Второ теглене
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Второ теглене

Капитал Daily

Второ теглене

Приватизацията на "БДЖ - Товарни превози" започва отначало заради многото ограничителни условия и слабия интерес в първия конкурс

Калина Горанова
4864 прочитания

Капитал Daily

© Капитал Daily


"Смятам, че трябва да има наддаване. То ще осигури и повече инвестиции", обясни мотивът за нов конкурс Емил Караниколов, изпълнителен директор на Агенцията за приватизация
Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Първият неуспешен опит да се приватизират товарните превози приключи скорострелно, след като конкурсът беше прекратен в сряда. Заради ограничителните условия към стратегическите кандидати в надпреварата на жп компанията остана само един-единствен кандидат - регистрираната на 3 юли "Дует реълуей България", зад която по думите на управителя й Даниел Дамянов стои британският инвестиционен фонд Duet Group. Нямаше и гаранция, че новорегистрираната компания с кипърски собственик ще бъде одобрена от ДАНС и ще подаде оферта.

Добър обрат

Реакцията на Агенцията за приватизация беше сравнително бърза - в понеделник се видя, че остава само един участник, и в сряда беше решено процедурата по продажбата на "БДЖ – Товарни превози" да спре и да бъде рестартирана при нови условия. "Смятам, че трябва да има наддаване. То ще осигури и повече инвестиции", обясни пред "Капитал" Емил Караниколов, изпълнителен директор на Агенцията за приватизация.

Това е рязка, но положителна смяна на позицията, тъй като първоначално и Караниколов, и от ръководството на БДЖ заявиха, че по време на криза всеки един инвеститор е добре дошъл и не бива да бъде пренебрегван. Малко по-рано през деня пък министърът на транспорта Ивайло Московски все още отказваше да признае, че процедурата не се развива по най-добрия начин, като заяви, че "ако има кандидат, който отговаря на условията, процедурата ще се проведе".

Агенцията възнамерява да направи бърза поръчка за нова оценка на компанията, нов правен анализи и за маркетинг. Планира да промени и критериите за участие, като намали изискванията, които бяха необосновано високи за стратегическите компании, а за финансовите инвеститори едно към едно преповтаряха изискванията за "Булгартабак". Планът е и да отпадне изискването кандидатите да бъдат проверявани от ДАНС, преди да се запознаят с активите и бизнеса на компанията. До дни надзорният съвет на агенцията трябва да се произнесе по новото предложение на изпълнителния съвет.

До проваления конкурс се стигна, след като държавата спомогна за това да редуцира броя на желаещите, като постави необосновано високи критерии. Затрудни част от кандидатите с късите срокове за подаване на документи за проверка от ДАНС. И постави високо летвата за цената, която се надява да получи от продажбата. Резултатът беше един-единствен кандидат. Затова изглежда смислено всичко да започне отначало.

Първият кандидат

Закупените документации бяха шест. Единствено "Дует реълуей България" обаче подаде документи да бъде проверена от ДАНС. Британският инвестиционен фонд Duet Group притежава 100% от кипърския собственик на "Дует реълуей България", обясни преди седмица пред "Капитал Daily" Даниел Дамянов, управител на новорегистрираното българско дружество. До момента фондът не е развивал дейност на българския пазар. Дамянов обясни че досега фондът няма и опит в жп сферата, но има намерение да развива българската товарна компания и да ползва подкрепата на стратегически инвеститор. Duet Group е инвестиционна компания, която управлява различни видове взаимни и хедж фондове. Освен това тя предоставя и услуги от типа family offices, т.е. консултантски и инвестиционни услуги за конкретни лица. Така че не е изключено интересът й към БДЖ да произтича заради неин клиент. Според много неназовани източници става въпрос за собственика на Корпоративна търговска банка Цветан Василев в тандем с руската VTB Capital.

Проверката от ДАНС беше задължително условие, преди кандидатите да бъдат допуснати да се запознаят с активите на "Товарни превози". За целта ДАНС разполагаше с три месеца. "Дует реълуей България" обаче е регистрирана на 3 юли, собственост е на компания, регистрирана в Кипър, и има вероятност да не получи подобно разрешение, съобщиха два независими източника. Това в крайна сметка означава пълен и бавен провал на процедурата.

Сега от Агенцията за приватизация планират изискването ДАНС да проверява кандидатите да отпадне. Мотивите са, че "БДЖ - Товарни превози" има връзка с националната сигурност само по отношение на транспортирането на военновременните запаси. От агенцията планират да решат въпроса, като в приватизационния договор този ангажимент се запише като задължение на купувача.

Малко по-широко отворена врата

Друго облекчение за кандидатите ще има и по линия на критериите към тях. Досега финансовите инвеститори трябваше да управляват активи от поне 1 млрд. евро през всяка една от последните три години. Сега те ще бъдат намалени на 700 млн. евро. За стратегическите компании изискването беше да имат оборот от поне 400 млн. евро за всяка една от последните три години, както и да имат 10-годишен опит в сферата. Всичко това, при положение че "БДЖ - Товарни превози" има оборот от 186 млн. лв. за 2011 г.  Сега от агенцията планират изискването за оборот да бъде намалено на 250 млн. евро за всяка от последните три години. Условието пак ще изхвърли от процедурата регионални компании, освен ако надзорният съвет не реши да свали още критерия.

Сред фирмите, закупили документи в първия конкурс, бяха румънската частна жп компания Grup Feroviar Roman, която държи мажоритарен дял в българското дружество "Българска железопътна компания", и чешкият жп превозвач Advanced World Transport. Останалите три документации бяха закупени от адвокати. Сега компаниите ще имат възможност да се пробват отново, а може да се появи и нов интерес.

Грешни сметки

Със спирането на процедурата може и да се отложи вливането на парите от нея в останалата част от холдинга за погасяване на задълженията му. Това обаче е по-добрият вариант, тъй като може да привлече по-голям брой кандидати и може да се стигне до истинско наддаване.

"Смятам, че трябва да има наддаване. То ще осигури и повече инвестиции", обясни мотивът за нов конкурс Емил Караниколов, изпълнителен директор на Агенцията за приватизация
Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Първият неуспешен опит да се приватизират товарните превози приключи скорострелно, след като конкурсът беше прекратен в сряда. Заради ограничителните условия към стратегическите кандидати в надпреварата на жп компанията остана само един-единствен кандидат - регистрираната на 3 юли "Дует реълуей България", зад която по думите на управителя й Даниел Дамянов стои британският инвестиционен фонд Duet Group. Нямаше и гаранция, че новорегистрираната компания с кипърски собственик ще бъде одобрена от ДАНС и ще подаде оферта.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    mima2 avatar :-|
    Горгона Медуза

    Решението по принцип не е лошо, само дето не вярвам до доведе до някакъв друг по-различен резултат в положителна насока.

  • 2
    kazahstan avatar :-?
    kazahstan

    Ако Прокопиев беше кандидат да приватизра БЖД,Капитал нямаше да пише ежедневно статии колко е лошо да се приватизра,нали? Интересно защо не напишете как Прокопиев приватизира Каолин? Какъв ви е проблена с финансовите инвеститори,като както се вижда няма стратегически които да са заинтересувани от БДЖ,в тежкото състояние в което се намира или искате накрая след някоя и друга година когато си е изгубило тотално клиентите да го подарим на някой?

  • 3
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков

    Крадците винаги са упорити. Когато не успеят да ограбят нещо от първи път - пробват втори! Като няма народ, който да ги подбере управляващите крадци с камъни - и БДЖ ще бъда разграбено и унищожено...

  • 4
    mishon avatar :-|
    mishon

    Решението за спирането на конкурса за БДЖ е правилно.Нищо добро не ги очакваше "Товарни превози" с този измислен "английски" фонд, зад който прозира дългата ръка на КТБ!

  • 5
    robbie_williams avatar :-|
    robbie_williams

    То е спряна сега приватизацията на БДЖ, ама ще има втори кръг - може тогава пипалата на Иво Прокопиев да успеят да сложат ръка върху БДЖ - да не дава Господ, че тогава язък за тия "Товарни Превози"...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK