Фирмите отписват все по-голяма част от вземанията си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Фирмите отписват все по-голяма част от вземанията си

Shutterstock

Фирмите отписват все по-голяма част от вземанията си

Просрочията в разплащането между компаниите също се увеличават, отчита проучване на "ЕОС Матрикс"

Мария Иванова
5540 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Най-засегнати са компаниите от промишления сектор, където 12.4% от вземанията от контрагенти се отписват.

Загубите, които българският бизнес търпи в резултат на просрочени вземания от страна на клиентите си, се увеличават и през 2012 г. достигат "ненадминати размери", показва проучване, изготвено по поръчка на компанията за събиране на вземания "ЕОС Матрикс" в десет европейски страни.  Според изследването "Eвропейски разплащателни практики" през тази година делът на отписаните от българските компании вземания достига 8.23% в сравнение с отчетените 1.94% през 2011 г. (виж графиката). Това поставя българските компании на второ място след тези в Румъния от включените в проучването държави. Най-засегнати са фирмите, работещи в сектора на промишлеността, при които делът на отписаните вземания от бизнес клиенти е 12.4% от общия им портфейл. В търговията и в услугите стойностите са съответно 6.8 и 4.9%.

Тенденцията на нарастване на отписаните вземания е в синхрон с общата посока, наблюдавана в Европа – в осем от деветте останали страни проучването отчита ръст на загубите, свързани с отписване на вземания. Изключение прави Испания, където обаче и през 2011 г. беше отчетен по-висок от средните стойности дял на отписаните вземания, уточнява управителят на "ЕОС Матрикс" Райна Миткова-Тодорова.

Изследването се провежда за четвърта поредна година от института за пазарни проучвания "Ипсос" по поръчка на EOS Matrix, като през 2012 г. са анкетирани представители на 2200 компании от Белгия, България, Великобритания, Германия, Гърция, Испания, Полша, Румъния, Русия и Словакия.

Негативите за бизнеса

Загубите във връзка с отписването на вземания обаче не са единствените негативни последствия, с които бизнесът трябва да се справи. Според данните на "ЕОС Матрикс" почти всяка трета българска компания отчита и повишаване на разходите си за лихви (36%) и съответно намаляване на печалбата си (28%) в резултат на невъзможността да събере вземанията си в срок.

Същевременно все по-голяма част от фирмите се затрудняват да погасяват задълженията си навреме именно заради отписването на вземания от клиентите си. Резултатите от проучването показват, че това е втората най-често срещата причина (41%) за просрочия при разплащанията между бизнеса след общата икономическа ситуация (54%). Временната липса на ликвидност (15%) е трета, посочвано от фирмите обяснение за неплащане в срок.

По-кратки срокове

Резултатите от изследването показват и тенденция за скъсяване на средните срокове за отложено плащане, които българските компании предоставят на своите клиенти. Така, ако през 2011 г. те са били 12.2 дни за крайни потребители и 41.4 дни за бизнес клиенти, през тази година вече намаляват до съответно 20.2 дни и 32.7 дни. Стойностите са близки до средните за Европа, отчетени от EOS Matrix.

"Въпреки че компаниите предоставят един приличен срок за плащане, само 66% от вземанията от бизнес клиенти се погасяват навреме", отбелязва Райна Миткова-Тодорова. За сравнение, през 2011 г. делът на своевременните плащания е бил 74.6%. Така на практика вземанията по над една трета от фактурите (34%) не се погасяват в срок, което нарежда българските фирми сред най-нередовните по отношение на навременното плащане на задълженията си. Изпреварват ги единствено фирмите от Гърция, при които 35.2% от фактурите не се плащат в срок (виж графиката).

Неочакван оптимизъм

Въпреки видимо влошаващата се ситуация представителите на бизнеса в България са оптимисти за бъдещето. На практика всяка трета компания (33%) очаква през следващите две години бизнес клиентите й да повишат културата си на плащания, като по този показател българските дружества са начело сред изследваните 10 страни заедно с колегите си от Румъния и Русия. "Честно казано, този оптимизъм беше изненада за мен, тъй като данните очевидно показват влошаване", коментира Райна Миткова-Тодорова.

Сред малкото положителни изводи от проучването си от "ЕОС Матрикс" отбелязват това, че все по-голяма част от фирмите в България осъзнават предимствата и важността на това да използват външни доставчици на услуги за управление на риска и вземанията си. Резултатите от изследването показват, че през 2012 г. делът им достига 46% в сравнение с 29.3% за 2011 г., но все още остава под средното за Западна Европа равнище от 60.8%. "Като цяло българският бизнес е много предпазлив в ползването на външни услуги", отбелязва управителят на компанията. Същевременно обаче делът на компаниите, които са изградили вътрешен отдел за управление на вземанията си, също е нисък - едва 20%, макар и да се увеличава спрямо отчетените през миналата година 13%.

Според Райна Миткова-Тодорова един от основните проблеми пред българските компании е, че не осъзнават важността на това да започнат да търсят парите си навреме. "Обикновено фирмите се обръщат към нас след 2-3 години просрочие на вземането си", посочва тя. Същевременно, практиката показва, че ако компанията предприеме някакви стъпки (например напомнящо телефонно обаждане или писмо до длъжника), в рамките на първите три месеца след като дадено вземане изпадне в просрочие, шансът то да бъде събрано е от порядъка на 90-95%. "Колкото по-късно става обаче, толкова повече вероятността клони към нула", отчита мениджърът.

Автор: Капитал Daily
Най-засегнати са компаниите от промишления сектор, където 12.4% от вземанията от контрагенти се отписват.

Загубите, които българският бизнес търпи в резултат на просрочени вземания от страна на клиентите си, се увеличават и през 2012 г. достигат "ненадминати размери", показва проучване, изготвено по поръчка на компанията за събиране на вземания "ЕОС Матрикс" в десет европейски страни.  Според изследването "Eвропейски разплащателни практики" през тази година делът на отписаните от българските компании вземания достига 8.23% в сравнение с отчетените 1.94% през 2011 г. (виж графиката). Това поставя българските компании на второ място след тези в Румъния от включените в проучването държави. Най-засегнати са фирмите, работещи в сектора на промишлеността, при които делът на отписаните вземания от бизнес клиенти е 12.4% от общия им портфейл. В търговията и в услугите стойностите са съответно 6.8 и 4.9%.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    bogry avatar :-|
    BoGry

    Ма много хубаво ми звучи това: КОМПАНИЯ ЗА СЪБИРАНЕ НА ВЗЕМАНИЯ! Това някакъв бизнес ли е? Въпросът е: в тази компания от 8 до 17 ли ходят на работа, или от 17 до 8? В устата ми остава вкус на съдия-изпълнител! За 10-100 лв. дълг към общината, който ти, мизернико неден, дето си ги натрупал под дюшека, а не щеш да бръкнеш под него, си ощетил бюджета на общинския юрисконсулт, ще трябва сега - о, ще трябва - да му платиш и неговия хонорар, който почва от 500 лв.! Вива ла музика!

  • 2
    franzela avatar :-P
    franzela

    В Гърция 35% от плащанията са проблемни, а у нас - 34%. У нас, обаче, няма криза и расте оптимизма, нищо че сме на предпоследно място по своевременни плащания! Да си го кажем с оптимизъм: ще се оправим, ама друг път.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK