С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 18 юли 2012, 20:10, 4607 прочитания

Второ теглене

Приватизацията на "БДЖ - Товарни превози" започва отначало заради многото ограничителни условия и слабия интерес в първия конкурс

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


"Смятам, че трябва да има наддаване. То ще осигури и повече инвестиции", обясни мотивът за нов конкурс Емил Караниколов, изпълнителен директор на Агенцията за приватизация

Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА
[[linkdosie]]Първият неуспешен опит да се приватизират товарните превози приключи скорострелно, след като конкурсът беше прекратен в сряда. Заради ограничителните условия към стратегическите кандидати в надпреварата на жп компанията остана само един-единствен кандидат - регистрираната на 3 юли "Дует реълуей България", зад която по думите на управителя й Даниел Дамянов стои британският инвестиционен фонд Duet Group. Нямаше и гаранция, че новорегистрираната компания с кипърски собственик ще бъде одобрена от ДАНС и ще подаде оферта.

Добър обрат


Реакцията на Агенцията за приватизация беше сравнително бърза - в понеделник се видя, че остава само един участник, и в сряда беше решено процедурата по продажбата на "БДЖ – Товарни превози" да спре и да бъде рестартирана при нови условия. "Смятам, че трябва да има наддаване. То ще осигури и повече инвестиции", обясни пред "Капитал" Емил Караниколов, изпълнителен директор на Агенцията за приватизация.

Това е рязка, но положителна смяна на позицията, тъй като първоначално и Караниколов, и от ръководството на БДЖ заявиха, че по време на криза всеки един инвеститор е добре дошъл и не бива да бъде пренебрегван. Малко по-рано през деня пък министърът на транспорта Ивайло Московски все още отказваше да признае, че процедурата не се развива по най-добрия начин, като заяви, че "ако има кандидат, който отговаря на условията, процедурата ще се проведе".

Агенцията възнамерява да направи бърза поръчка за нова оценка на компанията, нов правен анализи и за маркетинг. Планира да промени и критериите за участие, като намали изискванията, които бяха необосновано високи за стратегическите компании, а за финансовите инвеститори едно към едно преповтаряха изискванията за "Булгартабак". Планът е и да отпадне изискването кандидатите да бъдат проверявани от ДАНС, преди да се запознаят с активите и бизнеса на компанията. До дни надзорният съвет на агенцията трябва да се произнесе по новото предложение на изпълнителния съвет.



До проваления конкурс се стигна, след като държавата спомогна за това да редуцира броя на желаещите, като постави необосновано високи критерии. Затрудни част от кандидатите с късите срокове за подаване на документи за проверка от ДАНС. И постави високо летвата за цената, която се надява да получи от продажбата. Резултатът беше един-единствен кандидат. Затова изглежда смислено всичко да започне отначало.

Първият кандидат

Закупените документации бяха шест. Единствено "Дует реълуей България" обаче подаде документи да бъде проверена от ДАНС. Британският инвестиционен фонд Duet Group притежава 100% от кипърския собственик на "Дует реълуей България", обясни преди седмица пред "Капитал Daily" Даниел Дамянов, управител на новорегистрираното българско дружество. До момента фондът не е развивал дейност на българския пазар. Дамянов обясни че досега фондът няма и опит в жп сферата, но има намерение да развива българската товарна компания и да ползва подкрепата на стратегически инвеститор. Duet Group е инвестиционна компания, която управлява различни видове взаимни и хедж фондове. Освен това тя предоставя и услуги от типа family offices, т.е. консултантски и инвестиционни услуги за конкретни лица. Така че не е изключено интересът й към БДЖ да произтича заради неин клиент. Според много неназовани източници става въпрос за собственика на Корпоративна търговска банка Цветан Василев в тандем с руската VTB Capital.

Проверката от ДАНС беше задължително условие, преди кандидатите да бъдат допуснати да се запознаят с активите на "Товарни превози". За целта ДАНС разполагаше с три месеца. "Дует реълуей България" обаче е регистрирана на 3 юли, собственост е на компания, регистрирана в Кипър, и има вероятност да не получи подобно разрешение, съобщиха два независими източника. Това в крайна сметка означава пълен и бавен провал на процедурата.

Сега от Агенцията за приватизация планират изискването ДАНС да проверява кандидатите да отпадне. Мотивите са, че "БДЖ - Товарни превози" има връзка с националната сигурност само по отношение на транспортирането на военновременните запаси. От агенцията планират да решат въпроса, като в приватизационния договор този ангажимент се запише като задължение на купувача.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Предстоящият борсов дебют на WeWork може да притесни инвеститорите 1 Предстоящият борсов дебют на WeWork може да притесни инвеститорите

В документите за първично публично предлагане проличават потенциални конфликти на интереси и съмнителни финансови операции

18 авг 2019, 851 прочитания

Alibaba зарадва инвеститорите със силен ръст на продажбите Alibaba зарадва инвеститорите със силен ръст на продажбите

Приходите на компанията са нараснали с 42% през второто тримесечие, докато тези на конкурента ѝ Tencent бяха под очакванията

18 авг 2019, 751 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Раздвижване на Дунав

Правителството откри процедурата по концесиониране на пристанище Русе-Запад

Защо се бавят бързите влакове

КЗК връща в спечелени от чужди компании търгове за нови жп линии играчи като Ковачки, "Водстрой" и "Джи Пи груп"

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Ново място: Bug Coffee

Най-новото попълнение на улица "Асен Златаров" 19 идва на мястото на затворилото врати Percolate

За нишките и хората

Чихару Шиота се завръща в Япония с първа голяма ретроспектива