Скъпите горива принуждават авиокомпаниите да се преструктурират
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Скъпите горива принуждават авиокомпаниите да се преструктурират

Планът "Трансформация 2015" на най-големия авиопревозвач в Европа Air France-KLM предвижда съкращаване на над 5 хил. работни места

Скъпите горива принуждават авиокомпаниите да се преструктурират

Слабите резултати на авиопревозвачите ги карат да прогнозират още по-лошо второ полугодие

Христо Съйнов
3245 прочитания

Планът "Трансформация 2015" на най-големия авиопревозвач в Европа Air France-KLM предвижда съкращаване на над 5 хил. работни места

© Reuters


Трудните икономически условия в Европа и мерките за свиване на държавните разходи с цел да бъдат намалени дълговите нива в комбинация с високите цени на самолетното гориво са свили приходите на големите национални авиопревозвачи в региона. Това показват излезлите миналата седмица финансови отчети на авиокомпаниите в Европа.

Скъпите уволнения в Air France-KLM

Най-големият авиопревозвач в Европа - Air France-KLM, обяви, че освен лошите икономически условия за увеличаване на загубата му през второто тримесечие на годината са допринесли и паричните обезщетения, които трябва да плати на уволнените си служители. Нетната загубата на френско-холандската компания за периода април-юни достигна 895 млн. евро, близо пет пъти повече в сравнение със 197 млн. евро за същия период година по-рано. Оперативната загуба на компанията обаче се свива до 66 млн. евро, или близо два пъти по-малко на годишна база. През това тримесечие компанията беше принудена да изплати 368 млн. евро, за да покрие финансовите обезщетения на съкратените си служители. Авиокомпанията се опитва да намали броя им с 10%.

През миналия месец от Air France-KLM обявиха т.нар. план "Трансформация 2015", който предвижда съкращаване на над 5 хил. работни места. Тогава съобщиха още, че се надяват да избегнат задължителните парични обезщетения за около 1700 работни места, които могат да бъдат свити покрай пенсиониране на служители или доброволното им напускане. Приходите на Air France-KLM се увеличиха с 4.5% до 6.5 млрд. евро, като броят на превозените пътници нарасна с 2.4%. Въпреки това компанията отчита спад на превоза на товари заради отслабването на европейските икономики.

Съкращения и в British Airways и Iberia

International Airlines Group (IAG) – групата, която е собственик на авиокомпаниите British Airways (BA) и Iberia, отчете загуба от 390 млн. евро за първите шест месеца на годината. Превозвачът също предупреди, че "няма да може да избегне загуба на работни места". За сравнение, през същия период на предходната година IАG е отчела 39 млн. евро печалба преди облагане.

Испанската авиокомпания Iberia пострада най-много, като през периода оперативните й разходи се увеличават до 263 млн. евро. От IAG коментират, че ще финализират плана си за преструктуриране до края на септември. Въпреки това приходите на групата се увеличават с 10% до 8.5 млрд. евро спрямо 7.8 млрд. евро година по-рано. Основната причина за това е ръстът в броя на пътниците. Той обаче не е достатъчен да покрие само увеличените с 25% разходи за гориво и тези, свързани с преструктурирането на компанията.

Освен завишаването на разходите на Iberia за бъдещите обезщетения на уволнени служители превозвачът е изправен пред затруднения и покрай влошаването на икономическите условия на местния й испански пазар. Първоначално IAG прогнозираше, че ще успее да излезе на нула през 2012 г. "Все пак, като имаме предвид "насрещния вятър" в Испания, очакваме да отчетем малка оперативна загуба през 2012 г.", коментира сега главният изпълнителен директор на IAG Уили Уолш.

Lufthansa прогнозира свиване на печалбата 

При представянето на резултатите си за второто тримесечие на годината германският авиопревозвач Lufthansa потвърди прогнозата си за рязко свиване на печалбата през 2012 г. основно заради високите цени на горивата, но също така поради забавянето на европейската икономика. Компанията обяви печалба в размер на 229 млн. евро за второто тримесечие, което е понижение от 24% на годишна база. Въпреки че приходите са се  увеличили с 6.3% до 7.89 млрд. евро.

Плановете на компанията са през следващите три години да бъде осъществена програма за съкращение на разходите, която да доведе до спестяването на 1.5 млрд. евро, за да може авиопревозвачът да устои на конкуренцията и да се върне към стабилен ръст.

Трудните икономически условия в Европа и мерките за свиване на държавните разходи с цел да бъдат намалени дълговите нива в комбинация с високите цени на самолетното гориво са свили приходите на големите национални авиопревозвачи в региона. Това показват излезлите миналата седмица финансови отчети на авиокомпаниите в Европа.

Скъпите уволнения в Air France-KLM


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    patchev avatar :-|
    HXP

    Простотиите на Оланд до това водят при Еър Франс.

  • 2
    dggm avatar :-|
    dggm

    Интересно. А хората мразят Michael O'Leary.

  • 3
    t.rex avatar :-|
    t.rex

    Райън Еър зареждат сигурно друго гориво щом печлбата им за миналата година е над 500 лимона


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.