С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 10 авг 2012, 17:49, 5145 прочитания

Каква поредна жп драма, драги кредитори

БДЖ си получи субсидията и се размина за малко с фалита, но финансовите проблеми тепърва предстоят

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Политиката си е политика, търговските дружества са си търговски дружества. Когато става въпрос за БДЖ обаче, двете неща винаги са вървели ръка за ръка, а държавата е дотирала компанията, за да не дразни синдикатите. Като резултат мастодонтът не се е научил да се грижи сам за себе си, а не да разчита за това на държавата като настойник.

Преди месец се оказа, че тя в лицето на Министерството на финансите вече не иска  да плаща стария държавно гарантиран заем на компанията към Световната банка, необслужван от 2010 г. Субсидията от 14 млн. лв. на месец, която бюджетът превежда на "БДЖ - Пътнически превози", беше спряна с искане за още оптимизации в превозвача. Резултатът обаче беше леко изненадващ: БДЖ няма да си получи субсидията за юли. Още 10 млн. лв. ще бъдат удържани до края на годината, като тази сума може да достигне и до 16 млн. лв. Държавата ще бъде обезпечена с имоти и сгради на БДЖ, като най-вероятно това ще са почивните станции, които може да отидат в ръцете на областните управители. В замяна няма да има рязане на линии и служители, а само ще продължи борбата с безбилетните пътувания и кражбите на гориво. Ако не беше новината, че билетите за влак може да се вдигнат с до 10% догодина, радостта щеше да бъде пълна.


Повод за еуфория обаче няма. Първо, заемът към Световната банка е най-малката част от всичко, което към момента не плаща БДЖ към различните банки. Второ, останалите кредитори като немската KfW, с чиито пари са купени мотрисите Siemens, и държателите на книжа по втория облигационен заем постоянно бомбардират компанията с писма за пропуснати падежи. Трето, компанията залага да се измъкне от финансовото блато с мерки, които  по никакъв начин не са гарантирани или поне не и в заложения им финансов мащаб.

Междувременно държавата продължава да настойничества доста неуместно. Шумното спиране на субсидии тока и не провокира желаните реформи. А това само може да доведе до по-големи проблеми с кредиторите и да дискредитира ръководството на компанията. В посока засилване на външното недоверие действат и противоречията в изпълнителната власт, която, от една страна, иска оптимизации, а от друга, предпочита да не се спират губещи линии. Всичко това говори за липса за подредба в приоритетите - бюджетът на държавата, бъдещето на превозвача или предстоящите избори. За капак дойде и провалът на приватизацията на "БДЖ - Товарни превози", след като транспортното ведомство наложи невъзможни критерии към стратегическите инвеститори.

Големите надежди



За това доколко невероятната железопътна драма е все по-сериозна говорят появилите се през изминалата седмица писма от KfW и от Alvarez & Marsal (действаща като съветник на банките облигационери по втория облигационен заем от 2007 г.), изпратени през юли. От немската банка уведомяват БДЖ, че е в състояние на неплатежоспособност по финансовото споразумение, както и че е нарушило няколко клаузи на договора, свързани с прехвърляне на активи и преструктуриране на компанията. От банката предупреждават, че може да се стигне до запор върху заложените мотриси Siemens. Колкото до облигационерите по втория заем, в писмото си от 17 юли те настояват за подробна информация за заложените по кредита активи, които са пръснати във всички дружества на БДЖ, както и за конкретното им местоположение в страната. И настояват за информация какви активи са продадени досега, за колко, на кого и т.н., както и  какво се договаря за продажба в момента, кой екип го подготвя, кои са заинтересуваните купувачи, какви са контактите им и т.н.

Двата заема са и най-големите на компанията. Към KfW трябва да бъдат изплатени още 234 млн. лв., а по втория облигационен заем - 205 млн. лв. (Иначе БДЖ  има два заема от Eurofima за общо още 59 млн. лв., един към Първа инвестиционна банка за 10 млн. лв. и два по-малки - първият облигационен заем на името на Юробанк - 5.2 млн. лв., и към Световната банка - 3.5 млн. лв). Председателят на съвета на директорите на БДЖ Владимир Владимиров твърди, че писмата се изпращат просто защото такава е процедурата (виж интервюто). Представители на облигационерите обаче коментираха пред "Капитал", че са притеснени от това, че компанията може да бъде фалирана и те да останат с празни ръце или поне със стари вагони в тях. 

Накъде пътува БДЖ

 
Може и да не върви убедително по каквато и да било отработена схема, компанията има всички изгледи да задълбочи проблемите си с кредиторите, тъй като залага много на това, че ще спечели средства от мерки, които може и да не доведат до желания резултат. Така например тя се надява, че ще получи 120 млн. лв. от продажба на активи. Голяма част от тях обаче са заложени, а облигационерите не искат да вдигнат обезпечението си, тъй като рискуват да останат с нищо. Става въпрос за 3386 вагона, което прави близо половината от очакваните 120 млн. лв. 

Единственото, което 100% би гарантирало едно подобно развитие, е да се продаде товарното поделение. Но това ще стане по-късно и едва ли на очакваната цена от 200 млн. лв. В резултат собственият ресурс на дружеството да плаща дълговете си едва ли ще е достатъчен и държавата ще трябва или да плаща, или да влоши отношението си с големи чуждестранни финансови институции. Тоест БДЖ никога на потъва самa. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Построеното от "Трейс Груп Холд" през 2019 г. Построеното от "Трейс Груп Холд" през 2019 г.

Българската компания успешно развива своята дейност на европейския строителен пазар

18 ное 2019, 515 прочитания

Американските компании са предпазливи за разходите заради търговската война 1 Американските компании са предпазливи за разходите заради търговската война

Ръководителите предвиждат слаб спад на капиталовите инвестиции и през четвъртото тримесечие

17 ное 2019, 636 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Владимир Владимиров: Без реформи БДЖ ще фалира

Председателят на съвета на директорите на БДЖ пред "Капитал"

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10