КЗК: Няма горивен картел

Въпреки господстващото си положение на пазара на горива у нас "Лукойл" не злоупотребява с него, е становището на КЗК

КЗК: Няма горивен картел

Големите търговци се разминаха с глоба за съгласуване на цените

6601 прочитания

Въпреки господстващото си положение на пазара на горива у нас "Лукойл" не злоупотребява с него, е становището на КЗК

© ЖИВКО АНГЕЛОВ


На пазара на горива в България няма картелно споразумение, а най-големият търговец в страната "Лукойл" не злоупотребява с господстващото си положение. Това стана ясно от решенията на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), публикувани вчера. Те дойдоха, след като преди повече от година тя започна разследване срещу "Лукойл България", "Ромпетрол България ", "Нафтекс Петрол" и "ОМВ България", че съгласувано определят цените на горивата на едро. Друго подозрение беше, че "Лукойл ейвиейшън България" необосновано е спряла да доставя самолетно гориво за българските летища и че компанията има господстващо положение на пазара.

Мерки

От КЗК все пак потвърдиха становището си, че паралелната ценова политика на компаниите е сигнал за наличие на съгласувана практика. "Става въпрос за съвкупност от практики, които сами по себе си не могат автоматично да бъдат определени като антиконкурентни, но чието наслагване и общо действие на пазара е предпоставка за възникване на координирано поведение", пише в решението на комисията. Като мярка за премахването на тази практика от КЗК считат, че е "адекватно и достатъчно" цените на горивата да не се публикуват публично. Тази мярка вече беше предприета от "Лукойл" през юни, когато компанията обяви, че само клиентите й ще имат достъп до цените на едро на компанията. Останалите три компании също се задължават да не публикуват на сайтовете си цените на горивата, като осигурят достъп до тях само на своите клиенти, което трябва да се случи в рамките на месец. От "Ромпетрол" коментираха, че компанията има пълна готовност в рамките на указания  срок да въведе мерките. Оттам допълват още, че дружеството никога не е било страна по съгласувани практики.

Освен това обаче "Лукойл" ще трябва да преустанови използването в своите договори на клауза за определяне на минимална цена при препродажбата на горивата на едро, а "ОМВ България" - да спре практиката да използва в договорите си цените на "Лукойл".

Без ефект

Според експерти тези мерки реално няма да променят нищо на пазара на горива. Достъпът до информацията за цените от сайтовете на компаниите отново ще остане достъпен за всеки, който се интересува от тях, допълват те. Според Светозар Димов управляващ партньор на "Сакса", която се занимава с дистрибуция на горива на едро, от около месец при големите търговци на горива се наблюдава разлика в цените от 2 до 5 лв. на 1000 литра гориво. По този начин компаниите явно се опитват да избегнат обвинението в картелиране. "Промяната в цените обаче рефлектира и върху даваните отстъпки, което в крайна сметка не променя нищо", допълва той. Според него е нормално, когато на пазара има лидер, всички да се опитват да се съревновават с него.

В своето решение от КЗК признава, че "Лукойл" има господстващо положение на пазара на едро на бензин и дизел и това е определящо в ценовата политика на компанията. В тази връзка отстъпките, които "Лукойл" предоставя на своите клиенти от 2007 г. до настоящия момент, нямат антиконкуренетен ефект и не засягат потребителските интереси.

Отново без злоупотреби

Антимонополният орган не откри нарушение на антитръстовото законодателство и при доставката на самолетно гориво. Производството беше образувано срещу "Лукойл ейвиейшън България" и "Лукойл Нефтохим Бургас" заради съмнения за "необоснован отказ за доставка на авиационно гориво за летищата и авиопревозвачите" на територията на страната. Това стана, след като през юли миналата година Агенция "Митници" отне лицензите на бургаската рафинерия за управление на данъчни складове и "Лукойл ейвиейъшън България" заплаши да спре доставките на гориво за летищата. От КЗК обаче са установили, че макар двете компании да имат господстващо положение, те не са злоупотребили с него. Временните затруднения при осигуряването на гориво по това време "са резултат от обстоятелства, които са възникнали независимо от волята на господстващите дружества". Нещо повече - те не само не са се опитали да поддържат тези ограничения, но са предприели мерки, за да ги преодолеят, пише в решението на комисията. От подаденото становище от "Лукойл ейвиейшън България" става ясно, че доставките на гориво за летищата са били прекратени между 27 и 29 юли 2011 г. заради пломбирането на уредите в складовете на рафинерията. На 30 юли обаче е започнало зареждането на цистерни със специално разрешение от началника на Митница Бургас, а ден по-късно Административният съд в София е отменил предварителното изпълнение на решенията за отнемане на лицензите и дружеството е възстановило нормалната си дейност и доставките.

"Лукойл Нефтохим Бургас" от своя страна признава, че е единственият производител на авиационно гориво в страната. От компанията обаче са посочили, че цената се определя според котировките на международния бюлетин Platt's European Marketscan. Те са и единственият фактор, който влияе на цените за клиентите на дружеството.

КЗК проверява за договорка при кината

Комисията за защита на конкуренцията е образувала производство по съмнения за законови нарушения от страна на двете най-големи киновериги в България. Сигналът срещу "Синема сити България" и "Кино Арена ВТ", които държат над 80% от салоните в страната, е подаден от режисьора Людмил Тодоров чрез Министерството на културата. Според автора на филма "Миграцията на паламуда" двете компании са му предложили абсолютно еднакви условия за излъчване на голям екран. Това включва както таксата от 625 евро без ДДС за извършване на дигитални прожекции, така и разпределението на седмичните приходи от излъчване. Освен това от КЗК са установили, че веригите не само имат еднакви цени, но и предлагат промоции в едни и същи дни от седмицата. От друга страна, има данни и за т.нар. вертикална свързаност между двете киновериги и основните фирми за филморазпространение - "Форум филм България" и "Александра груп холдинг". Това създава допълнителни предпоставки за ограничаване на конкуренцията на пазара според комисията.

На пазара на горива в България няма картелно споразумение, а най-големият търговец в страната "Лукойл" не злоупотребява с господстващото си положение. Това стана ясно от решенията на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), публикувани вчера. Те дойдоха, след като преди повече от година тя започна разследване срещу "Лукойл България", "Ромпетрол България ", "Нафтекс Петрол" и "ОМВ България", че съгласувано определят цените на горивата на едро. Друго подозрение беше, че "Лукойл ейвиейшън България" необосновано е спряла да доставя самолетно гориво за българските летища и че компанията има господстващо положение на пазара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


10 коментара
  • 1
    syrditko avatar :-|
    BGman1

    Да бе повярвах....

  • 2
    rkirov avatar :-|
    rkirov

    Не няма , Лукойл работи на загуба , небето е кафяво , днес не беше топло горивата са евтини , заплатата ми е безумно висока . Въобще голям кеф

  • 3
    pen4o avatar :-|
    Daniel Ivanov

    Заблажили са се здраво от КЗК покрай тия проверки. Имало някакви антиконкурентни практики, обаче те не били признак на картел. Ако "откриеха" картел, щяха да последват едни много дебели глоби, най-вече за Лукойл. А така, всичко си е по старому, дизела 2.70, хората зареждат по бензиностанциите за по 10 лв. и карат на изпарения до вкъщи, докато Златев и сие откриват ново голф игрище и/или хотел.

  • 4
    daredebil avatar :-|
    DareDebil

    Няма ми , де ше има!

  • 5
    mobiman avatar :-|
    mobiman

    Да не вземат да разсърдят Лукойл, че да не паднат приходите от ДДС от продажба на горива.

  • 6
    jokorosic avatar :-|
    jokorosic

    Като цени на дребно горивото ни не е най-скъпо в европа, друг е въпросът че средният доход е най-нисък и че въпреки това всяко домакинство има средно към 2 коли. Разбирам да живеехме в държава като Щатите или Русия, където всичко е на по 100 тина километра, но не може в двумилионна София, която е някъде към 50 км в диаметър да караме кола за всяко ходене до магазина на половин километър от вкъщи.

  • 7
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    До коментар [#6] от "jokorosic":

    Е явно можем, затова и сме на тоя хал...

  • 8
    kamendc avatar :-|
    Камен

    В другите държави веригите бензиностанции Ексон, Шел, БП, и т.н. от кумова срама поддържат 3-4 цента разлика в цените. Картел там не са установили.
    При нас явно хич не им дреме от разследването, затова цените на Шел, ОМВ, Еко, Лукойл са до 1 ст. еднакви! Картел също не установиха...

  • 9
    gerdjik avatar :-P
    Костянуга

    Монопол е:)

  • 10
    funcy74 avatar :-|
    МилевГео

    Има странен подход към картелите в БГ според КЗК. Откриха кортел при храните, при самолетните билети, даже скочиха на цигарените босове, но при горивата картел НЯМА. Е как да има, нали всички енергийни шевчета от Лукойл, ЕВН и ЧЕС дърпат конците. Те ни ограбват не сомо пряко, но и косвено с увеличаване на цените на всички други стоки, които зависят от тези ресурси...ЧЕСТИТО на печелившите и да живее обективността....С едно такова решение се парира и съдебния контрол, защото всички са доволни и обжалване по съдебен ред няма да има.....А може би ВАС щеше да каже друго, но няма да научим какво....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход