Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
3 17 юли 2012, 19:10, 5695 прочитания

Тил Трукенмюлер: Още компании за автомобилни компоненти оглеждат България

Управляващият съдружник в консултантската компания IMACOS Group пред в. Капитал Daily

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Financial times: Българската автомобилна индустрия се превръща в движеща сила

Секторът е реализирал продажби за около 1 млрд. евро през 2011 г. и отговаря за близо 4% от обшия износ

5 дек 2012

Предлагането на складове нарасна с 6%

Увеличението е не от ново строителство, а от преотдаване на площи

20 авг 2012

"Язаки България" ще строи завод за кабелно оборудване в Сливен

Компанията за кабелно оборудване на автомобили вече има производство в Ямбол, очаква се до края на юни да заработят и новите мощности

23 яну 2012

Машини и оборудване - добър оборот

Секторът отчита по-високи приходи заради нарасналия износ, но трудностите остават

4 юли 2011

Бизнесът с авточасти мина на ниска предавка

Повечето български производители губят от кризата, но има и печеливши

28 ное 2008
Профил
Тил Трукенмюлер е управляващ съдружник в консултантските компании IMACOS и Truckenmuller & Сompany. Базираната в Щутгарт фирма се занимава с преструктуриране на предприятия от автомобилната индустрия. Трукенмюлер е инициатор на "Аутомотив клъстър България". Сдружението беше сформирано от няколко български и чуждестранни фирми от автомобилния бранш. Целта на организацията е развитието на сектора и привличането на повече международни играчи в България. 

Как се стигна до идеята за "Аутомотив клъстър България"?

Започнахме дейност тук преди две години. В офиса ни вече работят петима души. Избрах България, защото има много немски говорещи квалифицирани кадри. Например в момента има около 7000 български студенти в Германия. Което е отлична възможност. Работата ни е да подпомагаме производителите на автомобилни компоненти при навлизането им в други страни. Обикновено това става чрез наши партньори в тези държави, но тук решихме да имаме собствен офис. В Германия сме известни и като експерти по преструктуриране на фирми от автомобилния бранш. Познаваме голяма част от висшите мениджъри в големите автомобилни гиганти. Един от клиентите ми в Гeрмания е Yazaki, а японската компания е една от най-големите компании тук. Работим и с Johnson Controls, които са един от учредителите на клъстъра. Познавам голяма част от тези хора, но не мога да им се обадя и да им кажа дайте ми нов проект. Инвестициите за малка компания като нас са огромни. Но нещата се променят със създаването на една по-голяма платформа. Ето защо "Аутомотив клъстър България" е важен. В страната ви има около сто компании от бранша, като в това число включвам и дилърите на коли. Само 20-30 от тях имат оборот над 10 млн. евро. Докато в Германия имаме 150 играча с над 250 млн. евро оборот. Мащабите са несравними, но възможностите пред страната ви са огромни. Така че идеята на клъстъра е да открива производители, които искат да работят тук.

Очаквате ли и други производители на автомобилни компоненти да се присъединят към сегашните членове на "Аутомотив клъстър България"?
Да, целта ни е да привлечем колкото се може повече фирми от бранша. Към нас могат да се присъединяват и действащи асоциации и дори банки, които се занимават с финансиране на сектора. Отворени сме както за редови членове - производители или дилъри, така и за асоциирани членове - университети и др.

Споменахте, че работите с някои от големите играчи в Германия. Водили ли сте разговори с някои от тях за евентуалното им навлизане в България?
Всички компании, които вече са на българския пазар, са тук заради евтината работна ръка и квалифицирания персонал. Например Grammer произвежда тапицерии за седалки за автомобили и камиони и има заводи и в други държави. Компанията обмисля да интегрира тези производства на едно място в България. Такава е тенденцията в цял свят. Така че имаме шанс не само да намерим нови играчи, но и да убедим сегашните да надстроят бизнеса си в страната. Естествено водим разговори и с много от големите доставчици в Германия и се надявам да доведем някои от тях.

Може ли да споменете конкретни имена?
Съжалявам, мога да кажа единствено, че става дума за утвърдени играчи в страната ми. Оглеждаме се и за възможности за навлизането на по-малък производител на тапицерии, който иска да създаде производство със 100 - 150 служители. Също така се обсъждат и планове за преместване на два или три завода на един от големите доставчици на електронни компоненти. Глобалните продажби на компанията са 700 млн. евро, а служителите й са около 6500. Групата има заводи и в Чешката република, където разходите й растат и се търсят нови възможности. Именно това е целта и на клъстъра. По тази причина една от първите ни стъпки ще е организирането на голяма конференция следващата пролет.

Според вас колко важно за бранша е, че България вече има собствено автомобилно производство?
Естествено, че е много важно, тъй като тези производители се нуждаят от местно съдържание и доставчици. Вече имате "Литекс моторс", но те всъщност все още не използват местни ресурси и ще видим как ще се развият. Все още не ми е ясен техният подход - дали искат да доставят коли за западноевропейския пазар? Ако е така, те трябва и да произвеждат тук, а не само да сглобяват. Но заводът е добро начало. Колите изглеждат добре, евтини са и имат добра гаранция. А и доставчиците на части не са само от Западна Европа. Разговаряме и с такива от Индия и Китай.   



Говорите за евтината работна ръка в България. Колко дългосрочен подход е това и как може да се промени с времето? Виждаме, че например в Китай трудът става по-скъп и някои производители на електроника вече търсят други производствени дестинации.
Зависи базата каква е. Ако е много ниска, може да повишаваш с 10-20% на година и пак трудът да е евтин. Но ако правиш същото в Чехия, там ще излиза прекалено скъпо. Не мога да кажа какво точно ще се случи, но смятам, че през следващите десет години заплатите ще се покачват, но не прекалено бързо. Доставчиците на автомобилни компоненти обикновено строят завод за периода на съответния проект, който обикновено е пет до седем години. Така че не виждам проблеми като бързо повишение на възнагражденията или нещо подобно.

Може ли да направите сравнение между нашия пазар като разходи и Полша, Чехия и други държави?
Ако приемем, че Германия е 100, а Полша е 70, то България е около 50. Производителността тук все още не е толкова висока, но производството е наполовина по-евтино от Германия.    

Интервюто взе Константин Николов
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

2 март 2018г.
Sofia Event Center

capital.bg/emobility

E-mobility and The Future of Urban Transportation Forum



Теми в програмата:
Политики за стимулиране на чист транспорт
Бъдещето на градската мобилност
Дигиталнa трансформация в транспорта и технологични иновации
Каква икономика стои зад новата градска мобилност
Как Мобилността като услуга (MaaS), ще революционизира и промени градовете


Прочетете и това

Онлайн продажбите в България са близо 580 млн. лв. през 2017 г. 1 Онлайн продажбите в България са близо 580 млн. лв. през 2017 г.

Около една пета от интернет покупките са направени през мобилни устройства

22 яну 2018, 963 прочитания

Германският концерн Siemens открива два нови хъба в България Германският концерн Siemens открива два нови хъба в България

Единият ще обслужва автомобилната индустрия, а през другия ще минават клиентските поръчки за региона

22 яну 2018, 2097 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (22-28 януари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Как да организираме по-добре работното си време

Няколко основни съвета как да бъдете по-ефективни и фокусирани

Стажове, стипендии, конкурси (8-14 януари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 декември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 декември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Винпром Русе" може да бъде продаден

Руската група ВТБ търси инвеститор за свой холдинг, в който влиза българското дружество

Държавата – това не са компаниите

Приватизационният импулс на Макрон изглежда по-скоро като прагматичен ход за събиране на приходи, отколкото като фундаментално преосмисляне на държавната роля във френската икономика

Върти ми се една муха

NASEKOMO превръща органичните отпадъци в храна за ларви, които са алтернативен източник на протеини за животни

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Две седмици в Мароко

С кола от северната до южната част на страната

Много преди фалшивите новини

Писателят Милош Урбан, когото наричат чешкия Умберто Еко, за мистификацията, порно хоръра и бежанците

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 3

Капитал

Брой 3 // 20.01.2018 Прочетете
Капитал PRO, Онлайн продажбите в България са близо 580 млн. лв. през 2017 г.

Емисия

DAILY @7AM // 23.01.2018 Прочетете