С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 5 окт 2012, 15:00, 8025 прочитания

Кантон София

Швейцарската компания R&M започна производство в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През 1964 г. швейцарските телефонни техници Ханс Рейхле и Ренато де Масари работят нощна смяна, като свързват линиите на новопостроен универсален магазин. Изнервени до крайност от старите кръгли розетки, двамата приятели започват да мислят върху нов дизайн. Седнали на чаша бира, те стигат до продуктова концепция, която е одобрена като стандарт от швейцарския телеком. С цената на немалко лишения двамата започват бизнес с производство на новите розетки. Постепенно поръчките се увеличават, а компанията се разраства и навлиза в нови сфери и технологии. Останалото, както казват, е история и днес R&M (Reichle & De-Massari) е сред 500-те най-големи компании в Швейцария с годишен оборот от 160 млн. евро и над 600 служители. България вече е неразделна част от живота на групата, след като беше избрана за локация на европейския завод за фиброоптични компоненти и платформи.

Високотехнологичното предприятие в София беше изградено само за девет месеца. Първоначално ще дава работа на около 100 души, а през следващата година се очаква броят им да достигне 150. То ще изнася за всички основни пазари на компанията, която е сред лидерите в Европа в производството на медни и оптични кабели за комуникационни мрежи. Още по-добрата вест за България е, че заводът вече има и развоен център, в който ще работят български инженери. Общата инвестиция до момента е над 7 млн. евро и ще достигне 9 млн. евро до две години.


R&M от почти 15 години има успешен търговски офис в България, който покрива целия регион. "Убедени сме, че с българското си предприятие ще успеем да победим дори китайските ни конкуренти", заяви Ханс Хес, председател на борда на директорите на R&M. На откриването присъства и самият Ханс Райхле и един от синовете му Петер, който е член на борда на директорите. "В началото баща ми няма пари за материали и започва буквално от нулата. Ето защо, когато бях на шест години, обикаляхме с майка ми и брат ми по строежите и събирахме пластмасовата част от капачките на изпитите от работниците бири. Използвахме материала при производството на пластмасови компоненти. Ето ви още един пример за ценностите на семейната компания", казва Петер.


Членът на борда на директорите и съсобственик на R&M:
Петер Райхле: В България хората мислят

Петер Райхле

Фотограф: R&M

Как избрахте България?
- Разглеждахме и други страни от Източна Eвропа. За нас беше важно да имаме завод в Европейския съюз. Така че проучвахме всяка страна - членка на ЕС от региона, докато стигнем до България.

Какво ви привлече тук - по-ниските разходи, квалифицираният персонал или нещо друго?
- Всъщност беше сбор от различни фактори. Тук сме от 1997 г. и имаме много успешен екип начело с Александър Петров. Така че не сме новаци на този пазар. Отделно тукашното подразделение отговаря за целия регион. Друг фактор естествено са ниските разходи. С повишаването на швейцарския франк през миналата година трябваше бързо да направим нещо и България се оказа подходящата локация, тъй като разходите са много по-ниски от Западна Европа. Друг важен фактор беше, че като фамилна компания открихме в България невероятна подкрепа. Имаше държави, които ни казваха: да, елате, но не се нуждаем от вас. Докато още от първия ден усещахме, че тук сме желани като инвеститори. Което ни даваше увереност и чувство за сигурност. А семейната компания винаги инвестира за дълъг период. Не сме тук само за пет години. Искаме да продължим да растем.   



Като кажеш на някого в Швейцария, че ще инвестираш в България, веднага ти отговарят: "О, Източна Европа. Но там има много корупция." Хората просто не са запознати. Така че ще сме щастливи да помогнем, като променим мнението им и сме своеобразна референция. През миналата седмица разговарях с много голяма швейцарска компания, която също може да дойде тук. Така че за семейна фирма като нашата е важно не само да получим, но и да дадем. Казвам ви, Швейцария и България не са толкова различни. Направо не можех да повярвам на приликите между двете ни култури.
   
Председателят на борда на директорите Ханс Хес каза, че тукашната продукция ще конкурира като разходи китайската. Как ще постигнете това?
- Ще е дори по-добра. Производителността и ефективността на хората тук е много висока. Познавам Китай много добре и ще ви кажа, че има една голяма разлика с България. Там хората само правят това, което им се казва. Щастливи са и в 5 часа следобед се прибират у дома. Тук е съвсем различно: хората мислят. И питат: защо този компонент е тук, а не тук. Бях впечатлен, че се интересуват от това, което работят. Някой тук ми спомена, че е част от вашата култура - постоянно да питате.

Швейцарските семейни компании са гръбнакът на швейцарската икономика. Какво може българският бизнес да научи от такива предприятия?
- Според мен може да научи повече за тази различна култура на собственост. Всяка корпорация има добри и лоши години, но за нас целта не е да постигнем най-високата печалба всяко тримесечие, а да сме устойчиви в дългосрочен план - за десет и повече години. Което означава да мислиш по-различно от голямата корпорация, където стойността за акционерите и съсредоточаването върху разходите е основно за бизнеса. Докато за семейните компании най-важното не е да максимизират печалбата на всяка цена, макар всички фирми искат да са на печалба. Но не това е основополагащото за нас.

