Когато кризата осигурява растеж

Собствените марки на веригите заемат все по-голям дял в продажбите им

Повечето от собствените марки на българския пазар са в по-ниския ценови клас, все по-разпространени стават и тези в по-високия
Повечето от собствените марки на българския пазар са в по-ниския ценови клас, все по-разпространени стават и тези в по-високия
Повечето от собствените марки на българския пазар са в по-ниския ценови клас, все по-разпространени стават и тези в по-високия    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Повечето от собствените марки на българския пазар са в по-ниския ценови клас, все по-разпространени стават и тези в по-високия    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Собствените марки на търговските вериги заемат все по-голям дял от продажбите им, а поръчките за тях носят поне донякъде сигурност на производителите им. Това показват маркетингови проучвания и допитвания на "Капитал Daily" до вериги и производители в България. Тенденцията е световна, а една от причините за подобряващата им се позиция е и икономическата криза, заради която хората са свили потреблението си. Повечето от собствените марки на българския пазар се намират в по-ниския ценови клас, все по-разпространени стават и тези в по-високия, но дори и те като цяло са по-евтини, отколкото аналогични продукти с марка на производителите.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 25

    В някои случаи със собствени марки производителите буквално са се изгаврили с търговската верига, а последната е докладвала в задграничната централа невероятните маржове от продукта и затова и изнася да се прави на не знам-не чух-не видях, докато не се размирише работата. Само два конкретни примера. Собствено прясно мляко в Била. Купих и опитах - това по вкус беше чиста суроватка. Най-вероятно водата от прецедено кисело мляко, която иначе се купува от свинефермите и се дава на прасетата, сега вече я продават на Била като мляко, на 5 пъти по-висока цена. И двете страни доволни. Някой "мърчъндайзер", "байер" или "айнкауфсман" са го повишили в длъжност за това, колко много е успял да "натисне" мандрата в цената. След тази простотия, 2 месеца не им влязох в магазина. Собствена тяхна марка пък никога няма да си купя, защото тези хора просто нямат скрупули, а от такива най се плаша.

    Друг случай - кухненска хартия в Т-Маркет. Производителят продава 1 топ от 800 гр. за 4,40 лева. Собствената марка е произведена в същата фабрика и в същата опаковка, но е 400 гр. и струва 3,49 лв. Значи цената с 1/4 надолу, а дебелината - продават ти тоалетна хартия вместо кухненска. Айде холан...

    Нередност?
  • 2
    sashko_k avatar :-|
    Aleksandar Kuyumdzhiev
    • + 6

    Избягвам ги! Много рядко купувам собствени марки. Качеството е на много ниско ниво и като видя произведено в Унгария или Полша и ми призлява.

    Нередност?
  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 2

    До коментар [#2] от "Aleksandar Kuyumdzhiev":

    Другата голяма измама, за съжаление повтаряна като развален грамофон от капацитетите по въпроса, е че "белите етикети са по-евтини, защото при тях производителят няма разходи за реклама". Щеше да е вярно, ако производителят работеше само ишлеме и в разходите му изцяло липсва перо "реклама". Масовият случай обаче не е такъв. Обратното - производителят си има отдавна собствени марки и харчи текущо за тяхната реклама. Този разход (примерно излъчването на един клип) е фиксиран. Това, че после 1/2 от производството му отива за други марки вместо рекламираната, това телевизията не я интересува - при нея тарифата не е пропорционална на броя произведени салами или шампоани от рекламираната марка. Така ще-не ще, производителят си разхвърля разхода и върху белите етикети, а поевтиняването става на принципа "Никога не можеш да ми платиш толкова малко, колкото аз мога да го поевтиня"

    Нередност?
  • 4
    axo avatar :-|
    axo
    • - 2
    • + 7

    Само не мога да разбера защо е този рев на преждекоментиращите - да не би някой насила да ги кара да си купуват определени стоки с опрян в главата пистолет? Като сте разкрили гигантска конспирация да ви измамят с кухненската хартия или млякото - ами подминете и купувайте другото. Само че тук любезно се премълчава една дребна подробност - повечето български производители имат голям, ама много голям проблем с постоянното качество - особено при млечните и месните продукти. При т.нар. "собствени марки" такъв проблем няма или поне аз не съм забелязал. Лидл като работи само със собствени марки да не би всички да им е боклук? Напротив - имат много добри попадения. Така че за всеки влак си има пътници, това е свободен пазар и няма никаква принуда за никого. Моят личен опит с тези марки е по-скоро положителен - например сладката царевица на Кауфланд за 1.19 е в пъти по-вкусна и крехка от всички останали - Бондюел-мондюел и т.н., при това е така години наред, постоянно.
    В Германия има една организация - Stiftung Warentest, която изследва и оценява различни продукти. В техните тестове разни "собствени марки" редовно са на челни места, това едва ли е случайно.

    Нередност?
  • 5
    thetheacher avatar :-|
    The.Teacher
    • + 1

    Еми това е т.нар. "модерна търговия", която така се възхвалява по медиите, вкл. и тук. Модерното е да пробутат нещо с ниско качество и себестойност на възможно най-висока цена. И дотук се изчерпва т.нар. модерност. Веригите ги интересува само и единствено маржът. Думи като качество, коректност и др. ги няма в техния речник. Търсете малки производители, семейни фирми и т.н., от които все още може да се купят качествени неща на нормална цена. Такава фирма примерно е Новомес до Пловдив, но техни продукти няма да видите по веригите.

    Нередност?
  • 6
    2.5 avatar :-P
    2.5
    • + 1

    Не споделям напълно мнението за собствените марки, като нискокачествени. Предвид факта, че вече се споменаха имена на търговски вериги, ще го направя и аз. Според мен, напр. някои от продуктите от собствени марки предлагани от "dm", дори са по-добри от конкурентните(ясно е, че са и по-евтини). Същото мога да кажа и за продукти на Carrefour. Oпитът да се представят нещата в черно/бяло вулгаризира проблема.

    Нередност?
  • 7
    daria_vip avatar :-|
    daria_vip

    Снимката е на зехтин където собственни марки в Екстра върджин зехтин няма.А веригите едва ли някога ще имат предвид разходите за процесиране .Говорите за масовите ,ежедневни и бързооборотни продукти,храни от тоалетна хартия,пасти за зъби,шампоан и други Clever неща.Това е добре .пари ще остават в джобовете на хората .Собственните марки са добра сделка понякога

    Нередност?
Нов коментар