Криза на зрялата възраст при телекомите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Криза на зрялата възраст при телекомите

Капитал

Криза на зрялата възраст при телекомите

Приходите на мобилните оператори продължават да падат заради наситения пазар и засилената регулация

Юлиян Арнаудов
13206 прочитания

Капитал

© ЦВЕТЕЛИНА АНГЕЛОВА


Българските телекоми преживяха своя "златен" век и едва ли скоро ще влязат в нов такъв. Основните услуги, които задвижваха печалбите на компаниите от бранша – преносът на глас по мобилни и фиксирани мрежи, търпят спад на приходите заради наситения пазар, свитото потребление, държавните и европейските регулации. Затова, след като осъзнаха, че вече "зрелият" пазар няма да им донесе ново оживление сам по себе си, мобилните оператори търсят варианти за разширяване на бизнеса си и към разпространението на телевизия и високоскоростен интернет.

Постепенно границите между отделните сегменти – кабелни, сателитни, мобилни оператори и интернет доставчици, започнаха да се размиват. Това роди пакетните услуги, които бележат стабилен растеж и заемат все по-голямо перо от телекомуникационния пазар в България. Такива изводи могат да се направят от доклада за състоянието на индустрията, изготвен от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС).  Ефектът от икономическата криза продължава да се отразява негативно на българския телекомуникационен пазар и през изминалата година. Индустрията отчита годишен спад от по 6% в периодите от 2009 г. до 2011 г. включително. Така от пика през 2008 г., когато е над 3.5 млрд. лв., пазарът се свива до 2.94 млрд. лв. през изминалата година. По данни на регулатора той съставлява 3.9% от общия обем на брутния вътрешен продукт (БВП) на България.  

Затихващ разговор

Лидер при разпространението на глас продължава да е "Мобилтел", но неговият пазарен дял продължава да намалява за сметка на другите два телекома. Към края на миналата година той е изгубил още 3% от пазара - както като брой абонати, така и като приходи от мобилни услуги, и позицията му вече е 45.2% от броя клиенти и 48.5% в парично изражение. Големият печеливш от цялата ситуация е "Глобул". По данните на КРС вторият на пазара мобилен оператор взема 1.7% от изгубения дял на "Мобилтел", а БТК е успяла да увеличи своя с 1.3%.

Проблем и за трите играча е спадането на приходите от преноса на глас. Общо постъпленията от всички услуги, свързани с преноса на глас, са намалели с 11.24% през изминалата година. Най-силен е спадът при пазара за мобилни разговори, който се е свил от 1.93 млрд. лв. на 1.74 млрд. лв през 2011 г. спрямо преходната година. Фиксираната телефония също не е в цветущо състояние, като и там е отчетен спад от 381 млн. лв. на 321 млн. лв. Тази ситуация се дължи на няколко фактора.

Първо кризата удари платежоспособността на хората и те се опитват да оптимизират своите разходи. От друга страна, КРС започна агресивна политика за сваляне на цените за терминиране (цени на едро) между операторите, както и крайните тарифи за роуминг в рамките на Европейския съюз. Това е продиктувано от решения на Европейската комисия, която се опитва да хармонизира тарифите за мобилни разговори на Стария континент.

Средните цени на разговор са намалели почти наполовина към други мрежи от 0.243 лв. на минута през 2009 г. до 0.112 лв. през изминалата година. Все още обаче има значителна разлика при повикванията в рамките на собствената мрежата и извън нея. Ако потребителят се обажда в рамките на мрежата, към която е свързан, то тарифата е средно 0.018 лв. на минута.

Тенденцията за свиване на приходите на телекомите ще продължи, и то дори със засилващо се темпо, след като през настоящата година държавният регулатор прие още по-ниски максимални цени за терминиране и намали допълнително крайните тарифи за роуминг. А оттам идват и голяма част от постъпленията на операторите, като 23.1% от тях се формират от взаимното свързване, а една трета от тях – от самите разговори.  

Мобилните оператори бяха подложени и на натиск от страна на потребителите, които търсят своите права пред регулатора. В КРС за изминалата година са постъпили 4748 жалби свързани с тях, като най-голям брой от тях са подадени във връзка с преносимостта на номерата – 986. Това е обяснимо, защото телекомите се опитват по всякакъв начин да запазят своите абонати. Техническите проблеми в билинг системата, които изпитваше най-големият оператор "Мобилтел" през 2011 г., също се проявиха в жалбите от потребителите към държавния регулатор. Оплакванията за некоректно съставяне на сметки са на второ място.

Силата е в пакета

Комбинираните абонаменти, които включват няколко типа услуги, набират все по-голяма популярност. Логично те започват да се превръшат във все по-съществено перо от приходите на телекомите. В рамките на 2010 г. те успяват да формират 100 млн. лв. постъпления, а през следващата 2011 г. тяхната стойност се удвоява до 238 млн. лв., или се отчита ръст от 137% на годишна база. Именно това увеличение частично компенсира спада при традиционните услуги в индустрията. Благодарение на тях се предотвратява по-рязък спад на целия телекомуникационен пазар.

Лъвският пай на този нов сегмент за момента са двойните пакетни услуги. Те заемат 176 млн. лв. от приходите за изминалата година. Близо три пъти по-малко са постъпленията от тройните пакетни услуги – 61 млн. лв., но трябва да се вземе предвид, че те бяха въведени едва през 2011 г. и ще търпят развитие в бъдеще. За момента най-предпочитаните комбинирани абонаменти са тези, които съчетават в себе си мобилна гласова услуга и интернет, след тях е комбинацията от телевизия и интернет. На трето място като пазарен дял се нарежда тройният пакет от фиксирана гласова услуга, телевизия и интернет.

Развитието на този сегмент дава възможност за частично съживяване на някои по-затихващи ниши, като например фиксираната телефония. Броят на стационарните постове обръща тенденцията за спад характерен до 2009 г. и оттогава до края на изминалата година те бележат стабилен растеж, като връщат загубените позиции и в момента са 2.29 млн. Това се дължи основно на пакетните услуги, както и все по-масовото въвеждане на фиксирани постове с достъп чрез мобилни мрежи (безжичен стационарен апарат).

Силният растеж и потенциал, който разкриха подобни пакети, ще формира и бъдещото развитие на компаниите от бранша. Операторите, които успеят да представят най-атрактивни подобни предложения, ще успеят да се възползват най-много от възможностите на този сегмент и така да компенсират спада в другите ниши.

Всички искат интернет

Макар предоставянето на достъп до глобалната мрежа да е плосък пазар вече две години, на ниво от 316 млн. лв. през 2010 и 2011 г., това не означава, че телекомите няма да разчитат на него за диверсифициране на своя бизнес модел. Проникването на база абонати все още е доста ниско – 17.6% за изминалата година, докато на база домакинства е 37.6%, показват данните на КРС. Все пак през 2011 г. е отчетен растеж на общия брой абонати от 14%, което показва, че пазарът има пред себе си значителен потенциал, а същевременно е и доста фрагментиран. Общо 643 компании предлагат достъп до глобалната мрежа на крайни потребители.

Десетте най-големи играча съставляват едва 66.5%, като останалото се поделя между по-малките доставчици. Силната фрагментация обаче налага и процеси на консолидация, като макар и бавно пазарният дял на лидерите постепенно се увеличава, което се дължи на изкупуване на малките регионални фирми. Докато в момента топ 10 се оглавява от БТК, следван от "Близу" и "Булсатком". На четвърто място е "Мегалан", който обаче заедно с деветия – "Спектър нет", е "под шапката" на "Мобилтел". Ударно сред най-големите доставчици влиза "Макс телеком" на Красимир Стойчев, като компанията заема пето място през 2011 г., показват данните на КРС.

Летящата чиния

Малко встрани от основните тенденции застава разпространението на сателитна телевизия. Този пазар отчита значителен ръст от 34% като брой абонати на годишна база и започва да съставлява все по-голям дял при разпространението на тв сигнал. Три са компаниите, които предлагат тази услуга –  БТК, "Булсатком" и "Сатълайт БГ". Общо абонатите им в страната достигат до 605 хил. души. Растежът при сателитните оператори е постигнат за сметка на разпространението чрез кабелна телевизия, което отчита спад от 30% през 2011 г. Кабелът е все още водеща технология и разполага с 903 хил. абонати, но втора поредна година отчита значителен отлив на абонати. Другата алтернатива за предоставяне на тв сигнал – IPTV, все още не заема съществена част от пазара. Въпреки значителния растеж от 6.9 хил. на 26 хил. абонати през изминалата година, тя все още заема малък дял от телевизионния сегмент.    

Сателитните оператори обаче са принудени да жертват своите постъпления за сметка на по-големия брой абонати. Затова въпреки повишаването на потребителите на подобен тип технология приходите през 2010 и 2011 г. остават на едно ниво от 101 млн. лв.

Телекомуникационен пазар в България за 2011 г. (приходи в млн. лв)
 200920102011
Мобилни разговори209719361734
Фиксирани разговори514381321
Достъп до интернет342317316
Радио и ТВ301323243
Линии под наем534944
Пакетни услуги 100238
Други163247
Общо332731402944
   Източник: КРС

Източник: КРС

Българските телекоми преживяха своя "златен" век и едва ли скоро ще влязат в нов такъв. Основните услуги, които задвижваха печалбите на компаниите от бранша – преносът на глас по мобилни и фиксирани мрежи, търпят спад на приходите заради наситения пазар, свитото потребление, държавните и европейските регулации. Затова, след като осъзнаха, че вече "зрелият" пазар няма да им донесе ново оживление сам по себе си, мобилните оператори търсят варианти за разширяване на бизнеса си и към разпространението на телевизия и високоскоростен интернет.

Постепенно границите между отделните сегменти – кабелни, сателитни, мобилни оператори и интернет доставчици, започнаха да се размиват. Това роди пакетните услуги, които бележат стабилен растеж и заемат все по-голямо перо от телекомуникационния пазар в България. Такива изводи могат да се направят от доклада за състоянието на индустрията, изготвен от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС).  Ефектът от икономическата криза продължава да се отразява негативно на българския телекомуникационен пазар и през изминалата година. Индустрията отчита годишен спад от по 6% в периодите от 2009 г. до 2011 г. включително. Така от пика през 2008 г., когато е над 3.5 млрд. лв., пазарът се свива до 2.94 млрд. лв. през изминалата година. По данни на регулатора той съставлява 3.9% от общия обем на брутния вътрешен продукт (БВП) на България.  


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

32 коментара
  • 1
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    "Ако потребителят се обажда в рамките на мрежата, към която е свързан, то тарифата е средно 0.018 лв. на минута."

    Нещо малко ми се вижда (1.8 ст), да не е объркана някоя цифра или десетичната точка не е на правилното място? Щото на мен като корпоративен клиент минутата ми в собствения оператор е към 0.15 лв...

  • 2
    peho avatar :-|
    peho

    Ако правят сметката за средна цена заедно с включените минути към приятели, семейство, колеги и т.н. може и да се стигнат 0.018 лв. на минута.

  • 3
    alegria avatar :-|
    Dum vivimus, vivamus

    "БТК, "Булсатком" и "Сатълайт БГ". Общо абонатите им в страната достигат до 605 хил. души".Особено на сателайт бг.Уважаеми капиталци слагате с равен знак телевизия виваком-120 000 абонати,булсатком 500 000 абоната и сателайт бг-2000 абоната.Някак си е доста заблуждаващо и обидно спрямо интелекта на нас-вашите читатели да слагате с еднаква тежест Булсатком със Сателайт бг(което между другото е собственост на Любомир Павлов-Пъпката и Румен Артарски-дясна ръка на пъпката).Все ми се иска да вярвам,че сте допуснали тази грешка неумишлено,случайно....,че не се опитвате да ни пробутате евтина реклама относно бизнесите на Вашият стар другар пъпката.Който между другото отдавна трябва да е в затвора,а не да купува сателитни доставчици и вестници.Като Ваш читател,искрено се надявам да спрете с лъскането на имиджа ту на Огнян Донев,ту на пъпката.За да Ви останат читатели.

  • 4
    comandante avatar :-P

    [quote#1:"geordgeo"]на мен като корпоративен клиент минутата ми в собствения оператор е към 0.15 лв... [/quote]
    В ЕС толкова плащат за роуминг а даже и за разговори извън ЕС.

    Картела на операторите ще продължи да ни обира.

  • 5
    rkirov avatar :-|
    rkirov

    До коментар [#4] от "comandante":
    Правилно е да се каже картела на " операторите и КРС' .За съжаление Комисията (5 членка ) винаги си е изкарвала по една много добра допълнителна заплата от операторите.Просто сега натиска от Европа е много голям и няма как да забавят решенията , а и наистина много хора започнаха да си търсят правата .
    Да видим дали сега ще разбутат и тази не сменяема клика КРС която практически има несменяем председател .

  • Georgi Velev

    още още да им паднат и да почнат съкращения вътре мамицата им...

  • 7
    dragoslava avatar :-|
    Dragoslava

    Зрялата възраст си е в криза навсякъде.

  • 8
    icoredshark avatar :-|
    Ico Shanov

    мобилните оператори гледат единственно как да те осъдят или глобят да ти начислят лихви не и да си изпълняват задълженията .това до три години ще доведе до масова загуба на клиенти .фактически те подлагат клиентите си на рекет .все повече се разпостранява безжичния интернет и джобните устройства . в голяма част от стара загора вече има безплатен безжичен интернет и дано това се развива за да спре ограбването на хората от мобилните оператори най вече глобул

  • 9
    bluewater avatar :-P
    BlueWater

    Има и още една услуга, която се предлага но не е отбелязана. Интернет от сателит двупосочно. Тя се използва масово от бензиностаннции и богати клиенти извън големите населени места.

  • 10
    the_shadow avatar :-|
    The Shadow

    Направо живи да ги оплачеш телекомите. Но това е свободния пазар - или се адаптираш, или довиждане - няма значение колко голям си бил или как си мислил, че морето ти е до колене и можеш да цедиш клиентите до второ пришествие.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK