С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 20 юли 2012, 17:30, 10035 прочитания

Нискобюджетен, но високошикозен

Веригата Motel One променя модела като с модерен дизайн привличат и по-разнообразни клиенти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Шофьор на камион въртял волана десет часа по своя безкраен път от точка А до точка Б. Единственото, за което си мечтае, е малка, закътана стая с баня и огромно легло. И, ако може, за без пари.

Именно тези шофьорски желания е усетила преди няколко десетилетия френската хотелска група Accor и е създала бюджетната си верига Formula 1. Днес компанията има близо 400 подобни обекта из света, а с елементарната си и в същото време близка до гениалност стратегия попада във всички учебници за успешна бизнес концепция. Formula 1 слага началото на така наречената ниша на бюджетните хотели.


Сега обаче те еволюират и се насочват към все повече групи клиенти. Леко побутнати от кризата, търсенето става все по-чувствително към цената. Още повече че съвременното поколение бюджетни хотели все повече залага не само на цена, а и на функционалност и дизайн, което постепенно изтрива стигмата лоу-кост и привлича и платежоспособни, но прагматични туристи. Такава е и идеята зад Motel One, чиято история ще ви разкажем тук.

В началото бе цената

Бюджетните вериги в Европа стъпиха на пазара, който преди това беше зает основно от пансионите и евтините семейни хотели от тип една или две звезди. Първите по-евтини вериги бяха дъщерни компании на големите туристически групи, които наред с луксозните си марки започнаха да развиват и нискокласни. Класически пример е Ibis на френската група Accor. При тях водещият инструмент обаче беше цената и не много повече.



Преди десетина години германската група Motel One Group стъпи на идеята за евтините хотели, но надгради продукта си и го насочи към друг вид клиенти. Какво биха искали всички онези, които трябва да преспят за ден-два в чужд голям град след дълго пътуване, цял ден обикаляне на забележителности или дълги бизнес срещи? Удобно наспиване в чиста стая, приятен бар за последно вечерно питие, здрава и разнообразна закуска, интернет навсякъде. Има още два важни фактора – цената трябва да е разумна, а атмосферата – приятна, защо не и шик. В отговори на тези въпроси Motel One разви нишата на бюджетните дизайнерски хотели.

"През 1987 започнах самостоятелен бизнес с мой партньор и създадох веригата Astron, която през 2002 продадох с 54 хотела и 8 хил. стаи на испанския концерн nh. Бяхме заети с изграждането на 4-звездни хотели, когато Филипе Вейланд, днешният директор на Motel One Group, през 1999 дойде при мен с идеята за Low Budget хотели. По време на една закуска ме спечели и през 2000 г. отворихме първия Motel One", разказа за "Капитал" създателят и изпълнителен директор на веригата Дитер Мюлер.

Евтино, което не прилича на евтино


Концепцията на Motel One може да се опише така: low cost, който не прилича на low cost. Стаите са малки, нямат тераса или минибар, но са с бърз интернет и светла, просторна баня. В хотела няма ресторант, а малък шикозен бар с лежерна джаз или лаундж музика за фон, който сутрин се използва за закуска. Самата закуската не е изобилна, но е осъзната като важен елемент от услугите и включва няколко вида силно кафе, пресни плодове, сладко в стъклени бурканчета и топли кроасани. Ценово веригата се позиционира над хостелите, но значително под 3-звездните европейски хотели. Цената е "изпилена" и включва само нощувката – инструмент, типичен за бюджетните хотели, в които всичко допълнително като закуска или паркинг се заплаща.

Запазената марка, с която Motel One се отличава от останалите нискобюджетни компании, е модерният дизайн. Той минава през всеки детайл от сградата - от стаите, през интернет страницата до престилките на персонала. Навсякъде има запомнящо се тюркоазеносиньо и флорални мотиви.
"Motel One бяха първите, които заеха ниша на бюджетните дизайнерски хотели. Хората отидоха, видяха, че не е само евтино, но и шик. Изведнъж не беше вече срамно да се спи в бюджетни хотели. Motel One залагат много на емоционалното. Те превърнаха модела от функционален и изгоден във функционален, изгоден и шик", обясни собственикът на специализирана консултантска компания от Берлин в сферата на туризма Treugast Щефан Герхард.

"Успехът на групата лежи изцяло на концепцията "много дизайн за малко пари" в първокласни градски хотели. Високи стандарти на обслужване, скъпи материали и добър дизайн са ключовите елементи във всеки Motel One", обясни Мюлер открояващата се корпоративна идентичност на групата. Той разказа още, че концепцията се е променяла с времето. През 2004 г. е имало преосмисляне на концепцията, веригата е започнала да пълзи към централните райони на градовете, тогава именно навлиза и идеята за дизайн и качество. Обликът, познат днес, всъщност е започнал да се появява реално през 2006 г. "Пример за това е One Lounge – бар, място за закуска и лоби в едно, което е на разположение 24 часа в денонощието, с безплатен интернет", посочи Мюлер.

Нискобюджетните хотели започнаха да растат там, където имаше сериозен градски туризъм или бизнес. Допълнителен тласък дадоха и евтините авиокомпании, които превозваха със себе си все повече градски туристи. За да е оправдана ниската цена, компаниите трябва да разчитат на голям туристопоток и висока средна заетост. Това е и една от тайните на бизнес модела. При Motel One през миналата година средната заетост е била 70%, показват финансовите данни на групата.

Фотограф: Motel One

За десетина години Motel One промени германския хотелски бизнес, а сега влиза и в други страни. В момента компанията има 39 обекта, основно в Германия, но отскоро и в Австрия, Белгия, Шотландия. Плановете за експанзия са до 2014 г. обектите й да станат 60, а към градовете да се добавят Виена, Лондон, Брюксел. През миналата година оборотът на групата е пораснал от 91 през 2010 г. на 135 млн. евро, а печалбата преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA) e 43.5 млн. евро. Това поставя компанията на едно от предните места по бърз ръст на бизнеса.

Група последователи


"Имаме щастието да заемаме ниша, в която успешно се развиваме. Но когато има търсене на даден продукт, е естествено и други конкуренти да се опитват да скочат. Подобна тенденция забелязваме и в сегмента на нискобюджетните дизайнерски хотели", коментира Мюлер.

Германската група допринесе за бягството от евтино усещане. Дизайнерският характер на хотелите оставя впечатлението, че те са скъпи, дори луксозни. Това открехна вратата за нов вид туристи: клиентите не са само младежи или семейства, които търсят изгодно настаняване. В Motel One често може да се срещнат бизнес гости. Те имат възможност да платят и 300 евро за нощувка в европейските метрополи, но се вслушват в своя прагматизъм.

Според Щефан Герхард Motel One е отключила вълна от последователи на европейско ниво. Познатите компании като Ibis (Accor), B & B und Holiday Inn Express видимо са започнали да освежават концепцията си. Старите хотели се реновират, а в новите все повече се набляга на добрия вид и модерния дизайн. В Германия пазарът на бюджетните хотели се определя като пазар на бъдещето. Според директора на Treugast той е около 10% от пазара на марковите хотели и ще продължи да расте. Тенденцията ще е значително по-силна и на пазарите като Франция и Англия.

Преди няколко години пък една от най-големите хотелиерски компании, Starwood, също навлезе в дизайнерската ниша с веригата си Aloft, макар ценово да е позиционирана по-скоро в 3-звездния сегмент. Вече има и напълно нови вериги с по 2-3 хотела, които се борят за тази ниша.

Хотелите на бъдещето: умни, евтин и нишови


Макар да се развиват вече повече от десет години, истинският звезден миг на този пазар дойде с началото на световната криза. От 2009 г. този пазар буквално започна да бумти, тъй като пътуванията като цяло намаляха, а тези, които се реализираха, бяха под мотото "да намалим разходите". Това се отнася както за корпоративните пътувания, така и за туристическите градски.
В края на 2009 г. пазарните анализатори в Германия коментираха, че големият печеливш от световната криза са бюджетните хотели. При тях търсенето е нараснало значително на фона на сериозен отлив на туристи от средния и високия клас хотели. "Там, където цената е над 120 евро на стая, търсенето е спаднало с над 20% спрямо предходната година", съобщи през 2009 г. специализираното издание Immobilien-Zeitung.

Макар тази година луксозният бранш да съобщава за стабилизиране и дори ръстове, възможностите пред бюджетните дизайнерски хотели продължават да са големи. Търсенето на разумната цена ще продължи да е важен фактор и занапред, но няма да е единствен и достатъчен.
Easy Hotel е първият нискобюджетен пример на западна верига в България

Фотограф: Цветелина Белутова

Експертите от Treugast виждат няколко тенденции в развитието на хотелите през следващата година в Европа. Като цяло бюджетните дизайнерски вериги ще растат. В развитите пазари те ще все повече ще крадат от пазарния дял на самостоятелните евтини обекти и ще избутват звездните хотели нагоре. В недотам развитите пазари, какъвто е Източна Европа, те и в момента търсят възможност да навлизат, твърди Щефан Герхард. "Пазарът има нужда от евтини, хубави, чисти, удобни хотели. Има прекалено много хора, които пътуват и не искат да плащат по няколкостотин евро за средни или високи категории."

Според Герхард няма хотел на бъдещето, а има хотели на бъдещето. Веригите ще стават все по-нишови, ще се насочват към определени, специфични таргет групи: хотели за деца, хотели за възрастни, хотели за артисти и т.н. "Всяка верига ще е различна от другата", казва той.
Другата голяма тенденция засяга всички вериги, които приемат гости. Независимо дали са нискобюджетни или суперлуксозни. Все повече се налага функционалността, простотата и ефективността като водещ фактор. Телефоните от стаите стават излишни, но вместо това е задължително да има бърз интернет. Съзнанието за екологично чисти материали и устойчивост ще навлизат все по-вече в бизнеса. Вече не е изненада, когато дори и най-луксозните хотели имат химикалки от рециклирана хартия в стаите си. "Така както автомобилната индустрия трябва да се ориентира към енергоспестяване, това ще е тенденция и сред хотелиерския бизнес", сравнява директорът на Treugast.

Тези тенденции изглеждат логични: голяма част от пътуващите из Европа днес искат да плащат разумно и да се чувстват комфортно. За да се превърнат в успешен модел, стига само да се слуша гласът на клиента, както едно време Formula 1 е проследила нуждите на шофьорите.

Софийският лоу-кост пример

Легло, баня и климатична система. До това приблизително се свежда формулата на нощувката в нискобюджетните (low-cost) хотели. Цената се определя по подобие на аналогичните авиокомпании -  минимална, но расте с наближаването на датата. Резервации се правят предимно онлайн, по всяко време.

Всъщност почти цялата концепция на тези хотели е заимствана от нискотарифните авиокомпании, при които цената на полета е максимално изчистена от екстри. В случая с британската Еasygroup Holdings става въпрос и за двете – компанията е собственик на веригата easyHotel и на авиокомпанията easyJet. И двете са представени в България. За момента хотелската група – само с един обект в София.

Хотелът на столичния бул. "Тодор Александров" работи от началото на 2010 г. Част е от франчайз верига с 18 обекта в няколко европейски държави, Дубай, а отскоро и в Африка. Правата върху марката easyHotel за българския обект се държат от дружеството "Е. хотел" на Румен Първанов и Йонка Мандева. Тяхна е инвестицията в терена и сградата, но строителството и управлението са изцяло по стандартите на британския собственик на марката.

Моделът на easyHotel изглежда лесен и работещ – резервации се правят предимно онлайн (80%), като цялата сума се предплаща, най-често с дебитна или кредитна карта. Тук е първата специфика на българския пазар, където картовите плащания не са особено разпространени. По тази причина и поради факта, че 60% от посетителите са българи, не са рядко случаите при резервация на стая бъдещите посетители да пращат свои познати в София да платят на рецепция. Ако го направят при пристигането си, цената на нощувката вече е по-висока.

Най-голямата реклама на хотела в София е ниската цена – започва от 19 евро на вечер, но важи само при ранни резервации. Постижима е с орязването на всички екстри – стаите са по-малки от стандартното - започват от 7-9 кв. м, оборудвани са с телевизори, но те работят срещу допълнително заплащане. Закуска няма. Във фоайето има безплатен интернет, но в стаите е платен. Паркингът също се плаща отделно, както и междинното почистване на стаята при по-дълъг престой.

Така хотелът е конкурентен на хостелите в ценово отношение, но с предимството да ползваш самостоятелна стая и баня. Основните посетители са с кратък престой – за два-три дни, основно млади хора и бизнесмени, които търсят удобства без лукс. Съответно проявите, които най-много пълнят софийския хотел, са спортни и музикални събития.

Вероятно поради факта, че те не изобилстват в София, а и заради слабата популярност на града като дестинация за неорганизиран туризъм, средногодишната заетост на easyHotel Sofia за момента е относително ниска за столицата – 50% с амбиция да достигне 70%. В същото време сегментът на местата за евтин престой в града е относително наситен, а поддържането на ниски цени е предизвикателство предвид поскъпването на тока и консумативите. Това обяснява защо засега easyHotel единствена сред веригите за евтини нощувки е представена в София.

Според управителя на хотела Елена Йонева заради високите начални разходи в ново строителство по стандартите на веригата и ниската цена на нощувките в София инвестицията в местния обект на easyHotel е с по-дълга възвращаемост - разчетите са за 5 до 10 години. За да избегнат това, в някои страни инвеститорите са влизали в стари, обновени по стандартите на марката сгради, а в Лондон дори имало стаи без прозорци. От известно време обаче изискванията са по-високи и се дава франчайз само за нови, специално изградени за хотелската верига сгради.

Другата специфика на този модел е, че работи без туроператори. Една от причините да не попада в полезрението им отново са ниските цени и малките комисиони, които посредниците биха получили при резервации. От друга страна, тяхната услугата ненужно би натоварила цената.

Така практиката при easyHotel е да разчитат основно на собствената си резервационна система, както и на две други – booking.com и laterooms.com. Резервациите от българи идват основно през първата от тях, тъй като има и версия на български език. Заявките от чуждите посетители се правят основно през собствената система на easyHotel, тъй като брандът е добре познат в чужбина, уточни Елена Йонева.

Радостина Маркова

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Стартиращи компании могат да кандидатстват в програмата на OTP Bank Стартиращи компании могат да кандидатстват в програмата на OTP Bank

Крайният срок е 22 ноември, а обучението започва в началото на март

21 окт 2019, 450 прочитания

Екип на Евгени Ангелов и Елвин Гури ще управлява мецанин фонд за 55 млн. евро Екип на Евгени Ангелов и Елвин Гури ще управлява мецанин фонд за 55 млн. евро

Новата структура ще предоставя алтернатива на банковия кредит за малки и средни предприятия

21 окт 2019, 656 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Доставка от "Спиди" за борсата

Куриерската компания вече е публична, но засега няма да набира капитал от нови инвеститори

Още от Капитал
Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10