Каква поредна жп драма, драги кредитори
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Каква поредна жп драма, драги кредитори

Каква поредна жп драма, драги кредитори

БДЖ си получи субсидията и се размина за малко с фалита, но финансовите проблеми тепърва предстоят

Калина Горанова
5266 прочитания

© Цветелина Белутова


Политиката си е политика, търговските дружества са си търговски дружества. Когато става въпрос за БДЖ обаче, двете неща винаги са вървели ръка за ръка, а държавата е дотирала компанията, за да не дразни синдикатите. Като резултат мастодонтът не се е научил да се грижи сам за себе си, а не да разчита за това на държавата като настойник.

Преди месец се оказа, че тя в лицето на Министерството на финансите вече не иска  да плаща стария държавно гарантиран заем на компанията към Световната банка, необслужван от 2010 г. Субсидията от 14 млн. лв. на месец, която бюджетът превежда на "БДЖ - Пътнически превози", беше спряна с искане за още оптимизации в превозвача. Резултатът обаче беше леко изненадващ: БДЖ няма да си получи субсидията за юли. Още 10 млн. лв. ще бъдат удържани до края на годината, като тази сума може да достигне и до 16 млн. лв. Държавата ще бъде обезпечена с имоти и сгради на БДЖ, като най-вероятно това ще са почивните станции, които може да отидат в ръцете на областните управители. В замяна няма да има рязане на линии и служители, а само ще продължи борбата с безбилетните пътувания и кражбите на гориво. Ако не беше новината, че билетите за влак може да се вдигнат с до 10% догодина, радостта щеше да бъде пълна.

Повод за еуфория обаче няма. Първо, заемът към Световната банка е най-малката част от всичко, което към момента не плаща БДЖ към различните банки. Второ, останалите кредитори като немската KfW, с чиито пари са купени мотрисите Siemens, и държателите на книжа по втория облигационен заем постоянно бомбардират компанията с писма за пропуснати падежи. Трето, компанията залага да се измъкне от финансовото блато с мерки, които  по никакъв начин не са гарантирани или поне не и в заложения им финансов мащаб.

Междувременно държавата продължава да настойничества доста неуместно. Шумното спиране на субсидии тока и не провокира желаните реформи. А това само може да доведе до по-големи проблеми с кредиторите и да дискредитира ръководството на компанията. В посока засилване на външното недоверие действат и противоречията в изпълнителната власт, която, от една страна, иска оптимизации, а от друга, предпочита да не се спират губещи линии. Всичко това говори за липса за подредба в приоритетите - бюджетът на държавата, бъдещето на превозвача или предстоящите избори. За капак дойде и провалът на приватизацията на "БДЖ - Товарни превози", след като транспортното ведомство наложи невъзможни критерии към стратегическите инвеститори.

Големите надежди

За това доколко невероятната железопътна драма е все по-сериозна говорят появилите се през изминалата седмица писма от KfW и от Alvarez & Marsal (действаща като съветник на банките облигационери по втория облигационен заем от 2007 г.), изпратени през юли. От немската банка уведомяват БДЖ, че е в състояние на неплатежоспособност по финансовото споразумение, както и че е нарушило няколко клаузи на договора, свързани с прехвърляне на активи и преструктуриране на компанията. От банката предупреждават, че може да се стигне до запор върху заложените мотриси Siemens. Колкото до облигационерите по втория заем, в писмото си от 17 юли те настояват за подробна информация за заложените по кредита активи, които са пръснати във всички дружества на БДЖ, както и за конкретното им местоположение в страната. И настояват за информация какви активи са продадени досега, за колко, на кого и т.н., както и  какво се договаря за продажба в момента, кой екип го подготвя, кои са заинтересуваните купувачи, какви са контактите им и т.н.

Двата заема са и най-големите на компанията. Към KfW трябва да бъдат изплатени още 234 млн. лв., а по втория облигационен заем - 205 млн. лв. (Иначе БДЖ  има два заема от Eurofima за общо още 59 млн. лв., един към Първа инвестиционна банка за 10 млн. лв. и два по-малки - първият облигационен заем на името на Юробанк - 5.2 млн. лв., и към Световната банка - 3.5 млн. лв). Председателят на съвета на директорите на БДЖ Владимир Владимиров твърди, че писмата се изпращат просто защото такава е процедурата (виж интервюто). Представители на облигационерите обаче коментираха пред "Капитал", че са притеснени от това, че компанията може да бъде фалирана и те да останат с празни ръце или поне със стари вагони в тях. 

Накъде пътува БДЖ

Може и да не върви убедително по каквато и да било отработена схема, компанията има всички изгледи да задълбочи проблемите си с кредиторите, тъй като залага много на това, че ще спечели средства от мерки, които може и да не доведат до желания резултат. Така например тя се надява, че ще получи 120 млн. лв. от продажба на активи. Голяма част от тях обаче са заложени, а облигационерите не искат да вдигнат обезпечението си, тъй като рискуват да останат с нищо. Става въпрос за 3386 вагона, което прави близо половината от очакваните 120 млн. лв. 

Единственото, което 100% би гарантирало едно подобно развитие, е да се продаде товарното поделение. Но това ще стане по-късно и едва ли на очакваната цена от 200 млн. лв. В резултат собственият ресурс на дружеството да плаща дълговете си едва ли ще е достатъчен и държавата ще трябва или да плаща, или да влоши отношението си с големи чуждестранни финансови институции. Тоест БДЖ никога на потъва самa. 

Политиката си е политика, търговските дружества са си търговски дружества. Когато става въпрос за БДЖ обаче, двете неща винаги са вървели ръка за ръка, а държавата е дотирала компанията, за да не дразни синдикатите. Като резултат мастодонтът не се е научил да се грижи сам за себе си, а не да разчита за това на държавата като настойник.

Преди месец се оказа, че тя в лицето на Министерството на финансите вече не иска  да плаща стария държавно гарантиран заем на компанията към Световната банка, необслужван от 2010 г. Субсидията от 14 млн. лв. на месец, която бюджетът превежда на "БДЖ - Пътнически превози", беше спряна с искане за още оптимизации в превозвача. Резултатът обаче беше леко изненадващ: БДЖ няма да си получи субсидията за юли. Още 10 млн. лв. ще бъдат удържани до края на годината, като тази сума може да достигне и до 16 млн. лв. Държавата ще бъде обезпечена с имоти и сгради на БДЖ, като най-вероятно това ще са почивните станции, които може да отидат в ръцете на областните управители. В замяна няма да има рязане на линии и служители, а само ще продължи борбата с безбилетните пътувания и кражбите на гориво. Ако не беше новината, че билетите за влак може да се вдигнат с до 10% догодина, радостта щеше да бъде пълна.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    atlantic avatar :-|
    Атлантик

    България върви към разруха напук на всички бодряшки новини за поредното новооткрито парче магистрала, или новоизградено цехче за налъми и пирони на някой велик инвеститор...Доказателство за това, че България върви към разруха, е демографската картина, жилищната картина (всеки четвърти-пети българин се е набутал в столицата), както и фактът, че държавата се оттегля бавно но сигурно от социалните си и регулиращи функции...На този фон дали ще се пише за БДЖ, здравеопазване, градски паркове (друга една днешна тема за Капитал), туризъм, или правораздаване, е все едно - може да се използват едни и същи епитети и речеви конструкции...Пак на този фон - нашата задача днес не е да чоплим какво ще стане с БДЖ, съдия Тодорова или Владимирова, или не-знам-коя-си, и колко точно пият англичаните в Слънчев бряг и защо предимно пият, а да се запитаме какъв вид и форма общество желаем да бъдем - близкоизточно азиатско/африканско/латиноамериканско, или малко от малко европейско....Нека има референдум за това, та да си изясним откъде тръгваме и накъде искаме да поемем...

  • 2
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    [quote#1:"Атлантик"]а да се запитаме какъв вид и форма общество желаем да бъдем - близкоизточно азиатско/африканско/латиноамериканско, или малко от малко европейско....[/quote]
    Нито едното, нито другото нито третото... ние просто сме си в Ориента от 1320 години.... така че няма какво да желаем, ние сме си ....
    На който не му харесва може да желае или да се чупи към някое "друго" общество...

  • 3
    aircraft_carrier avatar :-|
    aircraft_carrier

    Светът се управлява от природни закони.Закони за духовния и за физическия свят защото човека е и физика и дух.Тези закони са неизменни и не се интересуват от желанията и приказките на този или онзи политик кмет и депутат.Не се вълнуват и от факта дали ги знаем или не.Те просто си действат и всеки път когато някой ги наруши се стоварват като чук в главата му.Щастливи са само онези които не ги нарушават.Живота който всеки от нас има в момента е роля от филм.Като свърши филма си отиваме от този свят.После идваме в друг филм с друга роля да научим други уроци.И така един вечен кръговрат докато ни уврат главите.Така че какво искаме ние и какво говорим няма никакво значение.Става не това което искаме а това което с действие или бездействие сме си заслужили.Ако искаме промяна ще трябва всички ние да се променим.Промяната не може да дойде със самолет влак или такси и Бойко да я посрещне.Промяната е вътрешен а не външен процес не е извън нас.Всички които очакват че ей така ще стане нещо и всичко ще се промени са дълбоко заблудени.Замислете се само какво ще се случи в нашата мила родина ако примерно стане чудо и от утре заплатите са по 10000 кинта на тези цени и всички пътища са магистрали и без дупки.И разбира се с нашия манталитет.Замислете се само колко народ ще се избие колко ще се разведе колко мъка и трагедия ще има.И ще разберете защо сме на това дередже.Господ никога не дава мощ и сила в глава която не може да се контролира сама.

  • 4
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков

    Много интересно, защо държавата да не вложи средства в дружеството си?! Вече веднъж не го е сторила, ами е оставила БДЖ да търси финансиране чрез заеми. Уж БДЖ е държавна компания, уж е обществено-ориентирана, пък държавата само се чуди, как да не дава никакви пари!!! Аз когато имам жена и дете и бидейки родител, не казвам детето само да си търси пари за учене, учебници и преживяване, ами му ги давам аз, купувам му дрехи, храня го и т.н. Естествено - очаквам от него и резултати в бъдеще, а именно - някога да стане самостоятелно и да се оправя само и без мен. Интересно, след като държавата очаква от БДЖ да се държи непазарно, да прави облекчения за старци, за студенти, за деца и т.н. - защо не желае същата тази държава да плаща за тези облекчения?! Държавата очаква от БДЖ да излезе от разпада заради десетилетията (буквално) "демократично" и "пазарно" недофинансиране от държавата при вменени му от същата тази държава социални функции, като го оставя да затъне в непосилни заеми! При асоциацията с детето - родителят очаква детето само, без помощта му (хвърлил му е там няколко корички хляб, колкото да отбие номера и то да не умре съвсем от глад) да финансира образованието си и сума други неща, ама същевременно налага на това дете и да отделя от парите, които криво-ляво успява да намери, и за издръжката на неговата сестра, освен на самото себе си (облекченията за различни части от обществото ни)!!!

  • 5
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    [quote#4:"Станислав Янков"]Много интересно, защо държавата да не вложи средства в дружеството си?![/quote]
    Защото много от годините на "Прехода" се управляваше от хора с рестипутско милене и поведение.... За рестипута е важно наемчето, малкото гешефтче, нещо да пооткрадне и това е...
    БДЖ, Пристанища, Летища... къде го търсиш?
    Например докъде му стигат мечтите на тема летища можеш да видиш тук:
    http://www.lostbulgaria.com/?s=%D0%BB%D0%B5%D1%82%D0%B8%D1%89%D0%B5&cat=0

  • 6
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков

    До коментар [#5] от "boby1945":

    Видях го вече! И летищата ги гласят за коцесиониране, а после сигурно и за приватизиране/крадене. С концесионирането да подарят дял от приходите на концесионерите (за да има кой да лапа без особени усилия и да са по-малко постъпления в хазната и същевременно - по-малко пари да отиват за развитието на съответната структура). Пък и когато нещо не се води държавна собственост - много по-лесно можеш да прехвърлиш другаде вината за лошото му функциониране (не че като е държавно - не можеш да обвиниш кризата, предшествениците и т.н.)...

  • 7
    ibmibm avatar :-|
    ibmibm

    БДЖ пътува без цел и посока и причината е чисто субективна - мениджмънта на дружеството е некомпетентен. За 3 години Владимир Владимиров и фигурантите около него не успяха да направят елементарни финансова и маркетингова стратегия на дружествата. Всички т. нар. мениджъри в БДЖ са абсолютни фигуранти, които безпрекословно изпълняват прищевките на Владимиров. А с капризи и прищевки не се управлява такова голямо дружество. Ако собствеността беше частна, този мениджърски екип от фигуранти отдавна нямаше да го има. Не държавата и правителството, а некомпетентните и безотговорни мениджъри начело с Владимир са виновни за фалита на БДЖ. Но те няма да бъдат освободени от отговорност.

  • 8
    ibmibm avatar :-|
    ibmibm

    БДЖ пътува без цел и посока и причината е чисто субективна - мениджмънта на дружеството е некомпетентен. За 3 години Владимир Владимиров и фигурантите около него не успяха да направят елементарни финансова и маркетингова стратегия на дружествата. Всички т. нар. мениджъри в БДЖ са абсолютни фигуранти, които безпрекословно изпълняват прищевките на Владимиров. А с капризи и прищевки не се управлява такова голямо дружество. Ако собствеността беше частна, този мениджърски екип от фигуранти отдавна нямаше да го има. Не държавата и правителството, а некомпетентните и безотговорни мениджъри начело с Владимир са виновни за фалита на БДЖ. Но те няма да бъдат освободени от отговорност.

  • 9
    dggm avatar :-P
    dggm

    "Всичко това говори за липса за подредба в приоритетите - бюджетът на държавата, бъдещето на превозвача или предстоящите избори."

    Последното.

    То е правилното решение.

    Ако беше някой глупак като Костов, щеше да унищожи политическата си кариера избирайки бъдещето на БДЖ и доброто за икономиката (Балкан например).

    За това Бойко ще спечели втори мандат.

    Той не си прави илюзии за умствения капацитет на материала. Дава на материала каквото материала иска и материала го възнаграждава на изборите. Всички печелят освен децата на материала.

  • 10
    jonson avatar :-|
    jonson

    [quote#4:"Станислав Янков"]Интересно, след като държавата очаква от БДЖ да се държи непазарно, да прави облекчения за старци, за студенти, за деца и т.н. - защо не желае същата тази държава да плаща за тези облекчения?![/quote]
    Въпрос на принцип на подпомагане. Ако държавата иска да събсидира пенсионери, студенти и т.н да ги подпомага пряко, не да хвърля пари бездънни ями като БДЖ. Телевизията показа как се точи дизел от локомотивите - самото БДЖ не знаеше/не искаше да знае/одобряваше това. Защо ли? Колко му е да заредиш локомотив, да минеш 100 километра и да заредиш отново. Веднага се разбира колко харчи. Като си сметнеш разхода никак не е трудно само по фактури да разбереш, че се краде. Ама не - по-лесно и изгодно е да се правиш на детенце на държавата и само да мрънкаш за пари. БДЖ е на над 100 години - ако не е пораснало досега, няма да порасне никога.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK