Когато скъпото става евтино

Lufthansa се опитва да промени бизнес модела на традиционните превозвачи чрез нова лоу-кост авиокомпания

На изпълнителния директор на Lufthansa Кристоф Франц се пада честта да наложи новия бизнес модел
На изпълнителния директор на Lufthansa Кристоф Франц се пада честта да наложи новия бизнес модел    ©  reuters
На изпълнителния директор на Lufthansa Кристоф Франц се пада честта да наложи новия бизнес модел
На изпълнителния директор на Lufthansa Кристоф Франц се пада честта да наложи новия бизнес модел    ©  reuters

"Ако не можеш да ги победиш, присъедини се към тях." Тази англосаксонска поговорка много често се използва в корпоративните среди, а напоследък е като мантра за авиационния сектор. Все по-ясно се очертава тенденция големите национални превозвачи да се опитват да копират бизнес модела на нискотарифните авиокомпании. Например испанската Iberia създаде Iberia Express, а Air France продължава да развива лоу-кост подразделението си Transavia.

Германският гигант Lufthansa е поредният, който фокусира бизнеса си върху наскотарифния модел, и то по няколко различни начини. Втората най-голяма авиокомпания в Европа обяви, че ще комбинира кратките си маршрути извън тези от и до летищните си центрове във Франкфурт и Мюнхен с нискотарифното си подразделение Germanwings. За целта ще бъде създаден нов превозвач. "Целта ни е отново да печелим от тези маршрути под шапката на една компания", заяви изпълнителният директор на Lufthansa Кристоф Франц.

На хартия

всичко изглежда ясно: от 1 януари ще се обединят авиофлотилиите на подразделението Direct Services на Lufthansa (тоест директните кратки полети в Германия и Европа) с Germanwings чрез създаването на нова компания, която ще бъде базирана в Кьолн. Общо около 90 самолета ще превозят 18 млн. пътници през първата година след създаването. Подробности около плана все още няма, но целите на цялото преструктуриране са ясни. Lufthansa ще продължи да оперира полетите през хъбове като Мюнхен и Франкфурт, през които минават транзитните пътници по дългите дестинации, които носят най-големите й приходи. Всичко останало в Европа ще минава през новата компания. От София Lufthansa лети именно до Мюнхен и Франкфурт и изглежда, че тези полети няма да бъдат засегнати. От началото на тази година Germanwings спря маршрутите си от България към Германия и други европейски държави. 

"Основната ни цел е да станем по-конкурентни, особено на европейските кратки маршрути", заяви пред "Капитал" Клаус Горни, мениджър "Комуникации Европа" на Lufthansa. Той призна, че все още не е решено как ще се казва компанията и дали ще изпълнява по-скоро ролята на нискотарифен превозвач или на традиционна авиокомпания. Горни не пожела да разкрие и какви ще са цените на билетите. Според него може да има една базова тарифа и пътникът да доплаща за определено място, храна, напитки и други услуги.   

"И в момента Germаnwings не е точно лоу-кост, а по-скоро премиум лоу-кост компания", смята Горни. Той допълни, че стратегията има за цел и да не отблъсне лоялните клиенти на Lufthansa, които летят по тези маршрути и очакват някакво определено ниво на обслужване.

Още преди официалното съобщение за преструктурирането немският бизнес седмичник Wirtschafts Woche съобщи, че основните центрове на новия превозвач ще са Берлин, Хамбург и Дюселдорф. Предварителното име на проекта е Direct 4 You ("Директно за теб"). Разходите по новата авикомпания ще са 40% по-ниски, отколкото тези за същите маршрути и услуги в Lufthansa, съобщи Wirtschafts Woche. През април пък Bild цитира източници от Lufthansa, според които наследникът на Germаnwings ще лети на кратки европейски курсове на цена от 49 евро. Според предварителните информации към Direct 4 You ще преминат повечето самолети Airbus A319, A320 и A321 заедно с обслужващите екипажи и персонал. Очаква се около 2000 бордни служители да бъдат пренасочени от Lufthansa.

Именно идеите за създаването на новата авиокомпания беше една от причините за стачките в началото на септември на бордните служители, които не получиха гаранции, че ще останат в  Lufthansa след 2013 г. Авиокомпанията загуби милиони, след като стотици полети бяха анулирани. Ръководството също така иска да увеличи полетите на служителите си на месец и да намали заплащането за извънреден труд. Тези искания предизвикаха гнева на могъщия профсъюз на бордните служители Unabhaengige Flugbegleiter Organisation (UFO).

Стремежът към съкращения не е изненада. През последните години Lufthansa е на загуба и търси начини за ограничаване на разходите, които според висшия мениджмънт са 22% по-високи от тези на конкуренцията. В момента тече програма за реорганизация, наречена Score ("Резултат"), която предвижда съкращаването на 3500 души в администрацията и 1000 в кетъринга. Целта е да се спестят 1.5 млрд. евро.  

Горни обясни, че все още не е решено какво ще е участието в целия лоу-кост план на другите авикомпании на Lufthansa като Austrian Airlines и Swiss International Airlines. Никой не може да каже и дали новосъздадената компания ще бъде включена във въздушния съюз на Lufthansa Star Alliance. Ако това не стане, много пътници ще загубят отстъпките си, които досега печелеха, като летяха с германския превозвач и се прекачваха през Star Alliance в градове извън Мюнхен и Франкфурт.

Възходът на евтиното

През последните години традиционните превозвачи губят много пари от вътрешноевропейските полети, които са все по-доминирани от нискотарифните авиокомпании. Изпълнителният директор на най-големия лоу-кост превозвач в Европа Ryanair Майкъл О'Лиъри дори неотдавна заяви, че големите авиационни групи никога няма да успеят да създадат успешна "евтина" авиокомпания. Някои анализатори споделят неговото мнение. "Мерките за подобряване на ефективността може ще дадат резултат само ако големите превозвачи създадат структури, подобни на Ryanair или Easyjet", заяви пред Reuters анализаторът Хайно Руланд от Ruland Research. Според него основна пречка за плана на Lufthansa ще са по-високите разходи заради заплати и други такси и тарифи.

Също както и много други традиционни превозвачи Lufthansa пропусна и подцени разрастването на лоу-кост превозвачите. Бившият изпълнителен директор на авиокомпанията Юрген Вебер дори заяви в началото на XXI век, че нискотарифните компании никога няма да държат повече от 4% от европейския пазар. В момента делът им е около 40%. И продължава да расте... Още повече че самата лоу-кост индустрия не спира да се променя - много компании в този сегмент взеха елементи от традиционните превозвачи като програми за лоялни клиенти (frequent-flyer), прекачване чрез партньорство с други превозвачи или дори членство в някои от големите въздушни алианси, които доскоро бяха заразени само за "старите кучета". Air Berlin се присъдини към съюза Oneworld, в който членуват British Airways, American Airlines, Iberia и др. Ryanair и Wizz започнаха да предлагат места с резервации, а EasyJet тества модела с предварително зададено място за всички пътници, като желаещите могат да си платят за точно определено кресло.

С развитието на нискотарифния модел нараства и конкуренцията. Някои от предимствата на лоу-кост превозвачите вече не са толкова значителни. Например европейските компании в този сектор винаги са се хвалили с по-младите си самолети. Но през последните години големите превозвачи наваксаха и значително обновиха авиопарка си. А и при по-скъпия петрол предимството на по-евтините билети вече не е толкова голямо. Което се отразява и на печалбата: общо нетната печалба на авиокомпаниите ще падне до 3 млрд. долара през тази година от 7.9 млрд. долара, прогнозира Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA).

И други големи авиокомпании създадоха и продължават да създават нискотарифни подразделения. Но Lufthansa има по-широка европейска мрежа и решението на германския гигант ще окаже по-голямо влияние върху сектора и върху избора на пътниците. Кой знае, може новият модел да се окаже еталон за авиационната индустрия. Конкурентите на Lufthansa ще следят внимателно за слабости, които ще им позволят да я победят. Или ще се присъединят и те.

Още от Капитал

Данни отложено гледане

Данни отложено гледане