Още телефонни пороци
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Още телефонни пороци

Още телефонни пороци

Комисията за защита на потребителите опитва да спре дистанционните сделки с телеком

Юлиян Арнаудов
6365 прочитания

© КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ


Комисията за защита на потребителите (КЗП) забрани на български телеком да прилага пет нелоялни практики при предлагането на договори по телефона, познати като сключване на сделка от разстояние. Нарушенията са установени при случаите, когато оператор на компанията се обажда на потребители по телефона и предлага сключване на нов договор. Комисията не назова телекома, който е прилагал тези похвати. До редакционното приключване на броя от КЗП не коментираха какви действия ще предприемат, ако не се спазва забраната.

Няма "не искам"

Де факто става дума за случаите, когато оператор на телекома се обади на негов абонат и отправи предложение за сключване на нов договор за телефонни или комбинирани услуги. Най-шокиращото е, че понякога дори клиентът дори да даде отказ, все пак контрактът съществува и влиза в сила. При опитите на потребителя да подаде възражение получава отговор, че има сключена сделка от разстояние и ако иска да се откаже, трябва да плати неустойки в размер на оставащите месечни такси. Тогава телекомът твърди, че е получил съгласието на клиента, но след изискването на записите на проведения разговор променя становището си и обявява, че договорът е внесен поради техническа грешка, не е валидно сключен, и съответно го анулира.

Друга порочна практика е телекомът да отправя предложения на потребители от третата възраст, възползвайки се от тяхната уязвимост. От една страна, е възможно тези хора да не са достатъчно информирани за условията на новите договори, както и за факта, че могат да ги сключат от разстояние, без да ги видят в писмен вид. От друга, смятат в комисията, възможно е тази категория клиенти да имат здравословни проблеми, които да им попречат да вземат правилно решение. Поради напредналата възраст те може например да забравят за направеното им предложение и затова да не обжалват навреме сключения договор (седем работни дни по закон).

При две от другите практики операторите на телекома подвеждат потребителя, като се обаждат уж да разберат дали абонатът възнамерява да използва и в бъдеще услугите му. Същевременно предлагат и нова оферта, без абонатите да усетят, че с одобряването й може да се окаже, че са сключили споразумение от разстояние и остава само да получат контракта в писмен вид с описаните подробни условия. Въпросната документацията в доста от случаите се изпраща, след като изтече срокът за право на отказ от договора. Или пък куриер оставя съобщение за получаване на пратка, което потребителят вижда с известно закъснение.

И какво от това?

Независимо от обявеното решение на КЗП комисията не разполага с голям инструментариум, за да санкционира телекома нарушител. Единият вариант е да издаде препоръка (каквото прави в момента) и след изтичането на срока й, ако нарушението не бъде спряно, да подаде колективен иск от името на пострадалите. В този случай потребителите могат да подадат и индивидуални искове. Такава беше ситуацията, при която комисията издаде препоръки към банките в страната да променят общите условия по отпускането на кредити. Миналата седмица се оказа, че четири банки са неизрядни, а три от тях поискаха отсрочка за спазването на препоръката. Друга възможност е КЗП да "прехвърли топката" на телеком регулатора – Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), и тя да издаде задължителни предписания "телефонното договаряне" да спре. По информация на сайта OffNews.bg множеството сигнали за сделки от разстояние са подадени срещу БТК.

Комисията за защита на потребителите (КЗП) забрани на български телеком да прилага пет нелоялни практики при предлагането на договори по телефона, познати като сключване на сделка от разстояние. Нарушенията са установени при случаите, когато оператор на компанията се обажда на потребители по телефона и предлага сключване на нов договор. Комисията не назова телекома, който е прилагал тези похвати. До редакционното приключване на броя от КЗП не коментираха какви действия ще предприемат, ако не се спазва забраната.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

23 коментара
  • 1
    bg_potrebitel avatar :-|
    bg_potrebitel

    И МТЕЛ започнаха явно прехласнати по добрия улов - всичко това маскирано с изпращане на подарък

  • 2
    voden_duh avatar :-|
    Воден дух

    Не са Ментел, ВиваЦом са...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    ketivasko avatar :-|
    Ekaterina Ivanova

    Това е начин на действие на ВИВАКОМ измамниците...даже не си правят труда да ти се обадят по телефона ...направо си сключват договора на твое име без твое знание,а когато подадеш молба за закриване на абоната ,ти подновяват договора с една година...

  • 4
    stg avatar :-|
    stg

    категорично това е Виваком

  • 5
    deian_dimov avatar :-|
    Friedrich Nietzsche

    ВИВАКОМ, за Него е :(

  • 6
    mto avatar :-?
    mto

    "Комисията за защита на потребителите (КЗП) забрани на български телеком да прилага пет нелоялни практики при предлагането на договори по телефона..."

    Не разбирам какво пречи на редакцията още в първото изречение да поясни, че става дума за Виваком! Решението на комисията секретно ли е? Или не трябва да става достояние на българските граждани кой точно е телекома? Можеше да премълчите и името на комисията - да напишете "Комисия забрани нещо на някого..." - така ще запазите по-добре конспирацията!

  • 7
    bg_potrebitel avatar :-|
    bg_potrebitel

    До коментар [#2] от "Воден дух":

    Преди около месец ми се обаждаха от МТЕЛ - нов продукт с подарък! Поне 2-3 пъти ми звъняха

  • 8
    bestbuy avatar :-P
    За да останат ХОРА в България.

    Ох, леле пък в този бизнес още колко неприятни изненади чакат българиате.. Почнат ли сделките по телефона - измамите и опклакванията ще задръстят съдилищата.

  • 9
    detelinka29 avatar :-|
    detelinka29

    Това, че КЗП нямала инструментариум е абсолютно нелепо. По силата на Административнопроцесуалния кодекс имат пълно основание въз основа на констатираните 5 нелоялни търговски практики да сигнализират Комисията за защита на конкуренцията. Масово прилагана на абонатите изкривява търговското поведение не само на абонатите им, но и изкривява конкуренцията!!!!!!!!!! А то в крайна сметка ощетява трайно крайният потребител.

  • 10
    stg avatar :-|
    stg

    [quote#7:"bg_potrebitel"]Преди около месец ми се обаждаха от МТЕЛ - нов продукт с подарък! Поне 2-3 пъти ми звъняха [/quote]
    това е досадно но не е същото изобщо


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK