МИНИрани търгове в държавната "Марица-изток"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

МИНИрани търгове в държавната "Марица-изток"

МИНИрани търгове в държавната "Марица-изток"

Проверка в предприятието разкри десетки нарушения при обществените поръчки

10242 прочитания

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


11

договора на обща стойност 1.092 млн. лв. са сключени без обществена поръчка.
100

акта общо на настоящи и бивши ръководни кадри от предприятието са съставили инспекторите.

Визитка

"Мини Марица-изток" ЕАД е еднолично акционерно дружество със 100% държавно имущество и 65 млн. лв. капитал. То добива въглища от три рудника - "Трояново-1" ,"Трояново-север" и  "Трояново-3". Комплексът е разположен на 240 кв. км, а въглищните запаси на находищата се оценяват на 2.105 млрд. тона. В момента в предприятието работят над 7 хил. души. От септември 2008 г. "Мини Марица-изток" ЕАД е дъщерно дружество на Българския енергиен холдинг – БЕХ.

Финансовите данни на дружеството показват, че предприятието се развива много добре – през 2011 г. приходите му надхвърлят 552 млн. лв., което е ръст от 23% спрямо предходната година, а печалбата от 21.4 млн. лв. е с почти 160% по-висока от 2011 г. Резултатите за първото тримесечие на 2012 г. пък са още по-обнадеждаващи – 14.6% повече приходи и 19.8% по-висока печалба в сравнение със същия период от 2011 г.

"Мини Марица-изток" е основният доставчик на въглища за трите ТЕЦ-а в Маришкия басейн – ТЕЦ "Марица изток 2", ТЕЦ "ContourGlobal Марица-изток 3" и ТЕЦ "AES Гълъбово" ("Марица-изток 1")

Десетки нарушения по търгове в държавното предприятие "Мини Марица-изток" ЕАД е разкрила приключилата цялостна проверка на процедурите по обществени поръчки, извършена от Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) за периода 2009 - 2011 г., показва докладът на ведомството, с който "Капитал Daily" разполага. Инспекторите са съставили общо 100 акта на настоящи и бивши ръководни кадри от въгледобивното предприятие, а други 17 нарушения не са администрирани, тъй като за тях е изтекъл тригодишният давностен период.

Някои от нарушенията са наистина сериозни. Агенцията е констатирала, че ръководството е сключило 11 договора, за които не е бил проведен конкурс, въпреки че всички предпоставки за такъв са били налице. Те са на обща стойност 1.092 млн. лв.

Това е първата цялостна проверка по Закона за обществените поръчки на АДФИ в дружеството, но констатираните нарушения съвсем не са първите за последните години.

От ръководството на компанията в понеделник отказаха да коментират доклада с мотива, че той все още не е публичен (докладът ще бъде публикуван на сайта на АДФИ във вторник заедно с останалите проверки на ведомството за изминалото тримесечие).

От Българския енергиен холдинг (БЕХ), под чиято шапка е "Мини Марица-изток", също не пожелаха да коментират доклада до редакционното приключване на броя. През ноември 2011 г. бившият вече министър на икономиката Трайчо Трайков коментира, че една от ролите на БЕХ  е именно да контролира обществените поръчки, сключвани от подопечните му дружества. Тогава той даде за пример именно "Мини Марица-изток", в които е било констатирано забавяне на определени дейности.

Широка палитра от нарушения

Настоящата проверка във въгледобивното предприятие е обхванала 36 обществени поръчки на обща стойност от близо 109 млн. лв. Те са разпределени в 29 категории според предмета на поръчката, а в 21 от тях са отчетени нарушения на Закона за обществените поръчки.

Един от големите случаи е спряна от Комисията за защита на конкуренцията поръчка за доставка на храни на стойност 40 млн. лв. през 2011 г. Сериозни нарушения има обаче също при поръчките за въоръжена охрана и при редица поръчки за доставка на определени консумативи, ресурси, автомобили, техническо оборудване и т.н. Най-често ръководството е "пропускало" да обяви отворен конкурс за малките обществени поръчки, като директно е изисквало от определени фирми оферти за търсената услуга, така че да се покрие изискването за най-малко три предложения. След това е избирана фирмата, предложила най-ниска оферта. Има случи обаче, когато конкурсът е пропускан и за по-големи поръчки (виж каретата).

Сред другите най-чести нарушения са дискриминационни положения в обявленията, които или дават определени предимства за едни фирми, или пък неправомерно ощетяват от участие други фирми. В други случаи, като поръчката за доброволно здравно осигуряване на работещите в мините, не са спазени законовите срокове.

Нищо ново

Констатираните в държавното дружесвто нарушения всъщност не са първите. Държавната компания заедно с ТЕЦ "Марица-изток 2", НЕК, БЕХ , ТЕЦ "Марица-изток 3" и АЕЦ "Козлодуй" са едни от най-проверяваните дружества. До миналата година обаче ведомството имаше право да извършва проверка само по подаден конкретен сигнал, без да има право да излиза от обхвата на подадените жалби. Така през 2011 г. АДФИ извърши проверка в "Мини Марица-изток" за периода 2006 – 2009 г., която разкри, че две поредни ръководства в този период са причинили вреди на държавата за над 135 хил. лв. само по една обществена поръчка – превоз на работници и служители. Тогава актове за административни нарушения са били съставени на двама бивши изпълнителни директори на компания - Иван Марков (управлявал дружеството до юли 2009 г.) и Тодор Тодоров (изп. директор между юли 2009 г. и февруари 2011 г.).

През 2011 г. се извършиха законодателни промени, с които се въведе възможността АДФИ да проверява обществени поръчки въз основа на годишен план, изготвен след анализ и оценка на рискови фактори. Именно на тази база е и цялостната проверка на търговете в държавното дружество. И в настоящия доклад името на Тодор Тодоров е най-често срещаното по повод нарушенията. Той беше освободен през февруари м.г. и сега изпълнителен директор е бившият зам.-директор на ТЕЦ "Марица-изток 2" Евгени Стойков. Неговото име също се среща като отговорен за част от нарушенията, макар и не толкова често като това на Тодоров.

Какво ще последва?

Според закона в рамките на следващите шест месеца изпълнителният директор на АДФИ - Теменужка Петкова, трябва да се произнесе по всеки един от стоте акта, които са поименни, с наказателно постановление. За най-леките случаи обикновено се пише предупреждение, а за по-тежките се налагат глоби, чийто размер е нормативно уреден за отделните видове нарушения. АДФИ обаче няма правомощия да налага по-тежки наказания от глобите.

Въпреки това именно с постоянните нарушения по обществените поръчки са свързани и непрекъснатите рокади в дружеството. Още през 2009 г. БЕХ отстрани шефовете на "Мини Марица-изток" Иван Марков и Гочо Христов заради злоупотреби и липса на контрол при провеждане на обществени поръчки.

Срещу двамата бе внесено и обвинение за длъжностно престъпление за 1 млн. лв. в края на 2009 г. Процесът обаче се препъна още в самото начало заради процедурни нарушения и за момента все още не е близо до развръзка. Следващият директор на дружеството Тодор Тодоров беше освободен в началото на 2011 г., без да бъдат посочени ясни мотиви и на негово място беше назначен сегашният изпълнителен директор Евгени Стойков.

Мистерии с обществена поръчка за храна

Сред най-големите констатирани нарушения са обществени поръчки за доставката на сготвени ястия, продажба на хранителни продукти и предоставяне на ваучери за пазаруване от магазини на работниците и служителите на мините, показва докладът на АДФИ. Това е само един от няколкото случая, когато в поръчките са разписвани изисквания, които необосновано дават предимства или пък ограничават част от участниците, посочиха от агенцията. Той е бил обект на проверка и от страна на КЗК по жалба на участници и в крайна сметка поръчката е спряна.

В края на 2010 г. ръководството на мините е планирало да обяви поръчка на стойност около 40 млн. лв. за 3-годишно обслужване. Изискванията са кандидатите да имат магазин и ресторант с поне 60 места на не повече от 300 м от сградата на управлението в гр. Раднево.

Търгът обаче на няколко пъти е бил спиран от ръководството на "Български енергиен холдинг", под чиято шапка са мините. Едва през април 2011 г. поръчката е обявена, като е разбита на четири отделни позиции - за трите рудника и още една за административното управление. Промяна има и в цените - търгът вече е на обща стойност 13.6 млн. лв. за една година. През май 2011 г. обявлението е пратено до Държавен вестник и еврокомисията, но с молба да не се публикува.

През юли 2011 г. търгът е обявен наново, като изискването към кандидатите е общ оборот от не по-малко от 8.5 млн лв. за всяка година и оборот по предмета на поръчката от най-малко 20 млн. лв. за трите години общо. След жалба до Комисията за защита на конкуренцията условието е обявено за дискриминационно, защото броят на работниците варира от 600 до 2700 в различните мини, а изискването за оборот е едно и също. Също така комисията счита за дискриминационно да се залага конкретна стойност за минимален оборот за всяка година – това ограничава фирмите, които са имали по-нисък оборот в една от трите години, но висок в другите две и покриват общото изискване. Комисията е решила също, че сумите за годишен оборот са твърде завишени за някои от позициите – с пъти по-високи от стойността на поръчката.

В края на 2011 г. процедурата е прекратена. Междувременно са анексирани старите договори с компаниите, осигурявали обслужването в отминалия период, които са изтичали през пролетта на 2011 г.

Без поръчка

Едно от основните нарушения на "Мини Марица-изток", посочени в доклада на държавната финансова инспекция, е, че дружеството е сключило 11 договора на обща стойност 1.092 млн. лв., без да бъде обявена обществена поръчка за избор на изпълнител. Това е станало през периода 2009-2010 г., когато изпълнителен директор на дружеството беше Тодор Тодоров. Четири от случаите са свързани с доставката на масла на стойност 198 хил. лв., за които, вместо да бъде проведена поръчка, е направен конкурс с оферти, което обаче е нарушение на Закона за обществените поръчки. Така по предложение на ръководителя на търговския отдел на мините Емил Колев са поканени да подадат оферти по три фирми, като конкурсът печели тази, предложила най-ниска цена. В първия случай печели фирмата "Глобал трейд сървис", която според информационната система ДАКСИ е с адрес на регистрация в Стара Загора и капитал от 2 лв., а едноличен собственик на капитала е 25-годишния Йордан Данев. Останалите поръчки също са спечелени от местни фирми., Това са "Петрол ойл", която също е със седалище в Стара Загора, казанлъшката "Гента Г. Генчев" и хасковската "Нимекс".

Други пет договора, сключени от "Мини Марица-изток", за които не е била обявена обществена поръчка, са за техническо обслужване и ремонт на автомобили на обща стойност до 225 хил. лв. без ДДС. Те също са дадени на местни фирми, които са били поканени да участват в конкурса по предложение на търговския директор Емил Колев.

Няколко са случаите и на договори, сключени, без да бъде проведен открит конкурс по процедура за възлагане на малки обществени поръчки, въпреки че всички основания за това са били налице, сочи докладът на финансовата инспекция.

Така например ръководството на мините е сключило три договора с фирма "Глобъл трейд сървиз" през 2010 г. за доставки на синтетична грес на обща стойност 130 хил. лв. Фирмата е предложила най-ниска цена от общо три оферти, които обаче са събрани без провеждането на открита процедура.

По същия начин са сключени и други три договора през 2010 г. със старозагорската фирма "Прогрес" за доставки на спирачна калодка за електровози също на обща стойност от около 130 хил. лв.

Списъкът продължава и с два договора с хасковската НАР за доставка на 4 автомобила с повишена проходимост на обща стойност 100 хил. лв., както и с фирма "Професионална защита - електроник", София, за сервизно обслужване на електрониката за около 60 хил. лв.

Как се избира охранител

Финансовата инспекция открива нарушения и при процедурите за избор на фирма, която да организира пропусквателния режим и въоръжена охрана на някой от обектите на "Мини Марица-изток", които са обявени за стратегически в енергетиката. През 2009 г. дружеството прекратява сключения още през 2005 г. договор за охрана със старозагорската фирма "Кремък" с мотива, че охранителното дружество системно не спазва задълженията си. Докато бъде обявена специална обществена поръчка за нова фирма обаче, "Мини Марица-изток" сключва договор за охрана на рудник "Трояново -1" с фирма "Професионална защита - електроник", която е със седалище в София. Според доклада на финансовата инспекция обаче този договор е в нарушение, тъй като мините е трябвало да изберат от най-малко три оферти, което не е направено.

Междувременно дружеството стартира и процедура за специална обществена поръчка за избор на охранителна фирма за срок от 5 години, като очакваната стойност на поръчката е за 1.3 млн. лв. на година. Инспекцията обаче констатира нарушение още в самото начало, тъй като мините, които са част от "Български енергиен холдинг", трябва да поискат разрешение за стартирането на поръчката и одобрение на цената, което обаче е направено 4 дни след като процедурата е стартирала.

Ръководството на самия холдинг пък дава разрешението си един месец по-късно. Междувременно вече е взето решение да се започнат преговори с "Професионална защита - електроник", която напълно отговаря на критериите, пише в доклада на инспекцията. Така, без да бъдат получени други оферти, "Мини Марица-изток" решава да сключи договор с въпросната фирма. Няколко дни по-късно обаче изпълнителният директор на дружеството Тодор Тодоров издава заповед да се подобрят финансовите параметри на договора. Вместо обаче цената от 1.3 млн. лв. на година да бъде намалена, стойността на услугата е коригирана на 2.17 млн. лв. на година, или общо за петте години на договора 10.85 млн. лв.

"Мини Марица-изток" сключва в нарушение и друг договор за охрана на рудник "Трояново 3" с фирмата "Секюрити група Алфа", тъй като също не е спазено условието да бъдат събрани най-малко три оферти.
11

договора на обща стойност 1.092 млн. лв. са сключени без обществена поръчка.
100

акта общо на настоящи и бивши ръководни кадри от предприятието са съставили инспекторите.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    birdman avatar :-|
    birdman

    В статията не е посочено и колко е тарифата за започване на работа там - варира между 2000 и 4000 лв. ! ТЕЦ-а е уникален пример как можеш да си купиш работа !

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Комунизъм на всяка крачка. Държавен въгледобив и купони за храна с маркетинговото название "ваучери", с които данъчната система сама лъже себе си. Такива комплекси Дойче Тройханд ги разпродаде още на първата година след краха на ГДР и оттогава се изплатиха 10 пъти само от новите технолгоии, които западните братовчеди въведоха.

    Българската практика показва, че държавната собственост не само се управлява неефективно, но ангажира огромни финансови и човешки ресурси в постоянното изобличаване и разследване на кражби, дознания, досъдебни производства, следствени дела, прокурорски проверки, дела срещу престъпни схеми, акции за сплашване, поръчкови убийства и многодишни съдебни процеси. Това зомбира цялото общество вече 23 години. Източноевропейските общества, които се отърваха от държавната собственост навреме, сега се занимават с теми като правата на хомосексуалистите, глобалното затопляне, лечението на паркинсона и прочие скучнотии.

  • 3
    mlesseva avatar :-|
    mlesseva

    "В статията не е посочено и колко е тарифата за започване на работа там - варира между 2000 и 4000 лв. ! ТЕЦ-а е уникален пример как можеш да си купиш работа !"

    @niceprson: Какво имаш предвид? Заинтригува ме..

  • 4
    normandy avatar :-|
    takeshi303

    До коментар [#1] от "niceprson":

    Не не уникален пример има не малко фирми в които за да започнеш работа плащаш подкуп.

  • 5
    birdman avatar :-|
    birdman

    До коментар [#3] от "mlesseva":

    За да започнеш работа там ти трябват връзки (близки познати) те, те упътват към ЕйчАр отдела (разбирай някой шеф на подотдел) той за да "придвижи" работата и за да "разберат в ТЕЦ-а колко си работлив и перспективен" иска съответното възнаграждение (не само за него ами и за другите по веригата) и те така , ако имаш късмет започваш работа ... ако не те прецакат разбирай "консултанта" не ти вземе парите без да ти направи "услугата"!

  • 6
    vassilev12 avatar :-|
    Стефан Василев (vassilev12)

    [quote#2:"cinik"]Българската практика показва, че държавната собственост не само се управлява неефективно, но ангажира огромни финансови и човешки ресурси в постоянното изобличаване и разследване на кражби, дознания, досъдебни производства, следствени дела, прокурорски проверки, дела срещу престъпни схеми, акции за сплашване, поръчкови убийства и многодишни съдебни процеси. Това зомбира цялото общество вече 23 години. [/quote]

    Много добър коментар, който казва всичко за проблема.
    Винаги съм казвал че докато не влезнат в затвора 1-2 подкупни министри, 5-6 депутати или кметове, няколко доктори и по-голям куп ченгета - няма да се оправим.
    Но ако се случи, тогава всички по обществената верига надолу ще си знаят мястото и ще си треперят за него, пък било то държавно или частно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK