IKEA е близо до целта си за 10% пазарен дял
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

IKEA е близо до целта си за 10% пазарен дял

IKEA е близо до целта си за 10% пазарен дял

През първата си година в България магазинът на мебелната верига е имал 1.65 млн. посетители

Радостина Маркова
7015 прочитания

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Шведската мебелна верига IKEA, която миналия септември отвори първия си магазин в България, е на път да постигне очакваните 10% пазарен дял - цел, която беше поставена от ръководството още тогава. Това съобщи представителят за страната Тео Муратидис при представянето на новия каталог. Според него като обороти и посещаемост българският обект на веригата надминава очакванията на инвеститора – гръцката група Fourlis, която държи правата върху IKEA за Гърция, Кипър и България. Магазинът в София е единственият засега в страната, въпреки че още с влизането на шведската марка бяха обявени планове за втори край Варна. Муратидис уточни, че те са актуални и в момента и вече са в ход преговори за покупка на терен, но отказа повече информация.

Да говорим в числа

Равносметката на Тео Муратидис от изминалата първа година за IKEA в България показва, че единственият магазин на мебелния бранд за момента – на софийския околовръстен път, е привлякъл 1.65 млн. посетители, от които 40% са пазарували. Според мениджъра бройката е постижение на фона на очакваните 1.5 млн. посещения. Делът на покупките също е добър, тъй като най-често се пазарува семейно и за една покупка идват 3-4 души. По думите на мениджъра очакванията са IKEA да постигне целите си за 10% дял и по отношение на приходите. Предвид общия обем на пазара на мебели и аксесоари това би означавало българското дружество на марката да приключи тази година с продажби за 90-100 млн. лв. (оценката на пазара през 2010 г. бе за 1 млрд. лв., но оттогава оборотите са паднали). В същото време резултатите на българския магазин на IKEA за 2011 г. показват приходи за малко под 22.4 млн. лв. Тъй като той отвори в края на септември, резултатите са валидни само за последното тримесечие. Ако обаче те са се задържали и тази година, може да се очаква IKEA да приключи с оборот от близо 90 млн. лв. Тео Муратидис не се ангажира с конкретни числа, но посочи, че от началото на 2012 г. пазарът на мебели показва признаци на стабилизация.

Оптимизация, оптимизация

Голямата новина около новия каталог на IKEA е намаляването на цените на 1195 продукта заради оптимизацията на веригата на доставка. От "Хаус маркет България", което държи правата за IKEA в България, обясниха, че това означава по-ниски разходи по различните звена от нея – цени на материали, производство, транспорт, логистика. Например за част от продуктите е възможно доставките да се договарят директно с производителите, а да не минават през логистичните центрове на IKEA в Германия и Полша.

В същото време проучванията на потребителските вкусове в България през изминалата година са показали кои са най-търсените продукти и съответно от тях се заявяват по-големи количества на по-ниска цена. Пример е фаворитът по продажби на нашия пазар – ъгловият диван Manstad, чиято цена в новия каталог е 725 лв. при 799 лв. в предходния. Заради по-голямата си функционалност той е далеч по-напред като търсене в сравнение с един от класическите продукти на IKEA – дивана Klippan, който дълго време беше на рекламните билбордове. Като цяло най-силен е интересът на българските клиенти към обзавеждането за дневната.

В същото време веригата не е подмината от икономическата криза и от ръста в цените на суровините в световен мащаб. От българското представителство признаха, че в новия каталог с по-високи цени са 150 продукта. Веригата обаче запазва практиката си обявените в него цени да не бъдат надвишавани през годината.

Шведската мебелна верига IKEA, която миналия септември отвори първия си магазин в България, е на път да постигне очакваните 10% пазарен дял - цел, която беше поставена от ръководството още тогава. Това съобщи представителят за страната Тео Муратидис при представянето на новия каталог. Според него като обороти и посещаемост българският обект на веригата надминава очакванията на инвеститора – гръцката група Fourlis, която държи правата върху IKEA за Гърция, Кипър и България. Магазинът в София е единственият засега в страната, въпреки че още с влизането на шведската марка бяха обявени планове за втори край Варна. Муратидис уточни, че те са актуални и в момента и вече са в ход преговори за покупка на терен, но отказа повече информация.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    clutch avatar :-P
    clutch

    Стига бе, тия правят ли разлика между посетители и реални купувачи!

  • 2
    jj avatar :-|
    J.J.

    Само като им отидеш в магазина на "тия", веднага разбираш, че до няколко години ще смажат напълно българската "конкуренция" (забележете в кавички). Просто съвсем различно... Не, че няма и добри български примери в сектора, но са по-скоро изключение от правилото...

  • 3
    m_style avatar :-|
    m_style

    ИКЕА е като Макдоналдс в мебелите - "КЕШ енд КЕРИ". Всички ги плюят за разни там нездравословни или неекологични неща, но истината е, че те не са по-лоши от аналозите си и са по-евтини заради куп организационни предимства. Вижте им отчетите на официалният сайт - примерно от 2005 до сега имат непрекъснат ръст на приходите. Ама криза било, ама там, ама онам - това са бруталните факти - организация, кеш приходи, обеми. Изглежда проста работа, ама не е за прости хора... Аз лично ги предпочитам пред нашенските "троянски масиви" с по 1000 условности, но нямам нищо против да купя стоки от ИКЕА, произведени у нас. Малка разлика, но съществена...

  • 4
    donangel avatar :-|
    DonAngel

    Срам - не срам, у нас половината неща са ИКЕА. И тези, които си донесохме от датско, като се местихме, и тези, които си купихме тук.

    Стандартни, еднакви, ако искам и сега мога да ида да си купя врата за гардероба, който си купих 2007-а. Това някак е важно...

    А и магазинът е някак... уютен! Въпреки, че е метално хале...

  • 5
    ana_ni avatar :-|
    ana_ni

    магазина е ужасен, а мебелите изглеждат привлекателно само на добре аранжираните и подходящо осветени снимки.Цените не отговарят на качеството - за 2 бр.дъски 200 лв.и сглоби си сам.
    Имат по-качествени и модерни конкуренти по отношение на цени и вид.

  • 6
    2.5 avatar :-P
    2.5

    Предпочитам IKEA. Опитът ми в контактите с български мебелни фирми е изцяло негативен. Не съм срещал по-лъжливо и некоректно племе, от това, което се занимава с мебели по поръчка у нас(поне моят опит е такъв). Дори сумирайки всички недостаъци при покупка на стандартни мебели, които си сглобявате сам, вие спестявате нерви и според мен най-важното - контакт с нашия баш-майстор или безумно отегчена служителка в посреднически офис.

  • 7
    sofianec avatar :-|
    Софиянец

    Онзи ден цел апартамент в Стара Загора обзаведохме с мебели от Икеа. Изключително съм доволен и от цените и от вида им. Диванът също е Manstad и е чудесен. А най-хубавото е, че без да сме го мислили специално, всичките мебели на Икеа са направени така, че да пасват на типичните бели, американски первази, същите, които поставихме във въпросния апартамент :) Търсейки за мебели обиколихме и Комо, и Аико, и Арон, и още няколко други, но нито атмосферата в магазините, нито обслужването, нито дори самите мебели бяха нещо, което да си заслужава :)

  • 8
    galleen avatar :-|
    galleen

    Посетих магазина почти веднага след като го отвориха и честно казано ми се стори скъп.
    Все пак нека има повече конкуренция, това би трябвало да вдига качеството и сваля цената :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK