С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация
3 17 юли 2012, 19:10, 5891 прочитания

Тил Трукенмюлер: Още компании за автомобилни компоненти оглеждат България

Управляващият съдружник в консултантската компания IMACOS Group пред в. Капитал Daily

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Financial times: Българската автомобилна индустрия се превръща в движеща сила

Секторът е реализирал продажби за около 1 млрд. евро през 2011 г. и отговаря за близо 4% от обшия износ

5 дек 2012

Предлагането на складове нарасна с 6%

Увеличението е не от ново строителство, а от преотдаване на площи

20 авг 2012

"Язаки България" ще строи завод за кабелно оборудване в Сливен

Компанията за кабелно оборудване на автомобили вече има производство в Ямбол, очаква се до края на юни да заработят и новите мощности

23 яну 2012

Машини и оборудване - добър оборот

Секторът отчита по-високи приходи заради нарасналия износ, но трудностите остават

4 юли 2011

Бизнесът с авточасти мина на ниска предавка

Повечето български производители губят от кризата, но има и печеливши

28 ное 2008
Профил
Тил Трукенмюлер е управляващ съдружник в консултантските компании IMACOS и Truckenmuller & Сompany. Базираната в Щутгарт фирма се занимава с преструктуриране на предприятия от автомобилната индустрия. Трукенмюлер е инициатор на "Аутомотив клъстър България". Сдружението беше сформирано от няколко български и чуждестранни фирми от автомобилния бранш. Целта на организацията е развитието на сектора и привличането на повече международни играчи в България. 

Как се стигна до идеята за "Аутомотив клъстър България"?

Започнахме дейност тук преди две години. В офиса ни вече работят петима души. Избрах България, защото има много немски говорещи квалифицирани кадри. Например в момента има около 7000 български студенти в Германия. Което е отлична възможност. Работата ни е да подпомагаме производителите на автомобилни компоненти при навлизането им в други страни. Обикновено това става чрез наши партньори в тези държави, но тук решихме да имаме собствен офис. В Германия сме известни и като експерти по преструктуриране на фирми от автомобилния бранш. Познаваме голяма част от висшите мениджъри в големите автомобилни гиганти. Един от клиентите ми в Гeрмания е Yazaki, а японската компания е една от най-големите компании тук. Работим и с Johnson Controls, които са един от учредителите на клъстъра. Познавам голяма част от тези хора, но не мога да им се обадя и да им кажа дайте ми нов проект. Инвестициите за малка компания като нас са огромни. Но нещата се променят със създаването на една по-голяма платформа. Ето защо "Аутомотив клъстър България" е важен. В страната ви има около сто компании от бранша, като в това число включвам и дилърите на коли. Само 20-30 от тях имат оборот над 10 млн. евро. Докато в Германия имаме 150 играча с над 250 млн. евро оборот. Мащабите са несравними, но възможностите пред страната ви са огромни. Така че идеята на клъстъра е да открива производители, които искат да работят тук.

Очаквате ли и други производители на автомобилни компоненти да се присъединят към сегашните членове на "Аутомотив клъстър България"?
Да, целта ни е да привлечем колкото се може повече фирми от бранша. Към нас могат да се присъединяват и действащи асоциации и дори банки, които се занимават с финансиране на сектора. Отворени сме както за редови членове - производители или дилъри, така и за асоциирани членове - университети и др.

Споменахте, че работите с някои от големите играчи в Германия. Водили ли сте разговори с някои от тях за евентуалното им навлизане в България?
Всички компании, които вече са на българския пазар, са тук заради евтината работна ръка и квалифицирания персонал. Например Grammer произвежда тапицерии за седалки за автомобили и камиони и има заводи и в други държави. Компанията обмисля да интегрира тези производства на едно място в България. Такава е тенденцията в цял свят. Така че имаме шанс не само да намерим нови играчи, но и да убедим сегашните да надстроят бизнеса си в страната. Естествено водим разговори и с много от големите доставчици в Германия и се надявам да доведем някои от тях.

Може ли да споменете конкретни имена?
Съжалявам, мога да кажа единствено, че става дума за утвърдени играчи в страната ми. Оглеждаме се и за възможности за навлизането на по-малък производител на тапицерии, който иска да създаде производство със 100 - 150 служители. Също така се обсъждат и планове за преместване на два или три завода на един от големите доставчици на електронни компоненти. Глобалните продажби на компанията са 700 млн. евро, а служителите й са около 6500. Групата има заводи и в Чешката република, където разходите й растат и се търсят нови възможности. Именно това е целта и на клъстъра. По тази причина една от първите ни стъпки ще е организирането на голяма конференция следващата пролет.

Според вас колко важно за бранша е, че България вече има собствено автомобилно производство?
Естествено, че е много важно, тъй като тези производители се нуждаят от местно съдържание и доставчици. Вече имате "Литекс моторс", но те всъщност все още не използват местни ресурси и ще видим как ще се развият. Все още не ми е ясен техният подход - дали искат да доставят коли за западноевропейския пазар? Ако е така, те трябва и да произвеждат тук, а не само да сглобяват. Но заводът е добро начало. Колите изглеждат добре, евтини са и имат добра гаранция. А и доставчиците на части не са само от Западна Европа. Разговаряме и с такива от Индия и Китай.   



Говорите за евтината работна ръка в България. Колко дългосрочен подход е това и как може да се промени с времето? Виждаме, че например в Китай трудът става по-скъп и някои производители на електроника вече търсят други производствени дестинации.
Зависи базата каква е. Ако е много ниска, може да повишаваш с 10-20% на година и пак трудът да е евтин. Но ако правиш същото в Чехия, там ще излиза прекалено скъпо. Не мога да кажа какво точно ще се случи, но смятам, че през следващите десет години заплатите ще се покачват, но не прекалено бързо. Доставчиците на автомобилни компоненти обикновено строят завод за периода на съответния проект, който обикновено е пет до седем години. Така че не виждам проблеми като бързо повишение на възнагражденията или нещо подобно.

Може ли да направите сравнение между нашия пазар като разходи и Полша, Чехия и други държави?
Ако приемем, че Германия е 100, а Полша е 70, то България е около 50. Производителността тук все още не е толкова висока, но производството е наполовина по-евтино от Германия.    

Интервюто взе Константин Николов
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Ромпетрол България" купува обекти на "Синергон петролеум" "Ромпетрол България" купува обекти на "Синергон петролеум"

Сделката ще даде възможност на румънската компания да увеличи продажбите си на дребно

21 юни 2018, 1340 прочитания

Германия и Франция предлагат 5% таван за необслужваните заеми на банките Германия и Франция предлагат 5% таван за необслужваните заеми на банките

Засега идеята е схематична и вероятно ще срещне отпор в страни като Италия, но ако се приеме, ще се отрази и на България

21 юни 2018, 568 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Георги Мутафчиев: Докато човек не е дал истински старт на своя бизнес, не може да твърди, че има компетенции в неговата сфера

Носителят на наградата "Най-добър стартъп" на младежкия форум "Изгряващи звезди", организиран от "Джуниър ачийвмънт" разказва откъде идва вдъхновението за неговия проект Knnect.Me

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 юни)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Помощ и вдъхновение за младите хора

Програмата "Дай старт на успеха" на "Джуниър ачийвмънт" и "Кока-Кола ХБК" влиза в училище, за да помогне на младитe да намерят нужната мотивация за развитие

Юбилейното 10-то издание на форума "Изгряващи звезди" събра най-добрите ученически и студентски стартъпи в България

В рамките на събитието, организирано от "Джуниър ачийвмънт България", бяха връчени награди в повече от 15 категории на младежи от цялата страна

Как да приобщим новия колега

Процесът е продължителен - започва още преди първия работен ден и не приключва непосредствено след края на обучителния период

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Винпром Русе" може да бъде продаден

Руската група ВТБ търси инвеститор за свой холдинг, в който влиза българското дружество

Ужилването "Корал"

Потвърденото от няколко места наличие на дюни в обхвата на проекта за мащабен комплекс зад плажа на бившия къмпинг създава сериозни проблеми за инвеститора

Повече светлина за софийския боклук

Столицата е напът да задвижи един от най-скъпите си проекти - за изгаряне на RDF в "Топлофикация", без да предостави пълната информация а него

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Пътнико свиден, пътнико здрав

Няколко препоръки от специалисти, които биха ни помогнали да останем във форма, дори когато сме далече от вкъщи

Паметник на незнайния фотограф

Изложба припомня забравеното творчество на един от майсторите на българската фотография – арх. Николай Попов

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 24

Капитал

Брой 24 // 16.06.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Европейците остават в Лондон след Brexit, Италия се скара с Германия за бежанците

Емисия

DAILY @7PM // 21.06.2018 Прочетете