С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 сеп 2012, 14:49, 15792 прочитания

Бизнес с перка на върха

Кои са собствениците на хеликоптери в България и как изкарват пари от тях

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Преди две години правителственият Авиотряд 28 откри начин как да наруши тишината в столичния ЦУМ, иначе позагубил доста от митичното си лустро от времето на социализма. След като се установи, че на върха на БНБ има големи климатични инсталации, покривът на ЦУМ през 2010 г. беше набелязан като един от най-подходящите площадки за кацане на тритонния италиански хеликоптер Augusta, с който пътува премиерът Бойко Борисов.

Държавните фигури всъщност са основните потребители на хеликоптерната услуга превоз на хора в България към момента. Разбира се, по отношение на търговската дейност на Авиоотряд 28 човек никога не може да бъде сигурен, но самолетите би трябвало да са по-подходящ вариант пред по-малката Augusta за превоз на футболни отбори. В сферата на сериозното, основната причина да няма много пътуващи с хеликоптери над страната е в цената: 1300 лв. на час полет, както показва ценоразписът на една от специализираните фирми.


Бизнесът с този тип въздухоплавателни средства обаче има своето, макар и бутиково, място. В България са регистрирани 26 хеликоптера за граждански цели, разпределени в 10 компании (виж таблицата), като в това число попада и правителственият авиоотряд. Логично руската техника преобладава, а навлизането на този пазар е трудно, като последната създадена компания е от 2008 г. в лицето на "Дарик скай".

Фирмите - собственици на хеликоптери, привлякоха вниманието по време на пожара в резервата Бистришко бранище на Витоша, където в гасенето се включи и частен вертолет. Освен над горящи зони частни хеликоптери могат да бъдат видени над посеви и гори да разпръскват химикали за борба с вредители, да обследват мрежите на енергийните доставчици или да снимат филми от въздуха. А когато работа в България не стига - и в Судан. Държавата, ако изключим представителите й, в малка степен използва услугите им, въпреки че неведнъж е доказвала, че не може да се похвали с изрядна техника във въздуха. Достатъчно е да си спомним за липсващите системи срещу обледяване на хеликоптерите Cougar, които участваха в спасяването на бедстващите след наводнението в село Бисер. 

Нещо за гасене имате ли?



В по-новата история на страната един от големите проекти за внедряването на хеликоптери беше на собственика на ДЗИ - вече покойния Емил Кюлев. Целта беше да се предоставя бърза и безплатна медицинска помощ на ползвателите на застраховката "Автокаско" на ДЗИ. Няколко години след убийството на банкера обаче, в края на 2008 г., дъщерната компания на холдинга "Химимпорт" - "Бългерийън авиейшън груп", закупи от ДЗИ  въздушния превозвач "Ер Бан" (с лиценза му за  транспорт по спешна медицинска помощ и с техниката). Изпълнителният директор на "България ер" Янко Георгиев заяви пред "Капитал", че не може да коментира каква е била съдбата на хеликоптерите. 

Сега компанията с най-много хеликоптери в страната е "Хели ер - САУ" с шест руски Ми-8 на сметката си. Именно тя участва в гасенето на пожара на Витоша. Миналата година отново беше в медийното полезрение, след като екипажът на една от машините й беше пленен в Судан. Компанията започва дейността си през 90-а година, когато хеликоптерното звено е отделено от "Балкан". Почти десет години по-късно то е купено през работническо-мениджърско дружество начело с дотогавашния изпълнителен директор Георги Спасов, който и сега е сред собствениците. Фирмата разполага и с малки самолети (17-местни) за къси превози на пътници, а през годините е превозвала хора в Малдивите, Ангола, Малта и т.н. Ако отидете на базата й на летище София обаче, не очаквайте да откриете вертолетите й. Те са все така в Судан, където работят по програмата за прехранване на ООН, пренасяйки провизии и работници, а хеликоптерът, който гасеше над Витоша (оборудван със съоръжение за водата за 12-13 хил. евро), е в България по случайност. От компанията обясняват, че фигурират в глобална база с одобрени от ООН компании. "Когато имат нужда от нещо, обявяват търг", разказва Сотислав Божков, търговски директор на "Хели ер - САУ". Основен плюс на българската фирма в Африка е, че хеликоптерите й са руски. "За тази дейност те са по-добри и по-надеждни от малките американски машини и около 90% от поръчките на ООН се извършват с руска техника", коментира още той. Твърди обаче, че няма интерес към търговете на Министерството на отбраната, което разпродава техниката си, тъй като ще са нужни около 2 млн. долара, за да стане един военен вертолет подходящ за цивилни цели.

Освен по поръчки на ООН през периода 2000 - 2005 г. компанията печели и от потушаване на пожари в Португалия, където натрупва опита си. "Турция, Гърция, Испания и Португалия всяка година правят търгове за различни въздухоплавателни средства, които да са на разположение през летните месеци, като се използват различните им предимства в зависимост от фазата, в която се намира пожарът", разказва Божков. Малкият хеликоптер (800 - 900 литра) е полезен в началото за по-голяма прецизност. Големите (1500 - 2500 литра) пък са подходящи за планинските терени. Когато пожарът излезе извън контрол, вече идват самолетите. "Поръчките излизат по-изгодно, отколкото ако държавата сама поддържа парк 12 месеца. С държавните структури в България никой няма договор. Няма система и организация за пожарогасене. Няма схема в кой момент кое въздухоплавателно средство да се използва", коментира още той.

За да бъдат на печалба, частните хеликоптери трябва да работят по 600 часа годишно. Компанията може да разчита и на допълнителни поръчки за монтажи от въздуха например, където големите им машини са предимство. Така преди две години участват в изграждането на 8 км лифтове на Банско, тъй като могат да носят до 2.5 тона. Участвали са като подизпълнител на монтажи на ел. мрежа в Гърция. Най-голяма част от компаниите с хеликоптери в България обаче развиват дейност в сферата на земеделието.  
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Приходите на софийските молове "Сердика" и "Парадайз" са нараснали с над 8% 1 Приходите на софийските молове "Сердика" и "Парадайз" са нараснали с над 8%

В отчета на собственика им - южноафриканския NEPI Rockcastle, е записано, че търговският център в Пловдив ще е готов следващата есен

24 фев 2020, 1280 прочитания

През 2020 г. са предвидени 40 млн. лв. за биопроизводителите През 2020 г. са предвидени 40 млн. лв. за биопроизводителите

Очаква се нов прием по мярката за "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони

24 фев 2020, 705 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Говори се за... евтино говорене

Спадът в цените на едро между мобилните оператори бавно се преснася и към клиентите

Още от Капитал
Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Автогол с еврозоната, мачът продължава

Изборът сега е между по-добро икономическо бъдеще и статуквото

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10