Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
32 9 юли 2012, 18:45, 12981 прочитания

Криза на зрялата възраст при телекомите

Приходите на мобилните оператори продължават да падат заради наситения пазар и засилената регулация

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Българските телекоми преживяха своя "златен" век и едва ли скоро ще влязат в нов такъв. Основните услуги, които задвижваха печалбите на компаниите от бранша – преносът на глас по мобилни и фиксирани мрежи, търпят спад на приходите заради наситения пазар, свитото потребление, държавните и европейските регулации. Затова, след като осъзнаха, че вече "зрелият" пазар няма да им донесе ново оживление сам по себе си, мобилните оператори търсят варианти за разширяване на бизнеса си и към разпространението на телевизия и високоскоростен интернет.

Постепенно границите между отделните сегменти – кабелни, сателитни, мобилни оператори и интернет доставчици, започнаха да се размиват. Това роди пакетните услуги, които бележат стабилен растеж и заемат все по-голямо перо от телекомуникационния пазар в България. Такива изводи могат да се направят от доклада за състоянието на индустрията, изготвен от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС).  Ефектът от икономическата криза продължава да се отразява негативно на българския телекомуникационен пазар и през изминалата година. Индустрията отчита годишен спад от по 6% в периодите от 2009 г. до 2011 г. включително. Така от пика през 2008 г., когато е над 3.5 млрд. лв., пазарът се свива до 2.94 млрд. лв. през изминалата година. По данни на регулатора той съставлява 3.9% от общия обем на брутния вътрешен продукт (БВП) на България.  
 
Затихващ разговор
 
Лидер при разпространението на глас продължава да е "Мобилтел", но неговият пазарен дял продължава да намалява за сметка на другите два телекома. Към края на миналата година той е изгубил още 3% от пазара - както като брой абонати, така и като приходи от мобилни услуги, и позицията му вече е 45.2% от броя клиенти и 48.5% в парично изражение. Големият печеливш от цялата ситуация е "Глобул". По данните на КРС вторият на пазара мобилен оператор взема 1.7% от изгубения дял на "Мобилтел", а БТК е успяла да увеличи своя с 1.3%.


Проблем и за трите играча е спадането на приходите от преноса на глас. Общо постъпленията от всички услуги, свързани с преноса на глас, са намалели с 11.24% през изминалата година. Най-силен е спадът при пазара за мобилни разговори, който се е свил от 1.93 млрд. лв. на 1.74 млрд. лв през 2011 г. спрямо преходната година. Фиксираната телефония също не е в цветущо състояние, като и там е отчетен спад от 381 млн. лв. на 321 млн. лв. Тази ситуация се дължи на няколко фактора.

Първо кризата удари платежоспособността на хората и те се опитват да оптимизират своите разходи. От друга страна, КРС започна агресивна политика за сваляне на цените за терминиране (цени на едро) между операторите, както и крайните тарифи за роуминг в рамките на Европейския съюз. Това е продиктувано от решения на Европейската комисия, която се опитва да хармонизира тарифите за мобилни разговори на Стария континент.

Средните цени на разговор са намалели почти наполовина към други мрежи от 0.243 лв. на минута през 2009 г. до 0.112 лв. през изминалата година. Все още обаче има значителна разлика при повикванията в рамките на собствената мрежата и извън нея. Ако потребителят се обажда в рамките на мрежата, към която е свързан, то тарифата е средно 0.018 лв. на минута.



Тенденцията за свиване на приходите на телекомите ще продължи, и то дори със засилващо се темпо, след като през настоящата година държавният регулатор прие още по-ниски максимални цени за терминиране и намали допълнително крайните тарифи за роуминг. А оттам идват и голяма част от постъпленията на операторите, като 23.1% от тях се формират от взаимното свързване, а една трета от тях – от самите разговори.  

Мобилните оператори бяха подложени и на натиск от страна на потребителите, които търсят своите права пред регулатора. В КРС за изминалата година са постъпили 4748 жалби свързани с тях, като най-голям брой от тях са подадени във връзка с преносимостта на номерата – 986. Това е обяснимо, защото телекомите се опитват по всякакъв начин да запазят своите абонати. Техническите проблеми в билинг системата, които изпитваше най-големият оператор "Мобилтел" през 2011 г., също се проявиха в жалбите от потребителите към държавния регулатор. Оплакванията за некоректно съставяне на сметки са на второ място.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Брандовете и вируса Брандовете и вируса

Тези, които не успеят ясно да (пре)дефинират мястото си в живота на хората, имат мрачно бъдеще

4 апр 2020, 1333 прочитания

"Тобо Груп" дарява 15 хил. лева за борбата с коронавируса "Тобо Груп" дарява 15 хил. лева за борбата с коронавируса

Компанията подкрепя дейността на лечебните заведения в условията на извънредната ситуация

4 апр 2020, 1457 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
МИНИрани търгове в държавната "Марица-изток"

Проверка в предприятието разкри десетки нарушения при обществените поръчки

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10