Тил Трукенмюлер: Още компании за автомобилни компоненти оглеждат България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Тил Трукенмюлер: Още компании за автомобилни компоненти оглеждат България

Тил Трукенмюлер: Още компании за автомобилни компоненти оглеждат България

Управляващият съдружник в консултантската компания IMACOS Group пред в. Капитал Daily

6936 прочитания

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Профил

Тил Трукенмюлер е управляващ съдружник в консултантските компании IMACOS и Truckenmuller & Сompany. Базираната в Щутгарт фирма се занимава с преструктуриране на предприятия от автомобилната индустрия. Трукенмюлер е инициатор на "Аутомотив клъстър България". Сдружението беше сформирано от няколко български и чуждестранни фирми от автомобилния бранш. Целта на организацията е развитието на сектора и привличането на повече международни играчи в България. 

Как се стигна до идеята за "Аутомотив клъстър България"?

Започнахме дейност тук преди две години. В офиса ни вече работят петима души. Избрах България, защото има много немски говорещи квалифицирани кадри. Например в момента има около 7000 български студенти в Германия. Което е отлична възможност. Работата ни е да подпомагаме производителите на автомобилни компоненти при навлизането им в други страни. Обикновено това става чрез наши партньори в тези държави, но тук решихме да имаме собствен офис. В Германия сме известни и като експерти по преструктуриране на фирми от автомобилния бранш. Познаваме голяма част от висшите мениджъри в големите автомобилни гиганти. Един от клиентите ми в Гeрмания е Yazaki, а японската компания е една от най-големите компании тук. Работим и с Johnson Controls, които са един от учредителите на клъстъра. Познавам голяма част от тези хора, но не мога да им се обадя и да им кажа дайте ми нов проект. Инвестициите за малка компания като нас са огромни. Но нещата се променят със създаването на една по-голяма платформа. Ето защо "Аутомотив клъстър България" е важен. В страната ви има около сто компании от бранша, като в това число включвам и дилърите на коли. Само 20-30 от тях имат оборот над 10 млн. евро. Докато в Германия имаме 150 играча с над 250 млн. евро оборот. Мащабите са несравними, но възможностите пред страната ви са огромни. Така че идеята на клъстъра е да открива производители, които искат да работят тук.

Очаквате ли и други производители на автомобилни компоненти да се присъединят към сегашните членове на "Аутомотив клъстър България"?

Да, целта ни е да привлечем колкото се може повече фирми от бранша. Към нас могат да се присъединяват и действащи асоциации и дори банки, които се занимават с финансиране на сектора. Отворени сме както за редови членове - производители или дилъри, така и за асоциирани членове - университети и др.

Споменахте, че работите с някои от големите играчи в Германия. Водили ли сте разговори с някои от тях за евентуалното им навлизане в България?

Всички компании, които вече са на българския пазар, са тук заради евтината работна ръка и квалифицирания персонал. Например Grammer произвежда тапицерии за седалки за автомобили и камиони и има заводи и в други държави. Компанията обмисля да интегрира тези производства на едно място в България. Такава е тенденцията в цял свят. Така че имаме шанс не само да намерим нови играчи, но и да убедим сегашните да надстроят бизнеса си в страната. Естествено водим разговори и с много от големите доставчици в Германия и се надявам да доведем някои от тях.

Може ли да споменете конкретни имена?

Съжалявам, мога да кажа единствено, че става дума за утвърдени играчи в страната ми. Оглеждаме се и за възможности за навлизането на по-малък производител на тапицерии, който иска да създаде производство със 100 - 150 служители. Също така се обсъждат и планове за преместване на два или три завода на един от големите доставчици на електронни компоненти. Глобалните продажби на компанията са 700 млн. евро, а служителите й са около 6500. Групата има заводи и в Чешката република, където разходите й растат и се търсят нови възможности. Именно това е целта и на клъстъра. По тази причина една от първите ни стъпки ще е организирането на голяма конференция следващата пролет.

Според вас колко важно за бранша е, че България вече има собствено автомобилно производство?

Естествено, че е много важно, тъй като тези производители се нуждаят от местно съдържание и доставчици. Вече имате "Литекс моторс", но те всъщност все още не използват местни ресурси и ще видим как ще се развият. Все още не ми е ясен техният подход - дали искат да доставят коли за западноевропейския пазар? Ако е така, те трябва и да произвеждат тук, а не само да сглобяват. Но заводът е добро начало. Колите изглеждат добре, евтини са и имат добра гаранция. А и доставчиците на части не са само от Западна Европа. Разговаряме и с такива от Индия и Китай.   

Говорите за евтината работна ръка в България. Колко дългосрочен подход е това и как може да се промени с времето? Виждаме, че например в Китай трудът става по-скъп и някои производители на електроника вече търсят други производствени дестинации.

Зависи базата каква е. Ако е много ниска, може да повишаваш с 10-20% на година и пак трудът да е евтин. Но ако правиш същото в Чехия, там ще излиза прекалено скъпо. Не мога да кажа какво точно ще се случи, но смятам, че през следващите десет години заплатите ще се покачват, но не прекалено бързо. Доставчиците на автомобилни компоненти обикновено строят завод за периода на съответния проект, който обикновено е пет до седем години. Така че не виждам проблеми като бързо повишение на възнагражденията или нещо подобно.

Може ли да направите сравнение между нашия пазар като разходи и Полша, Чехия и други държави?

Ако приемем, че Германия е 100, а Полша е 70, то България е около 50. Производителността тук все още не е толкова висока, но производството е наполовина по-евтино от Германия.    

Интервюто взе Константин Николов

Профил

Тил Трукенмюлер е управляващ съдружник в консултантските компании IMACOS и Truckenmuller & Сompany. Базираната в Щутгарт фирма се занимава с преструктуриране на предприятия от автомобилната индустрия. Трукенмюлер е инициатор на "Аутомотив клъстър България". Сдружението беше сформирано от няколко български и чуждестранни фирми от автомобилния бранш. Целта на организацията е развитието на сектора и привличането на повече международни играчи в България. 

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    bz avatar :-|
    bz

    Можело значи.
    Не мога да разбера как Гръцки и Румънски фирми се местят в България с хиляди а ние Българите които сме местни и езика знаем и манталитета и не можем да направим свестен бизнес.

  • 2
    nuevitas avatar :-|
    nuevitas

    има много фирми, които правят *свестен бизнес*, но хората си работят и продават, а не се занимават с глупости. Ако се направят реформи в администрациите и се улесни достъпа до кредити и пазари, ще последва и бум в производството, може би е въпрос на време.

  • 3
    yori756 avatar :-|
    16bit

    Нека, нека да идват тук. Както в Ловеч стана, така и в други гладове да стане. Ще е чудесно за всички. Ето, града там как живна.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.