Групата на "Еврохолд" е излязла на печалба за полугодието

Причината са по-високите продажби на услуги, най-вече в сектора на застраховането и лизинга

"Нисан" е сред марките автомобили, продавани от "Авто Юнион"
"Нисан" е сред марките автомобили, продавани от "Авто Юнион"    ©  Красимир Юскеселиев
"Нисан" е сред марките автомобили, продавани от "Авто Юнион"
"Нисан" е сред марките автомобили, продавани от "Авто Юнион"    ©  Красимир Юскеселиев

"Еврохолд България" е излязъл на печалба за първото полугодие благодарение на силен ръст в продажбите на услуги, показва консолдираният отчет. В него са включени резултатите на дъщерните му компании, основните от които се занимават с продажби на автомобили и финансова дейност. Към края на юни положителният резултат на групата е 1.2 млн. лв., при 371 хил. лв. загуба година по-рано. Финансовите приходи на "Еврохолд" са намалели, но пък продажбите са се увеличили с 33% до 210 млн. лв.

Като причина от холдинга посочват повишените приходи от застраховане и здравно осигуряване, както и от лизинг на автомобили. Продажбите във финансовия сектор са намалели, силен спад има и в приходите на дружеството – майка, леко намаляват и тези от продажби на коли. Най-малкото като размер перо в структурата на "Еврохолд" - недвижимите имоти, също има силно увеличение на приходите – от 824 хил. лв. на 2.7 млн. лв. Те обаче представляват едва 1.2% от общите постъпления в групата.

Застрахователен сектор

Като цяло застрахователният бизнес на холдинга отбелязва подобрение – премиите от него са се увеличили, но това е най-вече заради по-високи продажби на задължителна полица "Гражданска отговорност" в България и Румъния. Този вид полица обаче се възприема от експертите като нож с две остриета – от една страна, тя може да донесе бързо парични средства на компанията, освен това заради задължителния си характер продажбите й не падат в кризата. Точно защото е задължителна обаче застрахователите често намаляват силно цената й, а щетите по "Гражданска отговорност" може да се плащат до пет години след сключването й.

От "Еврохолд" обаче посочват, че увеличението от близо 5 млн. лв. в премиите на "Евроинс България", до 38.6 млн. лв., се дължи на по-висока цена на задължителната полица. Средно тя е нараснала с 12.5% през първото полугодие на годината спрямо същото време на миналата година. Броят на сключените по нея договори обаче също се е увеличил с близо 11 хил. до 87.5 хил. броя. Тъй като по-голяма част обаче са индивидуални клиенти, от "Евроинс" очакват до края на годината част от договорите да бъдат прекратени. Това е честа практика при някои шофьори, които ползват колата си основно през топлите месеци – да купуват на разсрочено плащане и да погасяват само част от вноските, като оставят неплатени зимните месеци.

Спад и ръст

При "Евроинс Румъния" премиите бележат почти двоен ръст, до 100 млн. лв. В северната ни съседка продажбите на "Гражданска отговорност" са се увеличили със 120%, повишение има и при останалите - "Автокаско", имуществени, отговорности. За разлика от България, където "Еворинс" отчита спад в продажбите на "Каско".

Едно от най-важните направления на "Еврохолд" - продажбите на автомобили, обаче бележат увеличение на загубата на подхолдинга "Авто Юнион". От този бизнес групата е на минус 1.2 млн. лв., при 1 млн. лв. загуба година по-рано. Според бележките обаче еднократни ефекти от миналата година са допринесли за по-малката загуба тогава. Приходите от продажби на коли обаче са нараснали с 4%.

Още от Капитал