С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 18 юли 2012, 20:10, 4679 прочитания

Второ теглене

Приватизацията на "БДЖ - Товарни превози" започва отначало заради многото ограничителни условия и слабия интерес в първия конкурс

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


"Смятам, че трябва да има наддаване. То ще осигури и повече инвестиции", обясни мотивът за нов конкурс Емил Караниколов, изпълнителен директор на Агенцията за приватизация

Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА
[[linkdosie]]Първият неуспешен опит да се приватизират товарните превози приключи скорострелно, след като конкурсът беше прекратен в сряда. Заради ограничителните условия към стратегическите кандидати в надпреварата на жп компанията остана само един-единствен кандидат - регистрираната на 3 юли "Дует реълуей България", зад която по думите на управителя й Даниел Дамянов стои британският инвестиционен фонд Duet Group. Нямаше и гаранция, че новорегистрираната компания с кипърски собственик ще бъде одобрена от ДАНС и ще подаде оферта.

Добър обрат


Реакцията на Агенцията за приватизация беше сравнително бърза - в понеделник се видя, че остава само един участник, и в сряда беше решено процедурата по продажбата на "БДЖ – Товарни превози" да спре и да бъде рестартирана при нови условия. "Смятам, че трябва да има наддаване. То ще осигури и повече инвестиции", обясни пред "Капитал" Емил Караниколов, изпълнителен директор на Агенцията за приватизация.

Това е рязка, но положителна смяна на позицията, тъй като първоначално и Караниколов, и от ръководството на БДЖ заявиха, че по време на криза всеки един инвеститор е добре дошъл и не бива да бъде пренебрегван. Малко по-рано през деня пък министърът на транспорта Ивайло Московски все още отказваше да признае, че процедурата не се развива по най-добрия начин, като заяви, че "ако има кандидат, който отговаря на условията, процедурата ще се проведе".

Агенцията възнамерява да направи бърза поръчка за нова оценка на компанията, нов правен анализи и за маркетинг. Планира да промени и критериите за участие, като намали изискванията, които бяха необосновано високи за стратегическите компании, а за финансовите инвеститори едно към едно преповтаряха изискванията за "Булгартабак". Планът е и да отпадне изискването кандидатите да бъдат проверявани от ДАНС, преди да се запознаят с активите и бизнеса на компанията. До дни надзорният съвет на агенцията трябва да се произнесе по новото предложение на изпълнителния съвет.



До проваления конкурс се стигна, след като държавата спомогна за това да редуцира броя на желаещите, като постави необосновано високи критерии. Затрудни част от кандидатите с късите срокове за подаване на документи за проверка от ДАНС. И постави високо летвата за цената, която се надява да получи от продажбата. Резултатът беше един-единствен кандидат. Затова изглежда смислено всичко да започне отначало.

Първият кандидат

Закупените документации бяха шест. Единствено "Дует реълуей България" обаче подаде документи да бъде проверена от ДАНС. Британският инвестиционен фонд Duet Group притежава 100% от кипърския собственик на "Дует реълуей България", обясни преди седмица пред "Капитал Daily" Даниел Дамянов, управител на новорегистрираното българско дружество. До момента фондът не е развивал дейност на българския пазар. Дамянов обясни че досега фондът няма и опит в жп сферата, но има намерение да развива българската товарна компания и да ползва подкрепата на стратегически инвеститор. Duet Group е инвестиционна компания, която управлява различни видове взаимни и хедж фондове. Освен това тя предоставя и услуги от типа family offices, т.е. консултантски и инвестиционни услуги за конкретни лица. Така че не е изключено интересът й към БДЖ да произтича заради неин клиент. Според много неназовани източници става въпрос за собственика на Корпоративна търговска банка Цветан Василев в тандем с руската VTB Capital.

Проверката от ДАНС беше задължително условие, преди кандидатите да бъдат допуснати да се запознаят с активите на "Товарни превози". За целта ДАНС разполагаше с три месеца. "Дует реълуей България" обаче е регистрирана на 3 юли, собственост е на компания, регистрирана в Кипър, и има вероятност да не получи подобно разрешение, съобщиха два независими източника. Това в крайна сметка означава пълен и бавен провал на процедурата.

Сега от Агенцията за приватизация планират изискването ДАНС да проверява кандидатите да отпадне. Мотивите са, че "БДЖ - Товарни превози" има връзка с националната сигурност само по отношение на транспортирането на военновременните запаси. От агенцията планират да решат въпроса, като в приватизационния договор този ангажимент се запише като задължение на купувача.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

За кожата на един гайджин За кожата на един гайджин

Бившият автомагнат Карлос Гон избра да е беглец от японската правосъдна система, но животът му тепърва ще става по-сложен

17 яну 2020, 430 прочитания

Без вода няма индустрия Без вода няма индустрия

Промишленото водоснабдяване засега е осигурено на повечето места в страната, но за някои компании има притеснения

17 яну 2020, 550 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Раздвижване на Дунав

Правителството откри процедурата по концесиониране на пристанище Русе-Запад

Още от Капитал
Десетте акции на 2020 г.

След две години слабо представяне на българската борса, анализаторите предвиждат ръст заради подценеността на акциите

България по вълните на бизнес цикъла

Местната икономика продължава да се носи по течението на европейската, докато прозорецът за реформи бавно се затваря

Ще кипне ли Близкият изток

Няма индикации САЩ да се готвят за сухопътна операция срещу Иран. Това обаче не изключва неконтролируема ескалация на конфликта в средносрочен план

Как ще изглежда светът през 2050 г.

Уроци от предишни опити, за да гледаме далеч напред

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10