Застрахователно свиване
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Застрахователно свиване

Застрахователно свиване

Бизнесът спада заради икономическата криза и по-слабите продажби на автомобили

3371 прочитания

© НИКОЛАЙ ДОЙЧИНОВ


"Намаляват застрахователните суми, а не клиентите"

Цветанка Крумова, изпълнителен директор, ЗАД "Армеец"

Застрахователният сектор продължава да се свива. Събраните премии са 649 млн. лв. към края на май тази година, което е спад с 4.4%. Година по-рано е растял с 2.8%. Това показва статистиката на Комисията за финансов надзор (КФН) за периода януари - май. Задължителната автомобилна застраховка "Гражданска отговорност" реализира спад от 5.63% за периода, като събраните премии тази година са 223.1 млн. лв. Автозастраховките, в които влиза и каското, заемат дял от 72.6% в портфейла на компаниите в сектора. Те се понижават с 5.6% при ръст от 1.9% към края на май 2011 г. Загубите по "Автокаско" са тенденция, с която застрахователният бранш се сблъсква в последните години. "Причината е в свиването на пазара и липсата на внос и потребление на нови коли", коментира Цветанка Крумова, изпълнителен директор на ЗАД "Армеец".

Реекспортът свива премиите

Остаряващият автопарк и липсата на нов бизнес, който да сключи полица, определя понижението при "Автокаско" от 5.65 на сто към май 2012 г., потвърждава Асен Асенов, изпълнителен директор на "Евролийз ауто". Според него основна причина за пониженията при автомобилните застраховки е и голямото количество нови и по-скъпи коли, които се купуват в България, но отиват за реекспорт и така се застраховат в чужбина. Автомобилите са често доста по-нови и по-скъпи, което води и до по-високи премии на полиците. Асенов посочи и факта, че все по-застаряващите коли намаляват стойността на полиците и дори има случай да остават без застраховки. Такова е и мнението на Цветанка Крумова, според която в управляваното от нея дружество се забелязва тенденцията "не да намаляват клиентите, а да спадат застрахователните суми".

Преразпределяне на доходи

Само по общото застраховане е реализиран премиен приход от 542.2 млн. лв. към края на май, което е спад с 4.8% при ръст от 0.4% за същия период на миналата година. Цветанка Крумова обясни, че застраховането следва процесите на икономиката и когато тя върви нагоре, тогава и браншът ще отчете ръст. "Ние преразпределяме доходите на хората", заяви тя. Имуществените полици също се свиват с 4%. Към май 2011 г. понижението е било 8.1%.

Все на загуба

Компаниите в сектора на животозастраховането също отчитат понижение. На годишна база премиите спадат с 2.3% до 106.7 млн. лв., докато година по-рано са се повишавали със 17.7%. Силният спад при полиците, свързани с инвестиционен фонд, продължава, като на годишна база се отчита понижение от 44.2% при ръст от над 100% към края на май 2011 г. Полицата заема дял от 4.9% в портфейлите на животозастрахователните компании. В последните години инвестиционната полица не е предпочитан застрахователен продукт заради високия риск, който волатилните и по-слабо представящите се инвестиционни инструменти носят.

"Намаляват застрахователните суми, а не клиентите"

Цветанка Крумова, изпълнителен директор, ЗАД "Армеец"

Застрахователният сектор продължава да се свива. Събраните премии са 649 млн. лв. към края на май тази година, което е спад с 4.4%. Година по-рано е растял с 2.8%. Това показва статистиката на Комисията за финансов надзор (КФН) за периода януари - май. Задължителната автомобилна застраховка "Гражданска отговорност" реализира спад от 5.63% за периода, като събраните премии тази година са 223.1 млн. лв. Автозастраховките, в които влиза и каското, заемат дял от 72.6% в портфейла на компаниите в сектора. Те се понижават с 5.6% при ръст от 1.9% към края на май 2011 г. Загубите по "Автокаско" са тенденция, с която застрахователният бранш се сблъсква в последните години. "Причината е в свиването на пазара и липсата на внос и потребление на нови коли", коментира Цветанка Крумова, изпълнителен директор на ЗАД "Армеец".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Нормално, особено за автокаското, пари за гориво няма, та застраховка...

  • 2
    tel_112 avatar :-|
    Мазен чех

    За по-старите от 5 години коли автокаското не си струва особено ако са няколко в семейство или фирма.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK