Когато кризата осигурява растеж
Собствените марки на веригите заемат все по-голям дял в продажбите им


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Собствените марки на търговските вериги заемат все по-голям дял от продажбите им, а поръчките за тях носят поне донякъде сигурност на производителите им. Това показват маркетингови проучвания и допитвания на "Капитал Daily" до вериги и производители в България. Тенденцията е световна, а една от причините за подобряващата им се позиция е и икономическата криза, заради която хората са свили потреблението си. Повечето от собствените марки на българския пазар се намират в по-ниския ценови клас, все по-разпространени стават и тези в по-високия, но дори и те като цяло са по-евтини, отколкото аналогични продукти с марка на производителите.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
7 коментара
В някои случаи със собствени марки производителите буквално са се изгаврили с търговската верига, а последната е докладвала в задграничната централа невероятните маржове от продукта и затова и изнася да се прави на не знам-не чух-не видях, докато не се размирише работата. Само два конкретни примера. Собствено прясно мляко в Била. Купих и опитах - това по вкус беше чиста суроватка. Най-вероятно водата от прецедено кисело мляко, която иначе се купува от свинефермите и се дава на прасетата, сега вече я продават на Била като мляко, на 5 пъти по-висока цена. И двете страни доволни. Някой "мърчъндайзер", "байер" или "айнкауфсман" са го повишили в длъжност за това, колко много е успял да "натисне" мандрата в цената. След тази простотия, 2 месеца не им влязох в магазина. Собствена тяхна марка пък никога няма да си купя, защото тези хора просто нямат скрупули, а от такива най се плаша.
Друг случай - кухненска хартия в Т-Маркет. Производителят продава 1 топ от 800 гр. за 4,40 лева. Собствената марка е произведена в същата фабрика и в същата опаковка, но е 400 гр. и струва 3,49 лв. Значи цената с 1/4 надолу, а дебелината - продават ти тоалетна хартия вместо кухненска. Айде холан...
Избягвам ги! Много рядко купувам собствени марки. Качеството е на много ниско ниво и като видя произведено в Унгария или Полша и ми призлява.
До коментар [#2] от "Aleksandar Kuyumdzhiev":
Другата голяма измама, за съжаление повтаряна като развален грамофон от капацитетите по въпроса, е че "белите етикети са по-евтини, защото при тях производителят няма разходи за реклама". Щеше да е вярно, ако производителят работеше само ишлеме и в разходите му изцяло липсва перо "реклама". Масовият случай обаче не е такъв. Обратното - производителят си има отдавна собствени марки и харчи текущо за тяхната реклама. Този разход (примерно излъчването на един клип) е фиксиран. Това, че после 1/2 от производството му отива за други марки вместо рекламираната, това телевизията не я интересува - при нея тарифата не е пропорционална на броя произведени салами или шампоани от рекламираната марка. Така ще-не ще, производителят си разхвърля разхода и върху белите етикети, а поевтиняването става на принципа "Никога не можеш да ми платиш толкова малко, колкото аз мога да го поевтиня"
Само не мога да разбера защо е този рев на преждекоментиращите - да не би някой насила да ги кара да си купуват определени стоки с опрян в главата пистолет? Като сте разкрили гигантска конспирация да ви измамят с кухненската хартия или млякото - ами подминете и купувайте другото. Само че тук любезно се премълчава една дребна подробност - повечето български производители имат голям, ама много голям проблем с постоянното качество - особено при млечните и месните продукти. При т.нар. "собствени марки" такъв проблем няма или поне аз не съм забелязал. Лидл като работи само със собствени марки да не би всички да им е боклук? Напротив - имат много добри попадения. Така че за всеки влак си има пътници, това е свободен пазар и няма никаква принуда за никого. Моят личен опит с тези марки е по-скоро положителен - например сладката царевица на Кауфланд за 1.19 е в пъти по-вкусна и крехка от всички останали - Бондюел-мондюел и т.н., при това е така години наред, постоянно.
В Германия има една организация - Stiftung Warentest, която изследва и оценява различни продукти. В техните тестове разни "собствени марки" редовно са на челни места, това едва ли е случайно.
Еми това е т.нар. "модерна търговия", която така се възхвалява по медиите, вкл. и тук. Модерното е да пробутат нещо с ниско качество и себестойност на възможно най-висока цена. И дотук се изчерпва т.нар. модерност. Веригите ги интересува само и единствено маржът. Думи като качество, коректност и др. ги няма в техния речник. Търсете малки производители, семейни фирми и т.н., от които все още може да се купят качествени неща на нормална цена. Такава фирма примерно е Новомес до Пловдив, но техни продукти няма да видите по веригите.
Не споделям напълно мнението за собствените марки, като нискокачествени. Предвид факта, че вече се споменаха имена на търговски вериги, ще го направя и аз. Според мен, напр. някои от продуктите от собствени марки предлагани от "dm", дори са по-добри от конкурентните(ясно е, че са и по-евтини). Същото мога да кажа и за продукти на Carrefour. Oпитът да се представят нещата в черно/бяло вулгаризира проблема.
Снимката е на зехтин където собственни марки в Екстра върджин зехтин няма.А веригите едва ли някога ще имат предвид разходите за процесиране .Говорите за масовите ,ежедневни и бързооборотни продукти,храни от тоалетна хартия,пасти за зъби,шампоан и други Clever неща.Това е добре .пари ще остават в джобовете на хората .Собственните марки са добра сделка понякога
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.