "iPad" в Китай. Тя е била регистрирана от компанията през 2001 г. Тя е била използвана за произвежданите от нея тъч-скрийн дисплеи Internet Personal Access Device или IPAD. Впоследствие от съда призоваха двете страни да постигнат финансово споразумение помежду си.

"Спорът за iPad вече е приключен.. Apple преведе 60 млн. долара в сметката на Върховния съд на Гуангдонг, както беше поискано в посредническото писмо", заявяват в официално обръщение от съда.  

Всички печелят

Преди години компанията Proview е била световен производител на монитори, но към момента е затънала в дългове. Китайската й фабрика беше затворена през ноември 2010 г. и активите й бяха разпродадени, за да се осигурят пари за кредиторите й. Поделението все още дължи около 400 млн. долара, отбелязва в телефонно интервю пред Bloomberg създателят на компанията Роуел Янг. Сред кредиторите й са Bank of China Ltd. и China Minsheng Banking Corp., така че парите, които тя ще получи от Apple, няма да бъдат достатъчно.

"Опитахме се да постигнем споразумение за по-голяма сума, за да се разплатим с кредиторите. Много от тях не могат да чакат прекалено дълго, така че смятам, че е най-добре за нас да постигнем споразумение сега", казва Янг. От Proview са настоявали за 1.57 млрд. долара по данни на китайски медии, цитирани от Reuters. Но дори и по-малката сума се приема като относително положително и от компанията, и от кредиторите й.

"Сумата за постигането на споразумението не е лоша за Proview, тъй като въпреки че компанията притежава търговската марка, Apple, а не Proview създадоха стойността й", коментира Чеб Джихонг, адвокат, специалист по интелектуална собственост, цитиран от Reuters.

За Apple постигането на споразумение, също е положително, тъй като компанията ще може да продължи експанзията си на бързоразвиващия се китайски пазар. Досега спорът успя да забави продажбите й, а iPad-ове на Apple дори бяха сваляни от рафтовете в магазините в някои части на Китай. Proview беше наложила забрана на продажбите на продукта в Шанхай.

"Постигането на споразумение е страхотна новина за Apple. То им позволява да продължат с бизнеса си, без да се разсейват със странични неща. Новият iPad стъпва толкова късно на пазара в Китай, че ако спорът продължеше, Apple ще понесе още загуби", коментира Тек-Зунг Уонг, анализатор от базираната в Пекин компания IDC, която се занимава с проучвания в сферата на технологиите.

"Ако аз бях на мястото на Apple, щях да бъда доста доволен, тъй като тази сума е нищо за компанията", казва Стан Абрамс, адвокат по интелектуална собственост, цитиран от Bloomberg.

Колко важен е китайският пазар

Китай е един от големите пазари за продуктите на Apple, а търсенето им в страната се  увеличи значително. IPad доминира на китайския пазар на таблети с дял от 70%, макар че Lepad на Lenovo Group Samsung Galaxy Tab на Samsung Electronics набират скорост.

Apple отчита бурен ръст в района Китай, Хонконг и Тайван, където през втората половина на годината отчита продажби за 7.9 млрд. долара. От пускането на iPad през втората половина на 2010 г. до март тази година, Apple  са доставили повече от 6 млн. таблета в Китай, показват данните на IDC.

Това ли е краят?

Спорът между двете компании за правата за ползване на марката "iPad" не е ограничен само до Китай. От Proview започнаха дело срещу Apple и в САЩ. Обвинението беше, че от Apple са регистрирали компанията IP Application Development Ltd (IPADL) във Великобритания и твърдят, че търговската марка "iPad" е "абревиатура от името на компанията", само за да получат правата. Делото обаче беше прекратено по-рано през годината.

Според анализаторите след постигането на споразумение между двете компании за ползването на марката на китайския пазар, едва ли Proview ще предприеме нови стъпки срещу Apple, отбелязва BBC.