Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
23 1 окт 2012, 19:33, 8812 прочитания

Особености на националния транспорт

Реекспортът от Турция за Русия през България проключи без предупреждение

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Характерно за еднократните разрешителни за превоз на стоки за Русия е, че те никога не стигат. По традиция свършват преди края на годината, като това е придружено с проблеми за производителите, които не могат да продадат продукцията си на руския пазар, и за превозвачите, които не само остават с по-малко работа, но и с взети, но неизпълнени поръчки. Съпроводено е и с уверения от страна на министерството на транспорта, че прави всичко по силите си, за да договори допълнителни бройки с руската страна. Които пък редовно не договаря.

Миналата година кризата назря през октомври. За 2012 г. бройката е отново 12 хил., като за да не се стига до подобна ситуация, автомобилната администрация към ресорното министерство реши, че стоките, произведени в страната, вече ще бъдат с приоритет, а превозвачите, които возят товари от Турция през България за Русия, ще ползват по-малко.


Така реекспортът от Турция за Русия през България официално беше закрит за тази година преди дни на 21 септември без никакво предупреждение за превозвачите, коментираха от бранша пред "Капитал". Едновременно с това те вече не могат да влизат и с празни камиони в Турция, като изключение се прави само за циментовозите. Компаниите в сектора не са получили и информация колко "руски" разрешителни остават до края на годината и съответно има ли риск за българските производители да не успеят да реализират продукцията си.

Липсата на предварителна информация постави редица малки превозвачи пред неудобната ситуация да не могат да продължат с камиона си от страната. При положение че няма и данни още колко разрешителни има, за планиране на курсовете до края на годината и дума не може да става.

"Капитал" нямаше по-голям успех с министерството от бизнеса. Цяла седмица от "Автомобилна администрация" отказват да отговорят на изпратените въпроси.



Как се прави реекспорт

Заради приоритета, даден на българските стоки при издаването на транспортни разрешителни за Русия, в Свободна зона - Русе, редица спедиторски компании работят на принципа да сменят собствеността на стоката от Турция, след като тя пристигне на местна територия. Впоследствие те получават "руско" разрешително, тъй като стоката вече е собственост на компания, регистрирана в България.

След като на 21 септември бюрата за обслужване на превозвачите (БОП) спират да продават разрешителни на камиони, внесли стока от Турция, за превозвачите остава единствената възможност да търсят товари на местна територия.

"В България няма толкова работа, а и цените за превозите са много по-ниски", коментира собственик на малка транспортна фирма, чийто камион една седмица е стоял в Русе, тъй като не е имало предварителна информация за спирането на документите. "Работим там, откъдето има поръчки", добавя той.

"Българските фирми, които изнасят за Русия, се броят на пръсти, а и се работи на по-ниски цени", коментираха от друга малка транспортна компания. "Не знам какво ще правим до края на годината. Имаме вноски по кредити, а на практика оставаме без работа. Разрешителните винаги свършват, но винетките ги плащаме до края на годината, нали", коментират от бизнеса.

Деликатен въпрос

Еднократните разрешителни за Русия са универсални и се използват както за внос и износ, така и за транзит. Техни получатели са компании, които не ползват целогодишните т.нар. СЕМТ разрешителни, където с предимство са по-екологичните камиони.

"За миналата година нашата компания е оползотворила само 1800 от всичките 12 хил. разрешителни за държавата", коментираха от най-голямата автомобилна компания СОМАТ. Тя използва документите за транзитни превози към бивши съветски републики и често е подозирана от по-малките фирми в сектора в изкупуване на големи количества. "Никой не ни дава разрешителни и използваме подизпълнители от други държави за превозите си", коментира Росен Димитров, директор на компанията.

За да няма напрежение и взаимни обвинения между превозвачите, страната принципно би трябвало да съдейства на дипломатическа основа, като договори повече разрешителни, от които да може да се възползва бизнесът. Миналата година обаче за пореден път тя се провали в това си начинание. Обясненията тогава бяха, че Русия няма интерес да насърчава повече български превози до собствената си територия и предпочита курсовете от Турция да се извършват от руски компании. Като позиция на Москва това е напълно оправдано. Проблемът за България обаче остава. И неговите по-съществени аспекти са поне два.

Първо - не е особено редно администрацията да подкрепя само един вид бизнес - в случая производството за износ, а да неглижира друг - транспорта. Ако в България има достатъчно стоки за износ към Русия, то не е проблем те да бъдат транспортирани от какъвто и да било по националност превозвач. А междувременно българските тежкотоварни камиони да намерят работа там, където има повече поръчки и съответно по-високи навла.
 
И второ - макар проблемът да изглежда не особено едър, има реална възможност той да се задълбочи. Защото прогнозите на всички от бранша са, че все повече товари ще се движат в посока изток, а не към Европа. А точно на изток все още няма свободен достъп на българските превозвачи. Като че ли по шега на съдбата стоките към ЕС намаляха заради кризата скоро след като бариерите в тази посока паднаха.

И последно, но не и по важност: обвиването в тайни на административни разрешителни обикновено води до корупция и черен пазар. Единственият доволен от което е "Бай Васил" - както шофьорите наричат спешно появилия се в Русе човек, който през последните дни им "съдейства" камионите им да потеглят безпроблемно за Русия.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Германският фонд Freigeist влага над 1 млн. евро в българската EnduroSat Германският фонд Freigeist влага над 1 млн. евро в българската EnduroSat

Сделката дава на новия акционер 5.4% дял като оценява производителя на наносателити на над 36 млн. лв.

31 май 2020, 121 прочитания

Зам.-министърът на екологията и братята Атанас и Пламен Бобокови вече са обвиняеми 1 Зам.-министърът на екологията и братята Атанас и Пламен Бобокови вече са обвиняеми

Според прокуратурата в организираната престъпна група влизат 10 души, за 4 от тях е поискан постоянен арест

30 май 2020, 3204 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Корпоративни новини: 1 октомври

Машиностроенето отново е на заден ход; Русия готви "черен списък" с български хотели; Alpha Bank ще е купувачът на Emporiki; Renault обмисля затваряне на заводи в Европа; Сливането на Xstrata и Glencore получи зелена светлина

Още от Капитал
Бодлива ситуация при розовото масло

За оптимистите кампания 2020 е критичният хаос, от който ще произлезе новият, по-добър ред в бизнеса с маслодайни рози.

Трудното събуждане на трудовия пазар

Кризата покрай епидемията от коронавирус удари много бизнеси и остави десетки хиляди хора без работа

Със 750 млрд. евро срещу корона кризата

Брюксел предлага амбициозен план за възстановяване. Битката предстои

Епидемията от COVID-19 в Русия е много по-тежка, отколкото Кремъл признава

Подобно на своя съветски предшественик, системата на Владимир Путин е пълна с лъжи

20 въпроса: Бистра Андреева - Пешева

Най-новата книга в неин превод е романът "Американа" на Чимаманда Нгози Адачи

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10