Автомобилният пазар: кой печели и кой губи от рецесията

Докато производители в масовия сегмент като Peugeot Citroen и General Motors затварят фабрики, производители на луксозни автомобили като Daimler и Jaguar Land Rover отчитат ръст на продажбите и разкриват нови мощности

Главният изпълнителен директор на Daimler Дитер Зетше позира на поточната линия в германския завод в Ратщат, където се произвеждат новите компактни автомобили Mercedes-Benz, които компанията иска да наложи.
Главният изпълнителен директор на Daimler Дитер Зетше позира на поточната линия в германския завод в Ратщат, където се произвеждат новите компактни автомобили Mercedes-Benz, които компанията иска да наложи.
Главният изпълнителен директор на Daimler Дитер Зетше позира на поточната линия в германския завод в Ратщат, където се произвеждат новите компактни автомобили Mercedes-Benz, които компанията иска да наложи.    ©  Alex Domanski
Главният изпълнителен директор на Daimler Дитер Зетше позира на поточната линия в германския завод в Ратщат, където се произвеждат новите компактни автомобили Mercedes-Benz, които компанията иска да наложи.    ©  Alex Domanski
Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Продължаващата дългова криза в еврозоната се отразява по различен начин на автомобилните компании на Стария континент. Докато производители в масовия сегмент като PSA Peugeot Citroen и General Motors са принудени да съкращават персонал и да затварят фабрики в региона, производители на луксозни автомобили като Daimler и Jaguar Land Rover отчитат ръст на продажбите и амбициозни планове за нови инвестиции в производствени мощности, става ясно от публикуваните отчети за полугодието.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    mohito avatar :-P
    mohito
    • - 2
    • + 34

    Ами заради кризата има доста богаташи дето умножиха богатсвото си за сметка на средната класа (или там по обикновения човек). Богаташа няма да иде да си купи новото пежо 20* или 30*, а ще смени луксозната си кола, от друга страна средния/обикновен човек е "обеднял" и няма да иде да си купи каквато и да било кола :)

    Нередност?
  • 2
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch
    • - 15
    • + 12

    До коментар [#1] от "mohito":

    Само дето тезата ти не се връзва с това, че Фолксваген и Фиат се развиват много добре и продават рекордно.

    Просто калпавите коли никой не ги купува. А френските и на ГМ са точно такива

    Нередност?
  • 3
    mohito avatar :-P
    mohito
    • - 1
    • + 11

    Ами честно казано не съм ги следил кой какво продава и какви рекорди поставя, по простата причина, че и аз като доста други нямам намерение и финанси да си купувам друга кола :)

    Колкото до качеството, в днешно време инжинерите са на заден план, по-напред са счетоводителите и едва ли не те одобряват сметките и дали да се произвежда. От 2000г насам при всички има занижено качество и автомобилите не са това което бяха.
    Разбира се двигателите, технологиите, икономиите и всякакви иновации са едно на ръка и няма как да се отрече някакво подобрение. Докато периода на експлоатация доста се занижи. Отделно заради някакви изисквания ползват разни гадни пластмаси (поне за масовите)

    Както и да е, богатите станаха по-богати, пежо и ГМ потъват и туй то :) :)
    Да сме живи и здрави да посрещнем .... кой декември беше... края на света :) :)

    Нередност?
  • 4
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • - 4
    • + 5

    #2 е прав(а). Форд въпреки подобрените си коли в момента губи в Азия и Европа, Тойота възвърна позициите си в САЩ и по света след като пооправи проблемите. Мерцедес загуби пазар през края на 1990-те - началото до средата на 2000 когато започна да работи с доставчици от Мексико за пазара в САЩ, докато Порше и БМВ увеличиха продажбите запазвайки качеството. Пазарът е най-добрият индикатор за качеството на колите, както и за финансовите възможности на населението. Истината е че кризата вдигна цените на колите втора употреба и намали печалбите на дилерските сервизи.

    Нередност?
  • 5
    tinky_winky avatar :-|
    tinky_winky
    • - 1
    • + 8

    Изписано на немски, името на въпросният мустакат дядо горе е Dieter Zetsche.
    в немският "z" се чете като "ц", а уникалната комбинация от "tsch" всъщност прави едно обикновенно "ч"
    в крайна сметка името му се произнася Дитер Цече, а не Зетше

    Нередност?
  • 6
    2.5 avatar :-|
    2.5
    • + 2

    До коментар [#2] от "hellwitch":

    Не знам откъде черпите такава информация за FIAT?
    http://www.freep.com/article/20120719/BUSINESS01/207190518/Weak-sales-lead-Fiat-to-extend-plant-shutdown

    За такава подкрепа каквато Италия оказва на FIAT, Peugeot може само да мечтае. Нека не забравяме, че като черна дупка FIAT засмуква всички загиващи италиански марки. Сделката с Chrysler спокойно може да се включи в това число.

    Новите Lancia Voyager и Thema мога да квалифицирам само като огромно "аки". Aко досега италианците имаха репутация на ненадминати дизайнери, сега вече могат спокойно да се подредят до всички останали. Тотално се обезличиха. Корейците, които допреди 20г. само имитираха американски и европейски модели са по-свежи от италианските си колеги.

    Нередност?
  • 7
    pimpf avatar :-|
    pimpf
    • + 4

    До каквото са се докоснали GM всичко са окепазили. Пежо правеха добри коли в ниския сегмент, но си повярваха нещо и новите ги сегментират като VW. Не е нормално 308 базово да е 30к и нагоре лева. Не са лоши коли, хубави дизелови двигатели, прилични матреали използвани, но до там. Няма ги вече класики като 205 и 406. А Фиат ако продължават да правят тези колосални глупости с Ланча и Алфа Ромео (със задно!!!) светът само ще загуби. Дупки в пазара обаче няма, ако не са те, има други. Очаквам GM да убият и Опел, след като убиха СААБ, който им направи от Опел (и не само) смислена кола.

    Нередност?
  • 8
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch
    • + 3

    До коментар [#6] от "2.5":

    От най-важното - финансовите резултати - имат доста продължителен растеж и на обороти и на печалба общо взето през всичките години на кризата.

    Иначе за мен фиатите винаги са били анти коли.

    Нередност?
Нов коментар