Да опровергаеш Сталин
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да опровергаеш Сталин

Автомобилният производител Volvo използва "Дискордиа" като еталон за икономично шофиране

Да опровергаеш Сталин

Или как транспортната фирма "Дискордиа" се справя с шофьорите, скъпото гориво и размитата отговорност

Калина Горанова, Паулина Михайлова
20393 прочитания

Автомобилният производител Volvo използва "Дискордиа" като еталон за икономично шофиране

© Цветелина Белутова


Професионалната шега, че и Сталин не е могъл да се справи с шофьорите, сигурно е вярна. Ако днес напишете в Google думата ТИР, все едно отваряте криминална хроника: блокирал магистрала, катастрофирал и т.н. Едва ли има шофьор, който да не е усещал струйки от собствената си паника, докато се опитва да поддържа темпото на залепен зад колата му 20-тонен камион на тесен участък. Най-големите проблеми от особения нрав на професионалния тираджия обаче са за собственика на транспортната фирма: огромни разходи на гориво, непрекъснати ремонти (къде заради амортизацията на камиона, къде заради задкормилното устройство), проверка на контролен орган, закъснения, недоволни клиенти, размита отговорност... Списъкът с главоболия е безкраен, а резултатът: много усилия, ниска ефективност на фирмата, растящи разходи и текучество на персонал. Признават го всички в автомобилния бранш.

Признава го и собственикът на "Дискордиа" Христо Христов. Но работи в посока да опровергае Сталин. Не особено мащабната компания в сектора на тежкотоварните превози, напук на кризата, има намерение сериозно да се разрасне, като до 2020 г. влезе в клуба на най-големите не само в България, но и в Югоизточна Европа. Причината за тази необичайна за момента самоувереност е, че Христов е убеден в схемата, по която работи - оптимизация, контрол и липса на каквито и да било проблеми от субективен характер. Схемата му се е доказала и извън пределите на компанията. Автомобилният производител Volvo използва "Дискордиа" като еталон за икономично шофиране.

Мащаб в бъдеще време 

Христо Христов и съпругата му започват семеен бизнес във Варна през 1992 г. В началото камионите са три - на лизинг и със заем. Към днешна дата "Дискордиа" има 70 камиона, а през следващата седмица се чакат нови 40, инвестицията за които е 3.5 млн. евро. Планът е да има още доста, с всички условности за развитието на пазара в зависимост от цената на горивото и развитието на европейската индустрия. На фона на СОМАТ, ПИМК или "Биомет" с техните стотици тирове базираната вече в София фирма за момента е по-скоро средна. Освен класически тежкотоварен автотранспорт тя развива и жп превози (включително с 20 собствени вагона), спедиторски услуги, контейнерен и въздушен транспорт, посредничество. Акцентът обаче си остава върху камионите. Направленията са най-вече международни - от Гърция и Турция към Европа и между различните държави в западната част на континента. Повечето клиенти са чуждестранни компании, а товарите най-често са осигурени от външен спедитор (от традиционния турски текстил за Италия, Испания, Англия до материали за соларни и ветроенергийни паркове).

"Пазарът в България не ни дава възможност да разчитаме на него, тъй като не можем да растем", казва Христо Христов. През последната година обаче компанията расте както на оборот, така и на печалба. През 2011 г. тя има приходи от 31.2 млн. лв, или със 17% повече от оборота за 2010 г. Брутната печалба пък нараства с 18% и през 2011 г. е 5.7 млн. лв.

Цялата флотилия е Volvo, а наскоро автомобилният производител използва "Дискордиа" като пример пред останалите си клиенти за това как с най-малко гориво и минимум натоварване на двигателя могат да се изминат определен брой километри с нейните влекачи.

Microsoft може повече

Сталин може и да не е бил много успешен с шофьорите. Microsoft обаче явно може повече. Начините, по които се постига крайният ефект - шофьорът и организаторът на всеки превоз да работят за ефективността на фирмата, са два и са чисто софтуерни. Затова и Христо Христов се гордее не с 15-те млн. лв., които е инвестирал за две години, колкото с онези 350 хил. лв., които е платил за компютърната система Dynafleet. "Дискордиа" е първа в България, която я е въвела. Казано лаишки, Dynafleet е специализирана програма, която има връзка, от една страна, с двигателя на всеки камион, а от друга - с компютър в централата на фирмата и такъв във Volvo. В реално време тя отчита във всеки момент от даден курс на какво натоварване работи мотора, какъв е разходът на гориво и в какъв процент от целия пробег оборотите са били такива, че разходът да е минимален. След всеки превоз част от отчитането на шофьора минава през преглед на въпросните показатели. Ако разходът на гориво е под средния, има бонус. И обратното. По същия начин минава отчетът и за останалите два показателя. В резултат от 34-35 л на сто километра камионите на фирмата в момента харчат по близо 29 на сто. "В Европа има големи компании с по над 1000 камиона, които си позволяват разход на гориво по 40 литра на сто", казва Христо Христов. При положение че в себестойността на един автопревоз горивото има поне 60% дял, икономичното шофиране е ключово.

Приблизително по същия начин е решен и вечният проблем кой какво върши и къде може да има грешка. Друга програма ръководи цялата организация на всеки курс от вземането на поръчката чрез спедитора и контакта с клиента, през комбинирането на стоката и сключването на договорите до разтоварването, качването на обратния товар и финансовия отчет. Устни разговори и такива по телефона няма. Всяка "крачка" и всяко съобщение е писмено, включително между служителите във фирмата и между тях и шофьорите. Записите пък се пазят, за да няма излишни спорове при неразбирателство.

Франчайз на камион

В резултат на бонусната система за икономично каране шофьорите са заинтересувани да го спазват. Освен ако не са още по-заинтересувани. Още преди разгара на кризата "Дискордия" прилага един различен метод за увеличаване на броя на камионите си, който за момента не се използва от останалите в България, но пък е доста популярен например в САЩ - франчайзинга. При него камионът се взема на лизинг, но от самото начало с водача има договорка, че той ще бъде негов. Шофьорът плаща лизинговите вноски и поддръжката на тира и след шестте години на лизинга става негов собственик. Междувременно камионът е брандиран като такъв на "Дискордиа", а компанията се задължава да му осигурява товар (за минимум 108 хил. км годишно), като през това време заплащането за всеки курс (навлото) се разпределя между двамата. Естествено за времето на договора шофьорът няма право да работи сам или с товари на други спедитори или крайни клиенти. Така по изчисления на "Дискордия" малкият предприемач след шестата година може да спечели около 40 хил. евро от продажбата на камиона си (или да продължи да работи с компанията). Франчайзингодателят пък печели от спедиторската си услуга към шофьора и процент от навлото. Отделно - административните разходи за него са по-малки, защото шофьорът има свое ЕТ или събирателно дружество.

В същата посока - споделяне на отговорности, ще е следващото въведение във фирмата: пълен аутсорсинг на сервизното обслужване. Това вече се е случило при гумите, които са изцяло грижа на румънско поделение на Michelin. "Плащаме наемна цена на гумите. Но ако има някакъв проблем с тях по пътя и не отговарят на изискванията (например колко дълбок да е грайферът през зимата в Швейцария), властите могат да се обръщат директно към Michelin", обяснява Христов. "Целта ни е да се концентрираме изцяло върху логистиката на нашите автомобили", допълва той.

Какво има под чертата

Ако към франчайзинга, който осигурява заинтересованост на водачите, и компютърните системи, които водят до икономия, се добави прецизна настройка на зареждането и поемането на поръчки, ефектът е снижаване на нето стойността на всеки превоз, и то с доста. "Навлата могат да се променят с 20-30% в рамките на няколко дни, ако например има струпване на много свободни камиони на едно място", коментират от фирмата.

В резултат от цялата система средната себестойност на изминат километър от камион на "Дискордиа" е 0.65 евро, най-едрите от които са 0.33 евро за горивото, 0.14 евро - за пътните такси, а между 0.10 и 0.15 евро - за заплати и осигуровки. В общия случай разходите на повечето компании достигат 0.75-0.80 евро, като се има предвид, че навлата при международните курсове са между 0.90 и 1.05 евро на километър.

"Искаме да имаме най-екологичния парк", твърди Христо Христов. От 2008 г. компанията е намалила емисиите си въглероден диоксид с 8.64%. Екологичността всъщност има и финансово изражение - под формата на по-ниски такси за камиони с по-нови двигатели (макар и далеч не навсякъде в Европа).

Никой не казва, че е лошо и да се печели от екологичното. Никой не казва и че е лошо да се печели от оптимизация. Напротив. Просто се оказва, че тя не е толкова лесна, колкото изглежда отстрани. Именно заради сравнително лесния достъп до бизнеса с тежкотоварни превози през 90-те години на миналия век автомобилният транспорт се разрасна в България с неистов темп, като мнозина решиха, че всичко, което е необходимо, е просто да си вземеш камион на лизинг и да започнеш да возиш. Кризата обаче доказа, че това това далеч не е достатъчно.

Професионалната шега, че и Сталин не е могъл да се справи с шофьорите, сигурно е вярна. Ако днес напишете в Google думата ТИР, все едно отваряте криминална хроника: блокирал магистрала, катастрофирал и т.н. Едва ли има шофьор, който да не е усещал струйки от собствената си паника, докато се опитва да поддържа темпото на залепен зад колата му 20-тонен камион на тесен участък. Най-големите проблеми от особения нрав на професионалния тираджия обаче са за собственика на транспортната фирма: огромни разходи на гориво, непрекъснати ремонти (къде заради амортизацията на камиона, къде заради задкормилното устройство), проверка на контролен орган, закъснения, недоволни клиенти, размита отговорност... Списъкът с главоболия е безкраен, а резултатът: много усилия, ниска ефективност на фирмата, растящи разходи и текучество на персонал. Признават го всички в автомобилния бранш.

Признава го и собственикът на "Дискордиа" Христо Христов. Но работи в посока да опровергае Сталин. Не особено мащабната компания в сектора на тежкотоварните превози, напук на кризата, има намерение сериозно да се разрасне, като до 2020 г. влезе в клуба на най-големите не само в България, но и в Югоизточна Европа. Причината за тази необичайна за момента самоувереност е, че Христов е убеден в схемата, по която работи - оптимизация, контрол и липса на каквито и да било проблеми от субективен характер. Схемата му се е доказала и извън пределите на компанията. Автомобилният производител Volvo използва "Дискордиа" като еталон за икономично шофиране.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Още когато секторът се разрасна, трябваше образователната система да се пренастрои към тази потребност и да почне да обучава шофьори за международен превоз. Тоест с излизането си от техникума да знаят не само да въртят геврека, но и да знаят по няколко необходими думи от езиците на транзитните държави, да са тренирали икономично каране
    (аз самият съм "карал" на такъв швейцарски видеотренажор-лека кола, който дава гласови команди какво грешиш и колко гориво ти струва грешката) , да имат елементарни познания за законите за движение по пътищата в различните държави, за застраховките, митническия режим и т.н.

    Вместо това, техникумите продължиха да бълват борвергисти, леяри, пещари, бобиньори, словослагатели и метранпаж....Накрая третината от тях пак станаха тираджии, само че след 5 години мотаене.

  • 2
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    Ами купи няколко ТИР-а за техникумите

    Мога да тикажа че образованието винаги е било "бедния роднина" в БГ

    Затова сме на тоя хал

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#2] от "kiril petrov":

    Явно не е много беден роднина, щом може да произвежда десетки хиляди непотребни кадри годишно....

    Да не говорим за измисления 12. гимназиален клас, който въведоха само за да пазят даскалски щатове, при пренебрежимо разширение на преподавания материал. Ако вземеш един немски учебник по математика за 12. клас, ще видиш вътре половината висша математика. Първите глави от интегралното смятане, първите глави от линейна алгебра и аналитична геометрия, булева алгебра, нулевата хипотеза... Изначало беше ясно, че педагогическите институти не произвеждат кадри с такава подготовка, че да преподават на европейски тип 12. клас. Въпреки това нарочно го въведоха, логично учениците го разглеждат като свободно време да се подготвят за кандидатстудентската кампания.

  • 4
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    Мисълта ми че нямахме и нямаме професионални гимназии

    Иначе икономисти, психолози и юристи - с булдозер да ги ринеш

  • 5
    idrazil avatar :-|
    dinko

    Хубава статия, дано да има повечче такива за този и други сектори.

  • 6
    izabell avatar :-|
    izabell

    "Навлата могат да се променят с 20-30% в рамките на няколко дни, ако например има струпване на много свободни камиони на едно място", коментират от фирмата.
    И на каква База?Цената на Горивата за камионите не се покачва в рамките на няколко дни с такъв процент.Другото е с постояннен размер в себестойността на превоза.МОШЕНИЦИ.

  • 7
    extrasho avatar :-P
    extrasho

    Страшно неграмотно написан материал. Засрамете се. Що за безумие е да се говори за Сталин, когато става дума за иновации, които не стоят в никакъв исторически контекст с него? "Сталин може и да не е бил много успешен с шофьорите. Microsoft обаче явно може повече." Отчайващо тъпо.

    А това - "В реално време тя отчита във всеки момент от даден курс на какво натоварване работи мотора, какъв е разходът на гориво и в какъв процент от целия пробег оборотите са били такива, че разходът да е минимален." - е пълна глупост. Първо, щом отчитането е в "реално време", значи определено е "във всеки момент". И второ, в какъв процент от пробега оборотите били еди какви си не прави така, "че разходът да е минимален", както излиза от изречението. Става дума за това, при какви средни обороти се постигат минимални разходи на гориво.

    Можете спокойно да пишете съкратено л/100 км...

    Казва се "нетната стойност, а не "нето стойността"...

    Към "и то с доста" сте пропуснали да добавите и едно "ра'ирашшш ййи".

    Казва се,"намалила емисиите си НА въглероден диоксид"...

    Пълно с елементарни стилистични грешки... Всеки може да сгреши, ама нали затова има редактори!? И в заключение, във ваш стил: "никой не казва, че е лошо и да сте прости. Никой не казва и че е лошо да имате публика, която е по-проста от вас. Напротив. Просто се оказва, че тя не е толкова лесна, колкото изглежда отстрани".

    Дано да ви е от полза, а не да се обиждате.

  • 8
    sinbad avatar :-|
    Сандокан

    Ех най-обичам такива историйки...
    Почнал човечеца с 3 камиончета в далечната 1992г.
    Следващата година добавил още един и така след 20 вече има 70 камиончЕта. Идилийка на пост-социалистическата гротеска.

    И сега толкоз е цъфнал човечеца, че вече го е еня за природата и въглеродните емисий. Какъв алтруист само! Пести цели 4 литра нафтица. Нищо че на година това му струва 20-30 работни дни - той сега е големец - горд не с 15-те милиона, който инвестирал(незнайно в какво), а с 350-те хиляди за ... софтуеър.

    Само не разбрах каква е поуката от историйката?

  • 9
    the_shadow avatar :-|
    The Shadow

    Интересна статия за това, как може да се прави бизнес от европейски тип в България.

    И поздравления за изречението "Сталин може и да не е бил много успешен с шофьорите. Microsoft обаче явно може повече." - уникално е. :)

  • 10
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Нямат добри цени, наскоро събирах оферти и тяхната беше с най-висока цена.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK