Нов търг се композира
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нов търг се композира

Предстои преоценка на продаваните активи

Нов търг се композира

След като приватизацията на "БДЖ - Товарни превози" дерайлира, бариерата се вдига за повече кандидати

Калина Горанова
6187 прочитания

Предстои преоценка на продаваните активи

© Надежда Чипева


Почти катастрофа. Така накратко може да бъде обобщена процедурата по продажбата на товарното поделение на Българските държавни железници. Почти, защото все пак конкурсът беше рестартиран.

Влакът на приватизацията изначално тръгна по грешен коловоз със завишени критерии, спорна оценка на активите и много ненужни пречки пред инвеститорите. Всички виновни за подготовката на конкурса месеци наред упорито отказваха да признаят грешките си. Накрая на композицията се качи само един кандидат, въпреки че поне три стратегически компании от Чехия, Румъния и Русия купиха документи (виж втория текст). Сделката на годината беше на път да се превърне в провал.

От създалата се ситуация нямаше как да има печеливши (освен единствения кандидат). "БДЖ – Товарни превози" щеше да бъде продадена на минимума, тъй като наддаване с един няма как да се случи. А политическите фигури около процедурата рискуваха да останат в историята като тези, които са продали мастодонта на регистрирана на 3 юли компания с 10 лв. капитал, собственост на кипърска фирма. Това щеше и да е втората (от общо две) голяма приватизационна сделка на правителството, в която се явява само един кандидат. Останалите просто изчезваха, след като условията по продажбите ставаха известни.

На поправителен

Провалът не беше разчетен като такъв моментално. Първоначално от Агенцията за приватизация, от ръководството на БДЖ, а и от транспортното министерство, в лицето на министър Ивайло Московски положиха усилия да убедят обществото, че няма нищо обезпокоително около процедурата. Заваляха изказвания от типа "всеки инвеститор трябва да бъде ухажван", "по време на криза и един желаещ е успех", или това на министър Московски, който часове преди спирането на процедурата продължаваше да твърди, че ако кандидатът отговаря на условията, тя няма защо да бъде преустановена.

Два дни по-късно все пак се стигна до решение в правилната посока и изпълнителният съвет на Агенцията за приватизация реши да прекрати конкурса. "Смятам, че трябва да има наддаване. То ще осигури и повече инвестиции", обясни Емил Караниколов, изпълнителен директор на Агенцията за приватизация.

Нещо повече. Сега оттам планират да намалят критериите към кандидатите, да премахнат изискването те да бъдат проверявани от ДАНС и да направят нова оценка на компанията. Това доказва, че до момента процедурата е вървяла по тотално грешни релси и много от направеното дотук е било загуба на време. Решението обаче е добро, тъй като може да привлече повече кандидати и да повиши цената на компанията. Приватизационният път поне няма да изглежда толкова предначертан. Но маршрутът отново не е перфектен, защото отново част от инвеститорите от жп сектора са изключени от състезанието.

Рисковете на "специалните" фирми

Освен официалните мотиви за спирането на процедурата има и други. Дори състезанието да беше продължило с един кон, гаранции, че ще се стигне до подаване на оферта няма. От шест закупени документации само "Дует реълуей България" подаде заявка, че е готова да бъде проверена от ДАНС. По думите на представителя й Даниел Дамянов зад нея стои английската инвестиционна компания Duet Group. Проверката от ДАНС беше едно от задължителните условия, тъй като жп превозвачът се води свързан с националната сигурност и съответно агенцията по сигурността трябва да реши дали може да се има доверие на всеки един кандидат да се запознае с активите на "БДЖ – Товарни превози". "Дует реълуей България" обаче е учредена преди седмици, собственост е на компания, регистрирана в Кипър, и има голяма вероятност да не получи подобно разрешение, съобщиха два независими източника. Това в крайна сметка означава пълен и бавен провал на процедурата.

Управителят на българското дружество Даниел Дамянов беше изненадан от спирането на конкурса. В момента той подготвя доклада си до английския фонд, чиито мениджъри трябва да решат дали да се обжалва или не спирането на процедурата. По-вероятно е все пак да не се стигне до жалби. На въпрос дали според него не е било грешка, че фондът е влязъл в надпреварата през прясно създадена компания, Дамянов коментира, че това е обичайна практика на фонда. Според него фирмата не би имала проблем пред ДАНС, тъй като кипърското дружество не е регистрирано по закона за офшорните фирми там. Той самият пък е готов да бъде проверен "до девето коляно".

Скритият партньор

Неизвестните около английския кандидат обаче трябва да се търсят на много по-висока основа. До момента фондът не е развивал дейност на българския пазар и няма опит в жп сферата. Duet Group е инвестиционна компания, която управлява различни видове взаимни и хедж фондове. Освен това тя предоставя и услуги от типа family offices, т.е. консултантски и инвестиционни услуги за конкретни лица. С други думи, не е изключено фондът да се е включил в надпреварата заради интерес на клиент. "Почти за всички сделки фондът има финансов партньор. Зад него би могъл да бъде всеки един инвеститор", потвърди и Дамянов.

Според много източници става въпрос за собственика на Корпоративна търговска банка Цветан Василев в тандем с руската VTB Capital. Причината за ползването на британския фонд била проста - да не се набива на очи, че все едни и същи играчи печелят големите сделки. Тандемът, официално представен от VTB, купи от държавата "Булгартабак холдинг", а предстои да придобие и БТК.

Освен това немалка част от хората, взимащи ключовите решения в Duet Group, са бивши кадри на Merill Lynch. Там служител бе и сегашният представител на VTB Capital Милен Велчев, преди да стане финансов министър в кабинета "Сакскобургготски". Дамянов обясни, че всичко това са по-скоро слухове, но от друга страна, няма никаква представа кой стои зад сделката, тъй като самият той движи процедурите на ниско ниво.

Фондът няма да се откаже от конкурса и по всяка вероятност ще участва в преиграването. "Ние не се плашим от конкуренцията. Тя би ни стимулирала. Стъпили сме на здрава основа. Не сме спекуланти", заяви Дамянов.

Вторият опит

След провала на първата процедура сега Агенцията за приватизация възнамерява да промени правилата на играта. Планира се да отпадне и изискването ДАНС да проверява кандидатите. Мотивите са, че "БДЖ - Товарни превози" има връзка с националната сигурност само по отношение на транспортирането на военновременните запаси и от агенцията планират да решат въпроса, като в приватизационния договор този ангажимент се запише като задължение на купувача.

Друго облекчение за кандидатите ще има и по линия на критериите към тях. Досега финансовите инвеститори трябваше да имат 20 млн. евро собствен капитал и да управляват активи от поне 1 млрд. евро през всяка от последните три години. Или критериите повтарят едно към едно тези за "Булгартабак". Сега активите ще бъдат намалени на 700 млн. евро. За стратегическите компании изискването беше да имат оборот от поне 400 млн. евро за всяка от последните три години, както и 10-годишен опит в сферата. Всичко това, при положение че "БДЖ - Товарни превози" отчита оборот от 186 млн. лв. за 2011 г.  Сега от агенцията планират изискването за приходи да бъде намалено на 250 млн. евро за всяка от последните три години. Условието пак ще изхвърли от процедурата регионални компании, освен ако надзорният съвет не реши да свали още критерия.

Агенцията възнамерява да направи и бърза поръчка за нова оценка на компанията, нов правен анализ и маркетиране на продажбата в чужбина. Новата оценка трябва да е готова през септември. Към момента нееднократно в публичното пространство беше заявено, че целта на сделката са минимум 100 млн. евро приход, като дружеството има и 100 млн. лв. задължения, а се търсят и 50 млн. лв. инвестиции. Сега очакванията на представители от бранша са търсената цена да бъде намалена. Според представителя на "Дует реълуей България" обаче цената може да върви и нагоре. Актуализация е необходима и поради това, че дружеството за товарни превози не се движи според начертаните финансови параметри.

До дни надзорният съвет на агенцията трябва да се произнесе по новото предложение на изпълнителния съвет. Ако то бъде прието, се очаква купуването на документация да започне отново през септември. При всички положения преиграването на мача е по-добрият вариант, въпреки че БДЖ бърза да получи парите си от продажбата на товарното поделение до края на годината. Само с нова процедура обаче холдингът ще може да получи по-добра цена, а сделката ще изглежда по-малко нагласена.

Интересът от Русия

Стратегическите инвеститори са били поне три

Ако разбрахме нещо от процедурата, то е, че все пак интерес от стратегически инвеститори има, а с новите изисквания за по-малък оборот може повече от тях да успеят да отговорят и на критериите. Закупените документации бяха шест. "Дует реълуей България", трима не особено известни адвокати и две стратегически компании -  най-голямата румънска частна жп компания Grup Feroviar Roman (която държи мажоритарен дял в българското дружество "Българска железопътна компания"), и чешката транспортна компания Advanced World Transport (която развива железопътна транспортна дейност). 

Преди дни пред "Капитал" един от тримата адвокати реши да разкрие името на клиента си. Оказа се, че освен чехите и румънците процедурата е отблъснала и руския частен жп превозвач Первая грузовая компания (Freight One). Оттам са обяснили на адвоката си в България, че на практика закупената документация не им е дала никаква яснота какво точно се продава, за да преценят за какво ще трябва да се подложат на проверка от ДАНС. Едновременно с това сложната корпоративна структура е разполагала само със седмица, за да вземе решение по въпроса. Компанията описва себе си като най-големия частен жп оператор в Русия. През 2011 г. е превозила 284 млн. тона товари, има 14 поделения, които предлагат услуги на цялата железопътна мрежа на Русия. В Украйна и Финландия компанията е представена от Freight One Ukraine и Freight One Scandinavia. Финансовият отчет на кандидата показва, че оборотът му е доста над първоначално поисканите 400 млн. евро, така че той не би имал проблем да участва при следващата процедура. 

Чешката Advanced World Transport също вече би отговаряла на условията за оборот от 250 млн. евро. През 2010 г. тя има 372 млн. евро приходи. Дружеството разполага със 170 локомотива и над 6000 товарни вагона, служителите му са над 2500, а директно представителство има в девет европейски държави.

Не така стои въпросът за румънската Grup Feroviar Roman. Компанията развива бизнес в шест държави в региона, като притежава транспортни фирми и фабрики за ремонт на вагони в Сърбия, Унгария, Молдова и Украйна. GFR обаче все още е под чертата с годишни приходи от 187 млн. евро за 2011 г. Тя обаче е част от холдинга Grampet, който включва общо 17  дружества, а оборотът му е около 400 млн. евро според публикации в румънската преса.

Почти катастрофа. Така накратко може да бъде обобщена процедурата по продажбата на товарното поделение на Българските държавни железници. Почти, защото все пак конкурсът беше рестартиран.

Влакът на приватизацията изначално тръгна по грешен коловоз със завишени критерии, спорна оценка на активите и много ненужни пречки пред инвеститорите. Всички виновни за подготовката на конкурса месеци наред упорито отказваха да признаят грешките си. Накрая на композицията се качи само един кандидат, въпреки че поне три стратегически компании от Чехия, Румъния и Русия купиха документи (виж втория текст). Сделката на годината беше на път да се превърне в провал.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков

    Открадването на БДЖ от държавата - втори епизод! Здравейте, БДЖ-ЕРП-та... Честито ни лишаване и от поносим финансово (макар и отвратителен като условия) транспорт, след като вече се лишихме от поносимия ток...

  • 2
    finland avatar :-|
    Finland

    [quote#1:"Станислав Янков"]Честито ни лишаване и от поносим финансово[/quote]

    Точно в момента не приватизират "Пътнически превози", а "Товарни превози". Ти в товарни превози ли пътуваш?

  • 3
    iliope4enia avatar :-|
    iliope4enia

    там всичко е зле - няма лошо да се приватизира. Знаете ли, че жепейците седят без заплати? защо пишете поръчкови статии само защото инвеститорът не ви изнася. Играйте на търга и вие

  • 4
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков

    До коментар [#2] от "Finland":

    Товарните превози са част от БДЖ и то - печелившата част. Впрочем - колко лева ще получим ние с тебе от тази поредна "приватизация"/кражба (засега сме съсобственици, заедно с останалите български граждани, на БДЖ)?

  • 5
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков

    До коментар [#3] от "iliope4enia":

    Това е перфектната кражба! Управляващите унищожават нещо, след което го крадат ("приватизират"), защото, видиш ли, били лоши стопани и го били управлявали зле!!! В нормалните държави за тези работи има затвор, ама нашата държава никога не е била нормална.

    Цялата държава е зле. Дай и нея да я приватизираме. На мен можеш да ми продадеш въоръжените сили. Повече не ми трябва...

  • 6
    nochkopenev avatar :-|
    nochkopenev

    Кражба е да оставиш едно такова предприятие (цялото БДЖ) неприватизирано и то като един комунистически бацил толкова години вече продължава да смуче от държавата. Аз съм за приватизацията. Благодарение на нея ще ни дадат пари за модернизация на Пътнически превози - това е и целта! Московски е сериозен министър!

  • 7
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков

    До коментар [#6] от "nochkopenev":

    Явно французи, японци и други са егати и крадците, след като не са си разграбили и "приватизирали" (откраднали) държавните им железници, за разлика от нас! Ох! Успокоих се! Сега вече знам, че ни управляват страхотно отговорни хора! Спокойно могат да приватизират цялата държава (предпочитан да ни продадат на Германия).

  • 8
    nochkopenev avatar :-|
    nochkopenev

    Не можеш да сравняваш мащабите на икономиките на Франция и Япония с тази на България :)

  • 9
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков

    До коментар [#8] от "nochkopenev":

    Но можеш да сравняваш икономическия подход и резултатите от него. Докато никой не планира разсипването и приватизирането на железниците във Франция и Япония (да се учудваме ли, че те си имат TGV и MAGLEV), тука постоянно се търсеше повод железницата ни да бъде оставена без пари (макар да се води социална и с облекчения за определени категории хора, което неизбежно налага и държавна субсидия), да се разцепи (първо поддържането на железопътната мрежа, а сега и отделянето на товарните от пътническите превози) и да се открадне (чрез така наречената "приватизация"). Можеш да видиш и резултатите от този подход в електроенергетиката ни (състоянието на сектора е ужасно, като трите дружества, придобили електропреносната ни мрежа, не са направили почти никакви вложения в нея. Електропреносната ни мрежа е почти толкова зле, колкото си беше и преди приватизирането ѝ.).

  • 10
    vassilun avatar :-?
    vassilun

    [quote#5:"Станислав Янков"]На мен можеш да ми продадеш въоръжените сили.[/quote]

    Колко плащаш?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новият пазар на труда

Новият пазар на труда

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK