С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 5 сеп 2012, 14:14, 4798 прочитания

Позната картина

Най-големите компании в Централна и Източна Европа остават същите, но предизвикателствата растат

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Математиците си имат пи, а физиците разчитат на непроменливата скорост на светлината и на елементарния заряд. В бизнеса обаче няма много константи. Като такава, изглежда, се оформят водещите десет компании в Централна и Източна Европа, които за поредна година остават почти едни и същи. Това показва шестата поредна класация на 500-те най-големи корпорации по приходи в ЦИЕ, изготвяна от Deloitte.

В шарени краски


През миналата година икономиките в региона продължиха да растат. Най-отчетлива беше тази тенденция в Полша (4.3%), Словакия (3.3%) и балтийските държави. С тях растяха и приходите на местните компании. Средният оборот на групите в класацията е скочил с 9.8% през 2011 г. Общите приходи са достигнали 707 млрд. евро, като над 76% от компаниите в подреждането са увеличили резултатите си. За последен път подобно беше нивото през 2008 г., още преди глобалната криза да се усети в страните от бившия соцлагер (без Русия и Беларус).   

Тези извадени от контекста данни може и да рисуват някаква оптимистична картина, но реалностите са малко по-различни. Продажбите на компаниите растяха бурно през 2011 г., но в същото време средната нетна печалба през периода се понижи с 3.5%. В значителна степен причината се крие в по-скъпите суровини и материали, които се използват за производството на изнасяните продукти. Експортът е основният двигател на икономиките в ЦИЕ, като само за Германия износът през 2011 г. се е повишил общо с 11%.

Положението се влошава допълнително през първото тримесечие на 2012 г., когато средният растеж на компаниите се забавя значително до 4%. Причините са добре познати: кризата в еврозоната отслаби и основните пазари в Западна Европа, най-вече германската и френската икономика, а неизвестните за бъдещето остават. В резултат се забавиха и икономиките в ЦИЕ: икономическият растеж в Полша падна до 3.8%, докато в Чехия и Унгария БВП дори се сви - съответно с 1% и 1.5%.



"Тази година се оказва истинско предизвикателство за фирмите в цяла Европа. В тази обстановка единственото сигурно нещо е несигурността", казва в свой коментар към доклада Алистър Тиъри, изпълнителен директор на Deloitte - Централна Европа. Думите му се потвърждават и от очакванията на финансовите директори, които според последното изследване на Deloitte прогнозират много нисък растеж в региона от 0 до 1.5%, като изключение ще е само Полша с 1.5 до 3%.

На едър план

Трите най-големи компании в Централна и Източна Европа остават непроменени - полският гигант PKN Orlen, унгарският MOL и чешкият производител на автомобили Skoda Auto, който е част от Volkswagen Group. Доминацията на петролните и енергийните компании в топ 10 остава пълна - седем от тях са представителите на този сектор (единствените изключения са Skoda, украинската Metinvest и веригата за търговия на дребно Jeronimo Martins). Единствената група, която изпадна от топ 10 през тази година, е полската държавна газова компания PGNiG (заменена от друг "сънародник" - Lotos), която не издържа на темповете на растеж на останалите компании в челото. Гигантът купи Vatenfall Heat Poland през миналата година, което със сигурност ще увеличи продажбите й. Чешката група ČEZ падна с едно място от пета на шеста позиция, но продължава да бъде най-голямата публична компания в Централна и Източна Европа с пазарна капитализация от 16.4 млрд. евро, почти два пъти повече от втората по този показател - полската банка PKO BP.

Полша винаги е имала най-много компании в топ 500. Но с всяка поредна година бройката им намалява - от 176 през 2010 г. до 167 през 2011 г. Причината е основно в консолидацията в енергийния сектор в страната. Все повече се увеличават румънските и украинските представители в класацията на Deloitte, чиито приходи реализираха страхотен растеж през 2011 г. - съответно 17% и 24%. България остава с 11 представители, колкото имаше и през 2010 г. С едно изключение най-големите компании от страната ни в Deloitte Top 500 са същите като тези в Капитап топ 100. За първи път в класацията на Deloitte чрез консолидирания си отчет е включен и холдингът "Химимпорт", който се нарежда на 33-то място с консолидирани приходи от 3.45 млрд. евро. Голяма част от тях обаче идват от курсови разлики и се обясняват с осчетоводяването на резултатите на банката в групата, а паралелно публикуваният отчет на публичния холдинг по международните счетоводни стандарти показват 1.44 млрд. лв. (или 736 млн. евро) приходи. Две места след "Химимпорт" е лидерът в Капитал топ 100 "Лукойл Нефтохим", който е скочил с пет места спрямо 2010 г. Десет от единадесетте български компании са увеличили приходите си през 2011 г., единствено финансовите резултати на "Мобилтел" бележат спад.  

Няма особена промяна и сред чуждите собственици на регионалните компании. Най-големите инвеститори в ЦИЕ остават Volskwagen с приходи от 25 млрд. евро, Е.ОN с 11.3 млрд. евро и Metro със 7.8 млрд. евро. В същото време намаляват държавните групи в класацията.

Щрихи по сектори


Най-много се е увеличил делът на външните инвеститори в производствения сектор. Което е лесно обяснимо. Приносът на производствените компании в региона за брутния вътрешен продукт е далеч по-голям от средния в Европейския съюз. Най-много представители в топ 500 именно от този сектор са увеличили приходите си през 2011 г. - 84%. Средните приходи в индустрията са нараснали със 17%, което се дължи основно на преработващата промишленост. Двигател се явява и автомобилният сектор - общо 45 компании в топ 500 идват от този бранш. Сред тях има както производители на автомобили като Skoda, Kia, Hyundai и др., така и на автомобилни компоненти.

Най-много представители в Deloitte Top 500 има потребителският сектор - 152 (виж таблицата), следван от енергийния сектор и природни ресурси, и производството. Не се е увеличил броят на компаниите от строителния и имотния сектор, които остават 11 (7 полски и 4 чешки). Което е изненадващо, тъй като този сектор реализира най-големия скок в приходите сред всички индустрии - средно 21%. Но и този растеж също си има обяснение - основно подготовката на инфраструктурата за европейското първенство в Полша и Украйна.

Според Deloitte компаниите в Централна и Източна Европа са продължили да увеличават приходите си и през първото тримесечие на 2012 г., макар и с далеч по-бавни темпове. В комбинация със свиващия се БВП и доходи на населението очакванията са за допълнително забавяне на икономиките. Компаниите в региона ще трябва да са все по-ефективни, за да издържат на натиска и да се запазят като непроменливи величини на върха.
 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Директорът на ING поема управлението на UBS Директорът на ING поема управлението на UBS

Ралф Хамерс ще застане начело на швейцарската инвестиционна банка от есента

23 фев 2020, 811 прочитания

Собственикът на "Девин" ще инвестира 17 млн. евро през тази и следващата година Собственикът на "Девин" ще инвестира 17 млн. евро през тази и следващата година

Средствата са за изграждане на нов логистичен център и смяна на две от производствените линии в завода в гр. Девин

23 фев 2020, 1353 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Tesco влиза в бизнеса с дигитални книги

Сделката е част от опитите на британската верига супермаркети да предлага повече електронни услуги на клиентите си

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10