Управителят на "Р и М България" 
Александър Петров: Производството в София ще се увеличава 

Александър Петров

Фотограф: Красимир Юскеселиев

Беше ли естествена стъпка да разширите търговския си офис в България с производство?
- При избора на подобна локация първият аргумент беше да сме близо до основните си пазари, тоест Европа, където традиционно сме много силни. Вторият аргумент беше да сме достатъчно бързи, за да можем да отговорим на някои специални изисквания на нашите клиенти в случаите, когато скоростта е над всичко. Една голяма часова разлика не би била от полза. Нужно е също така лесно да комуникираме с Швейцария. Оттам насетне не беше толкова трудно да се избере България, защото такава скорост за създаване на работещо производство за девет месеца може да бъде постигната само ако има достатъчно стабилна организация в държавата. Алтернатива като локация беше Полша. Там имаме производство, но за медни компоненти. Реално беше да го разширим. Полша е една прекрасна страна, която е еталон за развитие в Европа. Но това би увеличило риска да имаме производство само в една държава. И логично стигаме до България, която предложи добри възможности. Първо, екипът тук можеше да поеме доста от задачите за стартиране на производството. Беше налице и доверието от семейството. За много кратко време успяхме да подготвим всичко. Мога да ви кажа, че данъчният кредит получихме без нито един ден закъснение.  Дойдоха, провериха ни до последния детайл. След което нямахме никакви проблеми. Същото се отнася и до връзките ни с всички съответни държавни служби - за пожарна безопасност, здравен контрол и т.н. Не ми се ще да вярвам, че сме изключение.

Сградата беше офиси и складова част. Сложихме епоксидни покрития, за да се преустанови запрашаването, антисептични бои, нова вентилация, климатизация и електроинсталация. Бордът на директорите реши да закупи изцяло ново оборудване, тоест ние не пренасяме стари машини от Швейцария, за да ги сложим в България. Точно обратното - заводът е клонирано копие на този в Швейцария с абсолютно същия брой и тип работни места - като започнем от контакта, бюрото и осветителното тяло до самия работен процес - всичко е едно към едно с Швейцария. И това е единственият начин да гарантираме качеството, което фирмата изисква.

Какво е основното предимство инвеститорът да е фамилна компания, а не някой мултинационален конгломерат?
- Основното е, че ценностите във фирмата са различни - има много повече разбиране и стремеж нещата да се обясняват и да се приемат аргументирано. Няма едни поставени нереални цели, които създават напрежение, защото се гони някакъв конкретен резултат. Тук семейството преценява. В логото на фирмата първата дума е convincing  - убедителен. Ако искаш да направиш нещо в тази компания, трябва да успееш да убедиш останалите. По този начин процедират и нашите мениджъри. Те поставят разумни цели на мотивирани хора, които да са доволни от собствените си резултати. За мен доверието е най-силното мотивиращо средство в тази компания.

Остава ли производство в Швейцария или се прехвърля изцяло в България?
- Процесът на прехвърляне на дадено производство от едно място на друго изисква много сериозна подготовка. Имаме план за релокация на все повече продукти. През следващата година в София ще се произвеждат седем-осем продукта. Тенденцията е техният брой в Швейцария постепенно да намалее драстично. Там все пак ще остане производство - някои доста бързи поръчки или специфични изисквания, например нови иновативни технически решения.

Каква ще е развойната дейност в България?
- Тя вече работи и е свързана с дизайн на различните платформи за продуктите ни. За тях е добре да бъдат разработвани на съответното място на производство. Ето защо и дизайнерите са тук, в София. Тяхната задача е да правят нови такива платформи или да оптимизират съществуващи решения.

Какви са клиентите ви?
Разглеждаме пазара в две части - корпоративни частни мрежи (private networks), т.е. различните бизнес центрове, шопинг молове, офис сгради. Работим с множество инсталатори, например строителни фирми. Другата част на пазара е така наречените публични мрежи, където наши партньори са телекоми и интернет доставчици. Там подходът е малко по-различен и по-директен. За тях предлагаме изцяло индивидуализирани решения.  
  
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора

Експертът по криминалистичен одит пред "Капитал"

6 дек 2019, 328 прочитания

Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие

Светлин Якимов, маркетинг мениджър на "Регнум Банско апарт хотел и СПА"

6 дек 2019, 339 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Бай, бай, Бойница

Китайската "Тиенджин фарм култивейшън" се мести от най-бедния край на България след само един сезон там

Още от Капитал
За кого е модерната MBA диплома

MBA отдавна вече не е просто образование по мениджмънт, като фокусът се е изместил към обучение в лидерство

Спас Русев: Увеличихме стойността на Vivacom от 750 млн. до 1.3 млрд. евро

Планирам други инвестиции в България след приключване на сделката за БТК

"Санкциите" за заменките: Възмездие или втори подарък

Сумата, която държавата търси от фирмите, участвали в заменки на гори, изглежда трудносъбираема

Винаги с Америка, винаги с Русия

Посещението на Бойко Борисов в САЩ показа как правителството разбира баланса между Вашингтон и Москва

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10