С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 20 юли 2012, 15:22, 5947 прочитания

Нов търг се композира

След като приватизацията на "БДЖ - Товарни превози" дерайлира, бариерата се вдига за повече кандидати

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Почти катастрофа. Така накратко може да бъде обобщена процедурата по продажбата на товарното поделение на Българските държавни железници. Почти, защото все пак конкурсът беше рестартиран.

Влакът на приватизацията изначално тръгна по грешен коловоз със завишени критерии, спорна оценка на активите и много ненужни пречки пред инвеститорите. Всички виновни за подготовката на конкурса месеци наред упорито отказваха да признаят грешките си. Накрая на композицията се качи само един кандидат, въпреки че поне три стратегически компании от Чехия, Румъния и Русия купиха документи (виж втория текст). Сделката на годината беше на път да се превърне в провал.


От създалата се ситуация нямаше как да има печеливши (освен единствения кандидат). "БДЖ – Товарни превози" щеше да бъде продадена на минимума, тъй като наддаване с един няма как да се случи. А политическите фигури около процедурата рискуваха да останат в историята като тези, които са продали мастодонта на регистрирана на 3 юли компания с 10 лв. капитал, собственост на кипърска фирма. Това щеше и да е втората (от общо две) голяма приватизационна сделка на правителството, в която се явява само един кандидат. Останалите просто изчезваха, след като условията по продажбите ставаха известни.

На поправителен

Провалът не беше разчетен като такъв моментално. Първоначално от Агенцията за приватизация, от ръководството на БДЖ, а и от транспортното министерство, в лицето на министър Ивайло Московски положиха усилия да убедят обществото, че няма нищо обезпокоително около процедурата. Заваляха изказвания от типа "всеки инвеститор трябва да бъде ухажван", "по време на криза и един желаещ е успех", или това на министър Московски, който часове преди спирането на процедурата продължаваше да твърди, че ако кандидатът отговаря на условията, тя няма защо да бъде преустановена.



Два дни по-късно все пак се стигна до решение в правилната посока и изпълнителният съвет на Агенцията за приватизация реши да прекрати конкурса. "Смятам, че трябва да има наддаване. То ще осигури и повече инвестиции", обясни Емил Караниколов, изпълнителен директор на Агенцията за приватизация.

Нещо повече. Сега оттам планират да намалят критериите към кандидатите, да премахнат изискването те да бъдат проверявани от ДАНС и да направят нова оценка на компанията. Това доказва, че до момента процедурата е вървяла по тотално грешни релси и много от направеното дотук е било загуба на време. Решението обаче е добро, тъй като може да привлече повече кандидати и да повиши цената на компанията. Приватизационният път поне няма да изглежда толкова предначертан. Но маршрутът отново не е перфектен, защото отново част от инвеститорите от жп сектора са изключени от състезанието.

Рисковете на "специалните" фирми

Освен официалните мотиви за спирането на процедурата има и други. Дори състезанието да беше продължило с един кон, гаранции, че ще се стигне до подаване на оферта няма. От шест закупени документации само "Дует реълуей България" подаде заявка, че е готова да бъде проверена от ДАНС. По думите на представителя й Даниел Дамянов зад нея стои английската инвестиционна компания Duet Group. Проверката от ДАНС беше едно от задължителните условия, тъй като жп превозвачът се води свързан с националната сигурност и съответно агенцията по сигурността трябва да реши дали може да се има доверие на всеки един кандидат да се запознае с активите на "БДЖ – Товарни превози". "Дует реълуей България" обаче е учредена преди седмици, собственост е на компания, регистрирана в Кипър, и има голяма вероятност да не получи подобно разрешение, съобщиха два независими източника. Това в крайна сметка означава пълен и бавен провал на процедурата.

Управителят на българското дружество Даниел Дамянов беше изненадан от спирането на конкурса. В момента той подготвя доклада си до английския фонд, чиито мениджъри трябва да решат дали да се обжалва или не спирането на процедурата. По-вероятно е все пак да не се стигне до жалби. На въпрос дали според него не е било грешка, че фондът е влязъл в надпреварата през прясно създадена компания, Дамянов коментира, че това е обичайна практика на фонда. Според него фирмата не би имала проблем пред ДАНС, тъй като кипърското дружество не е регистрирано по закона за офшорните фирми там. Той самият пък е готов да бъде проверен "до девето коляно".

Скритият партньор

Неизвестните около английския кандидат обаче трябва да се търсят на много по-висока основа. До момента фондът не е развивал дейност на българския пазар и няма опит в жп сферата. Duet Group е инвестиционна компания, която управлява различни видове взаимни и хедж фондове. Освен това тя предоставя и услуги от типа family offices, т.е. консултантски и инвестиционни услуги за конкретни лица. С други думи, не е изключено фондът да се е включил в надпреварата заради интерес на клиент. "Почти за всички сделки фондът има финансов партньор. Зад него би могъл да бъде всеки един инвеститор", потвърди и Дамянов.

Според много източници става въпрос за собственика на Корпоративна търговска банка Цветан Василев в тандем с руската VTB Capital. Причината за ползването на британския фонд била проста - да не се набива на очи, че все едни и същи играчи печелят големите сделки. Тандемът, официално представен от VTB, купи от държавата "Булгартабак холдинг", а предстои да придобие и БТК.

Освен това немалка част от хората, взимащи ключовите решения в Duet Group, са бивши кадри на Merill Lynch. Там служител бе и сегашният представител на VTB Capital Милен Велчев, преди да стане финансов министър в кабинета "Сакскобургготски". Дамянов обясни, че всичко това са по-скоро слухове, но от друга страна, няма никаква представа кой стои зад сделката, тъй като самият той движи процедурите на ниско ниво.

Фондът няма да се откаже от конкурса и по всяка вероятност ще участва в преиграването. "Ние не се плашим от конкуренцията. Тя би ни стимулирала. Стъпили сме на здрава основа. Не сме спекуланти", заяви Дамянов.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Две банки започнаха да предлагат дигитални потребителски кредити Две банки започнаха да предлагат дигитални потребителски кредити

Клиентите на Уникредит Булбанк и ОББ могат да получат персонализирана оферта през мобилното си банкиране

18 ное 2019, 159 прочитания

WizzAir очаква по-голяма печалба за 2020 г. WizzAir очаква по-голяма печалба за 2020 г.

Разходите за гориво продължават да растат

18 ное 2019, 281 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
General Electric с по-висока печалба от очакванията

Финансовото и енергийното поделение се оказаха основните двигатели за подобряването на резултатите

Още от Капитал
Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Повече прозрачност в общинския съвет

Основните политически групи единодушно се ангажират с промени в досегашния начин на работа

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10