Говори се за... евтино говорене
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Говори се за... евтино говорене

Говори се за... евтино говорене

Спадът в цените на едро между мобилните оператори бавно се преснася и към клиентите

Юлиян Арнаудов, Паулина Михайлова
11669 прочитания

Халка, църковен брак и обет за вярност до гроб. Представяте ли си колко щеше да е прекрасно за мобилните оператори, ако можеха да обвързват по този начин своите клиенти. Всъщност те точно тази мечта преследват: колкото по-дългосрочна връзка договорят с обекта на желание (всеки един от нас), на толкова по-големи отстъпки са готови. Хубавото на това да си ухажван от няколко места пък е, че можеш да си позволиш всякакви фриволности, дори странични контакти. Притиснати от една страна от конкуренцията, а от друга страна от секторния регулатор, GSM компаниите, които досега правеха всичко възможно да затворят трафика на абонатите си в собствените си мрежи, отскоро предлагат и оферти с доста повече включени минути за разговори с клиенти на другите двама на пазара.

Накратко, макар и трудно, бавно и с уговорката за дълъг договор, "Мобилтел", "Глобул" и БТК намаляват бодливата тел между мрежите си. Два месеца след като от 1 юли цената на едро за обаждания между трите мобилни мрежи беше насилствено свалена наполовина от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) макар и да няма рязък спад в тарифите на дребно, известно намаление все пак се забелязва. Но не с автоматично рязане на цените за всички, а под формата на нови тарифни планове - естествено, гарнирани с едногодишни и двегодишни договори.

Пада ли цена насила

Буквално два дни преди новата, по-ниска едрова цена (5.5 ст. на минута) да влезе в сила, председателят на КРС Веселин Божков със свое изказване пред медиите директно "спусна" на трите компании на пазара указанието да намалят тарифите за абонатите си с 25 до 40%. И макар да не даде срок докога да се случи това, предупреди, че ако не бъде изпълнено, ще има санкции.

В момента възможността на регулатора да коригира цени на дребно е кръгла нула. За да помисли за такова нещо, КРС трябва първо да открие процедура за анализ на пазара на дребно на повиквания между конкурентните мобилни мрежи, да извърши този анализ, да докаже, че има нужда от намеса, и едва тогава да наложи т.нар. специфични задължения на операторите. Обикновено една такава процедура трае до шест месеца. Ако към тях добавите сигурните убийствени становища на компаниите в сектора, които биха забавили общественото обсъждане, и обжалванията след евентуален административен акт на КРС, срокът става още по-далечен. Въпреки тази липса на особено законово основание в момента намаляването на тарифите между мрежите е една от няколкото линии, по които КРС притиска мобилните оператори. Разговорът обаче, както може и да се очаква, зацикля още на начално ниво: регулаторът се опитва да установи средно-претеглена цена за този тип повиквания, за да има база за сравнение на нивото й във времето. Но все още е далеч от разбирателство със самите компании как да се смята тя.

Какво е общото между пица и круша

Всъщност - нищо. Огромното разнообразие от абонаментни планове, широкият спектър от цени, промоции и условия, правят абсолютното сравнение на цените за GSM почти невъзможно - като това да сравняваш ябълки с кокосови орехи. И все пак...

Ако тръгнете да разглеждате старите и новите оферти на мобилните оператори за разговори към всички мрежи, разликите между тарифите са минимални сега спрямо преди 1 юли: според различните абонаментни планове цената продължава да е между 14-18 ст. до над 50 ст. на минута, като най-масовите оферти са при ниво 25-32 ст. (Ако не броим квазивиртуалните оператори bob на "Мобилтел" и Call-Yo на БТК, където таксата е 11 ст. на минута.)

Новост обаче има. И тя е, че и трите компании от сектора предлагат значително увеличение на включените минути за разговори с конкурентни мрежи. Поведението им пък се определя от пазарната им позиция: лидерът "Мобилтел" залага на оферти към бизнес абонатите, "Глобул" е малко по-агресивен и към частните клиенти, а догонващата и с най-малък пазарен дял БТК дава най-щедри оферти.

"Цените на едро не оказват пряко въздействие върху крайноклиентските такива. Последните са повлияни от засилената конкуренция на телеком пазара, която води до средногодишно намаление на цените за потребителите от 15-20%", казаха от "Мобилтел". Новото след 1 юли при най-големия GSM доставчик е, че предложи до двойно увеличение на включените минути за разговори към всички мрежи (и някои в чужбина) при най-високите си абонаментни планове. За бизнес клиенти и такива с голямо потребление се стига до двоен ръст: до 5000 минути месечно при 99.90 лв. месечна такса, при която разговорите в мрежата на самия "Мобилтел" са безплатни. Разбира се, офертата важи при подписване на двегодишен договор. За стандартен план на частен абонат обаче увеличението на включените минути спрямо преди 1 юли е около 25%, а цената за връзка с друг оператор след изчерпването им остава 29-32 ст. на минута. За клиентите с по-икономичен тарифен план включени минути към конкурентни мрежи няма.

Малко по-балансиран е подходът на "Глобул". Абонатите с месечни такси 20 и 40 лв. вече имат включени минути (съответно 50 и до 300) към всички национални мрежи, като средното увеличение на възможното потребление между мрежите при една и съща цена на пакета е около 20%. За бизнес абонатите за момента промени няма, като при най-високото ниво на абонамент срещу такса от 89.90 лв. на месец минутите към други национални мрежи са 1600, а цената след изчерпването им е 20 ст. "Все още не е минало достатъчно време, за да се усети намаляване на цените, но такава тенденция има", коментираха от втория по големина оператор.

Най-гъвкава, съвсем очаквано, е "Виваком", която, имайки най-малък брой абонати, има интерес да отвори мрежата си максимално. Усреднено, компанията отчита двойно увеличение на включените безплатни минути. Докато при другите оператори най-често срещаните тарифи за частни клиенти са 0.29 и 0.32 лв. на минута, то при "Виваком" връзката с конкурентна мрежа струва около 0.25 лв., а при по-скъпите абонаментни планове пада и до 0.10 лв. на минута. "По този начин капсулирането на клиенти да използва картата на един оператор за разговори с познати само от този оператор отпада", смятат в БТК.

Уловките за потребителите навсякъде са, че могат да се възползват от новите условия само ако отидат лично да заявяват смяна на абонаментния си план или преподпишат нов договор, като минималният срок за обвързване с телекома е една година. Някои от промоциите пък важат само за първите шест месеца от договор, което допълнително усложнява изчисляването на крайната цена.

Ще има ли още

Дали КРС ще направи анализ на пазара на дребно на телефонни обаждания между мобилните мрежи, засега не се знае. Както и дали би могла да наложи намаляване на тарифите. Защото, според последния доклад на Еврокомисията за състоянието на телеком пазара, България предоставя една от най-евтините услуги от гледна точка приходи от абонат на минута. Страната ни е предпоследна с приход от 0.05 евро за оператора. След регулациите от 1 юли страната ни минава под средните нива за ЕС и при цените на едро. Тоест и да има още намаления, те едва ли ще са драстични.

Източник: Shutterstock

Халка, църковен брак и обет за вярност до гроб. Представяте ли си колко щеше да е прекрасно за мобилните оператори, ако можеха да обвързват по този начин своите клиенти. Всъщност те точно тази мечта преследват: колкото по-дългосрочна връзка договорят с обекта на желание (всеки един от нас), на толкова по-големи отстъпки са готови. Хубавото на това да си ухажван от няколко места пък е, че можеш да си позволиш всякакви фриволности, дори странични контакти. Притиснати от една страна от конкуренцията, а от друга страна от секторния регулатор, GSM компаниите, които досега правеха всичко възможно да затворят трафика на абонатите си в собствените си мрежи, отскоро предлагат и оферти с доста повече включени минути за разговори с клиенти на другите двама на пазара.

Накратко, макар и трудно, бавно и с уговорката за дълъг договор, "Мобилтел", "Глобул" и БТК намаляват бодливата тел между мрежите си. Два месеца след като от 1 юли цената на едро за обаждания между трите мобилни мрежи беше насилствено свалена наполовина от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) макар и да няма рязък спад в тарифите на дребно, известно намаление все пак се забелязва. Но не с автоматично рязане на цените за всички, а под формата на нови тарифни планове - естествено, гарнирани с едногодишни и двегодишни договори.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

19 коментара
  • 1
    v.v.v avatar :-P
    SELECT * FROM DUAL;

    Така ми харесват повече - Ментел, Грабул, Свиваком :) А и някак си не е далеч от истината...

  • 2
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    До коментар [#1] от "v.v.v": Картинката ще е още по хубава за Великден :-)

  • 3
    georgi345 avatar :-|
    georgi345

    Новия собственик на Мтел го съдят за надписване на 15 млрд долара сметки (половината БВП на България) в мексико, да му мислят абонатите на компанията, като се знае какви измамници са!

  • 4
    georgi345 avatar :-|
    georgi345

    заради картела на Мтел и Глобул в БГ се плаща около 15 лв за 500 МБ, а в Европа 5 Евро?

  • 5
    idrazil avatar :-|
    dinko

    След 13 години робство при Мтел, преминах към Вива и съм много доволен и никой Боб няма да ме убеди да им снасям пак.

  • 6
    zamen avatar :-P
    Чарли Мишкин

    До коментар [#1] от "v.v.v":
    Не си прав колега, .... Ментел, Гробил и Свирка.ком, а?

  • 7
    hue avatar :-|
    Николов

    единственият обективен критерий би бил месечната сметка на абоната, върху която влияние оказват няколко фактора, но те са почти константни или нарастващи стойности. за мен е важно да се отбележи промяната в метода на тарифиране: всяка започната минута от разговора се тарифира като блок от 60 секунди! разбира се, влиза в сила само при сщлючване на нов договор, а който има подписани 5 000 000 такива, доста ще чака...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 8
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    "Всъщност те точно тази мечта преследват: колкото по-дългосрочна връзка договорят с обекта на желание (всеки един от нас), на толкова по-големи отстъпки са готови."

    Ми айде де, да сключим доживотен договор тогава с някой от операторите, та дано станат безплатни разговорите...

  • 9
    merakliyski avatar :-P
    Саше Матросовски

    Цитат :
    Пада ли цена насила
    -----------------


    много правилен въпрос - нищо не се дава насила !
    Никакви Веселин Божковци Не могат да свалят цените насилствено , защото ще ни "мушнат" в сметките накрая на месеца!

    Истината е , че ако Ние узреем някога и осмислим силата си на Потребители - цените ще станат като за Потребители , но не само за телефоните , също за бензина,тока,сиренето.......

    но трябва Ние да го искаме по подх. начин -

    Веселин Божковците и Ангел Семерджиевците са на хранилката -

    те имат друг интерес

  • 10
    georgi345 avatar :-|
    georgi345

    До коментар [#7] от "hue":
    Много правилно, какво намаление на цените като започват да таксуват всяка започната минута! Всъщност вдигат цените.

    Причината е че са им раздути разходите, сигурно прикриват и печалба с такива приходи. Прехвърлят тежестта от регулацията на ЕС за намаляване на потребителя.

    Потребителят няма какво да прави според тях, защото придобиха и БТК и картелът ще е пълен (нали са заедно спонсори на шампиона Уефски (не е същото като УЕФА!!!)). БТКтрябва да ги спира да вдигнат цените, че дължат още около 500 млн на кредиторите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новият пазар на труда

Новият пазар на труда

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK