Криза на зрялата възраст при телекомите

Приходите на мобилните оператори продължават да падат заради наситения пазар и засилената регулация

Капитал
Капитал    ©  ЦВЕТЕЛИНА АНГЕЛОВА
Капитал
Капитал    ©  ЦВЕТЕЛИНА АНГЕЛОВА

Българските телекоми преживяха своя "златен" век и едва ли скоро ще влязат в нов такъв. Основните услуги, които задвижваха печалбите на компаниите от бранша – преносът на глас по мобилни и фиксирани мрежи, търпят спад на приходите заради наситения пазар, свитото потребление, държавните и европейските регулации. Затова, след като осъзнаха, че вече "зрелият" пазар няма да им донесе ново оживление сам по себе си, мобилните оператори търсят варианти за разширяване на бизнеса си и към разпространението на телевизия и високоскоростен интернет.

Постепенно границите между отделните сегменти – кабелни, сателитни, мобилни оператори и интернет доставчици, започнаха да се размиват. Това роди пакетните услуги, които бележат стабилен растеж и заемат все по-голямо перо от телекомуникационния пазар в България. Такива изводи могат да се направят от доклада за състоянието на индустрията, изготвен от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС).  Ефектът от икономическата криза продължава да се отразява негативно на българския телекомуникационен пазар и през изминалата година. Индустрията отчита годишен спад от по 6% в периодите от 2009 г. до 2011 г. включително. Така от пика през 2008 г., когато е над 3.5 млрд. лв., пазарът се свива до 2.94 млрд. лв. през изминалата година. По данни на регулатора той съставлява 3.9% от общия обем на брутния вътрешен продукт (БВП) на България.  


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се