"Мобилтел": Затягаме още коланите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Мобилтел": Затягаме още коланите

"Мобилтел": Затягаме още коланите

Най-големият телеком в България отчете спад на приходите и печалбата за полугодието

Паулина Михайлова
10165 прочитания

© Красимир Юскеселиев


6.3

евро е средният приход от абонат на "Мобилтел". Клиентите на оператора са 5.5 млн.

Финансовите резултати на Telekom Austria Group са се понижили през първото полугодие, а сред поделенията, допринесли за това, е и българския оператор "Мобилтел". За цялата година показателите едва ли ще са по-добри. И за да се бори с тренда и да го минимизира, ръководството ще наблегне на съкращаване на разходите и подобряване на ефективността. Това с няколко думи показва официалното съобщение, разпространено в четвъртък по повод излезлите числа за представянето на групата през първите шест месеца. Макар и да задържа позицията си като номер едно на българския пазар като приходи и пазарен дял, "Мобилтел", от една страна, бавно отстъпва клиентска база на конкурентите си, а от друга - печалбата му вече не е с бомбастичните норми, каквито носеше доскоро.  

Нивото на "Мобилтел" в милиони

Приходите на "Мобилтел" спадат със 7.9% до 243 млн. евро за първите шест месеца на годината спрямо същия период на предходната. Печалбата преди лихви, данъци, обезценки и амортизации (EBITDA) пък намалява с 18.8% до 110 млн. евро. Оперативните разходи на компанията са съкратени с 4 млн. евро, но това само частично компенсира спада в приходите и печалбата. Причините далеч не са изненадващи: засилваща се конкуренция, намалени заради нея тарифи, затегната регулация, свити доходи на клиентите, а оттам спад в потреблението.

Интересното е, че тези фактори, макар и да важат за целия български пазар, за момента удрят най-сериозно най-голямата компания на местния пазар. За шестмесечието приходите на БТК показват подобрение спрямо същия период на миналата година, а тези на "Глобул" остават почти без промяна (виж таблицата). При крайния финансов резултат ситуацията е сходна: "Мобилтел" за шестте месеца има 18.8% спад при EBITDA, "Глобул" за периода отчита 1.3% ръст на същия показател, а БТК обяви 43% увеличение на чистата си печалба. Тенденцията обаче не е неочаквана: на практика БТК расте именно заради навлизането си в сектора на мобилните услуги. "Глобул" също завзема територия от "Мобилтел".

Официалните данни на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) показаха, че и "Виваком" (търговската марка на БТК), и "Глобул" покачват дяловете си в общите приходи от GSM услуги, докато "Мобилтел" отстъпва средно с по три на сто през последните години. "В България неблагоприятното икономическо развитие доведе до по-ниско потребление на телекомуникационни услуги. Освен това пазарът беше белязан от изостряне на ценовата конкуренция. Премиум сегментът, където "Мобилтел" е добре позициониран, беше особено засегнат", се казва в съобщението на компанията майка.

Оттам отбелязват като положително консолидирането на бизнес модела на компанията, която от доста време предприема мерки за намаляване на разходите: основно аутсорсинг на дейности и съкращаване на персонал. Ръст в числата има (както и при двата конкурентни оператора) в броя абонати на мобилни широколентови услуги (със 72.5% до 278 800). И както БТК навлиза в пазара на "Мобилтел" в GSM сегмента, така се случва и обратното: клиентите на фиксирани линии на бившия мобилен монополист са се увеличили с 36.3% спрямо полугодието на миналата година до почти 140 хил.

В името на печалбата

В доклада на собственика Telekom Austria обаче мобилният интернет и фиксираните услуги не са отбелязани като източници за овладяване на спада във финансовите показатели в обозримо бъдеще. Като такъв не се споменава и навлизането на пазара на телевизионни доставки. Вместо тях изпъкват икономиите. "Telekom Austria Group очаква слабата икономическа среда да се задържи и да доведе до сериозно отрицателно въздействие върху представянето на бизнеса, което ще засегне всички оперативни пазари на групата.

Висшият управителен екип ще търси начини да противостои на това, като се съсредоточи върху свободния паричен поток, допълнителни мерки за съкращаване на разходите и подобряване на ефективността от капиталовите разходи", се казва в съобщението. Трите сили, които ще продължат да потискат приходите и печалбите надолу, са намаление в цените за терминиране, регулация на тарифите и роуминг. Тоест разширяването на бизнес периметъра на компанията засега не е в състояние да компенсира ефектите от насищането на пазара на мобилен пренос на глас.

"Мобилтел" на няколко места е посочен сред поделенията, които по-скоро дърпат надолу общото представяне на групата.

Засилена конкуренция за нея се отчита тук, в Австрия и в Хърватия. EBITDA също намалява основно в България, Австрия и Беларус, а се покачва в Хърватия, Словения, Сърбия и Македония. Именно Австрия и България обаче са гръбнакът на компанията - в двете страни са съсредоточени 50% от общия й брой клиенти. Като цяло Telekom Austria Group отчита спад на приходите с 4.9% до 2.11 млрд. евро, а на EBITDA - с 6.6% до 726.2 млн. евро. Нетната печалба на групата за полугодието е 81 млн. евро. Веднага след оповестяването на резултатите акциите на компанията на фондовата борса във Виена претърпяха спад от 5.5%. Въпреки свиващите се числа и откровения песимизъм на собствениците на фона на общата криза представянето на оператора всъщност далеч не е повод за притеснение.

6.3

евро е средният приход от абонат на "Мобилтел". Клиентите на оператора са 5.5 млн.

Финансовите резултати на Telekom Austria Group са се понижили през първото полугодие, а сред поделенията, допринесли за това, е и българския оператор "Мобилтел". За цялата година показателите едва ли ще са по-добри. И за да се бори с тренда и да го минимизира, ръководството ще наблегне на съкращаване на разходите и подобряване на ефективността. Това с няколко думи показва официалното съобщение, разпространено в четвъртък по повод излезлите числа за представянето на групата през първите шест месеца. Макар и да задържа позицията си като номер едно на българския пазар като приходи и пазарен дял, "Мобилтел", от една страна, бавно отстъпва клиентска база на конкурентите си, а от друга - печалбата му вече не е с бомбастичните норми, каквито носеше доскоро.  


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

34 коментара
  • 1
    gagrolet avatar :-P
    gagrolet

    "Приходите на "Мобилтел" спадат със 7.9% до 243 млн. евро за първите шест месеца на годината спрямо същия период на предходната. Печалбата преди лихви, данъци, обезценки и амортизации (EBITDA) пък намалява с 18.8% до 110 млн. евро."
    Повече от 45% печалба преди лихви и данъци- изобщо не е зле за компания, която не е монополист. И то след спад от почти 20%! Нама да си помисляме какво е било преди година-две-три...Колко левчета са свалили от кожата на "бедния" български потребител от повече от десет години насам...

  • 2
    georgi345 avatar :-|
    georgi345

    След регулациите на цените от ЕК (еднакво с останалите страни) нали започнаха от картелът да таксуват всяка започната минута и раздуват сметките, а БТК се купи от свързани с Австрииците компании (спонсорират заедно Уефски - тяхната гордост и символ).
    Когато ги разкриха, че са подкупвали политици в Австрия и България, как очакваха да реагират потребителите? "Престъплението" е стратегическа ценност за тази фирма. С раздути разходи и в картел не са ефективни - нарича се X -неефективност, австрийци са го измислили. Измислили са и "creative destruction" и клиентите ги заместват с иновативни продукти като Skype ...социални мрежи, които са и по-аналитични
    Какво става с компания, на която спада потреблението, а цените се вдигат - маркетинга ще покаже

  • 3
    gospodin avatar :-|
    Г-н D

    Арогантността, с която МТел се отнасяше към своите абонати (които бяха възприемани като крепостни селяни) им направи лоша услуга и когато преносимостта на номерата стана възможна, десетки хиляди абонати отидоха при друг оператор. Не че там е рай, но това е наказателния вот. Е, сега да пресмятат финансовите резултати от високомерието.

  • 4
    skiorsky avatar :-|
    Скиорски

    До коментар [#3] от "Г-н D.":
    Абсолютно подкрепям наказателния вот! И аз тази година най-сетне се отървах от тях след 16 години крепостничество. Освободих от робство още 25 картодържатели и се записахме във Вива. Да ама там качеството на връзката е по-лошо, особено в натоварените часове. Но ще си нося въпреки това последствията с кеф. За съжаление Вива сега попаднаха в ръцете на други изедници, които аз също не харесвам и силно се надявам Глобулистите да ги купят от д.телеком, та догодина каквито и разправии да има отивам там.

  • 5
    ivaylo.simeonov2 avatar :-|
    Ивайло Симеонов

    За съжаление Мобилтел нямат добри продавачи както Виваком. Например, от Виваком идват продавачи на място в фирмите и оставят ГСМ-и. Също така служителите на Виваком не са високомерни.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    ivaylo.simeonov2 avatar :-|
    Ивайло Симеонов

    За съжаление Мобилтел нямат добри продавачи както Виваком. Например, от Виваком идват продавачи на място в фирмите и оставят ГСМ-и. Също така служителите на Виваком не са високомерни.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 7
    gospodin avatar :-|
    Г-н D

    До коментар [#4] от "Скиорски":

    Аз избрах по-прост вариант: останах в МТел, но съм организирал наблюдение на всички карти във фирмата и ако има проблем, следва жалба. Категорично условие е да се познават Общите условия, условията на абонаментния план, нормативната база. Действа безотказно. За последните две години имам двайсетина кредитни известия и МТел ми е възстановявал надвзетото. Другите оператори са подвластни на същите корпоративни правила, така че няма спасение от смяната им.

  • 8
    2.5 avatar :-P
    2.5

    МТел беше най-политически подпирания оператор
    (не знам, дали имат във фоайето на централата си бюст на г-н Бакърджиев).
    Анаболите, с които ги помпаха толкова години вече дават своя йо-йо ефект. Сега ще трябва радикално да се лишат от излишната тлъстина и като другите компании в криза, да заемат по-оптимален размер. Освен това, новият им собственик, доста органически се вписва в скандалния имидж, асоцииран с подкупи и корупция на високо ниво.

  • 9
    volrath avatar :-P
    volrath

    А тия в тая компания, в която имаше позиция, която можеше да се обясни само по тоя начин: "седя си, дават ми новия айфон да го разцъкам преди да влезе на пазара и взимам по 2000 на месец", какво очакват?

  • 10
    dimitarcho avatar :-|
    dimitarcho

    До коментар [#1] от "gagrolet":
    От финансовия отчет на Telekom Austria-резултатите са следните за бг пазара
    -Приходи 243 млн€
    -EBITDA-110 mln €
    -EBIT-13.6 mln € за 2012,резултата за 2011 е 37.7 млн €
    Наистина не знам как изчисляват EBITDA.И така друг показател за мен е важен-Profitability
    Profitability%=EBIT/Revenues
    За 2011-37,7/263,9=14,28%
    За 2012-13,6/243=5.6%
    Виждаме,че имаме намаляване на печалбата 2.5 пъти за година!
    От друга страна можем да направим извода,че оперативните разходи се увеличават въпреки оскъдната информация от отчета на Telekom Austria.Изхождаме от следната формула:
    EBIT= Revenue – Operating expenses (OPEX) + Non-operating income
    Приходите за 2012 намаляват до 243 млн€ от 263,9€ за 2011
    Non-operating income-няма данни,но влиянието му е ограничено
    Горе-долу при еднакви приходи EBIT намалява 2.5 пъти като функция от увеличените оперативни разходи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK