БДЖ под натиск да съкрати разходите си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

БДЖ под натиск да съкрати разходите си

БДЖ под натиск да съкрати разходите си

Пътническият превозвач може да съкрати най-губещите регионални линии

Стефан Антонов, Калина Горанова
5606 прочитания

© Мария Съботинова


Министерството на финансите ще опита да притисне транспортното ведомство и ръководството на Български държавни железници да направят още съкращения на разходи в допълнение към реформата, която започна миналата година. За момента официални изявления или писмена комуникация между институциите по темата няма.

"Използва се негласният подход пътническият превозвач да бъде оставен без средства и така принуден сам да прибегне до допълнително преструктуриране", каза един от подчинените на Симеон Дянков. Според него железницата разполага с вътрешен анализ за потенциални икономии, които да се постигнат основно чрез съкращаване на най-губещите пътнически линии. Допълнителни резерви се крият във възможността да се увеличат цените на билетите и да се прекъснат кражбите, обясни експертът.

При евентуалното спиране на влакове става дума за такива, при които приходите от продажба на билети не покриват и 15% от разходите за движението им. Това са предимно линии между малки населени места. Вариантите при тях са или пълно спиране, или само намаляване на честотата. Като пример икономистът посочи направлението Велинград – Добринище.

Конкретните решения обаче трябва да се вземат от ръководството на БДЖ, като за всеки влак преценката ще е поотделно. Идеята е да не се спират жп превози, които са единствената възможност за обществен транспорт между населените места. Председателят на борда на директорите на БДЖ Владимир Владимиров коментира, че към момента не се планират извънредни съкращения на влакове. Това може да се промени, ако държавата в лицето на министрите на транспорта и финансите поиска подобно нещо. 

БДЖ съкрати 138 влака миналата година. Държавният превозвач тогава премахна направления с под 10% рентабилност. За момента от компанията не разполагат с данни колко ще бъдат спрените линии, ако трябва до се повиши това ниво на икономическа обоснованост до 15%. "Не всички влакове с под 10% покритие на разходите бяха съкратени. Възможно е например даден превоз да е много губещ, но да осигурява важни връзки между други", коментира Методи Христов, управител на "БДЖ – Пътнически превози". В компанията постоянно се прави преглед на графика и някои влакове се заменят с други, по-ефективни от финансова или транспортна гледна точка, обясни той.

Ефективността на различните видове влакове на БДЖ е различна. По договора за обществена услуга, който "БДЖ – Пътнически превози" има с държавата, те се делят на бързи, крайградски, регионални, обслужващи малки населени места по главни линии и такива по второстепенни линии. Бързите са най-ефективни, с 45% покритие на разходите, като през миналата година този показател е бил 39%. При крайградските съответното число е 23%, при регионалните по главни линии – 21%, а при последните - 13%. Най-ефективните влакове на БДЖ не са предмет на договор с държавата. Това са експресите - 51%, платени от билети.

Държавата осигурява на "БДЖ – Пътнически превози" субсидия по договора за обществена услуга. Обикновено тя е около 70% от общите приходи на пътническото поделение, като за 2011 г. това са 170 млн. лв. Останалите 30% дружеството финансира самостоятелно от продадени билети, карти и т.н.

В края на миналата година и началото на тази започна реформа, при която 1000 души бяха съкратени, а още 500 трябва да се закрият тази година. Това обаче се оказа недостатъчно и заради загубите си БДЖ спря да обслужва заема към Световната банка, по който държавата е гарант. Дотук компанията не е получила плащания по субсидията за два месеца, което прави 26 млн. лв. Транспортният министър Ивайло Московски още преди седмица предупреди, че недостигът на средства ще се усети към края на годината и БДЖ може да изпадне в много тежко състояние.

Министерството на финансите ще опита да притисне транспортното ведомство и ръководството на Български държавни железници да направят още съкращения на разходи в допълнение към реформата, която започна миналата година. За момента официални изявления или писмена комуникация между институциите по темата няма.

"Използва се негласният подход пътническият превозвач да бъде оставен без средства и така принуден сам да прибегне до допълнително преструктуриране", каза един от подчинените на Симеон Дянков. Според него железницата разполага с вътрешен анализ за потенциални икономии, които да се постигнат основно чрез съкращаване на най-губещите пътнически линии. Допълнителни резерви се крият във възможността да се увеличат цените на билетите и да се прекъснат кражбите, обясни експертът.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    lordvee avatar :-|
    Др. Портокалов

    " Най-ефективните влакове на БДЖ не са предмет на договор с държавата. Това са експресите - 51%, платени от билети."

    само дето експресни няма. а това 51% платени от билети как да го разбирам? Че разходите им се покриват чрез продажбата на билети до 51% ли?

    т.е. с други думи няма нито една услуга която се покрива изцяло от пазара?

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    "Държавният превозвач тогава премахна направления с под 10% рентабилност."

    >>> 10% рентабилност значи грубо да похарчиш 100 и да получиш 110. А тук под 10% "рентабилност" се разбира 100 разход срещу 10 приход, или рентабилност -90%

  • 3
    ivaylo.simeonov2 avatar :-|
    Ивайло Симеонов

    Докато не се свържат билетните каси с дистанционна връзка с НАП, течовете ще се разчита на честност на служителите да отчетат квитанциите вярно.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    evidence avatar :-P
    Evidence

    Коментарът ми към статията е, че от отношението на министъра по финансите Симеон Дянков към българските железници проличава неуважение и неразбиране на ситуацията, изградената ЖП мрежа в страната и най-важното, неразбиране, че трябва да се гарантира държавен транспорт за гражданите и уважение към нуждите и потребностите им. Това кои линии отпадат, кои остават се нуждае от задълбочен анализ, за който трябват месеци, търпение и обхождане на всяка гара и гаричка. + трябва съгласуване на ЖП транспорта с автобусния такъв и там където няма как да се стигне от населено място А към населено място Б с автобус, да има влак. Та, министър Дянков трябва да даде време на БДЖ да си направят анализа, преди да им оказва натиск, при това какво се оправя?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK