С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 3 юли 2012, 20:31, 7476 прочитания

Пак мъгла над летище София

Проектирането на нов пътнически терминал може да изпревари решението да има ли частен концесионер

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Всяка година пътниците на летище София нарастват с по 5% и затова капацитетът на терминала трябва да бъде увеличен, заяви изпълнителният му директор Веселин Пейков. Сега старата сграда на летището може да обслужва 1.5 млн. души годишно, новата - 2.5 млн., или общо - 4 млн. През тази година ръководството на държавното дружество се надява пътниците му да са 3.5 млн. Което означава, че е време да се помисли за разширяване на съоръжението и да се планира строителство на нов терминал - с допълнителна сграда или на мястото на старата, където сега кацат нискотарифни авиокомпании.

"Повдигаме въпроса сега, тъй като проектирането и строителството на подобна инфраструктура отнема много време. Новият терминал работи от 2007 г., но процесът започна през 2000 г." Така Веселин Пейков обясни изказването си пред "България он еър", че от догодина проектирането на нов терминал започва, и то преди да е ясно каква е политическата воля за бъдещето на "Летище София".


От месеци Министерството на транспорта с помощта на частни консултанти подготвя предконцесионен анализ, който трябва да реши дали обектът да бъде отдаден на концесия и ако да, дали в цялост или само на отделни части от него. Стратегическият инвеститор ще донесе по-добро управление, по-бързо взимане на решения и по-лесно финансиране, обясни Пейков, който се обяви "за" търсенето на частна помощ. Докато се мисли по този въпрос обаче, летището не може да не прави опити да се развива, категоричен е директорът му.

Много пилоти - малко визия

Пътят за бъдещото развитие на столичния аеропорт все така остава в мъгла, прорязвана от време на време от импровизации. По време на предишното правителство се завъртя идеята старият терминал да бъде отдаден под наем на "България ер" и компанията да го ползва само за собствените си нужди по модела на лондонското "Хийтроу", където British Airways е единствена на пети терминал. После, по времето на транспортния министър Александър Цветков, дойде нов замисъл - летището като цяло да се даде на концесия. Впоследствие стана ясно, че е по-вероятно концесионери да се допуснат до отделните терминали. Прокрадна се и опцията концесията да се комбинира с такава за някое от по-малките летища в страната (като Русе, Горна Оряховица и т.н.), които не са достатъчно атрактивни сами по себе си. Започна да се прави и концесионен анализ.
 
Междувременно обаче пазарната реалност се променя. Ако доскоро пред най-голямото международно летище в България нямаше особени предизвикателства и от него просто се изискваше да посреща и изпраща клиентите на авиокомпаниите, това вече не е така. Големият брой пътници доведе частна конкуренция под формата на наземни оператори, доставчици на гориво, системи за антилед, които взеха част от бизнеса на държавната компания. Кризата пък накара авиокомпаниите да оптимизират полетите си. Така основният актив под формата на нов терминал вече далеч не е достатъчен. А оттам - и очакванията, че тази година пътниците ще достигнат 3.5 млн. души, далеч не водят автоматично до по-добри резултати за държавната компания, ако тя не полага усилия.



Загуба отвътре

Резултатите от миналата година показват, че столичното летище става по-малко ефективно. Броят на пътниците нараства с 5.4%, като само 20 хил. души го делят от заветните 3.5 млн. пътници. Приходите са 94.7 млн. лв., като за 2010 г. са били 90 млн. лв. Въпреки нарасналия оборот обаче печалбата на компанията намалява -  от 15.3 млн. лв. през 2010 през 2011 г. тя е 12.2 млн. лв. Кацналите и излетелите самолети намаляват и през тази година, като по данни на летището от януари до май те са със 7% под числото за същия период за 2011. Според Пейков все пак плюсът е, че има лек ръст на пътниците, както и през миналата година. Но ако за авиокомпаниите това означава, че организират по-добре полетите си, за летището ефектът е по-малко самолети за обслужване.

Въпреки многото пътници държавната компания губи по някои направления в полза на частните си конкуренти в т.нар. хендлинг и зареждането на самолетите с горива. Наземното обслужване на държавното летище поема 48% от пътниците и 62% от самолетите, а преди години имаше по 100% от всичко. Приходите по тези пера сега намаляват с 25.6% за година. Показателно е и друго - нискотарифните авиокомпании, които увеличават дела на летището през миналата година (както по брой превозени пътници, така и по брой полети), се обслужват от частните наземни оператори.

Отделно - през изминалата година няколко компании преустановиха полетите си от и до летище София. Единствената нова привлечена беше Qatar Airways. Тя обаче предпочете да бъде обслужвана от един от двамата частни конкуренти в наземното обслужване — гръцката Goldair Handling. Към момента нови превозвачи не се очакват, обясни Пейков. Летището губи позиции и на пазара на зареждането на самолетите с гориво. Към края на 2011 г. "Лукойл Ейвиейшън България" вече държи 77% от него.

В ситуация на конкуренция допълнителен проблем за държавното дружество идва и от това, че падат не само обемите работа, но и цените за извършваните услуги. Сега плановете на "Летище София" предвиждат до няколко месеца да бъде доставена нова техника за наземно обслужване, която да му позволи да бъде по-конкурентно.

А когато кризата отмине?
 
Все пак при някои от дейностите има ръст и летището ще се опита да увеличи тази успеваемост. Така например за миналата година фирмата отчита 22.8% увеличение на приходите от магазините. Безмитната търговия пък се увеличава с 41%, а прибраните пари от паркинг са със 124% по-високи спрямо 2010 г. (Паркирането на летище София си беше спечелило славата на сива зона по отношение на отчетността, така че огромният ръст не е задължително да идва благодарение на повечето паркиращи коли, а просто на изсветляването на тази дейност.)

Допитване от страна на летището е показало, че търговската му зона изглежда доста пуста. Така ръководството заяви намеренията си да увеличи площите за тази цел двойно, за което в момента тече маркетингово проучване.

Като цяло инвестиционната програма на "Летище София" за тази година е за 30 млн. лв. Предвижда се изграждането на специален перон за бизнес авиацията, на който частните самолети да могат да бъдат настанени и да получават услуги по време на престоя си. Сега те стоят разпръснати на няколко места. Планира се и строителството на две нови пътеки за рулиране: едната трябва да осигури по-бързото изтегляне от пистата на самолетите, кацащи от Изток, а другата да даде възможност на машините да излизат по-бързо една след друга на пистата. Целта е, след като отмине кризата и кацанията се увеличат, пистата да може да поеме допълнителен трафик. Дали обаче плановете на ръководството ще станат реалност - засега пълна гаранция няма.
 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Булгартрансгаз" обяви поръчка за тръби за газифициране на Средногорието "Булгартрансгаз" обяви поръчка за тръби за газифициране на Средногорието

Заедно с разклоненията до Свищов и Разлог проектът се съфинансира от фонд "Козлодуй"

22 яну 2020, 511 прочитания

Apple се отказва от нова технология за криптиране на данни в iCloud Apple се отказва от нова технология за криптиране на данни в iCloud

Решението идва след оплакване на ФБР, че шифроването на информация ще попречи на разследвания

22 яну 2020, 783 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Балансирай и спестявай

От ноември може да започне да работи балансиращият пазар за електроенергия, който ще спести малко разходи на големите потребители

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10