Корпоративен сезон: Продажбите на цигари, храни и напитки растат
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Корпоративен сезон: Продажбите на цигари, храни и напитки растат

Потреблението на храни в някои групи расте, но и този сектор страда от кризата

Корпоративен сезон: Продажбите на цигари, храни и напитки растат

Това обаче не е спасило някои от компаниите в сектора от загуба за първото полугодие

Весела Николаева
5959 прочитания

Потреблението на храни в някои групи расте, но и този сектор страда от кризата

© Анелия Николова


Очаквано, цигарените компании отбелязват много добри резултати и сериозни ръстове на продажби и печалба, показват последните публикувани отчети. Секторът на храните и напитките обаче съвсем не е имунизиран от кризата, макар че и при покачващи се продажби някои компании продължават да трупат загуба.

"Булгартабак" - повече тютюн и комисиони

"Булгартабак холдинг" е намалил неконсолидираната си печалба и приходите си, но в тези данни не влизат резултатите на дъщерните му дружества – цигарените фабрики в София, Благоевград и тютюнопреработвателното "Плевен БТ". В бележките към отчета си ръководството посочва, че като цяло продажбите на групата растат, което се потвърждава и от резултатите на дъщерните му дружества.

Холдингът е увеличил количеството собствени тютюни, които е реализирал – от 375 хил. тона през първото полугодие на миналата година на 550 тона през същия период на тази. Стойността им се е покачила със 77% до 3.5 млн. лв. Продажбите на суровината вътре в групата също са скочили – на "Благоевград БТ" холдингът е продал тютюн за 8.2 млн. лв., почти четири пъти повече, отколкото за януари-юни миналата година.

Възнаграждението на "Булгартабак" от продажба на тютюни и търговско представителство на лица, които не са свързани с него, обаче е паднало с 9% до 637 хил. лв. Повече от двойно са плащанията към компанията за права върху търговски марки, а от търговско представителство при износ на цигари холдингът има близо 7 млн. лв. възнаграждения при 4.5 млн. лв. година по-рано. Засега от компанията не отчитат ефект от пълната забрана забрана за пушене на закрито, която влезе в сила от 1 юни.

Очакванията на ръководството обаче са това "неминуемо ще се отрази на обемите при търговията с цигари на вътрешния пазар". Все пак за второто тримесечие на годината холдингът отчита 4.6% повишение в продажбите в България, при обеми, определени като стабилни. Запазване на обемите при ръст на продажбите означава или повишение в цените, или реализация повече на по-скъпите марки цигари за сметка на ниския клас. Според обяснението на ръководството през периода цените са се запазили без особена промяна, а цигарените фабрики на холдинга са пуснали нови марки и разновидности, предимно от средния клас.

Цигарените фабрики – движени от износа

Както пролича по-рано и от отчетите на дъщерните му предприятия "София БТ" и "Благоевград БТ", износът на цигари на целия холдинг се е увеличил. Според доклада за дейността броят на продадените зад граница цигари е нараснал с 26% до 9.25 млн. броя. 

От холдинга този път не са посочили контрабандата като основна причина за по-лоши продажби в България, като по техни данни до края на юни е имало спад в нелегалните цигари. Все още обаче има предлагане на папироси и тютюн за пушене с неясен произход и качество, отбелязват от ръководството.

"София БТ" е увеличила произведените цигари със 17% до близо 509 млн. къса за второто тримесечие в сравнение със същия период на миналата година. В резултат печалбата на дружеството е скочила над седем пъти, до 10.55 млн. лв. Износът се е увеличил, каквато тенденция имаше още и в предишните тримесечия. Като обем нарастването е от близо 2 млн. тона на 2.7 млн. Приходите от експорта са отбелязали над 38 млн. лв. ръст, до 59.3 млн. лв. Най-значителното увеличение е това в Близкия Изток, повишение има и на експорта за Далечния Изток, който обаче все още заема малък дял от продажбите. Компанията обаче е намалила продажбите си в бившия Съветски съюз и Кавказкия регион, вече няма и никакви реализирани количества в Африка.

Сред проблемите, с които предприятието посочва, че се сблъсква, са както намалените доходи и желанието на повече хора да откажат цигарите, така и по-малкото оборотни средства, които търговците на дребно могат да осигурят. Пазарният дял на фабриката през юни е 16.3% на българския пазар.

В края на миналата седмица "Благоевград БТ" отчете 8.6 млн. лв. печалба за първото полугодие в сравнение с 947 хил. лв. по същото време на миналата година. За периода продажбите му са скочили с 37% на годишна база, до над 130 млн. лв.

Според доклада за дейността основната причина е силен ръст в износа на цигари, който вече надминава 100 млн. лв. само за първите шест месеца на годината, при 69 млн. лв. към края на юни миналата година.

Една чаша повече продажби

Макар че продължава да работи на загуба, производителят на плодови сокове и напитки "Флорина България" има увеличение на продажбите си през първото полугодие с 12%. Според доклада за дейността през периода компанията е запазила пазарния си дял от 11.4%, като само през април и май е имало намаление с 1% по данни на "Ей Си Нилсен България".

"Флорина" е на трета позиция след "Кока-Кола" и "Маспекс" (марките "Теди", "Тимбарк") в сегмента на негазираните безалкохолни напитки, приготвени с по-малко количество плодов сок – с 4.3% дял. В тази група попадат пуншове и други подобни бутилирани безалкохолни, които са с доста по-ниска цена от плодовите сокове и съответно при криза потреблението им е стабилно. "Флорина" е увеличила пазарния си дял в сегмента на соковете и нектарите си 1% до 17.9%.

От компанията, която дълго време имаше сериозни финансови проблеми, са си поставили като цел възстановяването на пазарните позиции и по-добро присъствие в сегмента на безалкохолдните напитки.

Заради финансовите си проблеми "Флорина" имаше забавяния и в погасяването на облигационния си заем, но в началото на тази година получи нова отсрочка за дълга. След разговори с кредиторите собственикът на компанията - "ВМ Финанс груп", пое ангажимент да развие дистрибуторската си мрежа и да инвестира в производството си, вместо първоначалната уговорка за вдигане на капитала.

Блокирана дейност

Компанията за пакетиране и доставка на храни "САФ-Магелан", която беше проверявана в акция "Дупетата" на земеделското министерство, е свила силно дейността си, сочи финансовият отчет. В доклада за дейността от компанията посочват, че все още нямат доклад за ревизията на НАП, след като тя е била удължава вече пет пъти. Ревизия, също удължавана пет пъти, тече и в основното дъщерно дружество на "Магелан" - "Камарко дистрибутори". В момента ревизиите са спрени временно.

От ръководството посочват, че заради тези проблеми имат възможност да работят само като посредници. Така намеренията са "Магелан" да се запази действащо и след приключване на ревизиите ще се вземе решение накъде да се развива предприятието.

Финансови резултати за първото полугодие
(в хил. лв., неконсолидирани)
КомпанияПриходи (общи) '12Промяна спрямо I.-VI.2011Печалба/загуба VI '12Печалба/загуба VI '11
"Булгартабак холдинг"31 539-33.6%8 32034 091
"София БТ"118 45557.2%10 5521 438
"Флорина България"10 15912.2%-1 819-1997
"БГ Агро"6 4641299.1%6 087274
"САФ-Магелан"85-99.1%-449-980
Изба "Тодоров"59823.0%-144-350
Източник: отчети на компаниите

Очаквано, цигарените компании отбелязват много добри резултати и сериозни ръстове на продажби и печалба, показват последните публикувани отчети. Секторът на храните и напитките обаче съвсем не е имунизиран от кризата, макар че и при покачващи се продажби някои компании продължават да трупат загуба.

"Булгартабак" - повече тютюн и комисиони


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    deemer avatar :-|
    Deemer

    Холдингът е увеличил количеството собствени тютюни, които е реализирал – от 375 хил. лв. през първото полугодие на миналата година на 550 тона през същия период на тази.

    Как точно сравняваме Хил. лв. със тона?

  • 2
    syrditko avatar :-P
    BGman1

    До коментар [#1] от "Deemer":

    На око...не виждам друг начин:)

  • 3
    deemer avatar :-P
    Deemer

    Отново има грешка

    Холдингът е увеличил количеството собствени тютюни, които е реализирал – от 375 хил. тона през първото полугодие на миналата година на 550 тона през същия период на тази

    Ръст от 375 000 на 550?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK