Кантон София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кантон София

Кантон София

Швейцарската компания R&M започна производство в България

Константин Николов
8274 прочитания

© Красимир Юскеселиев


През 1964 г. швейцарските телефонни техници Ханс Рейхле и Ренато де Масари работят нощна смяна, като свързват линиите на новопостроен универсален магазин. Изнервени до крайност от старите кръгли розетки, двамата приятели започват да мислят върху нов дизайн. Седнали на чаша бира, те стигат до продуктова концепция, която е одобрена като стандарт от швейцарския телеком. С цената на немалко лишения двамата започват бизнес с производство на новите розетки. Постепенно поръчките се увеличават, а компанията се разраства и навлиза в нови сфери и технологии. Останалото, както казват, е история и днес R&M (Reichle & De-Massari) е сред 500-те най-големи компании в Швейцария с годишен оборот от 160 млн. евро и над 600 служители. България вече е неразделна част от живота на групата, след като беше избрана за локация на европейския завод за фиброоптични компоненти и платформи.

Високотехнологичното предприятие в София беше изградено само за девет месеца. Първоначално ще дава работа на около 100 души, а през следващата година се очаква броят им да достигне 150. То ще изнася за всички основни пазари на компанията, която е сред лидерите в Европа в производството на медни и оптични кабели за комуникационни мрежи. Още по-добрата вест за България е, че заводът вече има и развоен център, в който ще работят български инженери. Общата инвестиция до момента е над 7 млн. евро и ще достигне 9 млн. евро до две години.

R&M от почти 15 години има успешен търговски офис в България, който покрива целия регион. "Убедени сме, че с българското си предприятие ще успеем да победим дори китайските ни конкуренти", заяви Ханс Хес, председател на борда на директорите на R&M. На откриването присъства и самият Ханс Райхле и един от синовете му Петер, който е член на борда на директорите. "В началото баща ми няма пари за материали и започва буквално от нулата. Ето защо, когато бях на шест години, обикаляхме с майка ми и брат ми по строежите и събирахме пластмасовата част от капачките на изпитите от работниците бири. Използвахме материала при производството на пластмасови компоненти. Ето ви още един пример за ценностите на семейната компания", казва Петер.

Членът на борда на директорите и съсобственик на R&M:

Петер Райхле: В България хората мислят

Петер Райхле
Фотограф: R&M

Как избрахте България?

- Разглеждахме и други страни от Източна Eвропа. За нас беше важно да имаме завод в Европейския съюз. Така че проучвахме всяка страна - членка на ЕС от региона, докато стигнем до България.

Какво ви привлече тук - по-ниските разходи, квалифицираният персонал или нещо друго?

- Всъщност беше сбор от различни фактори. Тук сме от 1997 г. и имаме много успешен екип начело с Александър Петров. Така че не сме новаци на този пазар. Отделно тукашното подразделение отговаря за целия регион. Друг фактор естествено са ниските разходи. С повишаването на швейцарския франк през миналата година трябваше бързо да направим нещо и България се оказа подходящата локация, тъй като разходите са много по-ниски от Западна Европа. Друг важен фактор беше, че като фамилна компания открихме в България невероятна подкрепа. Имаше държави, които ни казваха: да, елате, но не се нуждаем от вас. Докато още от първия ден усещахме, че тук сме желани като инвеститори. Което ни даваше увереност и чувство за сигурност. А семейната компания винаги инвестира за дълъг период. Не сме тук само за пет години. Искаме да продължим да растем.   

Като кажеш на някого в Швейцария, че ще инвестираш в България, веднага ти отговарят: "О, Източна Европа. Но там има много корупция." Хората просто не са запознати. Така че ще сме щастливи да помогнем, като променим мнението им и сме своеобразна референция. През миналата седмица разговарях с много голяма швейцарска компания, която също може да дойде тук. Така че за семейна фирма като нашата е важно не само да получим, но и да дадем. Казвам ви, Швейцария и България не са толкова различни. Направо не можех да повярвам на приликите между двете ни култури.

Председателят на борда на директорите Ханс Хес каза, че тукашната продукция ще конкурира като разходи китайската. Как ще постигнете това?

- Ще е дори по-добра. Производителността и ефективността на хората тук е много висока. Познавам Китай много добре и ще ви кажа, че има една голяма разлика с България. Там хората само правят това, което им се казва. Щастливи са и в 5 часа следобед се прибират у дома. Тук е съвсем различно: хората мислят. И питат: защо този компонент е тук, а не тук. Бях впечатлен, че се интересуват от това, което работят. Някой тук ми спомена, че е част от вашата култура - постоянно да питате.

Швейцарските семейни компании са гръбнакът на швейцарската икономика. Какво може българският бизнес да научи от такива предприятия?

- Според мен може да научи повече за тази различна култура на собственост. Всяка корпорация има добри и лоши години, но за нас целта не е да постигнем най-високата печалба всяко тримесечие, а да сме устойчиви в дългосрочен план - за десет и повече години. Което означава да мислиш по-различно от голямата корпорация, където стойността за акционерите и съсредоточаването върху разходите е основно за бизнеса. Докато за семейните компании най-важното не е да максимизират печалбата на всяка цена, макар всички фирми искат да са на печалба. Но не това е основополагащото за нас.

Управителят на "Р и М България" 

Александър Петров: Производството в София ще се увеличава 

Александър Петров
Фотограф: Красимир Юскеселиев

Беше ли естествена стъпка да разширите търговския си офис в България с производство?

- При избора на подобна локация първият аргумент беше да сме близо до основните си пазари, тоест Европа, където традиционно сме много силни. Вторият аргумент беше да сме достатъчно бързи, за да можем да отговорим на някои специални изисквания на нашите клиенти в случаите, когато скоростта е над всичко. Една голяма часова разлика не би била от полза. Нужно е също така лесно да комуникираме с Швейцария. Оттам насетне не беше толкова трудно да се избере България, защото такава скорост за създаване на работещо производство за девет месеца може да бъде постигната само ако има достатъчно стабилна организация в държавата. Алтернатива като локация беше Полша. Там имаме производство, но за медни компоненти. Реално беше да го разширим. Полша е една прекрасна страна, която е еталон за развитие в Европа. Но това би увеличило риска да имаме производство само в една държава. И логично стигаме до България, която предложи добри възможности. Първо, екипът тук можеше да поеме доста от задачите за стартиране на производството. Беше налице и доверието от семейството. За много кратко време успяхме да подготвим всичко. Мога да ви кажа, че данъчният кредит получихме без нито един ден закъснение.  Дойдоха, провериха ни до последния детайл. След което нямахме никакви проблеми. Същото се отнася и до връзките ни с всички съответни държавни служби - за пожарна безопасност, здравен контрол и т.н. Не ми се ще да вярвам, че сме изключение.

Сградата беше офиси и складова част. Сложихме епоксидни покрития, за да се преустанови запрашаването, антисептични бои, нова вентилация, климатизация и електроинсталация. Бордът на директорите реши да закупи изцяло ново оборудване, тоест ние не пренасяме стари машини от Швейцария, за да ги сложим в България. Точно обратното - заводът е клонирано копие на този в Швейцария с абсолютно същия брой и тип работни места - като започнем от контакта, бюрото и осветителното тяло до самия работен процес - всичко е едно към едно с Швейцария. И това е единственият начин да гарантираме качеството, което фирмата изисква.

Какво е основното предимство инвеститорът да е фамилна компания, а не някой мултинационален конгломерат?

- Основното е, че ценностите във фирмата са различни - има много повече разбиране и стремеж нещата да се обясняват и да се приемат аргументирано. Няма едни поставени нереални цели, които създават напрежение, защото се гони някакъв конкретен резултат. Тук семейството преценява. В логото на фирмата първата дума е convincing  - убедителен. Ако искаш да направиш нещо в тази компания, трябва да успееш да убедиш останалите. По този начин процедират и нашите мениджъри. Те поставят разумни цели на мотивирани хора, които да са доволни от собствените си резултати. За мен доверието е най-силното мотивиращо средство в тази компания.

Остава ли производство в Швейцария или се прехвърля изцяло в България?

- Процесът на прехвърляне на дадено производство от едно място на друго изисква много сериозна подготовка. Имаме план за релокация на все повече продукти. През следващата година в София ще се произвеждат седем-осем продукта. Тенденцията е техният брой в Швейцария постепенно да намалее драстично. Там все пак ще остане производство - някои доста бързи поръчки или специфични изисквания, например нови иновативни технически решения.

Каква ще е развойната дейност в България?

- Тя вече работи и е свързана с дизайн на различните платформи за продуктите ни. За тях е добре да бъдат разработвани на съответното място на производство. Ето защо и дизайнерите са тук, в София. Тяхната задача е да правят нови такива платформи или да оптимизират съществуващи решения.

Какви са клиентите ви?

Разглеждаме пазара в две части - корпоративни частни мрежи (private networks), т.е. различните бизнес центрове, шопинг молове, офис сгради. Работим с множество инсталатори, например строителни фирми. Другата част на пазара е така наречените публични мрежи, където наши партньори са телекоми и интернет доставчици. Там подходът е малко по-различен и по-директен. За тях предлагаме изцяло индивидуализирани решения.  

През 1964 г. швейцарските телефонни техници Ханс Рейхле и Ренато де Масари работят нощна смяна, като свързват линиите на новопостроен универсален магазин. Изнервени до крайност от старите кръгли розетки, двамата приятели започват да мислят върху нов дизайн. Седнали на чаша бира, те стигат до продуктова концепция, която е одобрена като стандарт от швейцарския телеком. С цената на немалко лишения двамата започват бизнес с производство на новите розетки. Постепенно поръчките се увеличават, а компанията се разраства и навлиза в нови сфери и технологии. Останалото, както казват, е история и днес R&M (Reichle & De-Massari) е сред 500-те най-големи компании в Швейцария с годишен оборот от 160 млн. евро и над 600 служители. България вече е неразделна част от живота на групата, след като беше избрана за локация на европейския завод за фиброоптични компоненти и платформи.

Високотехнологичното предприятие в София беше изградено само за девет месеца. Първоначално ще дава работа на около 100 души, а през следващата година се очаква броят им да достигне 150. То ще изнася за всички основни пазари на компанията, която е сред лидерите в Европа в производството на медни и оптични кабели за комуникационни мрежи. Още по-добрата вест за България е, че заводът вече има и развоен център, в който ще работят български инженери. Общата инвестиция до момента е над 7 млн. евро и ще достигне 9 млн. евро до две години.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    bz avatar :-|
    bz

    Супер !
    Дано кажат добра дума за България пред повече фирми в Швейцария.
    Добре дошли са.

  • 2
    paprika avatar :-|
    Paprika

    Добра новина.
    Все такива да има.
    Около 100 работни места щели да отворят, доколкото разбрах.
    Нека още производства да докарат насам, че това е най важното.
    Успех.

  • 3
    finland avatar :-|
    Finland

    Да не ви се е приискало България да стане 27 кантон на Швейцария :)

  • 4
    mitkopom avatar :-|
    mitkopom

    Светлина в тунела. Това за липсата на спънки от администрацията направо не е за вярване. Но както се казва има и изключения

  • 5
    damianrm avatar :-P
    damianrm

    Поздравления за Българския менаджер! Аплодисментите са за него ... да прекара всички през БГ администрацията .. не става само с знаене на закона - уверявам ВИ ! Връзки, връзки ... даже не пари толкова, колкото връзки ...

    А че сме по-добре от китайците - 100 % подкрепям .. имам известни наблюдения над индийци ..мале мале ...

  • 6
    bestbuy avatar :-?
    За да останат ХОРА в България.

    Поздравления най-вече за българския екип! Явно са много добри и кадърни, щом са успели да убедат швейцарците !!

  • 7
    lubomirgavrilov avatar :-|
    Любо


    Нали сме и ние Швейцария... на Балканите.

  • 8
    panzerino avatar :-|
    panzerino

    Радостни новини! Бог да пази България!
    Остава само да пожелаем, да третират Бг си партньори по достойнство.
    А Бг им партньори да покажат Европейски манталитет. Включително и към Бг работещи в тяхната компания. А не Ориенталски.

  • 9
    dun avatar :-|
    dun

    това е инвеститор който е полезен за българската държава и нейните граждани !

    "инвеститорите" които идват за да добиват българските подземни богатства на смешни цени и които ни оставят накрая само замърсяването са вредни и опасни за нас...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK