Руски прилив
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Руски прилив

Руски прилив

Туристическият сектор отчита малък ръст през лятото. Интересът от Изток остава висок

Деница Ватева
9113 прочитания

Увеличение на туристите и сбъднато очакване за силен ръст от източните пазари. Това са двете приятни новини на това лято. Има обаче и два охлаждащи факта - бизнесът расте по-бавно в сравнение с предходните две години и остава стандартният проблем със "скъсяващия се" туристически сезон. Описанието на лято 2012 е през погледа на хотелиери и туроператори.

Макар че липсва окончателна статистика, през тази година ще бъде реализиран ръст от 3-4% през сезона, като той ще се дължи предимно на раздвижването в Русия и Украйна, сочат прогнозите на икономическото министерство. Данните на бизнеса са сходни, като очакванията са приходите да бъдат също повече, но в рамките на до 2-3%.

Предварителните нагласи

На фона на успешната 2011 г. (когато броят на нощувките през сезона скочи с 19%) по-голямата част от хотелиерите и туроператорите очакваха ръст и през тази, но с по-бавен темп. Ранните записвания показваха увеличение на основните пазари, като най-голямото бе отчетено в Русия и Украйна. Някои от хотелиерите прогнозираха и по-висок интерес от българските туристи, като очакванията варираха до максимум 4-5 на сто.

Ръст, но малък

Въпреки че и тазгодишният сезон беше съпътстван с проблеми, данните на хотелиерите и туроператорите показват, че няма сериозни изненади спрямо предварителните прогнози. Фирмите от бранша очакват той да завърши с увеличение от около 2-3%, а от икономическото министерство - с между 3 и 4 на сто. От българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация обявиха, че през най-силните месеци юни, юли и август базите в големите курорти са били с добра заетост, като вероятно ще бъде записано и увеличение на приходите.

"Месец май беше слаб, но през юни, юли и август има доста туристи", коментира и председателят на съюза на собствениците в Слънчев бряг Елена Иванова.

Второ руско лято

За втора поредна година данните на хотелиери и туроператори показват, че почти сигурно най-големият брой чуждестранни туристи по морето ще бъдат от Русия. През 2011 г. те за първи път изпревариха германците по брой. Допълнителен фактор е и вече големият брой собственици на имоти в България, които пътуват индивидуално.

Според прогнозата на икономическото министерство ръстът в Русия и Украйна ще бъде над 15-20%, като през месеците досега е отчетено сериозно увеличение на издадените визи. "Руските туристи са най-многобройни и в по-малките курорти", коментира Михаил Ганчев, управител на семеен хотел в Равда.

Второто направление, където е отчетен сериозен ръст от Русия през тази година, са детските лагери. Фирмите от този сектор смятат, че до края на сезона ще бъде постигнато увеличение от над 10% при пътуванията на ученически групи, като освен в най-големите курорти и руската база край Камчия те започват да проявяват интерес и към някои от по-малките градове по Южното Черноморие.

Според прогнозата на икономическото министерство през тази година се очаква около 5% ръст на туристите от Германия, които посещават морските курорти. Данните на хотелиерите обаче показват, че техният брой е сходен с миналогодишния. През тази година нов туроператор от страната започна работа в България - GTI Travel, като все още не е ясно дали е постигнал целта си да доведе 15 хил. туристи в България.

Хлад от Великобритания и скандинавските страни

Въпреки че през миналата година имаше известно съживяване на пътуванията от скандинавските държави, данните от сектора показват, че тази вероятно ще има намаление или максимум повтаряне на миналогодишния обем туристи. От икономическото министерство съобщиха, че очакват да бъдат постигнати нивата от 2011 г., като същата прогноза важи и за Великобритания. Според хотелиери в Златни пясъци през тази година има намаление на английски пазар, докато данните от Южното Черноморие показват сходни с миналогодишните нива.

Този къс, къс сезон

За разлика от 2011 г., когато първите чартъри към България тръгнаха още в края на април, през тази година сезонът отново "беше скъсен". "Това е огромен проблем и през есента ще поставим въпроса пред държавата", коментира Елена Иванова. По думите й чартърите с чуждестранни туристи са тръгнали в края на май и като цяло този месец е бил много слаб. Очакванията са повечето програми да приключат в средата на септември, като малко по-късни полети има от и за Русия, сочат данните на бранша.

От българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация съобщиха, че очакват ръст на почиващите българи по морето в първата половина на септември.

Леко оживление и в региона



Въпреки позитивните очаквания за летния туристически сезон в почти всички държави от региона в повечето страни също се забавя темпото на растеж на фона на добрата 2011 г. Засега данните на Турция показват леко увеличение, като прогнозите на местните туроператорски сдружения са до края на годината да се изпълни заложената цел от 34 млн. чуждестранни туристи (при малко над 31 млн. туристи през 2011 г.). През миналата година турският туризъм постигна огромен скок, като увеличението на приходите в сектора бе над 10% до 17.7 млрд. долара. За основна причина се сочеше политическата криза и размириците в Египет и Тунис, заради които рязко спаднаха посещенията в двете страни. 



Увеличение през тази година на туристите очаква и Хърватия, като според публикации в местните медии то ще бъде в рамките на около 5% и се дължи предимно на раздвижването в Русия и Украйна. На този етап няма официална информация дали Гърция е успяла да компенсира спада, който бе натрупан в началото на лятото покрай ранните записвания. В края на май от асоциацията на гръцките туристически предприятия съобщиха, че намалението на резервациите е с 15% спрямо миналата година и ако отливът не бъде наваксан, секторът ще понесе сериозни загуби. През 2011 г. Гърция също отчете сериозно увеличение заради пренасочените почивки от Египет и Тунис.

Източник: Капитал Daily

Увеличение на туристите и сбъднато очакване за силен ръст от източните пазари. Това са двете приятни новини на това лято. Има обаче и два охлаждащи факта - бизнесът расте по-бавно в сравнение с предходните две години и остава стандартният проблем със "скъсяващия се" туристически сезон. Описанието на лято 2012 е през погледа на хотелиери и туроператори.

Макар че липсва окончателна статистика, през тази година ще бъде реализиран ръст от 3-4% през сезона, като той ще се дължи предимно на раздвижването в Русия и Украйна, сочат прогнозите на икономическото министерство. Данните на бизнеса са сходни, като очакванията са приходите да бъдат също повече, но в рамките на до 2-3%.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

67 коментара
  • 1
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Екстра са данните (няма значение какви са туристите по народност) и ако можеше и сезона да "порасне" с още 2-3 месеца, направо щяхме да сме супер...

  • 2
    tsyrvulan avatar :-|
    tsyrvulan

    До коментар [#1] от "geordgeo":

    С два или три месеца трудно, поне с един да порасте. Другото важно нещо е да спрем да бъдем дестинация за евтин алкохолен туризъм, и да се превърнем в такава за семеен туризъм. Семействата принципно ползват повечко услуги ( и то платени ) от купонясващите младежи, само дето с безумното строителство в големите курорти и слабата подготовка на персонала, тенденцията е трудно обратима.

  • 3
    voxy avatar :-|
    voxy

    "Този къс, къс сезон" аре да не преувеличаваме чак пък толкова, май месец никога не е бил кой знае какво питайте всеки бакшиш на морето да ви каже че 1 юни е датата, не само официално за начало на сезона.

    числата са идеални, естествено че ръста не може да е колкото на всички им се иска и си има съвсем обективни причини не зависещи толкова от България

  • 4
    tracker avatar :-|
    tracker

    Ъъъъ, инфографиката е малко сгрешена - стрелката, която трябва да сочи към Германия всъщност сочи Париж :)

  • 5
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    Какво му е идеалното бе хора. В туристическия бранш са инвестирани над 50 млд. евро. А прави оборот от 2 - 2,5 млд. евро. Това е оборот, а не печалба. Средната използваемост на активите е 2-3 месеца в годината. Как смятате тези инвестиции дали някога ще се върнат. А и с какво ще се финансират предстоящите след 2-3 години основни ремонти и цялостни обновявания на вътрешния интериор. Това беше най-глупавата инвестиция, която можеше да се случи в България.

  • 6
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    Крайно време е българският туризъм да се интегрира с останалите отрасли от българската икономика. Това означава - туристите да не се хранят с македонски и турски плодове и зеленчуци, а основно с произведени в България храни. Вместо китайските и турските дрехи хотелите и комплексите ни трябва да предоставят търговски площи срещу ангажимента да се продават основно произведени от българските шивашки фирми облекла. Сега такива облекла в нашите комплекси липсват. Трябва да се създадът магазини - като бившите СБХ, във всеки туристически комплекс, , които да предлагат само сувенири и изделия на нашите майстори на художествените занаяти. Екскурзиите из България, разходки по р. Дунав, риболов и чевермета в Балкана съчетани с различни природни, археологически, културни и исторически забележителности, трябва да бъдат широко рекламирани сред туристите. Въобще трябва да се търсят всякакви начини да се увеличат рязко средствата, които даден турист оставя в България.

  • 7
    polovtsian avatar :-|
    polovtsian

    До коментар [#5] от "proizvoditel":

    брей, направо се чудя ако ние сме инвестирали 50 млрд в туризъм то колко ли са инвестирали държави като Испания, Гърция, Турция, Тунис и пр. и кога се очаква те да избият парите си. Доста глупави държави има на този свят, които инвестират в туризъм, ще знаеш.

  • 8
    polovtsian avatar :-|
    polovtsian

    До коментар [#6] от "proizvoditel":

    ти май живееш още по времето на Стамболов, защото съчетанието пазарна икономика + протекционизъм май за последно тогава сме го прилагали. Само че като гледам този ти коментар колко плюса е събрал и ми става ясно, че не само ти си така. И какво ще се случи ако всички държави, към които ние изнасяме решат също да "стимулират родното производство"? Както сме и само 7 млн вътрешния пазар изобщо не е достатъчен, трябва и да се изнася. Или може би си мислиш, че останалите държави пасат трева и ако ние налагаме протекционистични мерки срещу стоките им, то те няма да направят същото срещу нашите?

  • 9
    dimdim avatar :-|
    Дим Дим

    До коментар [#3] от "voxy":

    Еми да де, май никога не е било кой знае какво и те затова реват. Само че са сбъркали адреса, зашото са си виновни изцяло сами. Едно време немските бабички като започнаха да идват април- май, тия по цял ден им строят под прозорците.

    Другото е, че примерно събития като Спирит ъф Бургас и други подобни може да се организират в такива месеци и да носят приходи

  • 10
    asparuhkanchov avatar :-|
    asparuhkanchov

    До коментар [#2] от "tsyrvulan":

    От къде падаш, та нали точно семейства идват най-много по Черноморието? Или и на тебе прозорец към света ти е форумът на Дневник и попиваш клишета от аутсайдерите? По-добре иди сам и виж.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Оригами бизнес

Оригами бизнес

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK