За да "върви" един продукт при електрониката, той трябва да е черен, плосък и без бутони. Едва ли всички, които си купуват смартфони и таблети, имат нужда от тях и ползват всичките им функции. Важното е да си плащат за устройството. А хората го правят, при това все по-масирано. Пазарът за потребителска техника в България до края на годината освен от традиционните телевизори ще бъде движен основно от продажбата на смартфони, таблети и лаптопи, е изводът от последния доклад на международната изследователска компания Business Monitor International (BMI). И една добра новина за клиентите - растежът при тези сегменти се очаква да бъде подхранван и от все по-голямата достъпност на продуктите, се твърди в анализа.
Като цяло според изследователската фирма първоначалната й прогноза от началото на годината, че веригите магазини за техника ще отчетат минимален растеж за 2012-а, се запазва. BMI очаква пазарът на потребителска електроника в страната тази година да е около 1.3 млрд. долара - леко над предходните две години, когато обемът му беше 1.2 млрд. долара. От две от водещите вериги магазини коментираха, че увеличение на продажбите тази година наистина има, макар и то да е умерено.
Мобилен растеж
Освен да е черна, плоска и без клавиатура, идеалната "джаджа" е и мобилна - именно тези устройства се радват на най-голям интерес. BMI очаква пазарът за смартфони да отбележи 17% ръст, или да скочи от 226 млн. долара през 2011 г. до 264 млн. долара през настоящата. За разлика от останалите ниши на пазара тук основни продавачи са мобилните оператори и те потвърждават тенденцията броят на потребителите на умни телефони да се увеличава. Най-големият телеком "Мобилтел" обяви, че близо една трета от продадените от компанията устройства тази година са смартфони, а броят на абонатите, които ги използват в мрежата, е нараснал с 24% през май 2012 г. спрямо същия месец на предходната година. Сходни са данните на "Виваком", която отчита, че 30% от продажбите през последното тримесечие са на умни телефони. По информация от "Глобул" вече около 10% от телефоните в мрежата й са от новото поколение.
"Бизнесът в този сегмент основно прелива от традиционни телефони към смартфони", коментира пред "Капитал Daily" съсобственикът на "Техномаркет" Николай Китов. "Все още традиционните устройства са повече като бройка, но умните телефони ги задминават като генерирани приходи", твърди той.
Макар и като общо количество и стойност на пазара таблетите да не заемат голям дял, те са сегментът с най-бурен растеж. Продажбите на "Виваком" на тези устройства са се удвоили през второто тримесечие на 2012 г. спрямо първото, казаха от телекома. От "Глобул" говорят за "трицифрен ръст", но без да уточняват точни стойности. От януари до май "Мобилтел" отчита увеличение на продажбите на таблети със 130% спрямо същия период на миналата година.Добрият стар телевизор
Както се и очакваше, Европейското първенство по футбол в Полша и Украйна помогна продажбите на телевизори по време и преди събитието да се вдигнат. След финала търговците очакват спад през юли и август, но като цяло сегментът на телевизионни приемници ще се върне в коловоза нагоре през есента, коментира съсобственикът на "Технополис" Божидар Колев. Като цяло BMI прогнозира ръст от 6% при телевизорите за цялата 2012 г. - от 359 млн. на 381 млн. долара.
Точно обратната е тенденцията при компютрите - изследователската агенция прогнозира 2% спад там през настоящата година. В парично изражение се очаква този сегмент да се свие от 639 млн. до 628 млн. долара на годишна база. Според Николай Китов на практика продажбите на компютри се увеличават - с 10-15% като постъпления и с 20% като продадени единици. Това обаче се дължи основно на продажбите на лаптопи и таблети, докато десктоп машините вече са мъртъв сегмент. "Преносимите компютри започват да задминават своите настолни братя", допълва Китов, според когото тази тенденция ще се засили още повече до края на годината.
А цените...
Според изследователската компания цените за LCD телевизори и лаптопи се очаква да паднат, като търговците ще се опитат да промотират по-високия клас продукти. От бранша обаче не са на същото мнение. Прогнозата е точно противоположна. Има много фактори, които образуват цената, и един от тях е курсът на долара, обясняват от основните две вериги. В момента щатската валута се котира сравнително скъпо спрямо еврото и лева и това ще тушира евентуалното понижение на стойността на потребителската електроника, смятат те. Ако се задържи същата валутна тенденция, тя дори може да повиши крайната цена на най-зависимите от този фактор продукти, като компютрите например.
За да "върви" един продукт при електрониката, той трябва да е черен, плосък и без бутони. Едва ли всички, които си купуват смартфони и таблети, имат нужда от тях и ползват всичките им функции. Важното е да си плащат за устройството. А хората го правят, при това все по-масирано. Пазарът за потребителска техника в България до края на годината освен от традиционните телевизори ще бъде движен основно от продажбата на смартфони, таблети и лаптопи, е изводът от последния доклад на международната изследователска компания Business Monitor International (BMI). И една добра новина за клиентите - растежът при тези сегменти се очаква да бъде подхранван и от все по-голямата достъпност на продуктите, се твърди в анализа.
Като цяло според изследователската фирма първоначалната й прогноза от началото на годината, че веригите магазини за техника ще отчетат минимален растеж за 2012-а, се запазва. BMI очаква пазарът на потребителска електроника в страната тази година да е около 1.3 млрд. долара - леко над предходните две години, когато обемът му беше 1.2 млрд. долара. От две от водещите вериги магазини коментираха, че увеличение на продажбите тази година наистина има, макар и то да е умерено.
2 коментара
Имат пари хората - купуват! Ама чак пък да си сменя телевизора заради едно първенство по футбол... Виж, по други причини може и да стане...
Таблетите са толкова удобни, пък и да се похвалиш на приятелчетата в класа!