Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
32 28 сеп 2012, 17:42, 21123 прочитания

Ало, "Кока-Кола" ли е?

Още една международна компания разглежда България за свой аутсорсинг център, който би създал около 200 работни места

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Ако работите в голяма международна компания, компютърът ви се развали и искате да се обадите на техника, за да го поправи, твърде вероятно е да си поговорите с Манила. Ако пък не е Манила, може да попаднете някъде в Индия, Бангладеш или в най-добрия вариант в Словакия. А вече далеч не е изключено да се свържете и с България.

Макар и не с ранга на световен играч, страната се специализира през последните години като място, където големите компании си прехвърлят някои от бизнес услугите като финанси и счетоводство, HR, дистанционно обслужване на клиенти. Така нареченият аутсорсинг стана един от приоритетните сектори в правителствената програма за привличане на нови инвестиции, като в момента логистични и аутсорсинг центрове имат HP и IBM, а десетки световни компании са прехвърлили бизнес процеси на свои подизпълнители тук. Само преди дни стана ясно, че и един от големите играчи в сектора Telus International също навлиза с покупка на дял в местната CallPoint и планира да утрои бизнеса й. Новите тенденции на пазара показват, че скоро може да се очакват и други интересни проекти.


От Запад на Изток

Базираната в САЩ компания Coca-Cola Enterprises, която е една от най-големите бутилиращи компании и държи правата на напитката за Западна Европа, планира мащабен реорганизационен план, съобщиха наскоро някои международни медии. Според информация на агенция France Press компанията планира да създаде център, който да поеме финансовите услуги за цяла Западна Европа. Това означава закриването на работни места в шест държави. Пред агенцията говорител на компанията е съобщил, че социалните партньори вече са били информирани за европейския организационен план. Въпросният център ще бъде в страна от Източна Европа, съобщава още агенцията.

Белгийски вестник, цитиран от БТА, посочи конкретно, че най-вероятно избраната държава е България. Според изданието центърът ще поеме административното обслужване на бутилиращото дружество.
Източници от пазара потвърдиха, че американската компания е оглеждала възможностите в България и най-вероятно това ще е избраната дестинация. Крайно решение обаче още няма.



От медийния отдел на Coca-Cola Enterprises нито потвърдиха, нито отрекоха, че новият център за обслужване ще в България. "По-рано през септември ние направихме предложението да отворим общ финансов център за услуги, който да обслужва бизнеса ни в Европа. В момента сме в процес на консултации с нашите служители и техните синдикални представители и не сме взели решение. Важно е да се каже, че ние уважаваме процеса на консултиране и не може да коментираме преди крайното решение", коментираха от компанията пред "Капитал".

Двете коли

Ако Coca-Cola Enterprises действително се спре на България, това ще е напълно нов за пазара играч. Компанията и на практика няма нищо общо с The Cocа-Cola Hellenic Bottling Company, която продава марката в България и в други страни наоколо.

Coca-Cola Enterprises работи в общо седем страни – Белгия, Великобритания, Франция, Люксембург, Холандия, Норвегия и Швеция, и покрива над 170 млн. клиенти. През миналата година е направила оборот от около 8.3 млрд. долара и оперативна печалба от около около 1 млрд. долара. Производствените бази на фирмата са 17. Отделно в Европа има 51 дистрибуционни центрове, от които 10 са собственост, а другите са под наем.

Централата на компанията е в американския град Делауеър, а дружеството е листвано на борсата в Ню Йорк. За да концентрира бекофиса си в Източна Европа, Coca Cola ще трябва да закрие работни места в западните пазари. Въпреки това тя ще продължи да продава само на тях. На практика фирмата няма лиценз за България и според правилата на Coca-Cola няма право да конкурира местния дистрибутор.
През последните години доста фирми вече прехвърлиха бизнес процеси в страната. Дори самата The Cocа-Cola Hellenic Bottling Company през пролетта на миналата година направи инвестиция и отвори свой обединен център за човешки ресурси и финансови услуги в София, който обслужва бизнеса й в други страни. Дестинацията беше избрана между 14 държави. В момента в него работят около 200 човека. Горе-долу толкова се очаква в началото да бъдат наетите и в кол центъра на другата Coca-Cola, ако изборът окончателно падне на София.

Този ход не е от най-обичайните, тъй като България се разви като дестинация, в която големите компании прехвърлят бизнес процесите си, но не инвестират директно, а ползват услуги на външни специализирани компании. Успешни примери са Sofica Group, Call Point или Sutherland, които ангажират по няколкостотин човека и предлагат аутсорсинг услуги на фирми от Европа или САЩ. Решения като това на The Cocа-Cola HBC или евентуално на западната Coca-Cola са по-скоро изключение от общото правило, като другият гигант, направил собствен център, е HP. За такава мащабна инвестиция компаниите трябва да са толкова големи и с такова международно покритие, че да си струва инвестицията. В повечето случаи местни или регионални играчи са тези, които поемат поръчки и обслужват големите компании.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Тобо Груп" дарява 15 хил. лева за борбата с коронавируса "Тобо Груп" дарява 15 хил. лева за борбата с коронавируса

Компанията подкрепя дейността на лечебните заведения в условията на извънредната ситуация

4 апр 2020, 423 прочитания

Онлайн търговията – с добър имунитет Онлайн търговията – с добър имунитет

Интернет бе сочен за бъдещето на ритейла и преди кризата. Сега значението му рязко се увеличи

3 апр 2020, 926 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Heineken финализира покупката на Asia Pacific Breweries

След двумесечна борба с тайландската ThaiBev, холандският пивовар получи пълен контрол над APB

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10