С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 20 юли 2012, 15:22, 6010 прочитания

Нов търг се композира

След като приватизацията на "БДЖ - Товарни превози" дерайлира, бариерата се вдига за повече кандидати

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Почти катастрофа. Така накратко може да бъде обобщена процедурата по продажбата на товарното поделение на Българските държавни железници. Почти, защото все пак конкурсът беше рестартиран.

Влакът на приватизацията изначално тръгна по грешен коловоз със завишени критерии, спорна оценка на активите и много ненужни пречки пред инвеститорите. Всички виновни за подготовката на конкурса месеци наред упорито отказваха да признаят грешките си. Накрая на композицията се качи само един кандидат, въпреки че поне три стратегически компании от Чехия, Румъния и Русия купиха документи (виж втория текст). Сделката на годината беше на път да се превърне в провал.


От създалата се ситуация нямаше как да има печеливши (освен единствения кандидат). "БДЖ – Товарни превози" щеше да бъде продадена на минимума, тъй като наддаване с един няма как да се случи. А политическите фигури около процедурата рискуваха да останат в историята като тези, които са продали мастодонта на регистрирана на 3 юли компания с 10 лв. капитал, собственост на кипърска фирма. Това щеше и да е втората (от общо две) голяма приватизационна сделка на правителството, в която се явява само един кандидат. Останалите просто изчезваха, след като условията по продажбите ставаха известни.

На поправителен

Провалът не беше разчетен като такъв моментално. Първоначално от Агенцията за приватизация, от ръководството на БДЖ, а и от транспортното министерство, в лицето на министър Ивайло Московски положиха усилия да убедят обществото, че няма нищо обезпокоително около процедурата. Заваляха изказвания от типа "всеки инвеститор трябва да бъде ухажван", "по време на криза и един желаещ е успех", или това на министър Московски, който часове преди спирането на процедурата продължаваше да твърди, че ако кандидатът отговаря на условията, тя няма защо да бъде преустановена.



Два дни по-късно все пак се стигна до решение в правилната посока и изпълнителният съвет на Агенцията за приватизация реши да прекрати конкурса. "Смятам, че трябва да има наддаване. То ще осигури и повече инвестиции", обясни Емил Караниколов, изпълнителен директор на Агенцията за приватизация.

Нещо повече. Сега оттам планират да намалят критериите към кандидатите, да премахнат изискването те да бъдат проверявани от ДАНС и да направят нова оценка на компанията. Това доказва, че до момента процедурата е вървяла по тотално грешни релси и много от направеното дотук е било загуба на време. Решението обаче е добро, тъй като може да привлече повече кандидати и да повиши цената на компанията. Приватизационният път поне няма да изглежда толкова предначертан. Но маршрутът отново не е перфектен, защото отново част от инвеститорите от жп сектора са изключени от състезанието.

Рисковете на "специалните" фирми

Освен официалните мотиви за спирането на процедурата има и други. Дори състезанието да беше продължило с един кон, гаранции, че ще се стигне до подаване на оферта няма. От шест закупени документации само "Дует реълуей България" подаде заявка, че е готова да бъде проверена от ДАНС. По думите на представителя й Даниел Дамянов зад нея стои английската инвестиционна компания Duet Group. Проверката от ДАНС беше едно от задължителните условия, тъй като жп превозвачът се води свързан с националната сигурност и съответно агенцията по сигурността трябва да реши дали може да се има доверие на всеки един кандидат да се запознае с активите на "БДЖ – Товарни превози". "Дует реълуей България" обаче е учредена преди седмици, собственост е на компания, регистрирана в Кипър, и има голяма вероятност да не получи подобно разрешение, съобщиха два независими източника. Това в крайна сметка означава пълен и бавен провал на процедурата.

Управителят на българското дружество Даниел Дамянов беше изненадан от спирането на конкурса. В момента той подготвя доклада си до английския фонд, чиито мениджъри трябва да решат дали да се обжалва или не спирането на процедурата. По-вероятно е все пак да не се стигне до жалби. На въпрос дали според него не е било грешка, че фондът е влязъл в надпреварата през прясно създадена компания, Дамянов коментира, че това е обичайна практика на фонда. Според него фирмата не би имала проблем пред ДАНС, тъй като кипърското дружество не е регистрирано по закона за офшорните фирми там. Той самият пък е готов да бъде проверен "до девето коляно".

Скритият партньор

Неизвестните около английския кандидат обаче трябва да се търсят на много по-висока основа. До момента фондът не е развивал дейност на българския пазар и няма опит в жп сферата. Duet Group е инвестиционна компания, която управлява различни видове взаимни и хедж фондове. Освен това тя предоставя и услуги от типа family offices, т.е. консултантски и инвестиционни услуги за конкретни лица. С други думи, не е изключено фондът да се е включил в надпреварата заради интерес на клиент. "Почти за всички сделки фондът има финансов партньор. Зад него би могъл да бъде всеки един инвеститор", потвърди и Дамянов.

Според много източници става въпрос за собственика на Корпоративна търговска банка Цветан Василев в тандем с руската VTB Capital. Причината за ползването на британския фонд била проста - да не се набива на очи, че все едни и същи играчи печелят големите сделки. Тандемът, официално представен от VTB, купи от държавата "Булгартабак холдинг", а предстои да придобие и БТК.

Освен това немалка част от хората, взимащи ключовите решения в Duet Group, са бивши кадри на Merill Lynch. Там служител бе и сегашният представител на VTB Capital Милен Велчев, преди да стане финансов министър в кабинета "Сакскобургготски". Дамянов обясни, че всичко това са по-скоро слухове, но от друга страна, няма никаква представа кой стои зад сделката, тъй като самият той движи процедурите на ниско ниво.

Фондът няма да се откаже от конкурса и по всяка вероятност ще участва в преиграването. "Ние не се плашим от конкуренцията. Тя би ни стимулирала. Стъпили сме на здрава основа. Не сме спекуланти", заяви Дамянов.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

PPF на Келнер и Sabanci Holding купуват закъсалия турски производител на автомобили Temsa PPF на Келнер и Sabanci Holding купуват закъсалия турски производител на автомобили Temsa

Споразумението предвижда всяка страна да получи 50-процентов дял от турската компания

20 фев 2020, 117 прочитания

Изграждането на завода на Tesla в Германия временно спира заради екопротести Изграждането на завода на Tesla в Германия временно спира заради екопротести

Главното опасение на активистите е свързано с изсичането на 920 дка гори

20 фев 2020, 181 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
General Electric с по-висока печалба от очакванията

Финансовото и енергийното поделение се оказаха основните двигатели за подобряването на резултатите

Още от Капитал
Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Порто, Сиза и Елиасон

Музеят Serralves в Порто отбелязва своята 20-годишнина с изложби на архитекта Алваро Сиза и на артиста Олафур Елиасон

Кино: "Ирландецът"

Елегия за човека между доброто и злото

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10