С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
21 сеп 2012, 17:08, 4059 прочитания

Пол Скиън: Алкохолната индустрия е против екстремните регулации

Генералният директор на Европейската асоциацията на производителите на алкохолни напитки пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Профил

Пол Скиън е генерален директор на Европейската асоциация на производители на алкохолни напитки (CEPS) от 1 ноември 2011 г. Предишните четири години е бил директор на Европейската кръгла маса на търговците на дребно. Скиън е бил и заместник генерален секретар на Еurochambres -  Европейската асоциация на търговските и индустриални палати. Оглавявал е и Ирландската национална търговска и индустриална палата, където е отговарял за развитието на индустрия в страната. Скиън е бакалавър по търговия от Университетския колеж в Дъблин и магистър по бизнес администрация от UBI/Mercer University.

Европейската асоциация на производители на алкохолни напитки обединява 30 организации на индустрията в 26 европейски държави. Най-големите производители, които членуват в нея са Diageo, Pernod Ricard, Bacardi Martini, Beam, Hennessy, Brown-Forman, Campari, Remy Cointreau.
Г-н Скиън, през последните дни отравянията с алкохол в Чехия заедно с предложенията за въвеждане на минимални цени на спиртните напитки са сред водещите новини. Има ли някаква връзка между тях? Поне в България се смята, че алкохолът ще стане удоволствие за богати.
- Няма директна връзка между дискусията за минималните цени и отравянето с фалшив алкохол, тъй като минималните цени биха оказали влияние и върху нелегалния пазар и сивия сектор. Това, което се е случило в Чехия, наистина е ужасно. Но начинът, по който чешкото правителство реагира, по наше мнение не е най-адекватният. Или поне не е този, който бихме искали да се види като реално противодействие на ментетата. Работата на едно правителство е да въведе превантивни и ограничаващи мерки, така че да атакува нелегалното производство, неспазването на технологични и производствени стандарти и всичко, което би застрашило човешкото здраве. А забраната за продажби на всякакъв алкохол е твърде екстремна и не носи желания резултат. В миналото, когато е имало проблем с даден модел на кола например, от пазара винаги се е изтеглял този модел. Но никога нито едно правителство не е спирало продажбите на коли въобще. Това, което ние ще предложим на чешкото правителство, е да отмени забраната. Всъщност вече сме предложили на Европейската комисия да разгледа случая и да окаже влияние върху чешкото правителство за тази нерегламентирана и неприемлива мярка, която ограничава свободната търговия.

Що се отнася до минималното ценообразуване, това е интересна тема в момента. Ние искрено се надяваме, че Европейската комисия ще се присъедини към становището на българското правителство. И очакваме и други страни членки, като например Италия, да изразят подобна позиция. Ние смятаме, че предложените от Шотландия минимални цени ще повлияят негативно на пазара и ще доведат до диспропорционално разместване. Истина е, че има страни като именно Шотландия, в които има проблеми със злоупотребата с алкохол и алкохолизма. Но мерките, които са предложени, не атакуват проблема по същество. И даже самото шотландско правителство в своето становище признава, че това няма да намали броя на хората, които злоупотребяват, а само броя на изпитите единици алкохол. Така че това е една неадекватна и несъответстваща на целта мярка.


Тогава коя е адекватната мярка за борба с алкохолизма? Финансова, превантивна, здравна - каква е отговорността на производителите в случая?
- Мисля, че индустрията има огромна отговорност, тя не може да бъде подценявана. Ние произвеждаме продукти, които, ако се консумират с мярка, са чудесни, но когато се злоупотребява с тяхното количество, да, те могат да причинят проблеми. И начинът, по който индустрията се отнася към този проблем, е да разработва, въвежда и подкрепя различни програми, ориентирани към превенцията на ученици, студенти, млади хора и техните преподаватели. Имаме дългосрочни програми против шофирането след употреба на алкохол. Мисля, че индустрията в последно време има много ясен фокус както централно, така и от всяка от асоциациите в местните страни по отношение на увеличаването на информираността на потребителите, уебсайтове, информационни програми, които да ги запознават с проблематиката. Ние вярваме, че информационните образователни програми, насочени към превенция, трябва да достигнат до тези части от населението, които са в риск да злоупотребяват, да консумират безотговорно, и тези, които принципно биха имали проблеми с алкохола като продукт. Но не и към цялото население. Ако се върнем към случая с Шотландия, 90% от населението не е в риск, но мерките с минималните цени ще засегнат всички. По изчисление на асоциацията на шотландските производители около 65% от вината, които се внасят, биха били с по-високи цени заради тази мярка например. Според Евробарометър в риск от злоупотреба с алкохол са 6.73% от европейците и нашите усилия са насочени на първо място там.

Как се отразява кризата върху продажбите на вашите членове? Имаше статистика, че от 1980 г. досега консумацията е намаляла с 10%. Какво е общото потребление?
- Имаме даже и по-лоши числа. От 1980 до 2003 г. общото потребление на алкохолни продукти в Европа на глава от населението е намаляло с 26%. Но в рамките им потреблението на спиртни напитки на глава от населението е намаляло с 36%. Като и в двата случая говорим за чист алкохол, за алкохолния еквивалент. След това има леко увеличение до 2007 г., но оттогава има много рязък спад. Ако вземем периода от 2003 - 2011 г., намалението е още по-голямо. През 1980 г. еквивалентът на чист алкохол на глава от населението е 15 литра, докато от 2010 г. вече е под 10 литра. 25.4 млн. хектолитра спиртни напитки са се консумирали през 2011 г. в сравнение с 356 млн. хектолита бира и 142 млн. хектолитра вино. Това е съотношението между различните видове алкохол още от 2003 г. насам. И мисля, че трябва да бъде приветствано.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мария Топчийска е новият директор на завода на Schneider Electric в Пловдив Мария Топчийска е новият директор на завода на Schneider Electric в Пловдив

Тя ръководи проекта за превръщане на българското предприятие в "умна" фабрика

29 яну 2020, 320 прочитания

Най-динамичните компании за текстил и облекла: Всички на печалба Най-динамичните компании за текстил и облекла: Всички на печалба

Макар и труден, шивашкият бизнес в България се справя добре и има добри показатели

29 яну 2020, 560 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Още бой по цигарения бизнес

С голямо закъснение и без ясна стратегия правителството се втурна да спасява производството на тютюни

Още от Капитал
БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Битката за столичната адвокатура

Изборите на органи на софийската колегия имат значение не само за професионалните интереси на гилдията, но и за институционалната зрялост на държавата

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Ново място: Музей на илюзиите

Оптични илюзии, интерактивност и древни експонати

Кино: "18% сиво"

През Европа към себе си със стил и чувство

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10