Ценова война между Airbus и Boeing
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ценова война между Airbus и Boeing

737 MAX е моделът, който Boeing противопостави на европейския A380neo

Ценова война между Airbus и Boeing

Производителите на самолети започват поредна битка за поръчки на авиоизложението в Англия тази седмица

Христо Съйнов
6948 прочитания

737 MAX е моделът, който Boeing противопостави на европейския A380neo

© Handout


Двете най-големи самолетостроителни компании в света Airbus и Boeing от близо десет години се намират в остро противоборство за подобряване на пазарните си позиции в опит да спечелят лидерството в сектора. Следващата седмица те отново ще се сблъскат челно на авиоизложението във Фарнбороу, Англия, където основната им задача ще бъде да спечелят повече поръчки от съперника си, предаде Reuters.

Без новости, само по-ниски цени

Интересното в случая е, че според експертите надпреварата няма да се изразява в представянето на нови модели или технологии, а в сериозни ценови отстъпки. Стремежът за спечелване на ключови поръчки за нови самолети може сериозно да накърни бъдещите маржове на печалба на двата пазарни лидера.

Последният сблъсък между Airbus и Boeing е за 40-50 джета на стойност 4-5 млрд. долара, които нискобюджетният превозвач Pegasus Airlines, базиран в Истанбул, иска да купи. Авиокомпанията е една от многото, които търсят възможност да се оборудват с новите самолети, които харчат с 15% по-малко гориво.

Главният изпълнителен директор на Pegasus Airlines Али Сабанки е заявил за Reuters, че водят преговори, но окончателно решение все още няма. При серията от други подобни дуели през последната година Boeing беше в ролята на губещ и няма да е изненада, ако сценарият се повтори.

Въпреки забавянето на глобалната икономика търсенето на самолети остава сравнително силно, тъй като превозвачите купуват по-икономични откъм гориво самолети. Търсенето обаче се измества към Азия. Най-продаваните модели на двете компании са 150-местните A320 и Boeing 737 за средни разстояния, които обслужват авиокомпании в световен мащаб и каталожните им цени са в диапазона 80-90 млн. долара.

Подобно на повечето модели и те се продават с отстъпки, които не се разкриват. Според  анализатори основните отстъпки са се повишили за новите версии на двата модела, известни като A320neo и 737 MAX, оборудвани с нови двигатели за икономия на гориво. "Имаме сведения, че в отделни случаи тези модели се предлагат с отстъпки до 50% в зависимост от клиента", казва независимият анализатор за сектора Скот Хамилтън.

Кой започна с отстъпките

Въпреки че е сигурно, че в момента се води ожесточена ценова война, никой не иска да поеме отговорността и всеки отрича той да е виновникът за започването й. Всеки обвинява съперника, но и от двете компании признават, че свалянето на цените сериозно удря печалбите им, особено дългосрочните.

"Днес виждаме, че ценообразуването е било твърде агресивно и се чувства известен натиск", заяви Ранди Тинселт, вицепрезидент на търговското подразделение на Boeing, пред репортери в Лондон миналата седмица. "Ценообразуването на тези модели е особено важно, защото представляват около 75% от производството на двете компании", каза Зафар Хан, анализатор в Societe Generale в Лондон."Това се техните "дойни крави" и всяка по-голяма отстъпка там ще им се отрази дългосрочно", добави той.

Airbus губи инерция

Airbus отчете рекордна година през 2011 г., след като спечели поръчки за 1419 самолета на стойност 140 млрд. долара в сравнение с 805 броя за Boeing. Превъзходството на европейския производител над американския му съперник беше неоспоримо, особено след изложението в Париж миналата година, когато поръчките за A320neo превишиха в пъти тези за 737 MAX.

Тази година обаче вероятно Boeing ще доминира, след като и от Airbus признаха през януари, че няма да могат да поддържат инерцията, която набра A320neo, а версията на Boeing - 737 MAX, набира почитатели особено в съчетание с ценовите отстъпки. Airbus и Boeing се конкурират за лъвския пай на пазара за реактивни самолети, възлизащ на 100 млрд. долара годишно.

Двете най-големи самолетостроителни компании в света Airbus и Boeing от близо десет години се намират в остро противоборство за подобряване на пазарните си позиции в опит да спечелят лидерството в сектора. Следващата седмица те отново ще се сблъскат челно на авиоизложението във Фарнбороу, Англия, където основната им задача ще бъде да спечелят повече поръчки от съперника си, предаде Reuters.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    Маржът може да бъде намаляван до определена граница. Под нея пропадат инвестициите в нови продукти :-)

  • 2
    stefanaki avatar :-|
    Stefanaki

    Али Сабанки! стига бе - казва се Сабанджъ

  • 3
    badenbadenbaden avatar :-|
    badenbadenbaden

    грешка под снимката, А320нео би трябвало да е

  • 4
    nick11 avatar :-|
    Николай_1

    В противоборството по между им , Boeing е в неравностойна позиция спрямо Airbus . Boeing е частна фирма собственост на десетина по-големи акционери и с персонал около 40 000 човека по целия свят.
    Airbus обаче е едно гигантско обединение собственост на 5 държави с население около 250 000 000 .
    Възможностите за финансиране бюджетите на двете фирми са изцяло несравними.

  • 6
    chievo avatar :-|
    Chievo

    Всеки обвинява съперника, но и от двете компании признават, че свалянето на цените сериозно удря печалбите им, особено дългосрочните.
    __________________________________

    Дано да удря печалбите, а не стандартите за сигурност.

  • 7
    railhan avatar :-|
    TYUIOP

    До коментар [#4] от "Николай_1":

    И двете компании, макар и индиректно, се ползват със щедра подкрепа от правителствата си.
    Смяташ ли, че САЩ не удрят рамо на стратегическите си сектори?

  • 8
    nick11 avatar :-|
    Николай_1

    Авиокомпаниите по света са наясно , че експлоатационните разходи , при които разхода на гориво заема лъвския дял , са по-малки при самолетите на Boeing - т.е. сборния показател "разход на пътнико-километър" при различните модели самолети , е с доста по-добри стойности при Boeing отколкото при Airbus.
    Airbus печели търговете за закупуване на самолети там , където могат на междудържавно ниво , да бъдат използвани политически и дипломатически способи за въздействие върху правителства и отделни политици от държавите купувачи.

  • 9
    dragoslava avatar :-|
    Dragoslava

    Конкуренцията повишава качеството.

  • 10
    dragoslava avatar :-|
    Dragoslava

    Конкуренцията повишава качеството.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.