ВМЗ - Взривоопасно много заеми
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ВМЗ - Взривоопасно много заеми

Приватизацията трудно ще привлече кандидати заради социалните условия и многото дългове

ВМЗ - Взривоопасно много заеми

Държавата най-сетне ще опита да приватизира военния завод в Сопот

8960 прочитания

Приватизацията трудно ще привлече кандидати заради социалните условия и многото дългове

© АСЕН ТОНЕВ


Затъналите в секретност и дългове Вазовски машиностроителни заводи в Сопот за пореден път изпаднаха в ситуация да нямат поръчки и пари за заплати. За първи път обаче държавата ще пробва едро решение - приватизация на оръжейния завод. И все пак ще осигури и поредния милион държавна подкрепа чрез договор с държавната компания, специализирана в износ на военна продукция - "Кинтекс", с които спешно да се платят заплати.

Вероятно обаче това няма да е за последно, тъй като успешната продажба на ВМЗ е малко вероятна. Първо, защото дружеството няма здрав бизнес - има задължения за почти 150 млн. лв. благодарение на натрупани загуби през годините от 160 млн. лв. (за всяка от последните пет година негативният резултат е от порядъка на 10-15 млн. лв.), а поръчките са все по-малко. И второ, защото стратегията за приватизация за пореден път е насочена много повече към служителите (да се запази средният им брой от над 3300 души), отколкото към потенциалните инвеститори.

Все пак опит

През следващата седмица Агенцията за приватизация планира да започне конкурс за продажба на 100% от капитала на ВМЗ. Стратегията беше одобрена от парламента още преди година, но съвсем наскоро са били приети оценката и правният анализ на дружеството. По тази причина, а вероятно и заради готвените протести в завода заради неплатени заплати, държавата ще пробва да го приватизира.

По план продажбата трябва да отнеме 165 дни, т.е. около половин година. Кандидатите ще имат месец да купят документи за участие, което означава, че в средата на август ще се види има ли желаещи. После заради особения статут на дружеството кандидатите ще трябва да получат разрешение от ДАНС. Ако се намери купувач, то договорът с него трябва да бъде одобрен не само от надзорния съвет на агенцията, но и от правителството.

Сопот кани инвеститори

Достойни да купят ВМЗ ще са само стратегически купувачи - фирми, които произвеждат специална продукция. Малко по-благосклонни са критериите за оборот - 120 млн. лв. за последните три години, като приходите може да са и от продажба на гражданска (т.е. не само военна) продукция.

Друго облекчение е, че 20% от предложената цена ще може да се платят в компенсаторни книжа, което значи по-евтино (компенсаторните записи се търгуват на фондовата борса на нива около 15-16% от номинала им, компенсационните бонове - на 48-49%). Отсега е рано да се говори въобще за цена заради тежкото финансово състояние на дружеството. Все пак оценката за приватизационни цели е над 10 млн. лв., коментира източник от изпълнителната власт.

Състезанието няма да се печели само с цена (при оценката тя ще има тежест от 60%, а ще зависи и от обещаните инвестиции (30%) и от ангажиментите към персонала (10%). Купувачът няма да има право да прехвърля акциите за срок от пет години и ще се задължи да направи програма за развитие на ВМЗ и инвестиции за срок от три години.

Взривителят на сделката

Но оттук започват утежненията: освен че купувачът трябва да запази средния брой служители, той ще трябва още при прехвърлянето на акциите да плати публичните задължения (които по неофициална информация са около 50 млн. лв.), както и просрочените заплати към служители (които са от порядъка на 3.5 млн. лв.). Освен това на дружеството ще останат да тежат и други дългове от порядъка на 100 млн. лв. според различни източници. Част от тях са към банки, други - към доставчици. "Към Първа инвестиционна банка дългът е 7.95 млн. евро, в това число тазгодишният кредит от 950 хил. евро, с който дружеството е закупило материали, за да изпълни поетите ангажименти, включително и задължения към кредитори", обясни пред "Капитал Daily" изпълнителният директор на ВМЗ Иван Стоенчев.

Отчетът на ВМЗ е засекретен и затова публична информация за състоянието на дружеството липсва и в Търговския регистър, и в сайта на финансовото министерство, където се виждат финансовите данни за държавните компании (за сравнение - отчетът на "Кинтекс" се публикува). Откъслечни данни идват от ръководството, синдикатите, управляващите или доставчиците.

Въпреки секретността е известно, че към края на миналата година само данъчните задължения са над 20 млн. лв., отделно има ЗУНК, активирана държавна гаранция по неплатен японски заем, стара държавна помощ - общо около 50 млн. към държавата.

Тежката ситуация се усложнява и от факта, че ВМЗ от години е с блокирани банкови сметки както от банки, така и от данъчни. "Имаме график за разсрочено плащане на дълга, според който всеки месец трябва да погасяваме по 450 хил. лева, но не успяваме да се справим", казва Стоенчев. Това едва ли е странно, още повече в ситуация на спаднали поръчки и ненатоварени мощности и персонал.

Пак държавна инжекция

В началото на седмицата синдикатите предупредиха, че имат готовност да започнат стачни действия. Хилядите служители имат да вземат пари за част от януари, за април и за май са изплатени авансите, но не и заплатите и осигуровките. Сумата само за тази година е над 1.5 млн. лева.

В четвъртък министърът на икономиката Делян Добрев (който е принципал на дружеството) обяви пред журналисти, че са осигурени 1 млн. лева за заплащане на заплатите. Източници на "Капитал Daily" уточниха, че не става въпрос за директна държавна субсидия, а за договор с "Кинтекс". Директорът Иван Стоенчев не съобщи стойността на поръчката, но потвърди информацията. "Срокът на този договор е до края на 2012 г. и не става дума за износ на боеприпаси за Ирак. Това не е най-голямата поръчка на ВМЗ," допълни той.

Секретна е информацията за приходите и поръчките на завода. Но близки до предприятието източници казват, че оборотът трайно пада: от над 80 млн. лв. през 2010 г. до 73 млн. лв. през миналата. Първото тримесечие на 2012 също не е било силно (под 15 млн. лв.), януари и февруари почти не се е работило.

През последните години предприятието по-скоро има поръчки за основното си производство - боеприпаси (като снаряди и ракети), а пазарите му са в Азия и Африка, като дружеството продава директно и чрез посредници.

В тази тежка ситуация спасението изглежда малко възможно. Дали и кой се интересува да купи ВМЗ ще е ясно след месец. Но ако желаещи липсват, заводът в Сопот ще е поредната бомба сред държавните дружества с отложени проблеми. И така вероятно ще е още година, поне докато минат изборите.

Затъналите в секретност и дългове Вазовски машиностроителни заводи в Сопот за пореден път изпаднаха в ситуация да нямат поръчки и пари за заплати. За първи път обаче държавата ще пробва едро решение - приватизация на оръжейния завод. И все пак ще осигури и поредния милион държавна подкрепа чрез договор с държавната компания, специализирана в износ на военна продукция - "Кинтекс", с които спешно да се платят заплати.

Вероятно обаче това няма да е за последно, тъй като успешната продажба на ВМЗ е малко вероятна. Първо, защото дружеството няма здрав бизнес - има задължения за почти 150 млн. лв. благодарение на натрупани загуби през годините от 160 млн. лв. (за всяка от последните пет година негативният резултат е от порядъка на 10-15 млн. лв.), а поръчките са все по-малко. И второ, защото стратегията за приватизация за пореден път е насочена много повече към служителите (да се запази средният им брой от над 3300 души), отколкото към потенциалните инвеститори.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

35 коментара
  • 1
    ivaylo.simeonov2 avatar :-|
    Ивайло Симеонов

    В тази фирма има много кредити взети от служителите на фирмата от небанкови институции. Ако обаче някой от тези работници има запор на заплатата, но от предприятието не му превеждат запорите, а му дадат нещо на ръка - това се приема от съда като съучасничество на Юридическото лице, и така фирмата дала кредит на служителя може да запорира сметките на Юридическото лице. Някои фирми си напатиха.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    xmm avatar :-|
    xmm

    Не знам до колко е уместно да се приватизира военен завод.
    Скоро имаше инцидент.
    Да се смени управата,да се проведе конкурс...

  • 3
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Кой е допуснал толкова много заеми?

  • 4
    Consumer avatar :-|
    Consumer

    Толкова ли е сложно? Всички тия пост-комунистически военни глупости да бъдат преструктурирани и продадени, ако трябва за скрап. Никой не поддържа енергоемки, неефективни производства.

  • 5
    vivacom avatar :-|
    vivacom

    Нарочно се тласка завода към фалит та после приватизацията да е единственият възможен вариант.Жалко разпродадоха всички производства за "жълти стотинки" и тлъсти комисионни.Затова България съмъ се затрива.

  • 6
    yavor31 avatar :-|
    Мартин Akakka

    Не искам да плащам за грандомански комунистически комбинати . Да го подаряват на някой само и само държавата да не налива грешни пари в ВМЗ. От как се помня мине не мине стачки и няма пари за заплати !!!

  • 8
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Малък преглед на пазара на оръжия в САЩ показа че българските АК 47 се продават в границите на 860-1000 долара и са далеч по-ценени като качество от румънските и унгарските варианти, да не говорим за китайските. Явно производството би могло да бъде рентабилно при по-добро управление.

  • 9
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков

    Ех, да можехме да приватизираме Борисов, Дянков и въобще - всичките български власти... Барем щяхме да получим някой лев от съществуването им, щото сега само ни щават по всякакви начини и продължаваме да сме дъното на ЕС...

    Как може тия управляващи некадърници да не могат да се справят с нищо, за което не им се плаща от чужбина?!!! То не са БДЖ-та, ВМЗ-та и какво ли още не! Точно тези ли ще направят българската икономика изпреварваща останалите конкуренти (чуждите икономики, по най-обясними причини, са ни конкуренти)?! Аман от тоя късмет - само некадърници да се цвъкат във властта! Въобще не ни върви! Който може - да се маха в чужбина, че тука никога няма да се оправим...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.