Да опровергаеш Сталин

Или как транспортната фирма "Дискордиа" се справя с шофьорите, скъпото гориво и размитата отговорност

Автомобилният производител Volvo използва "Дискордиа" като еталон за икономично шофиране
Автомобилният производител Volvo използва "Дискордиа" като еталон за икономично шофиране
Автомобилният производител Volvo използва "Дискордиа" като еталон за икономично шофиране    ©  Tsvetelina Belutova
Автомобилният производител Volvo използва "Дискордиа" като еталон за икономично шофиране    ©  Tsvetelina Belutova

Професионалната шега, че и Сталин не е могъл да се справи с шофьорите, сигурно е вярна. Ако днес напишете в Google думата ТИР, все едно отваряте криминална хроника: блокирал магистрала, катастрофирал и т.н. Едва ли има шофьор, който да не е усещал струйки от собствената си паника, докато се опитва да поддържа темпото на залепен зад колата му 20-тонен камион на тесен участък. Най-големите проблеми от особения нрав на професионалния тираджия обаче са за собственика на транспортната фирма: огромни разходи на гориво, непрекъснати ремонти (къде заради амортизацията на камиона, къде заради задкормилното устройство), проверка на контролен орган, закъснения, недоволни клиенти, размита отговорност... Списъкът с главоболия е безкраен, а резултатът: много усилия, ниска ефективност на фирмата, растящи разходи и текучество на персонал. Признават го всички в автомобилния бранш.

Признава го и собственикът на "Дискордиа" Христо Христов. Но работи в посока да опровергае Сталин. Не особено мащабната компания в сектора на тежкотоварните превози, напук на кризата, има намерение сериозно да се разрасне, като до 2020 г. влезе в клуба на най-големите не само в България, но и в Югоизточна Европа. Причината за тази необичайна за момента самоувереност е, че Христов е убеден в схемата, по която работи - оптимизация, контрол и липса на каквито и да било проблеми от субективен характер. Схемата му се е доказала и извън пределите на компанията. Автомобилният производител Volvo използва "Дискордиа" като еталон за икономично шофиране.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
12 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 3
    • + 32

    Още когато секторът се разрасна, трябваше образователната система да се пренастрои към тази потребност и да почне да обучава шофьори за международен превоз. Тоест с излизането си от техникума да знаят не само да въртят геврека, но и да знаят по няколко необходими думи от езиците на транзитните държави, да са тренирали икономично каране
    (аз самият съм "карал" на такъв швейцарски видеотренажор-лека кола, който дава гласови команди какво грешиш и колко гориво ти струва грешката) , да имат елементарни познания за законите за движение по пътищата в различните държави, за застраховките, митническия режим и т.н.

    Вместо това, техникумите продължиха да бълват борвергисти, леяри, пещари, бобиньори, словослагатели и метранпаж....Накрая третината от тях пак станаха тираджии, само че след 5 години мотаене.

    Нередност?
  • 2
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov
    • - 5
    • + 11

    Ами купи няколко ТИР-а за техникумите

    Мога да тикажа че образованието винаги е било "бедния роднина" в БГ

    Затова сме на тоя хал

    Нередност?
  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 23

    До коментар [#2] от "kiril petrov":

    Явно не е много беден роднина, щом може да произвежда десетки хиляди непотребни кадри годишно....

    Да не говорим за измисления 12. гимназиален клас, който въведоха само за да пазят даскалски щатове, при пренебрежимо разширение на преподавания материал. Ако вземеш един немски учебник по математика за 12. клас, ще видиш вътре половината висша математика. Първите глави от интегралното смятане, първите глави от линейна алгебра и аналитична геометрия, булева алгебра, нулевата хипотеза... Изначало беше ясно, че педагогическите институти не произвеждат кадри с такава подготовка, че да преподават на европейски тип 12. клас. Въпреки това нарочно го въведоха, логично учениците го разглеждат като свободно време да се подготвят за кандидатстудентската кампания.

    Нередност?
  • 4
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov
    • - 1
    • + 14

    Мисълта ми че нямахме и нямаме професионални гимназии

    Иначе икономисти, психолози и юристи - с булдозер да ги ринеш

    Нередност?
  • 5
    idrazil avatar :-|
    dinko
    • - 2
    • + 13

    Хубава статия, дано да има повечче такива за този и други сектори.

    Нередност?
  • 6
    izabell avatar :-|
    izabell
    • - 12
    • + 2

    "Навлата могат да се променят с 20-30% в рамките на няколко дни, ако например има струпване на много свободни камиони на едно място", коментират от фирмата.
    И на каква База?Цената на Горивата за камионите не се покачва в рамките на няколко дни с такъв процент.Другото е с постояннен размер в себестойността на превоза.МОШЕНИЦИ.

    Нередност?
  • 7
    extrasho avatar :-P
    extrasho
    • - 3
    • + 12

    Страшно неграмотно написан материал. Засрамете се. Що за безумие е да се говори за Сталин, когато става дума за иновации, които не стоят в никакъв исторически контекст с него? "Сталин може и да не е бил много успешен с шофьорите. Microsoft обаче явно може повече." Отчайващо тъпо.

    А това - "В реално време тя отчита във всеки момент от даден курс на какво натоварване работи мотора, какъв е разходът на гориво и в какъв процент от целия пробег оборотите са били такива, че разходът да е минимален." - е пълна глупост. Първо, щом отчитането е в "реално време", значи определено е "във всеки момент". И второ, в какъв процент от пробега оборотите били еди какви си не прави така, "че разходът да е минимален", както излиза от изречението. Става дума за това, при какви средни обороти се постигат минимални разходи на гориво.

    Можете спокойно да пишете съкратено л/100 км...

    Казва се "нетната стойност, а не "нето стойността"...

    Към "и то с доста" сте пропуснали да добавите и едно "ра'ирашшш ййи".

    Казва се,"намалила емисиите си НА въглероден диоксид"...

    Пълно с елементарни стилистични грешки... Всеки може да сгреши, ама нали затова има редактори!? И в заключение, във ваш стил: "никой не казва, че е лошо и да сте прости. Никой не казва и че е лошо да имате публика, която е по-проста от вас. Напротив. Просто се оказва, че тя не е толкова лесна, колкото изглежда отстрани".

    Дано да ви е от полза, а не да се обиждате.

    Нередност?
  • 8
    sinbad avatar :-|
    Сандокан
    • - 8
    • + 7

    Ех най-обичам такива историйки...
    Почнал човечеца с 3 камиончета в далечната 1992г.
    Следващата година добавил още един и така след 20 вече има 70 камиончЕта. Идилийка на пост-социалистическата гротеска.

    И сега толкоз е цъфнал човечеца, че вече го е еня за природата и въглеродните емисий. Какъв алтруист само! Пести цели 4 литра нафтица. Нищо че на година това му струва 20-30 работни дни - той сега е големец - горд не с 15-те милиона, който инвестирал(незнайно в какво), а с 350-те хиляди за ... софтуеър.

    Само не разбрах каква е поуката от историйката?

    Нередност?
  • 9
    the_shadow avatar :-|
    The Shadow
    • - 1
    • + 7

    Интересна статия за това, как може да се прави бизнес от европейски тип в България.

    И поздравления за изречението "Сталин може и да не е бил много успешен с шофьорите. Microsoft обаче явно може повече." - уникално е. :)

    Нередност?
  • 10
    dragozow avatar :-|
    dragozow
    • + 7

    Нямат добри цени, наскоро събирах оферти и тяхната беше с най-висока цена.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал