Особености на националния транспорт
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Особености на националния транспорт

Особености на националния транспорт

Реекспортът от Турция за Русия през България проключи без предупреждение

Калина Горанова
9021 прочитания

© Мария Съботинова


Характерно за еднократните разрешителни за превоз на стоки за Русия е, че те никога не стигат. По традиция свършват преди края на годината, като това е придружено с проблеми за производителите, които не могат да продадат продукцията си на руския пазар, и за превозвачите, които не само остават с по-малко работа, но и с взети, но неизпълнени поръчки. Съпроводено е и с уверения от страна на министерството на транспорта, че прави всичко по силите си, за да договори допълнителни бройки с руската страна. Които пък редовно не договаря.

Миналата година кризата назря през октомври. За 2012 г. бройката е отново 12 хил., като за да не се стига до подобна ситуация, автомобилната администрация към ресорното министерство реши, че стоките, произведени в страната, вече ще бъдат с приоритет, а превозвачите, които возят товари от Турция през България за Русия, ще ползват по-малко.

Така реекспортът от Турция за Русия през България официално беше закрит за тази година преди дни на 21 септември без никакво предупреждение за превозвачите, коментираха от бранша пред "Капитал". Едновременно с това те вече не могат да влизат и с празни камиони в Турция, като изключение се прави само за циментовозите. Компаниите в сектора не са получили и информация колко "руски" разрешителни остават до края на годината и съответно има ли риск за българските производители да не успеят да реализират продукцията си.

Липсата на предварителна информация постави редица малки превозвачи пред неудобната ситуация да не могат да продължат с камиона си от страната. При положение че няма и данни още колко разрешителни има, за планиране на курсовете до края на годината и дума не може да става.

"Капитал" нямаше по-голям успех с министерството от бизнеса. Цяла седмица от "Автомобилна администрация" отказват да отговорят на изпратените въпроси.

Как се прави реекспорт

Заради приоритета, даден на българските стоки при издаването на транспортни разрешителни за Русия, в Свободна зона - Русе, редица спедиторски компании работят на принципа да сменят собствеността на стоката от Турция, след като тя пристигне на местна територия. Впоследствие те получават "руско" разрешително, тъй като стоката вече е собственост на компания, регистрирана в България.

След като на 21 септември бюрата за обслужване на превозвачите (БОП) спират да продават разрешителни на камиони, внесли стока от Турция, за превозвачите остава единствената възможност да търсят товари на местна територия.

"В България няма толкова работа, а и цените за превозите са много по-ниски", коментира собственик на малка транспортна фирма, чийто камион една седмица е стоял в Русе, тъй като не е имало предварителна информация за спирането на документите. "Работим там, откъдето има поръчки", добавя той.

"Българските фирми, които изнасят за Русия, се броят на пръсти, а и се работи на по-ниски цени", коментираха от друга малка транспортна компания. "Не знам какво ще правим до края на годината. Имаме вноски по кредити, а на практика оставаме без работа. Разрешителните винаги свършват, но винетките ги плащаме до края на годината, нали", коментират от бизнеса.

Деликатен въпрос

Еднократните разрешителни за Русия са универсални и се използват както за внос и износ, така и за транзит. Техни получатели са компании, които не ползват целогодишните т.нар. СЕМТ разрешителни, където с предимство са по-екологичните камиони.

"За миналата година нашата компания е оползотворила само 1800 от всичките 12 хил. разрешителни за държавата", коментираха от най-голямата автомобилна компания СОМАТ. Тя използва документите за транзитни превози към бивши съветски републики и често е подозирана от по-малките фирми в сектора в изкупуване на големи количества. "Никой не ни дава разрешителни и използваме подизпълнители от други държави за превозите си", коментира Росен Димитров, директор на компанията.

За да няма напрежение и взаимни обвинения между превозвачите, страната принципно би трябвало да съдейства на дипломатическа основа, като договори повече разрешителни, от които да може да се възползва бизнесът. Миналата година обаче за пореден път тя се провали в това си начинание. Обясненията тогава бяха, че Русия няма интерес да насърчава повече български превози до собствената си територия и предпочита курсовете от Турция да се извършват от руски компании. Като позиция на Москва това е напълно оправдано. Проблемът за България обаче остава. И неговите по-съществени аспекти са поне два.

Първо - не е особено редно администрацията да подкрепя само един вид бизнес - в случая производството за износ, а да неглижира друг - транспорта. Ако в България има достатъчно стоки за износ към Русия, то не е проблем те да бъдат транспортирани от какъвто и да било по националност превозвач. А междувременно българските тежкотоварни камиони да намерят работа там, където има повече поръчки и съответно по-високи навла.

И второ - макар проблемът да изглежда не особено едър, има реална възможност той да се задълбочи. Защото прогнозите на всички от бранша са, че все повече товари ще се движат в посока изток, а не към Европа. А точно на изток все още няма свободен достъп на българските превозвачи. Като че ли по шега на съдбата стоките към ЕС намаляха заради кризата скоро след като бариерите в тази посока паднаха.

И последно, но не и по важност: обвиването в тайни на административни разрешителни обикновено води до корупция и черен пазар. Единственият доволен от което е "Бай Васил" - както шофьорите наричат спешно появилия се в Русе човек, който през последните дни им "съдейства" камионите им да потеглят безпроблемно за Русия.

Характерно за еднократните разрешителни за превоз на стоки за Русия е, че те никога не стигат. По традиция свършват преди края на годината, като това е придружено с проблеми за производителите, които не могат да продадат продукцията си на руския пазар, и за превозвачите, които не само остават с по-малко работа, но и с взети, но неизпълнени поръчки. Съпроводено е и с уверения от страна на министерството на транспорта, че прави всичко по силите си, за да договори допълнителни бройки с руската страна. Които пък редовно не договаря.

Миналата година кризата назря през октомври. За 2012 г. бройката е отново 12 хил., като за да не се стига до подобна ситуация, автомобилната администрация към ресорното министерство реши, че стоките, произведени в страната, вече ще бъдат с приоритет, а превозвачите, които возят товари от Турция през България за Русия, ще ползват по-малко.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

23 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Като тръгнеш да "бориш" пазара с административни укази, сеирът е повече от гарантиран.

  • 2
    trezven avatar :-|
    Трезвен

    Аз викам- дружбата ни с Русия ще реши проблема, така че, не се косете другари.

  • 3
    savov_d.a. avatar :-|
    savov_d.a.

    ми България си е на кръстопът.
    катаджийски истории .
    а не катарски.
    и не е от днес.
    чудим се кога киевския княз минавал покрай черното море по суша по на юг..нашите царе на какво са залагали - на победа или на време. а може би на на дан.
    развиваща се икономика и суровини да си платят пътя през нашия кръстопът.
    виждат..като ги пускаме транзит..не прокопсват.

  • 4
    savov_d.a. avatar :-|
    savov_d.a.

    само правителството на Костов ли хвана в Русе внос на пушкала от Русия.
    или днес не ги виждаме зад облаци газове и белене на кукуруза.
    в моя живот не познавам лично лош човек на име Васил..
    има си прокурори за тази работа М.С - авторката на полезна статия. + .с цифри.
    с цифри само за едното платно на стара магистрала. -
    .

  • 5
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    "Единственият доволен от което е "Бай Васил" - както шофьорите наричат спешно появилия се в Русе човек, който през последните дни им "съдейства" камионите им да потеглят безпроблемно за Русия."

    Гоце да не се е прекръстил на Бай Васил?! Само Гоце може да оправи работата и да издейства безброй разрешителни от "братска" Русия!

    Действайте реципрочно! След като руснаците не дават достатъчно разрешителни, то и нашите да ги настъпят по мазола! Патокът ще бъде (евентуално, ако го бъде) за транзит на газ. ОК - 12 000 разрешителни означава, че 12 000 едикакво си газ могат да се транзитират, не повече! И без това писаха, че няма да получаваме транзитни такси 15 години!

  • 6
    mto avatar :-P
    mto

    Все повече се уверявам, че ГЕРБ могат да създадат дефицит на пясък в Сахара! Достоен наследник на БКП!

  • 7
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Кога ли администрацията е помагала на хората и бизнеса? НИКОГА!

  • 8
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Крайно време е да престанем да се правим на алафранги и да се обърнем с "лице" към Русия.... там е бизнеса, тамо са парите....
    Затова ББ да си помески 4-те букви и да отива в Русия да урежда търговските проблеми, освен разрешителни за ре-експорт сигурно има една дузина други проблеми....

  • 9
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#6] от "mto":
    Достоен наследник на седерастията в България...
    Българската икономика я окакаха седерастите с малко помощ от момченцата на Деди...

  • 10
    dimhristov avatar :-|
    dreamer

    Администрация и пазар са две несъвместими понятия. Формално едното не работи като го има другото. За жалост когато властта яхне социализма пазара си отива, а от там и парите от джобовете на гражданите постепенно изчезват. Но пък властта често пъти забогатява бързо от засилването на администрацията, затова се практикува, за кеф на самата власт и на чиновниците работещи за властта. А понеже пазарът не може да бъде спрян то той се появява на друго, неформално, контрабандно ниво. За справка, по времето на развития социализъм, когато пазарът не съществуваше проформа по закон, формално доларът се търгуваше примерно 0,9 към едно а на черно примерно 3 към 1 т.е. пазарът си съществува. Въпрос на разумен избор от властта е пазарът да бъде поставен в полза на обществото или да засили администрацията в полза на себе си.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK