Фалирала ваканция
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Фалирала ваканция

Фалирала ваканция

Туристическият бранш мисли механизъм как имиджът на България да страда по-малко при блокиране на чужди туристи в страната

Деница Ватева
6327 прочитания

Неразплатени сметки, фалити, натрупани дългове - проблеми, които не са рядкост за бизнеса, особено в условия на криза. Това се случва през последните две години и в туристическия бранш. За разлика от други сектори обаче изпадането в затруднения на туроператорите често е шумно заради туристите, които стават заложници на проблемните отношения.

Само преди година огромна група туристи от Русия и Финландия дълго време не можеха да отлетят за родината си заради финансови проблеми на туроператора "Алма тур", който имаше дългове към превозвача "България ер". През последните седмици имаше още няколко подобни казуса - "Бългериан ВИП турс" прекрати дейността си заради финансови затруднения, породени от стар банкрут на руски партньор, а в най-пресния случай директно фалира руският оператор "ЧериТур", който беше довел почиващи в страната. Пряка последица от тези казуси е накърненият имидж на България като дестинация, в която една тежка, но все пак обичайна бизнес ситуация на финансови затруднения, води до хаос и дезинформация.

Затова и туристическият бранш вече обсъжда варианти за законови промени, които да създадат защитен механизъм за чужденците, дошли на почивка в България. Докато рисковете пред българските туристи в чужбина се покриват от задължителната за всеки български туроператор застраховка, защитен механизъм за чужди туристи на наша територия засега няма, защото по принцип отговорност за тях трябва да носи техният местен туроператор.

Въпреки това сега браншът смята, че презастраховане от българска страна не би било излишно. Разговорите засега са на много ранен етап, но от сектора казват, че е добре планът да бъде изготвен до следващото лято заради високата междуфирмена задлъжнялост, която е предпоставка за нови проблеми.

Какво се случи досега

Две едри кризисни ситуации с чужди туристи, резултат от финансови затруднения и спорове между компании, се случиха през последните две години в България. Миналата година големият български туроператор "Алма тур", посрещащ туристи от Русия и Финландия, не можа да се разплати с превозвача "България ер", който отказа да обслужи полетите и стотици туристи чакаха дни на летищата по Черноморието, за да се приберат в родината си.

Тази година изникнаха други подобни казуси. Посрещащият туроператор "Бългериън ВИП турс" съобщи, че спира дейност заради финансови трудности, които са вследствие на фалит на руския му партньор. Преди броени дни неплатежоспособност обяви и друг руски туроператор с дейност в България - "ЧериТур". Заедно с това се появиха и изказвания от руска страна, че са искани допълнителни пари от туристите за пакети, самолетни билети и други услуги, платени от тях още преди пристигането им. Туристи пък се оплакваха пред медиите от липса на информация и хаос.

По принцип отговорност за престоя на туристите носи изпращащият туроператор, като във всички държави има защитни механизми срещу подобни кризи. Така например, ако туроператор, изпратил българи в чужбина, не се разплати със свои контрагенти, се задейства застраховката за професионална отговорност. Освен че застрахователят трябва да заплати завръщането на групата, самите туристи могат да предяват и претенции за платени суми по почивката, в случай че тя не се е състояла.

Подобни механизми действат във всички държави, независимо дали са застраховки, гаранционни фондове или банкова гаранция. Въпросът е как и колко бързо работят.

Защитен механизъм

Въпреки че от туристическия бранш в България са категорични, че при последните случаи с чужди туристи отговорността за прибирането им трябва да е на руската страна, все пак представителите му мислят да предложат да се създаде защитен механизъм и на българска територия. Целта е да не страда имиджът на България, тъй като проблемите с туристи обикновено са широко отразявани в медиите и се създава усещането за хаос.

"Самият клиент не трябва да разбира, че има проблем между туроператора и хотелиера, защото това е огромна антиреклама за България", коментира председателят на асоциацията на хотелиерите и ресторантьорите Благой Рагин. Подобни тези изказват и туроператори и хотелиери от Черноморието, давайки пример с фалит на полска туристическа компания и безпроблемно продължаване на почивките на доведените от нея близо 300 души.

"Ще имаме определени предложения за промени в закона в следващите седмици", каза и председателят на българската асоциация на туристическите агенции Донка Соколова.

Какво може да се направи

Разговорите в бранша са на много ранен етап. Все пак представителите му обмислят да предложат финансов механизъм, който да покрива разходите за престоя на "блокирани" чужди туристи. От бранша казват, че вече има някои промени, които компаниите сами са предприели. Такива например са исканията от хотелиери за пълно предплащане на запазените стаи, докато практиката до момента е да се дава само определена сума като аванс.

Целта е обаче промени да има и на законодателно ниво. Според фирми от бранша единият обсъждан вариант е да се създаде тип гаранционен фонд, който в случай на проблеми на българска или чужда фирма от бранша да покрие престоя на чуждите туристи, а след това да търси възстановяване на средствата от застрахователя, от национален гаранционен фонд или по съдебен път в зависимост от гаранцията на проблемната фирма.

Идеите как да се набират средствата за подобен фонд също засега не са изяснени докрай и варират от вноски от туристически фирми и организации, покана за участие на застрахователи, участие на държавата и т.н. Трябва обаче да се помисли и за разходите за администрирането на структурата, управлението й и т.н.

Вторият обсъждан вариант е за разширяване на застраховките в туризма, включително и въвеждане на такива за финансов риск.

Сред фирмите в туристическия бранш се обсъждат и други идеи за "затягане на режима" на лицензиране на туроператорите, включително периодично подаване на актуална финансова информация и срочна забрана за откриване на нова фирма след фалит. На този етап не е ясно кое от тези или други предложения ще бъде обсъдено с правителството,  но очакванията са в средата на месеца да започнат разговорите.

Фотограф: Мария Съботинова

Неразплатени сметки, фалити, натрупани дългове - проблеми, които не са рядкост за бизнеса, особено в условия на криза. Това се случва през последните две години и в туристическия бранш. За разлика от други сектори обаче изпадането в затруднения на туроператорите често е шумно заради туристите, които стават заложници на проблемните отношения.

Само преди година огромна група туристи от Русия и Финландия дълго време не можеха да отлетят за родината си заради финансови проблеми на туроператора "Алма тур", който имаше дългове към превозвача "България ер". През последните седмици имаше още няколко подобни казуса - "Бългериан ВИП турс" прекрати дейността си заради финансови затруднения, породени от стар банкрут на руски партньор, а в най-пресния случай директно фалира руският оператор "ЧериТур", който беше довел почиващи в страната. Пряка последица от тези казуси е накърненият имидж на България като дестинация, в която една тежка, но все пак обичайна бизнес ситуация на финансови затруднения, води до хаос и дезинформация.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    bestbuy avatar :-(
    За да останат ХОРА в България.

    Вместо да мислят пак за закони и защитните им механизми - има едно много просто решение - хотелиерите си правят застрахователен пул - внасят си определена такса, която да покрива подобни неприятни случки.

    Обаче понеже те са безкрайно алчни, и искат само държавата да им дава, да ги осигурява и т.н....този пул няма да се случи..

  • 2
    daria_vip avatar :-|
    daria_vip

    Един милион евро в банката в запорирана сметка-гарант че оператора е състоятелен и платежоспособен и губи в всеки един момент при фалит . Съответно държавата да да може да се разпорежда с парите му както намери за добре за да компенсира стоящите и чакащи почивките си граждани които отгоре на това са си платили за почивка и са излъгани
    Правилото да важи за всеки желаещ да е туристически оператор .

  • 3
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Дано да го измисли ...

  • 4
    betelgeuse avatar :-P
    betelgeuse

    Сухо дупе риба не яде! :)

  • 5
    shumkar avatar :-|
    shumkar

    "Подобни тези изказват и туроператори и хотелиери от Черноморието, давайки пример с фалит на полска туристическа компания и безпроблемно продължаване на почивките на доведените от нея близо 300 души."
    Ха-ха, не сравнявайте европейска с руска фирма!
    Между другото туристите (дори и руските), не са идиоти. Те знаят на кого са платили (в случая на рска фирма), и че отговорността се носи от този, на когото са платили. В случая "нормално" за взаимоотношения между Русия и България, руските медии хвърлят цялата вина върху Б-ия (бълг. фирма), чието наименование туристите дори не знаят. Клинтът отива в агенция Х, купува си почивка, най-много да зане наименованието на хотела, където отива, но никой нормален клиент не търси отговорност от подизпълнителя, а от агенцията, където е платено. Има и друго, по правило партньорите на руски фирми у нас са почти 100% също руски, но регистрирани у нас, с руски персонал, или руснаци живеещи в България. Или фирми на ДС също с руско участие (капитали), но ВИНАГИ свързани с Русия.
    Хотелиерите имат проблеми с големите фирми, които имат големи контингенти, получават ниски цени, плащат си периодически, и нещо което често се случва най-вече с руските фирми-накрая често забравят.
    За разлика от малките фирми, на които хотелиерите дават по-високи цени, и искат (и получават) преводите преди настаняване.
    Изходът е в застраховките, но те неминуемо ще повишат цената на българския продукт.
    А колкото до имиджа ни - за него русофилите да не се безпокоят. Има вече не малко руски туристи, които идват у нас с европейски туроператори, напр. TUI. Т.е. руските туристи вече търсят 100% европейски продукт. Само дето Путин и тайфата му ги смятат за американски агенти :)



    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    petar_333 avatar :-|
    petar_333

    Има нещо гнило и от към законодателството на Русия,не може да е само от наша страна!

  • 7
    dimdim avatar :-|
    Дим Дим

    До коментар [#5] от "shumkar":

    Интересна ви е тезата, признавам си, че не съм от отрасъла за да имам повече познания, но съм съгласен с описването на ситуацията, че като се случи нещо и изглежда като пълен хаос. Помня преди години фалира един голям английски роператор и нямаше никакви проблеми, всички си изкараха ваканцията. Тук при фалит какво става? Започват да им викат на туристите давайте пак пари без да интересуват дали имат или нямат. Вие ще кажете каква категория руснаци идват на почивка, но ако така стане с българи в чужбина, съм сигурен че 80% няма да могат да извадят пари да се приберат, просто защото взимат малко пари отгоре колкото да не е без хич. Може би наистина трябва да се направят някакви застраховки или фондове да плащат, независимо от оскъпяването

  • 8
    shumkar avatar :-|
    shumkar

    [quote#7:"Дим Дим"]
    Тук при фалит какво става? Започват да им викат на туристите давайте пак пари без да интересуват дали имат или нямат[/quote]
    С европейските фирми общо взето нашите нямат трудности, проблемът е с руските, и тяхното законодателство. Да си търсиш парите от руска фирма, това е като да чакаш от умрял писмо. Вярно е, че всички туроператори внасят годишно мин. 300 лв туроператорска застраховка, която е точно за подобни случаи. Слава богу, още съм нямал повод да я търся, но има застрахователи, които определено се правят на ударени, напр. тая свързана с Алексей.
    А иначе не се грижи много за руснаците, те си знаят стоката (своите фирми) :).

  • 9
    zuramode avatar :-|
    zuramode

    От няколко години постепенно си извоюваме лош имидж и това рано или късно ще се отрази на сектора... Колкото до руснаците, мисля, че дори за тях вече България е старомодна...

    http://zuramode.wordpress.com/2012/09/05/why-do-russians-make-the-best-wives/


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK