Регулаторът мисли за по-бързо пренасяне на номера
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Регулаторът мисли за по-бързо пренасяне на номера

Регулаторът мисли за по-бързо пренасяне на номера

Държавната комисия планира да окрупни кодовете на различни региони, за да освободи повече ресурс

Юлиян Арнаудов
6376 прочитания

© ЦВЕТЕЛИНА НИКОЛАЕВА


Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) планира да намали допълнително времето за пренасянето на номерата от една мобилна мрежа в друга, което сега отнема седем дни. Това е записано в актуализираната политика за ползването на номерата на държавния регулатор, която трябва да бъде следвана до 2015 г. Регулаторът също така предвижда да окрупни кодовете за набиране при междуселищни разговори при фиксираните мрежи. Друга важна промяна е намерението да се задели отделен ресурс за номерата при връзка машина с машина (M2M), например за касовите апарати.

Бързи, смели, сръчни

Все още не е определено с колко точно ще бъде съкратен срокът за преносимостта на номерата. В актуализираната политика единствено е посочено, че има потенциал времето за прехвърлянето да се намали, като евентуалните промени ще бъдат съгласувани с мобилните оператори. Преносимостта на номерата позволява на потребителите да преминат от един телеком към друг, без да променят своя номер. Прехвърлянето включва и кода на съответния GSM оператор.

В момента процедурата отнема до седем работни дни. При определени обстоятелства, като неплатени сметки или неправилно подадени данни, прехвърлянето може да се забави с 30 дни. Тези условия важат както за мобилни, така и за фиксирани номера. Услугата беше въведена през 2008 г. От тогава до сега са прехвърлени близо 248 хил. номера, като 47% от тях са пренесени през миналата година, показват данните от годишния доклад на КРС. Големият ръст на потребители, които се възползват от тази услуга, се дължи донякъде на опростяването на процедурата и обслужването на "едно гише", което беше въведено през август 2010 г.

Съкращаването на сроковете за тази услуга може допълнително да стимулира преливането на абонати от един телеком в друг. Предвид пренасищането на пазара за мобилни разговори (проникване от 143%) това ще е основен начин за растеж на GSM операторите. Най-голям губещ от всичко това е лидерът в сектора "Мобилтел". Компанията отчита намаляване на пазарния дял на мобилни абонати от 48.1% на 45.2% през 2011 г. спрямо предходната, показват данните на КРС. Затова не е изненада, че при обсъждането на новата политика именно водещият GSM оператор атакува най-много тази точка.

По-къси кодове

Според КРС ресурсът от номера в момента е достатъчен да покрие нуждите на страната. Но въпреки това има известни проблеми с неравномерното разпределение по региони. Така на някои места в България има дефицит за номера. За да се преодолее този проблем, една от мерките, които налага комисията, е консолидиране на междуселищните кодове за избиране. В момента номерата се състоят от осем цифри, в които се включва и кодът на съответното населено място. При големите градове и областните центрове той е съставен от две или три цифри. Затруднения има при малките населени места, които разполагат с кодове за набиране от четири и пет цифри. Това намалява ресурса от номера под този код, защото за абонаментния план остават едва между три и четири.

Идеята на регулатора е всички кодове за избиране на различно населено място да бъдат консолидирани до две и три цифри. По този начин ще може да се увеличи ресурсът от абонатни номера.

"Силно конкурентната среда за предоставяне на фиксирани услуги и навлизането на двата големи мобилни оператора, както и на други комуникационни компании в този сектор на практика "изяжда" ресурса именно на местата с по-дълги кодове и по-къси абонатни номера", коментират от БТК пред "Капитал Daily". От телекома допълват, че при населено място с петцифрен код има максимална възможност за 1000 номера.

Комуникация между машини

Нуждата от централизирана информация засилва използването на връзка машина с машина (M2M). Така например свързването на касовите апарати с НАП, което беше направено с идея за повече приходи в бюджета, може да доведе до недостиг на номера. Причината е, че връзката M2M в момента се осъществява с нормални мобилни номера. Бъдещото разрастване на подобен тип дейности ще "изяжда" ресурса, предназначен за мобилни или фиксирани гласови услуги. КРС отчита тази тенденция и планира да въведе допълнителен ресурс за M2M и така да избегне евентуален дефицит за номера. Мобилните оператори още не са отчели недостиг от номера за подобен тип дейност и някои от тях като "Мобилтел" смятат, че не трябва да се изменя регулаторната рамка в момента.

Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) планира да намали допълнително времето за пренасянето на номерата от една мобилна мрежа в друга, което сега отнема седем дни. Това е записано в актуализираната политика за ползването на номерата на държавния регулатор, която трябва да бъде следвана до 2015 г. Регулаторът също така предвижда да окрупни кодовете за набиране при междуселищни разговори при фиксираните мрежи. Друга важна промяна е намерението да се задели отделен ресурс за номерата при връзка машина с машина (M2M), например за касовите апарати.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    townboy avatar :-|
    townboy

    Както е тръгноло скоро 088 ще трябва да се прехвърли официално на виваком а на мтел да дадат друг код защото повечето номера започващи с 088 ще бъдат и без това на виваком.

  • 2
    merakliyski avatar :-|
    Саше Матросовски

    [quote#1:"townboy"]Както е тръгноло скоро 088 ще трябва да се прехвърли официално на виваком а на мтел да дадат друг код защото повечето номера започващи с 088 ще бъдат и без това на виваком.[/quote]

    нямам представа за реалната ситуация - това което пишеш така ли е ;)

    абонат съм на МТел от 1998 год и опр. не съм доволен
    смятам след изтичане на договора на всички СИМ карти да сменя опертора
    -------
    ДЕйств ли ВиваКом са с най-голям ръст или това е спекулация ?

  • 3
    townboy avatar :-|
    townboy

    Не е спекулация и аз не съм свързан по никакъв начин с виваком даже не съм им абонат просто ги следя в икономическите статии както и имам много познати тяхни абонати. Имат най-добро покритие особено по недостъпни планински места. И ценово са най-атрактивни. Така че ръстът им е неизбежен.

  • 4
    todor_dimi avatar :-|
    todor_dimi

    Къде го видяхте ръста на Виваком - не знам? Лично за мен това е най-спрелия оператор от трите на пазара. В икономическите статии, които чета пише, че всички оператори имат спад. Обаче никой не казва колко клиенти са привлекли боб откакто са на пазара.

  • 5
    ruslan avatar :-|

    До коментар [#2] от "merakliyski":

    Не е спекулация. Обиколих всички мобилни оператори. За последните 12 месеца смених два оператора, но като корпоративен клиент - това спестява ВСИЧКИ нерви, защото просто поръчваш на новият оператор какво искаш, спазарявате се за бюджета и условията на договора, подписваш му пълномощно и край на мъките за теб.
    Смяната на оператор я правят късно през нощта и сутринта си на нов оператор със старите си номера.

    Вива има най-доброто покритие и НЕ лъже корпоративните си клиенти.
    Относно ваучерите - всички мобилни оператори лъжат клиентите си и Вива не прави изключение.

    Бях при Глобул 10 месеца и развалих договора - имаме това право като навлезем в десетият месец от договора. Този факт мобилните оператори го КРИЯТ.

    Не разбирам как някой, който веднъж е бил клиент на Глобул подписва нов договор с тях. Бъркотия в сметките, грешки, отлагане на оправянето им, смотано покритие, слаби клетки. Звъниш някъде, но чуваш, че номерът не е в обхват или нещо от сорта.

    И НАЙ-ВАЖНОТО - никога не подписвай договор за повече от ЕДНА година.

  • 6
    ruslan avatar :-|

    До коментар [#4] от "kavanozov":

    Слабо си запознат очевидно. Глобул успя да открадне някои клиенти на Вива между които бях и аз, но вече поправих тази огромна грешка.
    Спад имат всички в приходите и това е нормално. Освен кризата падат и цени все пак. И ще падат още.

    Всъщност вместо да им вадят душите на операторите за по-бърза смяна на номера е по-добре да се вгледат в цените на които операторите работят помежду си, което и определя цените на нашите разговори.

    Иначе, ако вярва човек на статистиката на всеки оператор то излиза, че в България сме към 20 милиона жители :).

  • 7
    merakliyski avatar :-|
    Саше Матросовски

    [quote#5:"Росен (до нови срещи)"]

    Има две крайности : Да не слушаш разума и да слушаш само него.[/quote]

    Подписа ти е добър - той ми дава основания да приема казаното от теб ;)

  • 8
    ruslan avatar :-P

    До коментар [#7] от "merakliyski":

    л.с. имаш.

  • 9
    crouchet avatar :-|
    crouchet

    До коментар [#6] от "Росен (до нови срещи)":

    Много ми е смешно как всички обясняват колко са силно запознати. Като заговори за Глобул и реалните потребители какво ще кажеш за практиката им всеки, който преподписва да се брои за нов, а не за стар клиент.

  • 10
    ruslan avatar :-|

    До коментар [#9] от "croushet":

    Дори не го знаех това нещо. След като им ядох попарата 10 месеца не искам да чувам за тях.
    Иначе това граничи с моето мнение -
    [quote#6:"Росен (до нови срещи)"]Иначе, ако вярва човек на статистиката на всеки оператор то излиза, че в България сме към 20 милиона жители :). [/quote]


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK