С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
24 10 авг 2012, 17:54, 8028 прочитания

Владимир Владимиров: Без реформи БДЖ ще фалира

Председателят на съвета на директорите на БДЖ пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Колко ще спестите от мерките (борба срещу гратисчиите и кражбите на гориво), които обeщахте, за да ви бъде пусната субсидията от Министерството на финансите?
- От кражба на горива в двете дружества на БДЖ годишно липсите са 3 млн. лв. От безбилетните пътувания очакванията ни са за 5 млн. лв. повече приходи. Кражбата на активи ни е много трудна за остойностяване.

Тези 8 млн. лв. ще ви бъдат ли достатъчни да покриете оперативния си недостиг?
- Тези 8 млн. лв. ще са много малък принос към всичко, което правим. Това, което е важно в момента, е, че "БДЖ - Пътнически превози" вече не са на загуба след държавната субсидия. Тя е на същото ниво, но за първите 6 месеца на годината компанията е на 10 млн. лв. печалба.


Субсидията е на същото ниво, но миналата година вие елиминирахте 138 влака. Защо не е била намалена, при положение че имате по-малко разходи?
- Не е точно така. Ние направихме една малко по-сложна схема. Съкратихме оперативните разходи от тези 138 влака, но ги заменихме с ускорена амортизация на активите. Целта беше да уеднаквим падежите към банките с амортизационните отчисления. Защото, когато е взет заемът, е трябвало да бъде преценено, че амортизационните отчисления не са реални парични потоци. Те влизат в разходната част и със свободните пари от тези амортизационни отчисления могат да бъдат погасявани заеми за закупените активи. Това не е било балансирано, така че да може да се стигне до погасяване на заемите. За съжаление има пропуснати няколко години и с тази ускорена амортизация ние ще успеем да постигнем ефект само за 5 години за 100 млн. лв. Тоест частта от субсидията, която покрива разхода за амортизация, отива за погасяване на задължението към KfW. Правим го от 1 януари и плащаме по 1.8 млн. лв. на месец.

Колко е голяма оперативната дупка в БДЖ към момента?
- Зависи как гледаме на нея. Ако гледаме на база постъпления и плащания, ние нямаме дупка. Но тъй като освен тези плащания ние имаме и разходи на отчет като амортизациите, холдингът има загуба от 9 млн. лв. за първите 6 месеца. Но иначе свободните пари, които остават при нас, са повече. Тази година към 30 юни са 40 млн. лв. Това е печалбата плюс амортизацията. Миналата година по същото време свободните пари са били 16 млн. лв. В края на 2011 г. всички свободни пари са били 37 млн. лв., т.е. само за първите 6 месеца на тази година са повече. Ето затова е намаляла задлъжността от 825 млн. лв. и сега е 740 млн. лв.

От 2010 г. не плащате по заема от Световната банка. Защо не плащате и защо чак сега ви спряха субсидията?
- Не плащаме, защото фактически от ноември 2009 г. БДЖ не е в състояние да погасява задълженията си. Не е имало план за погасяването им. При това положение голяма част от заемите започнаха да се просрочват. Планът за преструктуриране беше приет през март, но не можеше да заработи веднага. Тогава имаше много напрежение и с доставчиците, които ни запорираха сметките. Това продължи дори и през миналата година. Това, което се случи с този заем, е, че ние го оставихме в полето на държавата, тъй като той е държавно гарантиран. Насочихме се към това да освободим сметките от запор. Те вдигнаха запорите, нормализира се всичко и от тази година вече започваме да погасяваме други задължения към банки.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

За кожата на един гайджин За кожата на един гайджин

Бившият автомагнат Карлос Гон избра да е беглец от японската правосъдна система, но животът му тепърва ще става по-сложен

17 яну 2020, 964 прочитания

Без вода няма индустрия Без вода няма индустрия

Промишленото водоснабдяване засега е осигурено на повечето места в страната, но за някои компании има притеснения

17 яну 2020, 843 прочитания

24 часа 7 дни

17 яну 2020, 3266 прочитания

17 яну 2020, 2762 прочитания

17 яну 2020, 2019 прочитания

17 яну 2020, 1969 прочитания

17 яну 2020, 1893 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Сега кажете, евтино ли приватизирахме БТК?

В момента телекомът се продава на по-ниска цена, отколкото бяха офертите през 2002 г.

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10