Владимир Владимиров: Без реформи БДЖ ще фалира
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Владимир Владимиров: Без реформи БДЖ ще фалира

Владимир Владимиров Притежава магистърски степени по "Бизнес администрация" от Виенския икономически университет и Moore School of Business към Университета на Южна Каролина, САЩ. Член е на Асоциацията на сертифицираните експерт-счетоводители в Лондон. Завършил е специалностите "Международни икономически отношения" и "Финансов мениджмънт" в УНСС – София. От 2003 г. до настоящия момент заема длъжностите финансов и изпълнителен директор в няколко български компании. От октомври 2009 г. Владимир Владимиров е председател на съвета на директорите на БДЖ. Основните му отговорности са свързани с провеждането на реформите в компанията.

Владимир Владимиров: Без реформи БДЖ ще фалира

Председателят на съвета на директорите на БДЖ пред "Капитал"

Калина Горанова, Татяна Пунчева-Василева
8287 прочитания

Владимир Владимиров Притежава магистърски степени по "Бизнес администрация" от Виенския икономически университет и Moore School of Business към Университета на Южна Каролина, САЩ. Член е на Асоциацията на сертифицираните експерт-счетоводители в Лондон. Завършил е специалностите "Международни икономически отношения" и "Финансов мениджмънт" в УНСС – София. От 2003 г. до настоящия момент заема длъжностите финансов и изпълнителен директор в няколко български компании. От октомври 2009 г. Владимир Владимиров е председател на съвета на директорите на БДЖ. Основните му отговорности са свързани с провеждането на реформите в компанията.

© Цветелина Белутова


Колко ще спестите от мерките (борба срещу гратисчиите и кражбите на гориво), които обeщахте, за да ви бъде пусната субсидията от Министерството на финансите?

- От кражба на горива в двете дружества на БДЖ годишно липсите са 3 млн. лв. От безбилетните пътувания очакванията ни са за 5 млн. лв. повече приходи. Кражбата на активи ни е много трудна за остойностяване.

Тези 8 млн. лв. ще ви бъдат ли достатъчни да покриете оперативния си недостиг?

- Тези 8 млн. лв. ще са много малък принос към всичко, което правим. Това, което е важно в момента, е, че "БДЖ - Пътнически превози" вече не са на загуба след държавната субсидия. Тя е на същото ниво, но за първите 6 месеца на годината компанията е на 10 млн. лв. печалба.

Субсидията е на същото ниво, но миналата година вие елиминирахте 138 влака. Защо не е била намалена, при положение че имате по-малко разходи?

- Не е точно така. Ние направихме една малко по-сложна схема. Съкратихме оперативните разходи от тези 138 влака, но ги заменихме с ускорена амортизация на активите. Целта беше да уеднаквим падежите към банките с амортизационните отчисления. Защото, когато е взет заемът, е трябвало да бъде преценено, че амортизационните отчисления не са реални парични потоци. Те влизат в разходната част и със свободните пари от тези амортизационни отчисления могат да бъдат погасявани заеми за закупените активи. Това не е било балансирано, така че да може да се стигне до погасяване на заемите. За съжаление има пропуснати няколко години и с тази ускорена амортизация ние ще успеем да постигнем ефект само за 5 години за 100 млн. лв. Тоест частта от субсидията, която покрива разхода за амортизация, отива за погасяване на задължението към KfW. Правим го от 1 януари и плащаме по 1.8 млн. лв. на месец.

Колко е голяма оперативната дупка в БДЖ към момента?

- Зависи как гледаме на нея. Ако гледаме на база постъпления и плащания, ние нямаме дупка. Но тъй като освен тези плащания ние имаме и разходи на отчет като амортизациите, холдингът има загуба от 9 млн. лв. за първите 6 месеца. Но иначе свободните пари, които остават при нас, са повече. Тази година към 30 юни са 40 млн. лв. Това е печалбата плюс амортизацията. Миналата година по същото време свободните пари са били 16 млн. лв. В края на 2011 г. всички свободни пари са били 37 млн. лв., т.е. само за първите 6 месеца на тази година са повече. Ето затова е намаляла задлъжността от 825 млн. лв. и сега е 740 млн. лв.

От 2010 г. не плащате по заема от Световната банка. Защо не плащате и защо чак сега ви спряха субсидията?

- Не плащаме, защото фактически от ноември 2009 г. БДЖ не е в състояние да погасява задълженията си. Не е имало план за погасяването им. При това положение голяма част от заемите започнаха да се просрочват. Планът за преструктуриране беше приет през март, но не можеше да заработи веднага. Тогава имаше много напрежение и с доставчиците, които ни запорираха сметките. Това продължи дори и през миналата година. Това, което се случи с този заем, е, че ние го оставихме в полето на държавата, тъй като той е държавно гарантиран. Насочихме се към това да освободим сметките от запор. Те вдигнаха запорите, нормализира се всичко и от тази година вече започваме да погасяваме други задължения към банки.

Защо стана така, че сега спряха субсидията?

- Това не зависи от мен. Би трябвало БДЖ да е най-доволно от цялата ситуация. Субсидията се връща и имаме ангажимент на правителството по две теми, които за нас са важни.

В този ред на мисли не беше ли всичко това едно безсмислено упражнение?

- Министър Дянков може да е искал да го уведомим пред обществеността какво се случва в компанията и една такава среща да има по-официален характер.

На каква стойност трябва да са активите, с които ще обезпечите държавата?

- Доколкото знам, обезпечението трябва да бъде към 13 млн. лв., което не е покрито досега. Общо трябва да е към 30 млн. лв., но една част са обезпечени вече към НАП с активи и сгради на БДЖ. 

Министерство на финансите май няма право да спира субсидията, тъй като тя е по договор с "БДЖ - Пътнически превози"

- Да, знам че няма основание, но така се е случило. 

Каква е ситуацията с другите заеми?

- Сумите, които плащаме към банки, са малки. Изплащаме лихвите, но само частично главниците. Освен по схемата с амортизациите плащаме и от продажба на активи от холдинга. Продадохме активи за около 10-11 млн. лв. от началото на годината. Около 2000 вагона са продадени, от 2010 г. насам като живи вагони и по-малко като скрап, но напоследък продаваме технологична скрап, т.е. отпадъци.

Кой ги купува?

- Не знам точно имената на фирмите, но са три или четири. С живите вагони е много пъстра картината. Знам, че "Надин" са купили една част.

Видяхме, че скоро сте пуснали търг за 233 пътнически вагона. Има ли пазар за тях?

- Ще пробваме и ще видим.

Защо не ги ремонтирате?

 - Защото в БДЖ има повече активи, отколкото са необходими. Всеки един актив, който седи в БДЖ, носи допълнителни разходи, ако не е в оборот или в резерв. Имаме много за продажба в холдинга - 104 локомотива, 233 пътнически вагона, 1572 товарни вагона. Отделно 3386 товарни вагона, които все още са заложени по втория облигационен заем, но ще правим опит да бъде вдигната ипотеката и да продаваме.

Облигационерите не са ли ви отказали?

- Да, отказали са, но всяко едно нещо е предпоследно в бизнеса.

Колко ще спечелите от продажбите?

- Ако всичко това се реализира, заедно и с други неоперативни сгради, имоти и участие във фирми, ще имаме 120 млн. лв. приход. 

Провалената приватизация не развали ли малко отношенията с облигационерите?

- Няма как да ги развали. Те виждат, че ние правим всичко възможно. Бих казал, че те имат много голямо доверие към това ръководството на БДЖ, след като не са предприели никакви действия вече трета година откакто имат право да си взимат заемите.

Пращат ви писма?

- Да, по процедура ни изпращат писма.

Само по процедура ви ги изпращат, така ли?

- Аз смятам, че обективните обстоятелства са такива. В България винаги се мисли в негативен план, а истината е точно обратната. Ние извикахме облигационерите, не те нас. Ние инициирахме срещата с идеята да ги убедим да вдигнат залога. Те аплодираха това предложение, но за съжаление има чисто правни моменти, които ги разколебават и ги спират да го направят. Със залозите ще им бъдат платени просрочените задължения при фалит на предприятието.

Има ли български банки сред облигационерите?

- Има една – Корпоративна търговска банка, която има към 1% участие в целия заем.

Кои са другите?

- Едната е американска, другата - германска, третата - австрийска.

Има ли опасност някои от кредиторите да тръгне към процедура по обявяване на БДЖ в несъстоятелност?

- Винаги има опасност. Това, което ги спира, са усилията, които правим, и това, че лека-полека започнахме да плащаме. Голямата им надежда е, че ще продадем "Товарни превози" и ще погасим задълженията.

А ако цената бъде намалена?

- Не мога да прогнозирам каква ще бъде, но ако работим с нашите разчети, тя ще стигне за всички просрочени задължения. Така ще ни се отвържат и около половината от схемата за 120 млн. лв. от активи, т.е. заложените активи по втория облигационен заем, защото ще отпаднат всички правни казуси пред облигационерите. Остават останалите по-малки заеми. Те идват на падеж и плащаме до момента, в който целият вътрешен ресурс на БДЖ бъде изчерпан и остане дупката, която трябва да бъде платена от държавата.

Какво става, ако не се стигне до сделка?

- На мен ми е казано, че сделка ще има. В смисъл - шефът на агенцията е уверен на базата на това, което той знае, че сделка ще има.

Как ще коментирате идеята да се дадат "Товарни превози" на немската банка?

- Практиката дълг срещу собственост съществува, но въпросът е кредиторът да се съгласи да вземе бизнес или актив вместо приход. Ако KfW се съгласи, никой не може да попречи на такава сделка. Но това е много малко вероятно да се случи, защото на срещи те са подминавали този вариант мълчаливо, което на мен ми говори, че нямат интерес.

Защо парламентарната комисия по бюджет и финанси назначи одит в "БДЖ - Пътнически превози" от Сметната палата за дейността от началото на миналата година?

- Защото не е правен скоро одит на "БДЖ - Пътнически превози" и е нормално. 

Има ли вариант да се случи схемата "Кремиковци"?

- Няма вариант облигационерите да не получат нищо. Но ако не се правят реформи, БДЖ ще си фалира, това е простичката истина. Но ако успеем да извършим предвидените мерки, вероятността да се стигне до "Кремиковци" става все по-малка. Ще се стигне до момент, в който трябва да се намеси държавата, но с много по-малък ресурс.

Колко ще спестите от мерките (борба срещу гратисчиите и кражбите на гориво), които обeщахте, за да ви бъде пусната субсидията от Министерството на финансите?

- От кражба на горива в двете дружества на БДЖ годишно липсите са 3 млн. лв. От безбилетните пътувания очакванията ни са за 5 млн. лв. повече приходи. Кражбата на активи ни е много трудна за остойностяване.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

24 коментара
  • 1
    ibmibm avatar :-|
    ibmibm

    Уважаеми госпжи и господа, предоставям Ви сигнала за корупция, подаден чрез сайта www.news359.bg :
    http://www.news359.bg/2012/07/12/saobshtenie-otnosno-koruptsiyata-v-bdzh/
    Съобщение относно корупцията в БДЖ
    12.07.2012 23:19 0
    Автор: Бисер Иванов
    Уважаеми дами и господа, обръщаме се към Вас като стожери на гласността и законността. Искаме да Ви уведомим за безцеремонните корупционни действия и конфликт на интереси от страна на управителите на БДЖ товарни превози Пламен Джуров и Ивайло Иванов. Молим Ви час по-скоро да уведомите министър-председателя /но не министъра на транспорта, защото той прекрасно знае всичко/ за безобразията на двамата управители.
    1. Попитайте го защо българската общественост не е информирана, че от няколко месеца тече разследване на ДАНС и криминална полиция срещу двамата управители за корупция, за източване на ДДС и за източване на държавния резерв от гориво?
    2. Защо управителите не са отстранени докато тече разследването, а същевременно те трескаво заличават и унищожават уличаващи ги документи и уволняват служители, притежаващи уличаваща ги информация.
    3. Какво наложи това, че двамата управители прогониха двата най-големи клиента-Лукойл и Порт Бургас и по този начин драстично свалиха цената на предприятието за предстоящата приватизация? В момента управителите правят всичко възможно да прогонят и друг голям клиент – ОМВ. Така те саботират продажбата на БДЖ товарни превози.
    4. Защо управителите доведоха до над 7 милиона загуби за предприятието за първите 6 месеца на годината?
    5. Защо управителите съзнателно не предприемат действия за събиране на вземанията от клиенти, които от началото на годината вече са за над 2 милиона? Като най-големите длъжници са Каолин и мините на Христо Ковачки.
    6. Защо управителите масово правят процедури за доставки и услуги до 10 хил. лева с 3 оферти, 2 от които са фиктивни? Да се направят насрещни проверки на всяка от тези 2 фиктивни оферти от фирми. Лесно е да се установи, че само от тези малки обществени поръчки, Джуров и Иванов си докарват по около 20 000 лева на месец. Във фирмата двамата управители са известни с прякора „КОРУМПЕТАТА“.
    7. Защо монтираните на локомотивите джипиеси за над няколкостони хиляди лева са напълно безполезни и защо не се провери тази сделка? Големите кражби на гориво продължават.
    8. Защо управителите се изживяват като наказателна бригада и вместо да управляват, те ходят лично да правят показни и напълно безполезни акции за лов на крадци? По този начин се опитват да отклонят общественото внимание от истинските проблеми на БДЖ.
    9. Знае ли министър-председателя колко случаи на самоубийства, смъртни случаи от инфаркти, инсулти и страхови неврози вече има в БДЖ? Не си ли дава сметка, че БДЖ става българския аналог на Франс Телеком поради царящия страх и ужас в момента? Джуров и Иванов ежедневно уволняват неудобни на тях хора и назначават нови, верни на тях служители. Психологическият тормоз от страна на управителите над служителите в централата е ежедневен. Вече има заведени няколко съдебни иска за психологически тормоз на работното място срещу Пламен Джуров.
    10. Защо след като разбиха и разделиха стотици семейства управителите назначават цели семейни кланове, приближени на тях? Не е ло това страшен конфликт на интереси? Най-фрапиращия случай е назначаването на баща, син и дъщеря, които са лични бодигард, шофьор и преводач на корумпето Джуров.
    11. Изпълнителния директор Йордан Недев отдавна иска да уволни двамата управители поради некадърност и данни за корупция, но над тях има чадър. Управителят Пламен Джуров е психически неуравновесен и почти ежедневно крещи по коридорите и заплашва служителите с физическа саморазправа. Стигна се дори сбиване между Джуров и Недев – това е позорно.
    12. Защо министър-председателят не изпрати независим международен одитор,
    който да направи независим одит на законосъобразността и целесъобразността на действията на управителите, които трябва да защитават интересите на държавата и този одит да установи дали са на лице конфликт на интереси, безстопанственост и корупционни действия. Или поне да изпрати Сметна палата или БОРКОР – далаверите в товарни превози са много по-големи от тези в пътнически превози. /news359

  • 2
    2.5 avatar :-P
    2.5

    "- Практиката дълг срещу собственост съществува, но въпросът е кредиторът да се съгласи да вземе бизнес или актив вместо приход. Ако KfW се съгласи, никой не може да попречи на такава сделка. Но това е много малко вероятно да се случи, защото на срещи те са подминавали този вариант мълчаливо, което на мен ми говори, че нямат интерес."

    Как иначе? Нали ще трябва да обясняват на акционерите си, какво е това "бижу" - БДЖ Товарни превози. Бижу с формата на воденичен камък.

  • 3
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков

    Допреди ГЕРБ да се заемат да "оправят" (да се подразбира - "приватизират"/открадат) БДЖ - над пет години пътувам с влака два пъти седмично (чак и карта "Класик" съм си взел). Обаче след като ГЕРБ започнаха "оправянето" на железницата ни - взех решение, че е най-добре да си купя кола (където са автобусните билети - там са и разходите за гориво, така че мога да си спестя поредните неудобства, но с автобуси вместо с влакове). Явно - така ще "реформират" БДЖ "герберите"! Ще прогонят ползвателите му и ще продадат остатъка (може и това да го вземе банкера Василев...). Поне има едно хубаво нещо - принудиха ме да си купувам кола. Живот и здраве - и емиграцийка в бъдеще, както усилено са ме подгонили управляващите от страната ми...

  • 4
    ivan_mitev57 avatar :-|
    Иван Митев

    Уважаеми г-н Владимир Владимиров,

    При управление на БДЖ е полезна да се знае, че развитието на системата проблеми в БДЖ са съпътстваща последица от сегашна държавна грешка, в резултат на която участниците в стопански живот са обречени жертви и колкото повече се трудят – толкова по-голяма криза ще се развие.

    Същността на този държавен недъг е непригодно спрямо ползвани пари държавно управление.

    Можете да бъдете сигурен, че при наличие на тази държавна грешка, колкото по-добре ръководството на БДЖ работи – толкова по-голяма криза ще се развие.

    По една или друга причина, Вие и експертите на правителството не отчитате наличие и влияние на сегашна държавна грешка и това не Ви дава възможност за вярна преценка на процеси.

    Истината е, че за да е възможно успешно устойчиво развитие, включително на БДЖ е потребно да се прекрати тази държавна грешка.

    С уважение,
    Иван Митев
    Стара Загора

  • 5
    bta avatar :-|
    bta

    До коментар [#4] от "Иван Митев":

    само да питам БДЖ от кога е в състояние на предфалит и защо?

  • 6
    ivan_mitev57 avatar :-|
    Иван Митев

    Здравейте bta,

    Всеки участник в стопански живот, който не може да покрива текущите разходи и няма източници да компенсира реализирани загуби е с признаци „състояние на предфалит”.

    Фактът, че БДЖ получава субсидии доказва, че тази полезна стопанска дейност сега се осъществява в партньорство с държавата.

    Проблемът е, че поради наличие на представената управленска грешка държавата не е пълноценен партньор и независимо от качество на работа в самото БДЖ – тази стопанска дейност (при достатъчно време) е обречена на фалит.

    Предстоящият фалит на БДЖ не зависи от работата на същото това БДЖ, а от непълноценност в поведението на държавното управление, в качеството не негов партньор.

    Осъзнаването на сегашната държавна грешка е въпрос на научни знания.

    Ако ги няма – работи се по грешен начин и фалитът е жестока последица.

    Ако ги има – знае се причина за трудности и същата може успешно да се прекрати.

    Нима, ако не бяхте прочели мои публикации Вие знаехте истина за причина за сегашна стопанска криза?

    Същата тази държавна грешка не е полезна и за управляващите политици, защото при нейни условия колкото по-добре изпълняват свои задължения – толкова по-голям е техния провал.

    Попитайте в съответни органи на държавно управление дали се съобразяват с качествата на ползваните пари и от отговорите ще се уверите, че те не отчитат техни качества.

    Именно държавната слабост да не се отчитат качества на ползвани пари е особено важна причина за развитие на диспропорции и последваща жестока стопанска криза.

    Днес, преди да се осъществява спасяване на БДЖ или на който и да е участник в стопански живот от фалит е необходимо самото правителство да осъзнае свое грешно управленско поведение, което подсигурява развитие на криза.

    С поздрави,
    Иван Митев

  • 7
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#5] от "bta":
    От както съществува.... Институция като БДЖ не може да не бъде в състояние на "пред фалит" нито у нас в България, нито в САЩ например....
    Ж.П. транспорта иска субсидии от бюджета за да съществува.....

  • 8
    bta avatar :-|
    bta

    До коментар [#6] от "Иван Митев":

    Това добре,но къде точно е грешката,че не наливат пари ,че се краде????

  • 9
    ivan_mitev57 avatar :-|
    Иван Митев

    До коментар [#8] от "bta":

    Здравейте bta,


    Същността на грешката е, че се ползва друг вид („Незлатни”) пари, но все още се прилага стария, от време със „Златни пари” начин на държавно управление, който не е пригоден за по-новите „Незлатни пари” и това води до развитие на диспропорции и криза.

    При ползване на „Незлатни пари” в съответна страна, успешното противодействие срещу стопанска криза е възможно само при държавно управление, което е ГОДНО за тези пари.

    С поздрави,
    Иван Митев

  • 10
    jubal avatar :-P
    jubal harshaw

    До коментар [#9] от "Иван Митев":

    Абе, теоретико, а защо по времето на "златните" пари, когато държавното управление е "в съответствие с характера на парите", кризите и фалитите не са били нито са по-малко, нито са по-леки?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Сладка зона

Сладка зона

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK