Големите международни компании трябва да станат по-прозрачни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Големите международни компании трябва да станат по-прозрачни

Shutterstock

Големите международни компании трябва да станат по-прозрачни

Разкриването на адекватна корпоративна информация е ключово в кризата, твърди доклад на Transparency International

Мария Иванова
5097 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Най-големите компании в света са станали по-прозрачни, но все още има какво да се желае, особено по отношение на разкриването на информация за дейността им в отделните страни, в които оперират. Това става ясно от доклад на Transparency International за прозрачността при разкриването на корпоративна информация. Проучването обхваща 105 от най-големите публични международни компании, чиято обща пазарна капитализация надхвърля 11 трлн. долара, а бизнесът им е представен в над 200 страни по света.

Докладът изследва доколко те представят достатъчна и адекватна информация в три основни области – разкриването на информация по различни антикорупционни програми и мерки, общата прозрачност на организацията и разкриването на информация за конкретната им дейност във всяка от отделните държави, в които оперират.

На базата на представянето на компаниите в трите категории се изготвя общ индекс от 0 до 10, като 0 означава най-малко прозрачно, а 10 – най-прозрачно дружество. Така според проучването начело на подреждането с краен резултат от 8.3 се оказва държавната норвежка петролна компания Statoil. Сред най-добре представилите се са и английско-австралийските минни гиганти Rio Tinto и BHP Billiton с резултати от по 7.2. В дъното на подреждането са инвестиционната компания на милиардера Уорън Бъфет Berkshire Hathaway (2.4), японският автомобилен гигант Honda Motor (1.9) и три китайски банки (виж таблицата).

Резултатите по категории

В отделните категории най-добро като цяло е представянето на компаниите по отношение на общата им организационна прозрачност. Средният резултат по този показател е 72%. В по-голямата част изследваните 105 компании са разкрили изцяло дъщерните си дружества, но има и такива, които не предоставят пълна информация за свързаните с тях компании, джойнт венчъри и други холдингови структури, отчитат от Transparency International.

Включените в проучването дружества се представят добре и при разкриването на информация по антикорупционни програми и мерки, в което влизат например програми и политики по отношение на подкупите, плащанията за улесняване на процедури или пък защитата на свидетели. Средният резултат на изследваните 105 компании е 68%, което е подобрение спрямо отчетеното от Transparency International през 2009 г. средно равнище от 47%.

"Международните компании могат и трябва да играят съществена роля в борбата срещу корупцията в световен мащаб", коментира председателят на Transparency International Хюгет Лабел. "В условията на продължаващо възстановяване от дълбоката икономическа криза от 2008 г. мениджърите на повече компании трябва да се посветят на спирането на корупцията", допълва тя.

Най-големите международни компании обаче се представят много слабо по отношение на разкриването на информация за дейността им страна по страна във всяка от държавите, в които оперират. В огромната си част те не разкриват финансова информация за всяка отделна държава, а тези, които все пак го правят, обикновено предоставят ограничен обем информация, и то само за някои от страните, в които имат бизнес. Това обяснява и ниският среден резултат, постигнат от дружествата по този показател – едва 4%.

"Във времена на спадащи публични приходи и засилващи се мерки за икономии компаниите трябва да демонстрират, че те също дават своя принос в страните, в които оперират", посочва от своя страна Яна Митермайер, която е директор на Бюрото за връзка с ЕС в Transparency International.

Непрозрачният банков сектор

Специално внимание в доклада си от Transparency International обръщат на банковия и финансовия сектор, който като цяло се представя доста слабо. "Резултатите от проучването показват, че разкриването на информация от страна на банките и застрахователите по отделните мерки за прозрачност е на равнища под средните, въпреки че непрозрачните организационни структури изиграха съществена роля за настоящата финансова криза и въпреки голямото внимание, което се обръща на подобряването на прозрачността в сектора", посочват анализаторите. Според доклада включените в проучването 24 финансови компании постигат среден резултат от 4.2, като отчитат резултати под средните във всяка от трите категории, измерващи прозрачността.

Авторите на доклада подчертават ключовата роля на международните финансови компании, които са "твърде големи, за да фалират", за осигуряването на стабилността и доверието в глобалната икономика. Поради това препоръката им е правителствените регулатори да се намесват в случаите, в които финансовите институции не съумяват да се саморегулират по отношение на прозрачността. "А там, където доброволните или наложените регулации се провалят, инвеститорите и гражданското общество трябва да надигнат глас и да изискват по-голяма прозрачност", допълват анализаторите от Transparency International.

Най-прозрачните компании

Най-големите компании в света са станали по-прозрачни, но все още има какво да се желае, особено по отношение на разкриването на информация за дейността им в отделните страни, в които оперират. Това става ясно от доклад на Transparency International за прозрачността при разкриването на корпоративна информация. Проучването обхваща 105 от най-големите публични международни компании, чиято обща пазарна капитализация надхвърля 11 трлн. долара, а бизнесът им е представен в над 200 страни по света.

Докладът изследва доколко те представят достатъчна и адекватна информация в три основни области – разкриването на информация по различни антикорупционни програми и мерки, общата прозрачност на организацията и разкриването на информация за конкретната им дейност във всяка от отделните държави, в които оперират.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    sagacious avatar :-|
    Eternal Barabarian

    Добре е прозрачността да стане доброволно от страна на команиите, особено от страна на висшите акционери, собственици и ръководство. Иначе ще се наложи да се прибягва до други методи.
    Или както би се изразил един литеретурен и филмов герой:
    When my new apprentice Lord Vader arrives, he'll take care of you.

    Авторът: http://westerntwilight.free.bg/

  • 2
    ivaylo.simeonov2 avatar :-|
    Ивайло Симеонов

    Големите компании умишлено избягват прозрачността. Например, един от най-големите хранителни магазини няма отчети в търговския регистър. Това става, защото нарочно подават надраскани отчети, и на тях им ги приемат, след това им ги връщат, но няма срок в който да се подадат вярните отчети.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    ace avatar :-?
    ace

    Правило №1 на глобализацията - колкото си по-голям, толкова по-малко данъци плащаш.

  • 4
    dragoslava avatar :-|
    Dragoslava

    Къде ти?!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK