С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 3 авг 2012, 13:24, 8371 прочитания

Откраднатата красота на "Ален мак"

Споровете за търговските марки на фалиралата козметична компания спират продажбата й

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Търговските марки понякога струват повече от цялото предприятие и пример в тази посока не са само световните гиганти, отделящи милиони за реклама. Оказва се, че донякъде това важи и за фалиралата пловдивската козметична фирма "Ален мак". За нея не липсват кандидат-купувачи, но повечето от тях се отказват, когато разберат, че ще наследят поне двегодишни съдебни пререкания около един от ценните й активи – запазените марки, популярни и в България, и на руските пазари от времето на социализма. От миналата година кредиторите се опитват да обезсилят европейските и руските регистрации на марките на компанията, които са се случили зад гърба им, преди съдът да обяви фалита.
Сега надеждите да се продаде цялата компания срещат нова пречка - една фирма е подала заявки в българското Патентно ведомство за отмяна на марки на "Ален мак", тъй като не са били ползвани. Докато Патентното ведомство не установи чии са марките, процедурата по обжалване в Службата за хармонизация на вътрешния пазар в Аликанте, Испания, където се регистрират марките, валидни за целия ЕС, също ще трябва да спре.

Цял или на парче


Интерес към оценените на около 17 млн. лв. машини, земи и отделни цехове на "Ален мак" има, но поне засега кредиторите не са съгласни да продават на парче, тъй като според тях към цялото предприятие има сериозен интерес от чужбина. Този интерес не се материализира на първите два търга, които се провалиха заради липса на кандидати и през септември синдикът Стефан Георгиев планира да проведе трето наддаване с начална цена около около 11.1 млн. лв. Кандидатите за козметичното предприятие обаче остават резервирани именно заради несигурния изход на битката за марките, които са оценени на едва 800 хил. лв.
Тя тече от миналата година, когато кредиторите на компанията установили, че съществуват регистрации за ЕС на част от марките на "Ален мак". Оказало се, че през 2010 г. "Ален мак България", която тогава била в надзора на предприятието, преотстъпила правата на ползване на десет от най-известните марки на офшорната VVPP Investment Anstalt AG, регистрирана във Вадуц, която според източници от кредиторите на дружеството е свързана с бившия директор на "Ален мак" Петър Терзиев. От своя страна VVPP регистрира правата за ползване на тези марки в ЕС и подава документи за регистрация в Русия. Така офшорното дружество държи ограничени права за ползване за срок от 10 години върху някои от най-известните марки и в момента ги произвежда на ишлеме в България и ги изнася в Русия и Украйна. А синдикът и кредиторите на "Ален мак" се опитват да заличат регистрациите в ЕС на марките си, направени от VVPP.
 
Мистериозна бдителност
 
Това обаче, изглежда, няма да се случи скоро, тъй като през май абсолютно неизвестната в козметичния бранш фирма "Билдинг и метал груп" е подала в Патентното ведомство заявки за отмяна на сто марки на "Ален мак", тъй като не се ползват. И понеже става въпрос за административно производство, което започва, когато се внесат държавните такси за всяка отделна позиция, фирмата заявител платила искания за отмяна на регистрация само на най-популярните осем марки, сред които са самата "Ален мак", "Поморин" и "Па-па" ("Кря-кря", както е популярен на руския пазар). Всяко отделно искане струва 350 лв. и вероятно затова компанията е преценила да внесе таксите само за най-известните.
Според Търговския регистър "Билдинг и метал груп" се занимава със строителство, ремонт и търговия с метали, но името й не е познато и сред фирмите, изкупуващи скрап. През 2010 г. компанията е имала 85 хил. лв. приходи от дейността си, а през 2011 г. - 0. В отчета й е записано, че има просрочени задължения за 117 хил. лв. и просрочени вземания за 57 хил. лв. Един от кредиторите – Райфайзенбанк, е наложила запор върху част от дружествените дялове. На телефона за връзка, посочен в Търговския регистър, отговориха, че отдавна линията не принадлежи на управителя Александър Янкулов, нито на дружеството "Билдинг и метал груп", но не знаят новите номера. Затова и "Капитал" не успя да разбере какъв е интересът на мистериозната компания към козметичните марки.
"Според мен това са подставени лица, според регистрацията са строители, занимават се с метали, не са от парфюмерийния бранш. Лично аз никога не съм се виждал с техни представители, очевидно е, че някой друг атакува марките и използва тази фирма", коментира синдикът Стефан Георгиев. Той обаче не може да назове кой иска марките на фирмата да се обезсилят.
"Капитал" не успя да се свърже с Петър Терзиев. В регистрите обаче няма никаква връзка между него и фирмата - подател на искането.

Две години проверка

Патентните специалисти не намират новина в искането за отмяна на марки. То е нормална търговска практика между конкуренти.
Европейската практика е такава – този, който смята, че марката не се използва, подава искане, плаща такса и притежателят трябва да започне да представя доказателства, че я използва реално. Проблемът е, че в Патентното ведомство има много малък брой специалисти, процедурата може да се проточи година и половина - две, а ако се стигне до съд, въпросът ще бъде решен до четири години.
"Марките на "Ален мак" ще бъдат запазени, разполагаме с доказателствата за собствеността и използването им и няма причина Патентното ведомство да се произнесе в полза на това дружество. Според мен подаването на това искане в България е процедурен опит, който цели да забави производствата в Службата за хармонизиране на вътрешния пазар на ЕС", коментира Йордан Политов, адвокат и патентен представител, включително и на марките на "Ален мак".
 "Всички кандидати се притесняват, а има много фирми, които искат да участват в търговете за активите. Марките не са основна част от активите, но компаниите искат да продават продукция под известна марка. Да наложиш нов бранд е изключително скъпо и трудно и е много по-добре да платиш за утвърдена марка", допълва Стефан Георгиев.
Той е оптимист, че потенциалните купувачи разбират, че сагата с марките ще приключи и интересите им ще бъдат запазени. Ако и след третия търг не се появи сериозен инвеститор, синдикът смята за пореден път да разговаря с кредиторите за продажба на активите на "Ален мак" на парче.
Според първоначалната оценка козметичната фирма има общо 203 сгради на стойност близо 11 млн. лв. Отделно от това притежава земи и ниви с оценка от близо 4 млн. лв. Машините и съоръженията са с оценка от над 2 млн. лв. А стойността, определена за търговските марки, е едва 800 хил. лв. Така "най-евтините" активи на фалиралата компания може да се окажат непреодолима пречка пред нейната продажба и да доведат до разпарчетосването й.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

КФН влиза на проверка в "Еврохолд България" заради сделката за CEZ КФН влиза на проверка в "Еврохолд България" заради сделката за CEZ

Въпреки че все още няма финализиран договор, регулаторът ще изследва финансовото здраве на кандидат-купувача

24 апр 2019, 926 прочитания

"Солитрон" ще продължи да расте "Солитрон" ще продължи да расте

Основателят на "Солитрон България" Петър Иванов и изпълнителният директор Ралица Килиан пред "Капитал"

24 апр 2019, 965 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

Намалява броят на българските студенти в САЩ

През миналата учебна година в американски университети са учили 826 души от страната

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Тук фар, там кабелче

Без да е звезда, България продължава бавно да привлича производители на авточасти

В България ALSO*

Първи голям чужд инвеститор навлиза в българския сектор за дистрибуция на IT техника - швейцарската милиардна компания ALSO Holding купува "Солитрон"

Комиците в политиката: Без майтап

Украйна е на път да си избере комедиен артист за президент. И съвсем не е единствената, която удря смешен шамар на статуквото

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Кино: "Джебчии"

Семейството срещу света с простота и нежност

След Хавел и потоп

Чешкият журналист Даниел Кайзер за кнгите си "Дисидент" и "Президент" и състоянието на журналистиката в Централна и Източна Европа