В името на единия пасажер
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В името на единия пасажер

На пристанището в Несебър акостират пътнически кораби, но има ограничение за големината им

В името на единия пасажер

Търси се проектант и строител на пътнически терминал на пристанище Бургас

Калина Горанова
9237 прочитания

На пристанището в Несебър акостират пътнически кораби, но има ограничение за големината им

© Анелия Николова


"През 2011 г. в пристанище Бургас са обработени 768 товарни кораба и един пасажер". Това се съобщава в доклада за дейността на държавния порт през изминалата година. Човекът няма нужда да бъде издирван поименно, за да разкаже личната си история как и защо е акостирал там. Всъщност става въпрос за цял кораб с пътници. Преди да се развълнувате от мисълта, че бургаското пристанище е станало атрактивно за туристи, трябва да знаете, че корабът е попаднал там аварийно. Просто не е успял да влезе в пътническото пристанище на Несебър, тъй като е бил с по-големи габарити, разказва изпълнителният директор на "Пристанище Бургас" Диян Димов. За посрещането на пътници в Бургас все още няма условия, но скоро това може и да се промени. Дано да има и пътници, които да оценят това.

Държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" към министерството на транспорта пусна обществена поръчка за проектиране и строителство на пътнически терминал на порт Бургас. Индикативната стойност на проекта е 3.3 млн. лв., а крайният срок за изпълнение - 30 септември 2013 г. Датата не е случайна. На 5 октомври трябва да акостира Celebrity Constellation - голям круизен кораб на международната компания Royal Caribbean. На 13 октомври се чакал втори.

Терминалът 

"Сградата ще представлява международна морска гара, чиято цел ще бъде да се поемат криузните плавания в Черно и Средиземно море", се казва в документацията за търга. За целта корабните места от 1-о до 4-о ще спрат да обслужват товарни кораби, като пристанищният оператор "Пристанище Бургас" ще трябва да разчисти терена за строителството. Всичко е част от проекта "Зона за обществен достъп", или т.нар. "Супер Бургас", който от години е в застой.

Проектът предвиждаше изграждане на нов пътнически терминал на пристанището, пешеходен достъп до вълноломната стена, рехабилитация на кейовите места, паркинги, яхтено пристанище, изграждане на мултифункционален комплекс и т.н. Планираше се и реставриране на някои стари промишлени постройки, както и изнасяне на действащите индустриални сгради от района. Замисълът е това да бъде една от най-модерните и красиви части на града – с административен и конгресен център, хотел, аквариум, атракции. Само първата фаза се изчисляваше на десетки милиони евро, но не спечели финансиране по оперативна програма "Транспорт".

Все пак пасажерския терминал явно е на път да се състои. Кандидат-изпълнителите на поръчката трябва да имат минимален общ оборот за предходните три години в размер на 9.9 млн. лв., от който минимум оборот от 3.3 млн. лв. - от строителство на обществено значими сгради. Документация може да бъде закупена до средата на август. После всичко трябва да се движи с бързи темпове.

Големият кораб...

В края на миналата година, по време на международния пасажерски форум "Круизният туризъм между Европа и Азия", български представители успяват да установят контакт с някои големи международни круизни компании, присъстващи на събитието. И да представят плановете за бъдещ пътнически терминал. Така на 13 март се подписва меморандум между пристанището Бургас и Royal Caribbean за съвместни действия, разказва Диян Димов.

Според него потенциал за развиването на този тип бизнес на бургаското пристанище има. Към момента на юг пътниците акостират в Несебър, където портът е част от държавното бургаско дружество. За 2011 г. там са регистрирани 39 посещения на пасажерски кораби. Проблемът обаче е, че то не може да посреща големи плавални съдове. "Капацитетът му е 130 метра дължина и 7 метра газене", обяснява Димов. "Вариант е пътниците да се довозват до брега с лодки, но в едно по-бурно море това може да създаде проблеми", продължава той. Димов изтъква и предимството на бургаското пристанище пред варненското, а именно дълбочината. "Във Варна газенето е 8 метра. Корабът на Royal Caribbean има нужда от 8.3 метра", обяснява той. "В един подобен плавателен съд има по 2000 пътници, а заради липсата на инфраструктура те сега ни заобикалят", допълва той.

"През 2011 г. в пристанище Бургас са обработени 768 товарни кораба и един пасажер". Това се съобщава в доклада за дейността на държавния порт през изминалата година. Човекът няма нужда да бъде издирван поименно, за да разкаже личната си история как и защо е акостирал там. Всъщност става въпрос за цял кораб с пътници. Преди да се развълнувате от мисълта, че бургаското пристанище е станало атрактивно за туристи, трябва да знаете, че корабът е попаднал там аварийно. Просто не е успял да влезе в пътническото пристанище на Несебър, тъй като е бил с по-големи габарити, разказва изпълнителният директор на "Пристанище Бургас" Диян Димов. За посрещането на пътници в Бургас все още няма условия, но скоро това може и да се промени. Дано да има и пътници, които да оценят това.

Държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" към министерството на транспорта пусна обществена поръчка за проектиране и строителство на пътнически терминал на порт Бургас. Индикативната стойност на проекта е 3.3 млн. лв., а крайният срок за изпълнение - 30 септември 2013 г. Датата не е случайна. На 5 октомври трябва да акостира Celebrity Constellation - голям круизен кораб на международната компания Royal Caribbean. На 13 октомври се чакал втори.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

21 коментара
  • 1
    georgiuasg avatar :-@
    georgiuasg

    За съжаление, според мен вече е намерен този строител. Като се видят критериите на търга - 80 % техническо предложение ( много субективен критерий ) и 20 % цена, всичко е ясно. Комисията ще оцени избрания кандидат с висока оценка (другите с ниска оценка, защото проектите им ще са некадърни, разбира се) и той ще спечели честно и почтенно.
    И все пак дано не съм прав

  • 2
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
    nqma zna4ka koi

    До коментар [#1] от "georgiuasg":

    Бих се съгласил ако не беше в Бургас....

  • 3
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    До коментар [#2] от "nqma zna4ka koi": И кое е разликата?

  • 4
    apoloniy avatar :-|
    Apolon ot Tiana

    Изпълнителите на обществени поръчки при това парвителство са строго канализирани и определени от едно място, Централата в Банкя! Първата стъпка на ГРОБ беше да се убие строителния и съпътстващия бизнес, да се вземе 10 % рекет чрез КБ,след това да се канализира изпълнението към одобрените свише фирми и резултата е ясен, безкрайна мизерия, липса на пари за пенсии и здраве и няколко милиардера в повече.

  • 5
    georgiuasg avatar :-|
    georgiuasg

    До коментар [#2] от "nqma zna4ka koi":

    Поръчката се провежда от ДП " Пристанищна инфраструктура", седалище гр. София ...

  • 6
    balyk avatar :-|
    batak

    Браво на Бургас!!!

  • 7
    karakolq avatar :-P
    karakolq

    браво - така се правят пари .......
    така е било и в УСА през 20-те и 30-те години на миналия век - след 100 години наистина ще ги стигнем ...... :):):)
    то какво беше до сега - единия иска 10%, ама не дал на боса, другия не искал, ама и нищо не дал...., друго си е, ЦЕНТРАЛИЗАЦИЯ НА КАПИТАЛА :)
    ДЪЖД ВАЛИ ДЪЖД :):)

  • 8
    karakolq avatar :-|
    karakolq

    тя БГ е толкова голяма, че бих пуснал една дълбачка във Вн и с автобусите ще ги извозя през баба Вида до Рилския манастир, ама ..... кой ли ме пита за мащаби и т.н.

  • 9
    redskin avatar :-?
    redskin

    Във Варна газене 8 метра, а кораб Celebrity Constellation изисква 8.3 метра и за това е небоходимо да се построи пристанище вместо да се изкопае още 0.5 метра във Варна? имам е в България свободни пари за харчене и пране.

  • 10
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#1] от "georgiuasg":

    Проектът като разход е смешен спрямо цената на цялото съоръжение. Абсурдно е да се пести точно от проекта. Напротив, добър проект може да ти спести много пари от строителните работи и експлоатацията.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK