Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
46 16 юли 2012, 20:14, 11469 прочитания

Железен провал

Само новорегистрираната "Дует реълуей България" продължава състезанието за приватизацията на товарните превози на БДЖ

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


В жп надпреварата на годината остана само един играч. Въпреки че шест купиха документи, единствено регистрираната на 3 юли "Дует реълуей България" продължава в приватизацията на "БДЖ - Товарни превози", съобщиха от Агенцията за приватизация пред "Капитал". Управителят на новосъздаденото дружество Даниел Дамянов твърди, че зад него стои британският инвестиционен фонд Duet Group. Но това е трудно проследимо заради кипърската му регистрация.

Изпълнителният директор на Агенцията за приватизация Емил Караниколов заяви пред "Капитал", че процедурата ще продължи въпреки наличието само на един участник. Мотивът му е, че по време на криза е дошъл инвеститор и той не трябва да бъде пренебрегван.


На практика обаче процедурата по приватизация на "БДЖ - Товарни превози" може да се окачестви като провал, тъй като състезание няма да има, а държавата едва ли ще получи най-добрата цена за компанията си. Отговорност за слабия резултат може да се търси на политическо ниво, тъй като министерството на транспорта излезе с препоръка към Агенцията за приватизация какви да бъдат критериите спрямо участниците и те в крайна сметка се оказаха твърде високи за стратегическите инвеститори. Допреди дни транспортният министър Ивайло Московки отказваше да отчете това като грешка и заяви: "Това е гаранция, за да не бъдем някога обвинени за прекалено ниски критерии."

Конят е един

Британският инвестиционен фонд Duet Group притежава 100% от кипърския собственик на "Дует реълуей България", обясни преди седмица пред "Капитал Daily" Даниел Дамянов, управител на новорегистрираното българско дружество. До момента фондът не е развивал дейност на българския пазар. Активен е в Близкия изток и Азия, обясни още той. "Преди време основният му фокус бяха недвижимите имоти. Постепенно започна да навлиза и в различни производства", обяснява Дамянов. Той казва, че досега фондът няма опит в жп сферата, но има намерение да развива българската товарна компания и да ползва подкрепата на стратегически инвеститор. Интереса Дамянов обяснява така: "БДЖ - Товарни превози" е компания, която въпреки финансовите си затруднения във времето се е показала като сериозна. Би могла да заема важна част от икономиката на Югоизточна Европа." Той коментира още, че фондът отговаря 100% на заложените изисквания за финансовите инвеститори. Това не е трудно. За финансовите кандидати условията са едно към едно с тези, поставени за "Булгартабак": управлявани активи над 1 млрд. евро и собствен капитал поне 20 млн. евро.



Собственик на "Булгартабак холдинг" стана руската Внешторгбанк чрез инвестиционното си крило VTB Capital. В началото на март банката откри офис в София. Тогава изпълнителният директор на международния отдел на VTB Capital Атанас Бостанджиев потвърди и партньорството с българската Корпоративна търговска банка (КТБ) по евентуалната покупка на БТК. Източници на "Капитал" многократно са посочвали КТБ като основен кандидат за "БДЖ - Товарни превози". Към днешна дата представители на изпълнителната власт все още не изключват зад британския фонд да стои соченият за фаворит тандем КТБ - VTB. Първо, защото на няколко пъти неформално от тандема са задавали въпроси за БДЖ. И, второ, защото схемата с новорегистрираната компания ужасно прилича на сделката за цигарения холдинг, обясни източник от изпълнителната власт.

Duet Group е инвестиционна компания, която управлява различни видове взаимни и хедж фондове. Освен това тя предоставя и услуги от типа family offices, т.е. консултантски и инвестиционни услуги за конкретни лица. Така че не е изключено интересът й към БДЖ да произтича заради неин клиент. Освен това немалка част от хората, взимащи ключовите решения в Duet Group, са бивши кадри на Merill Lynch, където служител бе и Милен Велчев, преди да стане финансов министър в кабинета "Сакскобургготски", и който сега е  местен представител на VTB Capital.

Британската Duet Group е основана през 2002 г. и към началото на годината управлява активи за около 2.8 млрд. долара през хедж фондове, фондове за дялови инвестиции и други типове фондове. Компанията е базирана в Лондон, но има офиси още в Ню Йорк, Ню Делхи и Дубай. Една от последните й сделки е кофинансирането на етиопската пивоварна Dashen Brewery заедно с немската DEG и Vasari Group с обща инвестиция от 90 млн. долара за разрастване.

Да се откажеш от БДЖ

Първоначално закупените документации бяха шест. Три от кандидатите изобщо не станаха известни, тъй като се скриха зад трима адвокати. От процедурата обаче явно се оказват два стратегически инвеститора.

Това са румънската частна жп компания Grup Feroviar Roman, която държи мажоритарен дял в българското дружество "Българска железопътна компания", и чешката транспортна компания Advanced World Transport, която развива железопътна транспортна дейност.

Държавата спомогна за това да редуцира броя на желаещите. Заложените критерии за стратегическите инвеститори бяха много високи, като те трябва да докажат по 400 млн. евро оборот за всяка от последните три години и да имат 10-годишен опит. Оборотът на дружеството за продажба "БДЖ – Товарни превози" за 2011 г. е 186 млн. лв., като това е най-добрият резултат за последните три години.

"Дует реълуей България" е единствената, която подаде документи да бъде проверена от ДАНС. След проверката кандидатът може (ако ДАНС прецени, че е благонадежден, разбира се) да се запознае с предлаганите за продажба активи и ако все още има интерес, да подаде и конкретната си оферта. Многократно беше заявено от различни представители на държавата, че надеждите са товарната компания на железопътния холдинг да бъде продадена за поне 100 млн. евро, като дружеството има около 100 млн. лв. задължения.

Твърдото заявление, че държавата продължава сделката, означава, че продажбата може да стане наесен. Въпросът е струва ли си.

Трима са купили документи за "Техноекспортстрой"

Една компания и двама адвокати са купили документи за участие в конкурса за "Техноекспортстрой", съобщиха от Агенцията за приватизация. Сред кандидатите отново е дружеството "АТ инженеринг 2000", което заяви интерес още при първата процедура. Адвокатите са от сдружение "Спасов и Братанов" и Петър Георгиев от адвокатско дружество "Прокопиева, Рачева, Савчева и Георгиев". Това е поредният опит за продажба на компанията, този път без начална цена. При предния наддаването за държавната компания трябваше да започне от 60 млн. лв., но кандидати нямаше.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Брандовете и вируса Брандовете и вируса

Тези, които не успеят ясно да (пре)дефинират мястото си в живота на хората, имат мрачно бъдеще

4 апр 2020, 242 прочитания

"Тобо Груп" дарява 15 хил. лева за борбата с коронавируса "Тобо Груп" дарява 15 хил. лева за борбата с коронавируса

Компанията подкрепя дейността на лечебните заведения в условията на извънредната ситуация

4 апр 2020, 835 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Цветан Василев увеличава контрола си в "Агро финанс"

Свързаната с банкера "Бромак инвест" e купила 20% от дружеството за земя. Продавачи на акциите са пенсионните фондове на "Алианц България"

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10