Отстъплението на енергийните мастодонти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Отстъплението на енергийните мастодонти

Отстъплението на енергийните мастодонти

Финансовите резултати на държавните дружества се влошават към шестмесечието 2012 г.

Татяна Пунчева-Василева
10583 прочитания

Енергетиката винаги е била златната кокошка на държавата. В бюджета традиционно влизат добри постъпления от монополизирания сектор, докато натоварените със социални функции железници се приемаха за черната овца - с най-много загуби и задължения. Финансовите резултати на държавните компании за първото шестмесечие на 2012 г. обаче показват, че картината започва да се променя. Макар все още да е рано да се вадят генерални изводи дали става въпрос за временни кризисни ефекти, или за трайна загуба на позиции, фактите сочат понижение на приходите, свиване на печалбите и дори обръщане на загуба.

С отрицателен енергиен заряд

След като няколко години поред само "Булгаргаз" почерняше "печелившия" имидж за енергийния сектор, тази година с все по-голяма сила това прави и Националната електрическа компания (НЕК). Още през първото тримесечие на 2012 г. компанията излезе на загуба, която стремглаво се увеличава и в края на първото полугодие вече е 128 млн. лв. Тя се дължи на по-малкото приходи на компанията от продажбата на електрическо както на вътрешния, така и на външния пазар. В отчета си до финансовото ведомство НЕК посочва, че през първото полугодие компанията работи "в условията на изключително неблагоприятни ценови и икономически условия". Брутното потребление в страната за разглеждания период отбеляза спад 1.1% в сравнение с отчетените данни за първото шестмесечие на 2011 г. Търговският износ на електроенергия пък отбелязва спад 22%. В същото време компанията отчита намаление със 17% на закупената електроенергия спрямо същия период на миналата година, а общите продажби се понижават с почти 16%. Значително нараства и средната цена на закупената електроенергия най-вече по-отношение на закупената енергия от възобновяеми източници.

Лошата икономическа обстановка е изиграла своята роля и върху влошаването на резултатите на "Булгаргаз". През първите шест месеца на годината компанията е доставила 5% по-малко газ спрямо година по-рано, като това се дължи както на по-малко внос, така и на по-малко газ от местен добив. Паралелно с това намалява и реализираното количество газ. През първата половина на 2012 г. дружеството е доставило на своите клиенти 1581 млн. м³ природен газ, което е 3.13% по-малко в сравнение с година по-рано. Това по-малко реализирано количество се дължи и на по-слабото потребление от страна на промишлените предприятия в страната. Според обясненията на "Булгаргаз" "утвърдените по-високи цени на продажба на природния газ затрудниха промишлените предприятия и ги принудиха да преразгледат програмата си за разход на природен газ от началото на годината". Според данните на компанията най-сериозен спад има в потреблението на дружествата от химическия и металургичния сектор, като понижението в потреблението им е около 10%. През периода се наблюдава и спад в ръста на потребление в сектора за стъкло и порцелан, а строителството продължава да стагнира. Към това следва да се отчете и ефектът от нестабилната финансово-икономическа обстановка в eврозоната, поясняват от компанията.

Най-сериозната причина за загубата на компанията обаче е фактът, че тя продава газ на по-ниски цени от тези, на които го купува, заради политиката на ДКЕВР по отношение на цените на суровината. По тази причина макар приходите на компанията да са с над 20% повече спрямо година по-рано, себестойността на закупената от нея суровина е с почти 40% по-голяма. Така през първото полугодие "Булгаргаз" вече отчита отрицателен паричен поток и от оперативна дейност, което сериозно свива разполагаемия от него паричен ресурс и съответно застрашава финансовото й състояние. Отделно компанията продължава да чака "Топлофикация - София" да и се издължи, като вземанията й от нея към края на юни възлизат на около 20 млн. лв. Компанията има да взима и около 6 млн.  лв. от стъкларския завод "Рубин", чиито кредитори наскоро поискаха несъстоятелност за него.

"Топлофикация - София" остава голям длъжник и директно на компанията майка - Българския енергиен холдинг (БЕХ). Вземанията на БЕХ от нея са 57 млн. лв. Холдингът догодина вероятно ще се отчете в държавния бюджет с добър дивидент, след като с постановление на правителството от края на 2011 г. е получил близо два пъти повече дивиденти от дъщерните си дружества спрямо година по-рано. На това се дължи удвояването на приходите, а оттам и на печалбата му. Голяма част от тях пък се дължат и на една от най-печелившите компании в групата - атомната централа в Козлодуй. Макар за полугодието печалбата й леко да се повишава, реално приходите й се понижават заради по-ниските цени на енергията на регулирания пазар. В същото време обаче част от това понижение е компенсирано с повече продадена енергия на нерегулирания пазар.

По равния път след склона

В същото време ситуацията на държавните компании в сектора транспорт дава доза позитивизъм. Пристанищата отчитат повече обслужени товари, което се отразява и в постъпленията им. Трябва да се отчете, че в резултатите на "Пристанище Бургас" фигурира и еднократния ефект от спад в постъпленията от насипни товари заради отдаването на терминала на концесия. "В сравнение с товарооборота през шестмесечието на 2011 г. без товарите на концесионирания терминал "Насипни товари" отчитаме ръст 16%", пише в отчета на дружеството.

Двете най-големи държавни летища в София и Пловдив все още стабилизират резултатите си. Докато "Летище Пловдив" плавно се опитва да изплува на плюс, "Летище София" се бори сериозно с кризата, която свива приходите му. Печалбата на оператора на аерогарата в столицата намалява за първото полугодие с 11% заради по-ниските си продажби вследствие на по-малкото излетели и кацнали самолети заради преустановените полети на някои компании като унгарската Malev, чешката CSA, както и по-малкото чартърни полети. В същото време обслужените пътници са с 0.7% повече, т.е. 1.694 млн. души.

Хронично субсидираната БДЖ и НК "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) пък продължават да жънат загуби, макар и по-малки спрямо миналата година. НКЖИ отчита ръст в общите си приходи, но това се дължи на по-голямата субсидия, усвоена от компанията, и повечето приходи от ремонт и услуги на външни организации. В същото време компанията е реализирала по-малко инфраструктурни такси заради цялостното намаление на превозите по железопътната инфраструктура. Последното е следствие както на намалените по график пътнически превози, така и на по-малко извършените товарни превози с железопътен транспорт през първото шестмесечие на 2012 г.  По-малкото товарни превози обаче са за сметка на държавната компанията, докато частните като "Булмаркет ТМ" и "Шенкер Рейл България" отчитат повече превози.

При БДЖ общите приходи на групата, изглежда, като че ли запазват нивото си, но реално това се дължи на факта, че до юни железниците са получили пълната си субсидия от 85 млн. лв. и в същото време пътническите превози са отчели ръст в постъпленията си. Товарните превози обаче свиват приходите си с около 15%, с колкото са спаднали и постъпленията на НКЖИ от инфраструктурни такси от компанията.

Финансови резултати на големите (в хил. лв.)
 ПриходиНетна печалба
 31.VI.201131.VI.2012Промяна (%)31.VI.201131.VI.2012Промяна (%)
Енергетика      
НЕК15930971446875-9.1849455-128058n/a
Булгаргаз848120102958621.40-3759-1417053669.75
Булгартрансгаз17560722560628.47458186945051.58
БЕХ22409643147092.5422799843572391.11
АЕЦ "Козлодуй"426212422916-0.771058001081572.23
ЕСО281490259193-7.9291633-7253n/a
ТЕЦ "Марица Изток 2"334946322756-3.64847332963289.04
       
Транспорт      
БДЖ (група)209165207434-0.83-20002-9114-54.43
НКЖИ1363231453316.61-14506-9936-31.50
Летище София47151488963.7052504668-11.09
Летище Пловдив1965244324.33-482-157-67.43
Пристанище Варна220932568416.254691639249.47
Пристанище Бургас2103012221-41.8960621742-71.26
       
Източник: Министерство на финансите     

Енергетиката винаги е била златната кокошка на държавата. В бюджета традиционно влизат добри постъпления от монополизирания сектор, докато натоварените със социални функции железници се приемаха за черната овца - с най-много загуби и задължения. Финансовите резултати на държавните компании за първото шестмесечие на 2012 г. обаче показват, че картината започва да се променя. Макар все още да е рано да се вадят генерални изводи дали става въпрос за временни кризисни ефекти, или за трайна загуба на позиции, фактите сочат понижение на приходите, свиване на печалбите и дори обръщане на загуба.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    Consumer avatar :-P
    Consumer

    Не отстъпление, а липса на развитие и гъвкавост. В НЕК и АЕЦ живеят в миналия век, а кръговете на БСП и бивши останки от Мултигруп опоскват каквото им попадна. Не се ли реформират и напаснат към новите световни условия, ги чака тъмно бъдеще.

  • 2
    ddj29393868 avatar :-(
    ddj29393868

    Лошото в случая е ,че първо нас ни чака тъмно бъдеще, в което нямаш 1200$ за един 10КВТ ветрогенератор и да се отървеш от топлофикация,електроразпрделител и кой да е бирник. Истианта е в тези 1200$ които те държат вързан към монополите, защото си източен, опразнен като мумия! Отнема ти се дори и душевноста! Такава е засега реалноста!

  • 3
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    До коментар [#2] от "stoiloff":

    Проблемът не е само в 1200-та $, а в смисъла на инвестицията, щото не на всеки може да му се отвори парашута за монтиране на ветрогенератор - просто няма място (условия) за такова начинание. Иначе аз ще съм един от първите, които биха си сложили... И солари - също!

  • 4
    ashjads avatar :-?
    ashjads

    До коментар [#2] от "stoiloff":

    Не са ли повече от $1200?

  • 5
    vassilun avatar :-P
    vassilun

    [quote#2:"stoiloff"]Истианта е в тези 1200$ които те държат вързан към монополите, защото си източен, опразнен като мумия![/quote]

    Аз имам $1200, ще ме посъветвате ли на кой точно етаж в София да си монтирам ветрогенератора? Ако пък Вие сам ми изкарате всички разрешителни и ми го монтирате, то аз веднага Ви плащам още $1200 за Ваш, собствен генератор, за да се отвържете от монополите и Вие!

  • 6
    gligi avatar :-|
    gligi

    Проблемът не е в купуването на ветрогенератор, нито пък трябва да чакаш нечие одобрение за да си го сложиш на къщата, а че вятърът не духа по поръчка. Слънце също не свети през цялото време.

  • 7
    phenix avatar :-(
    phenix

    До коментар [#1] от "Consumer":
    Странно и невярно твърдение. Може би си доста далеч от нещата или просто така си говориш.
    Тъмното бъдеще вече е факт с калинките на ГЕРБ и то от поне 2 години насам.

  • 8
    xmm avatar :-?
    xmm

    Как така трупат загуби?


    ...30% ръст на консумацията на ток по Черноморието....
    http://www.dnes.bg/stranata/2012/08/06/30-ryst-na-konsumaciiata-na-tok-po-chernomorieto.165594

  • 9
    gost22 avatar :-P
    gost22

    [quote#8:"xmm"]Как така трупат загуби? [/quote]
    Е как така "как"? Лесно. Крадът повече, отколкото печелят. При държавите с развита мутрономика, монополите са на загуба, но пък просперират... "Елате в България, магията живее тук" ...

  • 10
    mehudi avatar :-|
    彼得。斯托亚诺夫

    До коментар [#2] от "stoiloff":

    цифрата от 1200 е силно занижена


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.